Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xLoki

Berichten: 3488
Geregistreerd: 16-01-08

Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-20 12:15

Even van me aftypen en hopelijk misschien wat tips hier nog krijgen...

Loki is 17 jaar en al 14 jaar mijn beste maatje. Altijd fit en vrolijk, nooit ziek, super sterk paard.
Afgelopen woensdag belde mijn bijrijdster ‘s avonds dat ze Loki niet fit vond. Hij was sloom en na 5 minuten rijden compleet bezweet en buiten adem. Hij bleek een temperatuur van 40.7 te hebben. We hebben hem gekoeld en in overleg met de dierenarts heb ik hem apart gezet met mijn andere paardje in de longeercirkel voor de nacht (Loki staat 24/7 buiten in groepshuisvesting en de twee noodstallen zijn bezet door paarden met blessures).

Donderdag kwam ik al vroeg weer op stal, in de hoop dat hij wat was opgeknapt. Helaas, weer boven de 40graden koorts en erg benauwd en sloom. De dierenarts kwam langs en heeft een neusswab afgenomen, koortsremmer ingespoten en het advies gegeven om dagelijks metacam te geven. Daarbij het dringende advies om zoveel mogelijk de zon te vermijden. Ik heb samen met de staleigenaar een weiland langs de bomenrand gemaakt, zodat de paarden goed in de schaduw kunnen staan.

Vrijdag was het mis. In de ochtend zag ik Loki al regelmatig in het gras liggen, terwijl hij normaal haast nooit ligt. Ik ging naast hem zitten en hij legde zijn hoofd tegen me aan en viel prompt in slaap. Loki is totaal geen knuffelig paard, dus dit verbaasde en beangstigde mij heel erg. Temperatuur was op dat moment 40.8. Toen hij later weer stond zag ik dat hij nogal stond te wiebelen, ik heb een filmpje gemaakt en aan de dierenarts gestuurd, die mij binnen 30 seconden terugbelde en zei dat ik NU de praktijk moest bellen om zijn collega langs te laten komen die spoeddienst had. De arts is gekomen en constateerde een temperatuur van 41.2, een hoge hartslag en een paard wat van ellende niet meer op zijn benen kon blijven staan zowat. Daarbij knarsetandend van het ongemak. Hij heeft wederom koortsremmers in de bloedbaan gespoten en nieuwe medicatie gegeven om de koorts te remmen (quadrisol). De DA dacht nog heel even aan hoefbevangenheid, maar dat lijkt toch vrij onwaarschijnlijk met een chronisch te dun paard waarbij er niks in rantsoen is veranderd. Hij heeft bloed afgenomen om te testen op parasieten en we moesten hem gaan koelen om voor comfort te zorgen. De DA heeft nog gekeken of hij neurologische verschijnselen had, maar kon niks vinden, het wiebelen kwam waarschijnlijk voort uit spierpijn en vermoeidheid. ‘S avonds was zijn temperatuur gezakt naar 38.6. Deze dag zal ik niet snel vergeten, wat ben ik bang en verdrietig geweest zeg. Zo bang om mijn grootste vriend te verliezen! |(

Nu is het zaterdag en zijn we ondertussen op dag 3-4 van zijn ziek zijn, en weten we nog steeds niet wat hij heeft. Ik ben van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat op stal en ben compleet gesloopt. Loki had vanmorgen 39.3, at een klein beetje wortel, hooi en slobber en nam wel de moeite om de vliegen van zich af te happen. Na het weekend krijgen we de uitslagen van het bloed en de swab. De DA vermoedt een virus, maar tot nu toe zijn er nog geen andere zieke paarden en mijn andere paard die er nog steeds bij staat mankeert ook niks.

Willen jullie meeduimen dat het goedkomt met Loki?

Vrijdagochtend

Afbeelding


Het ‘wiebelen’ wat hij deed, waarbij hij steeds bijna in slaap viel en dan naar achteren moest stappen

Afbeelding


Vrijdagmiddag met mijn moeder aan het koelen

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xLoki op 08-08-20 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Loki Z2+2 (met wedstrijdpensioen)
Maddox (Dream Boy x Uphill) M2+7


HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:18

Jeetje wat heftig zeg. Heel veel sterkte de komende tijd. Ik duim hard met je mee.

juval

Berichten: 13184
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:19

heel veel sterkte!! ik hoop dat het weer snel beter met hem gaat. En ook dat er niet meer paarden ziek zullen worden.
dit weer werkt waarschijnlijk ook niet echt mee.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:20

Jeetje wat heftig, en dan ook nog de extreme temperaturen buiten maken het niet makkelijker om hem koel te houden.

Heel veel sterkte

Niets is onmogelijk, soms wel een zoektocht

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:21

Jeetje wat heftig zeg. En zo sneu met deze enorme hitte ook. Ik hoop dat hij snel opknapt en jullie erachter komen wat het nou geweest is. Heel veel beterschap en sterkte!

Berdien

Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:24

Och wat vreselijk om je paard zo ziek te zien en niet te weten wat er is. En dan ook nog met deze hitte... Arme, arme Loki.

Ik ga hard voor jullie duimen dat hij snel opknapt!

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:25

Vreselijk, wat heftig. Heel veel sterkte.

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:28

Vreselijk en dan nog deze temperaturen ook nog.
Wens je veel sterkte en beterschap voor Loki. Hoop dat ze er gauw achterkomen wat het is en hij gauw weer hersteld!

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:29

Wat ontzettend heftig! Heel veel sterkte, ik duim mee op snel herstel!

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away


BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:29

Je spoelt hem toch niet met koud water af? Dat slaat de poriën dicht zodat ze het nog warmer krijgen. Je kunt ook een groot laken in het water ( beetje lauw) doen en dan over hem heen leggen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:30

He bah wat naar!
Heb je geen rare bulten kunnen ontdekken? In de lies ofzo?

Mijn paard heeft nu ook 3 keer een rare reactie gehad, vermoedelijk 'gewoon' lymfeklierontsteking. Anyhow, ook vele dagen koorts en veel AB en koortsremmers. Maar hij was wel altijd vrolijk, moet ik erbij zeggen. Ik weet alleen wel hoe vreselijk eng het is als je niet weet wat het is. :(

Wij koelen alleen niet bij koorts, omdat koorts juist een natuurlijke reactie van het lichaam is op wat er dan ook mis is. Ik rem dan liever de koorts met medicijnen dan met water. Want wij kunnen niet voelen wat een paard voelt. Immers, als je zelf koorts hebt, lig je soms ook te rillen bij 39 graden.

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:32

Ja maar 41 graden is echt veel te hoog, dan moet je wel koelen. Een nat laken vind ik geen slecht idee.

Ik duim voor je hopelijk komt hij er snel weer bovenop!

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:34

Wat ontzettend vervelend. Zeker met deze temperaturen. Ik hoop dat je snel weet wat je paard mankeert.

Veel sterkte komend weekend Y;(

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

xLoki

Berichten: 3488
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-20 12:35

Dank voor jullie reacties!

Het koelen met koud water is in overleg met de dierenarts. Het dichtslaan van bloedvaten/poriën is een fabel en ondertussen al lang bewezen dat koelen met koud water of ijswater het effectiefst is.
Het belangrijkste is dat hij ‘intern’ gekoeld wordt door de medicatie, het koelen met water is voornamelijk voor comfort. Hij vindt het ook echt heerlijk overigens, gaat er helemaal voor staan. Na het koelen droogt hij op in de schaduw.

Zoals Sintara zegt is inderdaad waar, koorts is een natuurlijke reactie, maar 41 graden is levensgevaarlijk en vereist actie.

Loki Z2+2 (met wedstrijdpensioen)
Maddox (Dream Boy x Uphill) M2+7

Lau07
Moderator
Bronzen 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 1557
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:39

Dat wiebelen past ook wel bij paarden die oververhit zijn of een zonnesteek hebben. Hopelijk heb je snel duidelijkheid van je dierenarts en is Loki snel weer beter.

Edit: wat ik bedoel te zeggen is dat het dus niet perse een virus hoeft te zijn. Met zijn bizar hoge lichaamstemperatuur is hij natuurlijk sowieso oververhit.

Beware! Beware! I have two chestnut mares :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:42

Heel heftig. Mest hij wel?
Veel sterkte in ieder geval. Over koelen zijn alle meningen altijd verdeeld maar ik kreeg te horen in Bodegraven dat koelen een prima Idee is, ook met vliegendeken om en paarden die niet fit zijn.

SjonnieZ

Berichten: 2303
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:44

Ach TS sterkte met loki. Ik duim mee dat het goed komt.
In de nieuws sectie staat een samenvatting van een wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat koelen met koud water het beste is en dat je bij een oververhit paard geen zweetmes mag gebruiken.

Earth

Berichten: 7896
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:46

Jeetje, arm dier. Kan hij niet beter naar de kliniek? Dat je hem daar wat koeler kunt houden misschien?

Earth het reisbureau.

Anoniem

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:47

En misschien een domme vraag, maar is er niet geadviseerd om naar de kliniek te gaan? Ik weet hoe slopend het is om er zelf 24 u bij te blijven, dat geeft jou ook wat rust en dan houden ze hem goed in de gaten

Sammy2000

Berichten: 355
Geregistreerd: 04-01-07
Woonplaats: Katwijk

Re: Paard flink ziek, duimen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:52

Heel veel sterkte!!!

xLoki

Berichten: 3488
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-20 12:53

Als hij zo ziek blijft is dat inderdaad een optie, voor nu hebben we iom de dierenarts besloten dat niet te doen omdat hij erg stressgevoelig is (Zeker bij ‘verhuizingen’) en we bang zijn dat hij door de stress dan nog zieker zal worden...

Hij mest wel ja!

Loki Z2+2 (met wedstrijdpensioen)
Maddox (Dream Boy x Uphill) M2+7

janouk
Blogger

Berichten: 17850
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:54

Laatst bijgewerkt door janouk op 08-08-20 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:55

SjonnieZ schreef:
Ach TS sterkte met loki. Ik duim mee dat het goed komt.
In de nieuws sectie staat een samenvatting van een wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat koelen met koud water het beste is en dat je bij een oververhit paard geen zweetmes mag gebruiken.


Ach, dat bericht moeten ze sowieso elk jaar opnieuw plaatsen, want die mythes zijn wat hardnekkig.

Alleen gaat het dan om paarden die 'gewoon' warm worden. Het is niet heel raar dat bij een pittige training de temperatuur ook naar de 39 graden gaat. Dat hebben wij mensen ook.
Alleen is onze thermostaat dan niet in de war.

In dit geval betreft het een paard met koorts, nu geeft het paard van TS kennelijk goed aan dat hij het koelen fijn vindt. Maar veel paarden met koorts zijn een beetje 'numb', die kan je enorm in discomfort brengen door te koelen.

Koorts is een hele andere reactie van het lichaam dan gewoon opwarmen door inspanning. Bij koorts is een lichaam gewoon aan het vechten tegen een ontsteking. Met andere woorden; een hele gezonde reactie van het lichaam. Al wil je dit natuurlijk wel enigszins binnen de perken houden tot een temperatuur die niet schadelijk is voor het lijf.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 12:56

Ik duim mee voor jullie !

Ik heb een PRE die dit 3 jaar na elkaar had. Onverklaarbare koortsaanvallen in de lente.
Ook tot 41 graden. Verschillende keren bloed genomen, op kweek gezet enz.
Hij had antistoffen tegen piroplasmose en borrelia maar dit zegt niet echt iets aldus de DA.

We zijn koortsremmers blijven geven ( Finadyne is er ook in pasta, kan je zelf in de mond spuiten ) en een paar keer antibiotica per injectie.

Nu al 2 jaar op rij niks meer. Dus het is verdwenen net zo mysterieus als dat het gekomen is :+

oji

Berichten: 4237
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 13:00

Ik duim mee en hoop dat Loki snel opgeknapt is! Heel veel sterkte!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers