NK: Sterrehof’s Dante en Marc Houtzager aan de leiding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Nieuwsredactie

Berichten: 13996
Geregistreerd: 20-04-16

NK: Sterrehof’s Dante en Marc Houtzager aan de leiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-20 12:28

KWPN
Sport

Afbeelding
Marc Houtzager met Sterrehof's Dante. Foto: Aniek1985


De tweede dag van het NK voor de springruiters dat deze dagen wordt verreden in Kronenberg heeft de nodige veranderingen teweeg gebracht in het klassement. Team NL-ruiter Marc Houtzager begon de dag op plaats drie, maar profiteerde optimaal van de fouten van naaste concurrenten Van der Vleuten en Smolders en gaat nu fier aan de leiding.

Houtzager, in 2017 Nederlands kampioen, reed een sterke ronde met Sterrehof’s Dante (Canturano uit Zidante ster IBOP-spr sport-dres D-OC van Phin Phin, fokker J.W.J. Soeter uit Stokkum). Vlot en foutloos ging hij rond over het parcours dat werd ontworpen door Henk Linders. Simpel was de proef zeker niet, want slechts acht combinaties wisten de lei geheel schoon te houden. De tijd bleek krap en overal werden fouten gemaakt. Op de laatste steilsprong, een open hek van slechts 2,5 meter breed met een losse balk er boven, liepen ook diverse combinaties in het zicht van de haven nog tegen een fout aan.

KWPN-erkende Fernando 2e algemeen klassement
Achter Houtzager bezetten Johnny Pals en de KWPN-erkende Fernando BH (For Pleasure uit Senna van Corrado I, fokker J. Hattebuhr uit Winsen/Aller) op dit moment de tweede plaats in het algemeen klassement. Hij wordt gevolgd door Willem Greve met Zypria N.O.P. Klassementsleider Houtzager is uiteraard een tevreden mens en prijst vooral zijn troef de merrie Sterrehof’s Dante. “Dante sprong weer super vandaag. Het is echt een heel goed paard, ze is heel voorzichtig en fijn te rijden en heeft zich super ontwikkeld. Ik kan eigenlijk geen minpunten aan haar bedenken. Ik vond het met lopen een mooie proef en had deze uitslag eigenlijk niet verwacht, ik had op meer foutloze ritten gerekend maar ben er natuurlijk super blij mee.”

Dagprijs
Voor het klassement van het Nederlands kampioenschap waren vandaag alleen de gemaakte springfouten van belang, maar er was ook een dagprijs te verdelen. Het was routinier Wout Jan van der Schans die met de grote G.AS-Bombay (Diamant de Semilly uit W.Zermie van Contender, fokker Jana Khayat, Devon United Kingdom) de winst greep. Wout Jan vertelt: “Ik had niet verwacht hier te winnen, mijn paard is pas negen jaar en ik heb zeker veel verwachtingen van hem, maar hij liep hier gisteren pas zijn eerste 1.50m-parcours. Vandaag was het nog iets hoger en hij sprong eigenlijk nog beter. Bombay was eigenlijk altijd iets te voorzichtig en de corona periode was voor hem niet fijn. Daardoor heeft hij alleen 1.45m-parcoursen gelopen en miste hij wat ritme. Het was goed voor dit paard dat hij hier twee weken geleden al gelopen heeft, dat gaf vertrouwen. Hij is van een Engelse mevrouw die hem zelf gefokt heeft, en altijd geloof in het paard heeft gehad. Ik ben met hem begonnen toen hij zes was en het vertrouwen wordt nu beloond.”

Zaterdag is voor de senioren een rustdag en zondag is het laatste onderdeel van het Nederlands Kampioenschap.

Tussenstand Nederlands Kampioenschap senioren na 2e ronde
1. Marc Houtzager (Rouveen) - Sterrehof's Dante, 1.08
2. Johnny Pals (As (België)) - Fernando BH, 1.3
3. Willem Greve (Markelo) - Zypria S N.O.P., 2.35
Uitslag tweede omloop NK Senioren
1. Wout Jan van der Schans (Nijkerk) - G.AS-Bombay (v. Diamant De Semilly), 0/66.54 sec
2. Frank Schuttert (Ommen) - Lyonel (v. Little Joe), 0/68.19 sec
3. Johnny Pals (As (België)) - Fernando BH (v. For Pleasure), 0/68.81 sec

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bonnelover, Dirkje_Nero, DotBot, Lalidan, NienkeThella, Tazzey en 66 bezoekers