Zaterdagprogramma NK Springen aangepast

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14036
Geregistreerd: 20-04-16

Zaterdagprogramma NK Springen aangepast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-20 15:36

KNHS.nl
Sport

Afbeelding
Foto: FEI


Naar aanleiding van de voorspelde weersomstandigheden voor zaterdag heeft de organisatie van het Nederlands Kampioenschap springen in overleg met de KNHS besloten om het programma aan te passen.

In het door de organisatie en KNHS ondersteunde hitteprotocol staat aangegeven dat voor meerdaagse wedstrijden naar de situatie ter plaatse gehandeld moet worden. In het hitteprotocol wordt aangegeven dat de temperaturen zoals aangegeven in de weer app van het KNMI in principe leidend zijn, vooralsnog passeren deze nog niet de kritische waarden. Vooropgesteld dat we allemaal liever hadden gezien dat het 10 graden koeler was, is alleen kijken naar exacte temperaturen en regels, niet zaligmakend. Op het NK blijft het allemaal binnen de marges, maar het is vooral belangrijk dat we goed in het oog houden wat wel en niet kan. Daarom wordt er meerdere keren per dag beoordeeld hoe de situatie is en door de organisatie overleg gevoerd over eventuele maatregelen.

Gewijzigd programma
Het programma van vrijdag blijft ongewijzigd. De temperaturen blijven hoog, maar er staat voldoende wind en de luchtvochtigheid is laag. Voor zaterdag worden dusdanige temperaturen verwacht dat is besloten het programma aan te passen. Dat houdt in dat het tijdschema van de finales van het NK-Children en de ponycompetitie is veranderd. De eerste manches worden in de vroege ochtend verreden en de allesbepalende tweede manche aan het begin van de avond.
De middagrubrieken voor de basisruiters, waarvan de paarden niet ter plaatse zijn gestald, komen zaterdag te vervallen. Dit om vervoer van paarden op het heetst van de dag naar de Peelbergen te voorkomen. De 1.40m rubriek wordt in de ochtenduren wel verreden.

Maatregelen
Op de locatie van het NK, Kronenberg, staan de paarden in stallen die maximaal geventileerd worden, bij iedere stalgang staat een XL-ventilator. De paarden kunnen in de geïsoleerde indoorpistes worden losgereden en na hun parcours direct weer worden gekoeld. Binnen in de accommodatie is het vele graden koeler dan buiten en er zijn volop aanvullende koelfaciliteiten aanwezig. De afstand tussen hal en piste is daarbij zeer kort, de paarden en ruiters zijn daardoor slechts enkele minuten blootgesteld aan de zon en hoge temperaturen.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Zaterdagprogramma NK Springen aangepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 15:49

Mijn keuze zou het niet zijn, maarja. Ik hoop dat het inderdaad meevalt voor ze

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zaterdagprogramma NK Springen aangepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 17:14

Ik vind het bizar dat t doorgang vindt. Het is niet te harden buiten. Arme paarden.

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 17:56

Er is zelfs code oranje afgegeven, dit gaat nergens meer over.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zaterdagprogramma NK Springen aangepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 18:37

Als ik zie wie er op de startlijst staan, dan word ik toch wel droevig... Van paardenmensen zou je toch meer verwachten?

Mijn vriend merkte net op dat het lijkt alsof in de paardensport prestige en geld belangrijker is dan de paarden zelf (hij is een leek). En als ik dan dit soort berichten lees, dan kan ik hem geen ongelijk geven :).

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Zaterdagprogramma NK Springen aangepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 19:40

Ik denk alleen maar why....

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 19:43

Het is toch algemeen bekend dat het om geld draait?

Ik zou zelf wel gaan rijden als er tot 10 uur sochtends wordt gestart. Vanaf daglicht. En dan vanaf eind van de dag tot schemer.
Net als met de gewone sgw aan de kust dit weekend bijvoorbeeld. Die benoemd dat het aan de kust niet zo tropisch wordt. Maar vergeet dat de dieren vanuit het hele land vervoerd moeten worden, dat het aan de kust minder warm wordt hebben ze vanuit Limburg dus niks aan _O-
Maar ook daar geen inschrijfgeld terug bij afmelding, niks afgelast, volop starten over de gehele dag. Dressuur springen en cross. En bakken in de trailer. Dat is helaas ook niet minder omdat het aan de kust is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zaterdagprogramma NK Springen aangepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 19:52

Ik ging niet op wedstrijd met deze temperaturen. Dat is toch voor niemand leuk...

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Zaterdagprogramma NK Springen aangepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 20:40

Dieptriest, KNHS, ruiters/amazones en eigenaren.

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 20:58

Cioccolato schreef:
Het is toch algemeen bekend dat het om geld draait?

Ik zou zelf wel gaan rijden als er tot 10 uur sochtends wordt gestart. Vanaf daglicht. En dan vanaf eind van de dag tot schemer.
Net als met de gewone sgw aan de kust dit weekend bijvoorbeeld. Die benoemd dat het aan de kust niet zo tropisch wordt. Maar vergeet dat de dieren vanuit het hele land vervoerd moeten worden, dat het aan de kust minder warm wordt hebben ze vanuit Limburg dus niks aan _O-
Maar ook daar geen inschrijfgeld terug bij afmelding, niks afgelast, volop starten over de gehele dag. Dressuur springen en cross. En bakken in de trailer. Dat is helaas ook niet minder omdat het aan de kust is.


Ik denk dat deze wedstrijd kwalijker is voor het welzijn dan het NK bij de Peelbergen. Daar komen ze max. 5 min. in de zon. De omstandigheden zijn daar echt niet te vergelijken met onze landelijke concoursen en vervoer in onze trailers. Ieder zijn eigen keuze, maar het is wel van belang dat er (correcte) tekst & uitleg bij gegeven wordt.
Ik ben zelf vandaag trouwens langer dan 5 min. aan het werk geweest in de zon, terwijl de paarden rustig op stal stonden :j .

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 23:11

Sjaco schreef:
Cioccolato schreef:
Het is toch algemeen bekend dat het om geld draait?

Ik zou zelf wel gaan rijden als er tot 10 uur sochtends wordt gestart. Vanaf daglicht. En dan vanaf eind van de dag tot schemer.
Net als met de gewone sgw aan de kust dit weekend bijvoorbeeld. Die benoemd dat het aan de kust niet zo tropisch wordt. Maar vergeet dat de dieren vanuit het hele land vervoerd moeten worden, dat het aan de kust minder warm wordt hebben ze vanuit Limburg dus niks aan _O-
Maar ook daar geen inschrijfgeld terug bij afmelding, niks afgelast, volop starten over de gehele dag. Dressuur springen en cross. En bakken in de trailer. Dat is helaas ook niet minder omdat het aan de kust is.


Ik denk dat deze wedstrijd kwalijker is voor het welzijn dan het NK bij de Peelbergen. Daar komen ze max. 5 min. in de zon. De omstandigheden zijn daar echt niet te vergelijken met onze landelijke concoursen en vervoer in onze trailers. Ieder zijn eigen keuze, maar het is wel van belang dat er (correcte) tekst & uitleg bij gegeven wordt.
Ik ben zelf vandaag trouwens langer dan 5 min. aan het werk geweest in de zon, terwijl de paarden rustig op stal stonden :j .


Ik haal het ook aan als nog gekkere situatie dan hier in de openingspost wordt genoemd.

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 01:05

Ik begrijp überhaupt niet dat er mensen hun paard alleen al in deze hitte vervoeren naar een wedstrijd. Dat alleen voor een paar punten en of het liefst een oranje gekleurd lintje. Gewoon alle wedstrijden cancelen met deze temperaturen.

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 01:09

Onbegrijpelijk. Waarom zou je als ruiter willen starten met deze temperaturen? In mijn ogen moet je de gezondheid van je paard op de eerste plek zetten. Echt een schande, ook van de organisatie. Hier zouden ze echt boetes voor moeten uitdelen.

Horsefeed
Berichten: 6
Geregistreerd: 18-05-20

Re: Zaterdagprogramma NK Springen aangepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 01:13

Bizar dat het doorgaat

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:58

Ik ben zelf een heel gedreven competitie rijder maar wedstrijden in deze temperaturen door laten gaan vind ik echt voor zowel paard als mens not done!!

En aangezien het klimaat veranderd blijft en het zomers erg heet gaat blijven worden denk ik dat men eens serieus moet gaan kijken naar aanpassingen. Zij het veranderen van wedstrijdseizoen tot het aanpassen van accomedaties (dak issolatie, ventilatoren, airco...) en regels flink aanscherpen met betrekking paarden verplicht een stal met stromend water aan te bieden.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Zaterdagprogramma NK Springen aangepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 10:01

Ik denk dat het bij de Peelbergen binnen echt wel aangenaam is.
Dat is geen simpel manege bakje.

Maar inderdaad de wedstrijd buiten en de paarden die er niet gestald staan :n
We hebben nu al diverse zomers met de extreme temperaturen van ver boven de 30.
Daar moet inderdaad het beleid op aangepast gaan worden, dit blijft in de toekomst ook.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 10:08

_Penotti schreef:
Ik denk dat het bij de Peelbergen binnen echt wel aangenaam is.
Dat is geen simpel manege bakje.

Maar inderdaad de wedstrijd buiten en de paarden die er niet gestald staan :n
We hebben nu al diverse zomers met de extreme temperaturen van ver boven de 30.
Daar moet inderdaad het beleid op aangepast gaan worden, dit blijft in de toekomst ook.

Maar dat zijn wel de grote concoursen die een voorbeeld zijn voor de kleinere. Als zo'n groot concours gewoon doorgaat, waarom zouden anderen dan wel afgelasten? Dat daar voorzorgsmaatregelen zijn genomen, weet t gros niet. Die ziet alleen die arme dieren springen in de gloeiende hitte.

Daar moet gewoon een lijn in zijn, imo. En dat is dat met deze temperaturen de boel gewoon gecanceled wordt.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 10:15

Het programma is aangepast en de wedstrijden voor paarden die niet op het terrein staan zijn afgelast. Het senioren NK is een belangrijk meetpunt voor Tokio volgend jaar waar de temperaturen hoger liggen en de luchtvochtigheid ook. Voor de jeugd is er eind van deze maand het EK in Portugal en ook daar liggen de temperaturen waarschijnlijk hoger dan wat ze dit weekend hebben.

Je kunt natuurlijk discussiëren of er wedstrijden in zulke landen gehouden moeten worden maar op dit moment is dat zo en is het zaak om de combinaties zo goed mogelijk voor te bereiden op de omstandigheden die daar zijn.
Stom genoeg is er altijd heel weinig kritiek over internationale wedstrijden waar het warm is maar zodra is dat in Nederland het geval wordt er een groot probleem van gemaakt.

Het terrein bij de Peelbergen is super goed voor elkaar. De tenten waar de paarden staan zijn koel en de hal waarin ze mogen losrijden is super geïsoleerd en de paarden blijven daardoor ook in de schaduw.
De springpaarden hoeven daardoor maar een paar minuten in de zon en volle warmte te zijn. Waar ik me wel over verbaasde is dat de eventingwedstrijd ook gewoon doorgaat en dat vind ik wel een heel ander verhaal in deze omstandigheden.

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 10:42

Daar heb je gelijk in. Echter moet je de paarden ook trainen om ze te laten laten wennen in deze warmte en dat lukt in ons land niet omdat het niet constant zo heet is.waarom denk je dat sommige sporters trainingskampen in het buitenland hebben!? Of hardlopers die daar maanden verblijven om te trainen!? Ik zelf show elk jaar in Italie waar het dan ook altijd heet is. Echter zijn de hallen daar heel koel door de dikkere wanden, daken e.d
In Texas waar het ook heet kan zijn hangen mega grote ventilatoren aan de geisoleerde daken.( de Big Ass Fans) In Nederland mis je die aanpassingen en het zou geen gek idee zijn deze wel te maken.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Zaterdagprogramma NK Springen aangepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 11:22

De hal bij de Peelbergen is wel echt goed geïsoleerd dus de temperatuur daar zal een stuk lager liggen dan buiten. Wat dat betreft is het een super moderne accommodatie en in dit geval dus een super locatie.

Trainen in de warmte is vooral effectief voor duurlopers. Voor korte aftanden is het niet zo interessant. Een springparcours is gelukkig een kort piekmoment. Dressuur en zeker eventing is wat dat betreft veel heftiger.

Berdien

Berichten: 64515
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Zaterdagprogramma NK Springen aangepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 13:09

Er wordt dit weekend toch ook een eventing wedstrijd gereden? De Dutch Open Eventing? Onvoorstelbaar.. :n

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Zaterdagprogramma NK Springen aangepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:12

Ja en brak een paard zijn been ook nog zie ik op de nieuws pagina

xxPaige
Berichten: 807
Geregistreerd: 26-11-09
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:18

Popstra schreef:
Ja en brak een paard zijn been ook nog zie ik op de nieuws pagina


Oh ja tuurlijk. Gaan we even lekker speculeren/insinueren...
Zo’n ongeluk is vreselijk voor de eigenaren en hoeft helemaal niks met de temperaturen van vandaag te maken te hebben. :z

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:25

Zeg ik dat ergens dan??? Vind het verschrikkelijk. Maar het klopt niet helemaal wat je zegt. Een Paard kan door de hoge temperaturen uitgeput raken en zich daardoor wel degelijk blesseren.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Zaterdagprogramma NK Springen aangepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:31

in Tokyo kan het ook aardig warm zijn. Zag ik niet ergens staan dat dit gelijk een meting was? Ik kan het stukje niet meer terugvinden