Studentenjob en belasting betalen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Studentenjob en belasting betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 15:34

Dag allemaal,

Ik werk sinds kort als studente een dagje in de week bij een winkel. Nu valt het mij op dat er een heel flink deel belasting wordt ingehouden. Het is mij nu niet duidelijk of ik dit deel kan terug vragen via belasting aangifte.
Side note; ik werk in België als Nederlandse, maar dus wel ook studerend in België en in bezit van Bijlage 33. (verblijfsdocument) maar dus niét gedomicilieerd. Kán ik belasting terugvragen, en zo ja, waar?

Hoop dat iemand mij kan helpen.

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Studentenjob en belasting betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 15:40

Betaal je NL'se belasting? Toen ik in België zou gaan werken als jobstudent moest ik ook een Belgische rekening openen waarop mijn salaris gestort zou worden. Je betaald belasting aan het land waar je werkt. Voor zover ik weet is de belasting voor jobstudenten in BE juist veel lager dan in NL.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Re: Studentenjob en belasting betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 15:46

Een gewone werknemer kan tegen bijna 40% van het salaris belast worden, terwijl jobstudenten geen belasting betalen op hun salaris. Jobstudenten betalen enkel 2,7% van hun loon aan solidariteitsbijdrage, wat bij reguliere werknemers kan oplopen tot 13, 07%.

Ook voor de werkgever is een jobstudent fiscaal voordelig. Deze moet namelijk maar 5,4% RSZ-belasting betalen op het salaris van een student, terwijl voor een gewone werknemer ongeveer 32% van het salaris belast wordt.

Bron: https://www.student.be/nl/student-life/ ... 0voordelig.
Het lijkt me dus niet helemaal te kloppen dat er zo veel belast wordt..? Hoe veel wordt er belast?

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 15:50

Je mag in België 475 (of was het 425?) uur onbelast werken per jaar. Je kan dit checken en wordt hier allemaal nogmaals uitgelegd https://www.mysocialsecurity.be/student ... ngent.html

Als je over deze uren gaat moet je RSZ betalen. Dit wordt normaal automatisch er af getrokken en dan veranderd je statuut ook naar werkstudent.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 16:00

horsiegek schreef:
Betaal je NL'se belasting? Toen ik in België zou gaan werken als jobstudent moest ik ook een Belgische rekening openen waarop mijn salaris gestort zou worden. Je betaald belasting aan het land waar je werkt. Voor zover ik weet is de belasting voor jobstudenten in BE juist veel lager dan in NL.


Ja, ik heb een Belgische rekening. Het gaat toch van 10,.. naar 8,5 dacht ik, das best veel toch..
Kun je dit terug vragen? En moet dat dan in NL of in BE?
Laatst bijgewerkt door SBravour op 06-08-20 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 16:01

CalipsoLover schreef:
Je mag in België 475 (of was het 425?) uur onbelast werken per jaar. Je kan dit checken en wordt hier allemaal nogmaals uitgelegd https://www.mysocialsecurity.be/student ... ngent.html

Als je over deze uren gaat moet je RSZ betalen. Dit wordt normaal automatisch er af getrokken en dan veranderd je statuut ook naar werkstudent.


Als je over die uren gaat, betaal je dan enkel de overuren belasting? De belasting wordt momenteel al bij mij afgetrokken..

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Studentenjob en belasting betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 16:25

Als je in België werkt betaal je daar belasting en als je het eventueel kan terug vragen, moet dat ook in België. Zelf heb ik geen verstand van de Belgische belasting, maar heb je geen loonstrook waarop je kan zien wat er wordt ingehouden?
Je zou het ook kunnen navragen op je werk bij personeelszaken/salarisadministratie.

HighFun
Berichten: 26
Geregistreerd: 07-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 16:52


SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:20

SBravour schreef:
Als je over die uren gaat, betaal je dan enkel de overuren belasting? De belasting wordt momenteel al bij mij afgetrokken..


Citaat:
Mag ik meer dan 475 uur werken?
Wil je meer werken dan de 475 uur die je van de overheid krijgt?

Dat kan, maar dan betaal je de normale sociale bijdragen.

Als je 475 uur opgebruikt zijn, zijn de normale sociale bijdragen verschuldigd van het 476ste gewerkte uur.

Opgelet: ook na je 475 uur blijf je student en moet je dus een studentenovereenkomst hebben. Het enige verschil zit in de hoogte van de sociale bijdragen.


Bron: De student@work website

Kijk daar zeker eens voor meer info! Ik weet niet of je er ook kan aanmelden als Nederlandse, maar dat is de site waar Belgische studenten al hun 'administratie' en info vinden.


dit kan ook relevant zijn;

Citaat:
Ik studeer of woon niet in België maar in een buurland. Krijg ik ook 475 uur?
Ja. Ook jij hebt recht op 475 uur waarin je mag werken tegen verminderde sociale bijdragen. De algemene regel is namelijk dat de socialezekerheidsbijdragen verschuldigd zijn in het land waar je werkt.

Als je niet alleen in België maar ook nog in een ander land werkt, dan gelden er speciale regels. Contacteer ons in dat geval voor een advies op maat.


Bron: De student@work website

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:28


veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Studentenjob en belasting betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:06

30% regeling is voor wie in NL komt werken vanuit het buitenland.

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:42

veerledec schreef:
30% regeling is voor wie in NL komt werken vanuit het buitenland.


Oh grapje ik kan niet zo goed lezen... Het is warm, mag ik dat als excuus aandragen? Sorry TS, negeer mij maar. {:}

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:08

SBravour schreef:
CalipsoLover schreef:
Je mag in België 475 (of was het 425?) uur onbelast werken per jaar. Je kan dit checken en wordt hier allemaal nogmaals uitgelegd https://www.mysocialsecurity.be/student ... ngent.html

Als je over deze uren gaat moet je RSZ betalen. Dit wordt normaal automatisch er af getrokken en dan veranderd je statuut ook naar werkstudent.


Als je over die uren gaat, betaal je dan enkel de overuren belasting? De belasting wordt momenteel al bij mij afgetrokken..

Ja, normaal betaal je die belasting ook enkel op de uren die je erover zit. Maar misschien omdat jij van NL bent dat je sowieso RSZ moet betalen en geen recht hebt op deze uren?