liefde voor paarden kwijt?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

liefde voor paarden kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 20:56

Wat als je ineens al u liefde voor de paarden kwijt bent?
Nog iemand die dit heeft meegemaakt en hier tips voor heeft?

Door persoonlijke redenen ben ik zelf in een kleine depressie gesukkeld en normaal zou je denken dat de paarden zouden helpen om hierdoor te komen maar dit is totaal niet het geval... Ik ben al weken niet meer naar mijn paarden geweest omdat ik er niet de kracht of de zin in heb. Vandaag ben ik voor de eerste keer terug geweest en het deed mij niks. Ik was niet gelukkig of voelde me er niet beter door.

Nog mensen die hun interesse of liefde zijn verloren voor paarden en dit hebben kunnen oplossen?

(Mijn paarden worden wel goed verzorgd, ze krijgen nog altijd de aandacht en verzorging die ze nodig hebben, alleen niet meer van mij voorlopig...)

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:22

Geen ervaring mee, maar het klinkt mij in de oren alsof je gewoon even je rust moet pakken :)

Je geeft zelf aan niet helemaal lekker in je vel te zitten, heb je hier hulp voor?

Grote kans dat niet alleen dit, maar ook andere dingen die je eerder zonder moeite deed je nu ineens energie kosten. Dat is ook niet gek, je bent jezelf immers wat voorbij gelopen.

Misschien is het goed om juist even tijd voor jezelf te nemen en (onder de voorwaarde dat je paarden voldoende tijd en aandacht krijgen van anderen!) dit “moetje” even op een wat lager pitje te zetten om bij te kunnen komen.... Ga er wel heen maar met zo min mogelijk verwachtingen. Even knuffelen of iets dergelijks zou dan al prima zijn. Kijk op dat moment wat goed voelt.

Ik denk dat als je nu even echt naar je eigen lijf luistert, je straks weer met energie naar de paarden kunt en er weer van kunt genieten .

Sterkte!

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:23

helaas heb ik hier ook last van gehad, precies dit!
eigenaresse van mijn verzorgpaarden heeft me hiermee enorm geholpen, we zijn vriendinnen met elkaar dus dan is het heel prettig om over van alles en nogwat tegen haar te vertellen.

misschien ook voor jou een optie met een goede (paarden)vriendin?
bij mij fleurde ik ook niet op met de paarden alleen

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: liefde voor paarden kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:26

Herkenbaar. Heb ik ook gehad. Inmiddels weer een aantal jaar verder en mijn plezier weer helemaal terug gevonden. Zal morgen uitgebreider reageren

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: liefde voor paarden kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:35

Toen ik in een flinke dip zat ook een periode gehad. Een paar maanden later voelde ik me beter en kwam de lol ook weer terug.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: liefde voor paarden kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:45

Ik heb het ook een beetje momenteel. Maar heel eerlijk ik vind het niet zo erg. Ik ben vanaf mijn 11e t/m 27e met paarden bezig geweest en nu even niet. Komt wel weer, nu scheelt het ook dat ik geen eigen paarden heb. Maar denk helaas dat je het niet echt kan afdwingen. Wat je misschien wel kan doen is af en toe (of juist regelmatig) naar je paarden zonder iets te 'moeten' ?

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:48

Hier ook een paar maanden gehad toen ik in een flinke dip zat. Is goed gekomen :) . Gun jezelf even de rust en dat het nu even niet moet. Komt vanzelf weer als je beter in je vel zit.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: liefde voor paarden kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 21:56

Ik ken het gevoel helemaal ... zelfs echt de intentie om te verkopen ... maar ergens diep van binnen weet ik dat ik dat niet wil maar de lol is weg... veel schuldgevoelens van waarom kan je dat nou denken waarom vind je het niet leuk maar merk ook dat ik gewoon even “niks” wil. Ik probeer het even te laten en wel uiteraard ga ik er wel heen maar als ik geen zin heb om te longeren of rijden doe ik dat niet...

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: liefde voor paarden kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 22:17

Redelijk normaal als je in een depressie zit, alles wat "moet" is je dan teveel.
Neem tijd voor jezelf, als je depressie zakt, komt de liefde weer terug

koffienodig
Berichten: 21
Geregistreerd: 10-03-19

Re: liefde voor paarden kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 22:46

Ja hier had ik ook last van.. Hier door burnout met depressieve klachten. Het zal met burnout anders zijn maar ik verloor mijn plezier doordat ik altijd eisen aan mezelf ging stellen als ik naar stal ging. En natuurlijk als niks goed is wat je doet (aldus jezelf dan) is het op een gegeven moment niet meer leuk. Dus ik heb het toen aangepakt door inderdaad alles op een lager pitje te zetten qua doelen. Ik ging wel naar stal maar zat dan wat te zonnen met paard op een stukje gras in de buurt.


En zodra je je weer wat beter voelt is het misschien tijd om onder de loep te nemen of je specifiek de interesse in de paarden bent verloren, of dat het slechts 1 van de vele dingen was die niet meer leuk waren. Beide antwoorden zijn goed :)

Het lastige met depressies is dat alle activiteiten zijn charme verliezen. Ik hoor veel dat alles als erg doelloos wordt ervaren, dus wat heeft het dan nog voor nut om überhaupt iets te doen? En terugkeren naar toch genieten van je hobbies is helemaal leuk; mijn brein overtuigde me dat ik nu 'het grote beeld' te zien had gekregen (niks heeft nut) dus ik kon wel leuk mezelf proberen te vertellen dat ik niet zo moest overdenken en gewoon genieten maar dat voelde als mijzelf voorliegen.
(Sidenote: ik banketstaaf nu gewoon wat voor me uit en wat mijn ervaringen zijn in de hoop dat de herkenning wat troost biedt, maar het kan best zijn dat jou ervaring heel anders is natuurlijk)

Oke dus tips:
Laat de verwachting los dat je je ineens weer gelukkig voelt als je bij de paarden bent. Het is altijd fijn om dat soort dingen te hopen maar je zakt zo weer dieper weg in de modder als het je teleurstelt. In een depressie kun je je dag gaan vullen met alleen maar dingen die leuk horen te zijn zodat je er weer uit zou komen maar het ligt niet aan de activiteiten, het ligt aan je perceptie. De paarden kunnen wel weer een goede afleiding zijn: een manier om tijd voorbij te laten gaan zonder dat je telkens over de nare staat waar je in bent hoeft na te denken. Misschien denk je er nog wel veel aan, maar minder. Dus zou dan aanraden om wél er heen te gaan, voor de routine, beweging en buitenlucht (allemaal goede antidepressie middelen) maar als je er bent jezelf op geen enkele manier te pushen om te rijden of longeren of wat dan ook. Gewoon paardjes kijken kan ook. Even checken of de vliegendeken er nog om zit. Misschien niet eens iets paardgerelateerds: een wandelingetje rond stal.

Rianne1994

Berichten: 49
Geregistreerd: 04-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 22:48

Ik heb dit ook gehad na mijn ex, dit was een slechte relatie en in de relatie en daarna deed ik veel minder met ze behalve ze binnen en buiten zetten, 1x per week longeren of rijden of soms een paar weken helemaal niet (ik heb ze thuis staan) d
Dit alles heeft wel een jaar geduurd.
Verwaarloosd heb ik ze zeker niet en ik ging echt wel wat met ze doen maar de plezier was eraf, gelukkig helpt mijn pa altijd. En het was meer moeten. Dit heb ik tijd gegeven en ik ben er nu weer volop gelukkig mee en dat merk ik zo ontzettend. Voor mijn lichte depressie heb ik nu wel hulp gevraagd.
Ik zou tijd voor jezelf gaan nemen en af en toe heen gaan. Maar neem je tijd voor jezelf dat is het belangrijkste!
Het is niet raar! Hopelijk krijg je het plezier weer terug maar dat moet je ook niet willen verplichten aan jezelf.
Bij mij kwam het gewoon weer

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 23:06

elisedcl schreef:
Door persoonlijke redenen ben ik zelf in een kleine depressie gesukkeld en normaal zou je denken dat de paarden zouden helpen om hierdoor te komen maar dit is totaal niet het geval... Ik ben al weken niet meer naar mijn paarden geweest omdat ik er niet de kracht of de zin in heb. Vandaag ben ik voor de eerste keer terug geweest en het deed mij niks. Ik was niet gelukkig of voelde me er niet beter door.


:(:) :(:) :(:)
Dat is een van de rottige dingen van depressie: alles wat van waarde 'is/was' kan opeens waardeloos worden.

Weet dat dit een valkuil is: niet zo zeer jijzelf, maar de depressie 'vind er niets meer aan'.
Brrr....

Zijn er nog andere dingen waar je momenteel wel zoiets als plezier aan kunt ontlenen...?

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Re: liefde voor paarden kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 00:13

Ik weet alleen dat mijn psycholoog het volgende regelmatig tegen mij zei: je hebt een depressie, je hebt dan nergens zin in. En als je wel iets doet wat je altijd leuk vond dan vind je dat niet gelijk leuk.

Want ik zat met hetzelfde probleem. En bij mij bleek het waarheid. Maar door door te gaan met dingen te doen die ik vroeger leuk vond. Kwam er toch vroeg of laat een moment dat ik plots dacht m: ‘ hè dat was best leuk, of hè dat gaf mij positieve energie’. Maar dat was inderdaad niet gelijk naar 1 keer. Maar pas vaker. En het is moeilijk om toch door te zetten. En energie te stoppen in dingen doen, die je eigenlijk niet hebt en je niks gelijk oplevert. Maar als het goed is heb je ook gemerkt dat doorgaan zoals je ging ook niks oplevert. Dit hielp bij mij om toch door te zetten. En geloof mij hoe moeilijk het ook is: doe dingen die je vroeger leuk vond.

Persevero

Berichten: 2349
Geregistreerd: 17-09-05

Re: liefde voor paarden kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 00:17

Misschien is het eerder een teken dat je het nog niet te boven bent. Je hoort vaak dat men dan weinig kan interesseren

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 00:28

Tijdens mijn depressie heb ik met mijn therapeut afgesproken het eerste half jaar geen ingrijpende beslissingen te nemen waar ik later spijt van kon krijgen (zoals mijn paardjes verkopen). Je ervaart alles zo anders dan 'normaal'. Ik kon het ook niet opbrengen naar stal te gaan, alleen de gedachte was al teveel. Eenmaal hersteld was ik heel blij dat de paardjes er nog waren en heb ik alles stap voor stap weer opgebouwd qua verzorgen en rijden.

Uiteindelijk werd de belasting toch te zwaar, was het plezier eraf en heb ik mijn paardjes na 10 jaar verkocht. Maar die keuze heb ik pas 2 jaar na mijn therapie gemaakt, toen ik zeker wist dat mijn depressie me niks meer 'influisterde'.

Heel veel sterkte en weet dat je niet de enige bent die hiermee zit/zat!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: liefde voor paarden kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 01:19

Ik heb zover ik weet geen depressie gehad, maar wel een paar keer een echte rotperiode in het leven. Dan werden de paarden wel verzorgd, maar had ik geen zin om te gaan, stelde het uit en van 1 dag werden dat 2 en 3 etc.
Je raakt er echt een beetje uit dan.

Ik begon me toch wel schuldig te voelen naar de paarden en heb mezelf wel weer gedwongen. Het was ook weer ritme krijgen en dingen ondernemen.

De laatste keer dat ik even niet makkelijk kon, deed mijn man ze wel. Toen wilde ik juist wel graag weer, maar had dingen te regelen en was ook even niet echt 100% helder aan het denken.
Toen ik weer ging en bij ze was, kon ik mezelf juist goed leeg maken.

Maar het kan echt verschillen per mens. In diezelfde moeilijke periode voetbalde onze zoon gewoon. Maar hij is toen ook gaan fitnessen en hij vond echt dat hij daar meer zijn hoofd kon leegmaken en dat gaf hem een beter gevoel dan voetballen.
Ik denk puur omdat voetbal ene team sport is en net als met paarden, je moet ook aan anderen denken. Je team of je paard dus.

Bij iets als fitness kan je even egoistisch zijn en dat is misschien soms nodig.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: liefde voor paarden kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 03:34

Ik heb hier soms ook met vlagen last van. Door mijn depressie en angststoornis heb ik dan werkelijk nergens meer energie voor of überhaupt zin in. Dan sleep ik me met loden schoenen richting stal. Heb ook al eens de marktplaats advertentie getypt.

Maar het gekke is dat mijn paard me op die momenten nog wel een soort van houvast geeft, een soort doel. Kan moeilijk weken niet komen, dus het is wel een reden om niet erg te glijden in het donkere gat.
En uiteindelijk dan gaat alles weer beter en is er meer rust en dan zijn die gedachtes helemaal verdwenen.

Ik moet ook niks van mijzelf, als ik gewoon wil zitten in de wei of in de stal, of alleen doelloos rondjes stappen is het ook goed. En wil het niet dan morgen weer een dag.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: liefde voor paarden kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 06:37

Hier ook hetzelfde gehad. Flinke depressie gehad, en alles wat met paarden te maken had, en alles wat ik eerst leuk vond, ik vond er niks meer aan.
Dat heeft bij mij dik een jaar geduurd, voordat ik overal de lol weer een beetje in terug kreeg. Dus neem de tijd. Je hoofd speelt rare spelletjes met je op zo'n moment..

Dikke knuffel :(:)

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 08:04

Hier nog eentje :(:)
Ik wou ook nooit meer een paard na de verkoop van mijn staatsgevaarlijke paard.
Doordat dat misliep werd het plezier nog veel en veel minder.
In die tijd sloop de depressie en burn-out er harder door in.
(Inmiddels heb ik wel weer een oudere merrie onder mijn hoede..)
Mijn 2 shetlanders heb ik nooit weg gedaan.
Wist dat ik daar dan spijt van kreeg en had ze al heel lang.
Ik kon het ze niet aandoen, ze werden tenslotte toch goed verzorgd dus die heb ik in die periode een beetje gelaten.
Nog steeds gaat het niet echt goed met me, nog steeds doe ik niet veel met ze naar al die tijd.
Maar ik verzorg ze 2x per dag en zie e wel erg graag en het zijn allemaal super schatten.
Alleen het plezier en in rijden en met ze werken is gewoon weg maar dat is in mijn ogen geen noodzaak.
Hun zijn echt de reden dat ik overeind blijf en ze zijn er altijd voor me dus ik voor hun.

Geef het gewoon tijd, maak geen overhaaste beslissingen.
Als ze verder goed verzorgd worden en dergelijke zou ik het even zo laten en rust ervan nemen.
Ik heb voor het rijden 2 meisjes en de shetlanders hebben ook verzorgers. Voor mij is het prima zo.
Mocht het na tijden toch niet veranderen, soms veranderen je interesses :)

Anoniem

Re: liefde voor paarden kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 08:15

Geef jezelf echt de tijd om hier mee bezig te gaan. Een tijdje even geen paarden is natuurlijk niet erg. Ik ben er even 2 jaar uitgeweest, was ziek had er geen zin meer in. En toen ben ik weer volop er in gedoken.

Maar nu heb ik weer even een tijdje van ik weet niet of ik nog wel een paard wil. Ik moet heen, want ja beestje heeft wel z'n eten nodig. En de zorg. Maar als ik een dag niet ga vind in het totaal niet erg. Misschien omdat het doel waarvoor ik em kocht in het water is gevallen en ik even motivatie kwijt ben.

Ik heb nu ook zoiets van mocht ie niet beter worden, dan weet ik ook niet of ik wel weer een paard neem. Sommigen gebeurt het gewoon dat de interesse in paarden wegebt. En dat is helemaal niet erg

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: liefde voor paarden kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-20 08:41

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties!

Ik lig inderdaad al weken gewoon in de zetel en tot een paar dagen geleden weigerde ik ook om iets te eten. Ik heb op dit moment ook echt in helemaal niks zin, maar heb er ook gewoon de kracht niet voor. Ik heb het gevoel dat ik alles kwijt ben, zo ook mijn doelen en motivatie in mijn leven zoals mijn paarden. Ik heb inderdaad ook al aan verkopen zitten denken...

Ben blij dat ik niet de enige ben die dit heeft meegemaakt... heel beangstigend.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:26

elisedcl schreef:
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties!

Ik lig inderdaad al weken gewoon in de zetel en tot een paar dagen geleden weigerde ik ook om iets te eten. Ik heb op dit moment ook echt in helemaal niks zin, maar heb er ook gewoon de kracht niet voor. Ik heb het gevoel dat ik alles kwijt ben, zo ook mijn doelen en motivatie in mijn leven zoals mijn paarden. Ik heb inderdaad ook al aan verkopen zitten denken...

Ben blij dat ik niet de enige ben die dit heeft meegemaakt... heel beangstigend.


Wat onwijs rot. Heb je wel hulp?

Ik denk dat pas als je weer een ritme terug krijgt, je ook weer de zin in je paarden terug kan krijgen. Ik zou het voor nu los van elkaar zien. Je hebt niet geen zin in de paarden, je hebt nergens zin in.......
Als je weer wat kan oppakken heb je misschien spijt van verkoop.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: liefde voor paarden kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 12:54

Zoals je omschrijft ts, in jou geval zou ik echt aan de bel trekken.
Klinkt als niet zomaar iets.
Hulp mag je best vragen he :knuffel:

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:03

Silly1972 schreef:
Redelijk normaal als je in een depressie zit, alles wat "moet" is je dan teveel.
Neem tijd voor jezelf, als je depressie zakt, komt de liefde weer terug


Amen, dit dus. Wat je in een depressie meemaakt is vaak een beetje vervormd zeg maar want je hebt nergens plezier meer in.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: liefde voor paarden kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-20 15:30

Nogmaals bedankt voor jullie reacties en steun.

Ik krijg inderdaad hulp want het was wel duidelijk dat ik hier niet alleen zou doorgeraken...