Fijne kattenbak korrel ter vervanging van houtskorrel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Fijne kattenbak korrel ter vervanging van houtskorrel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-20 09:24

We hebben lange tijd houtskool gebruikt, maar toen we laatst eens een zak simpele witte korrel hadden bleken de katten daar een grote voorkeur voor te hebben. Dus het is tijd om over te schakelen naar iets wat niet houtskool is.

Maar deze simpele zak ruikt erg snel in tegenstelling tot de houtskorrels. Ik ben daarom op zoek naar ervaring met korrels die goed op nemen en daarom ook amper ruiken. Uiteraard scheppen we vaak schoon en krijgen ze regelmatig volledig vers, toch is er een duidelijk verschil in geur tussen de twee opties.

Dus, wat zijn jullie ervaringen? Welke korrel is aan te raden?

"Een draver, is gaver" :D


Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:25

Houtskool in de kattenbak ? >;) :=

Klontvormende korreltjes van de Horta gebruik ik.
Hebben ze ook in de uitvoering Babypowder. Dat is dan met een lichte lavendelgeur :D

Ik zal even voor je kijken welk merk het precies is.

https://www.horta.org/nl/product/katten ... babypowder


Of de Hygienic White van Aveve.

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Fijne kattenbak korrel ter vervanging van houtskorrel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-20 09:36


"Een draver, is gaver" :D

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:38

Geen ervaring mee, maar die is wel erg duur :P

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Fijne kattenbak korrel ter vervanging van houtskorrel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:40

De groene biocat (fresh), absoluut een aanrader!

ijslandfan

Berichten: 599
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:41

Ik gebruik silicaat. Ben er super tevreden mee!
Anderen van de kittenopvang zweren bij biocat.

Koos onderschriftloos

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:51

judithM schreef:
De groene biocat (fresh), absoluut een aanrader!


Helemaal mee eens.

Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:53

RianneH schreef:
Ho! Ik bedoel houtkorrels :o Ben ook net bezig houtskool uit te zoeken voor de bbq :=

Ik kom ook deze tegen, iemand hier ervaring mee? Almo Nature: https://www.intratuin.nl/almo-nature-ka ... 54-kg.html

Ik gebruik de Almo Nature en hiervoor zowel de hout korrels als de hout pellets. Almo bevalt hier in principe prima. Kat is er helemaal gelukkig mee ook. Die was niet weg te slaan uit de bak het eerste half uur.
We zijn tegelijkertijd van een gesloten bak over gegaan naar een open bak, en ik moet dus zeggen dat ik dit zand meer vind ruiken. Er blijft een soort urine lucht in hangen ookal klontert het super goed. Maar misschien heb je daar helemaal geen last van met een gesloten bak.
De geur is ook niet super storend, maar wel iets dat me op viel.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Fijne kattenbak korrel ter vervanging van houtskorrel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:57

Die van de lidl of ah eigen merk (de 4 voudige) werken hier prima. Daar zit een extra geurtje aan en vind de bakken niet heel erg stinken. De goedkopere van ah is minder fijn en stinkt wat meer.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Fijne kattenbak korrel ter vervanging van houtskorrel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 09:59

Mijn absolute favoriet is Almo Nature Catlitter. Ruikt prettiger dan klei vind ik :j

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:02

judithM schreef:
De groene biocat (fresh), absoluut een aanrader!

Ohhh nee die ruikt zó chemisch! :r
Wij hebben altijd de gele biokat, classic. Ruik je niet, neemt tot nu toe het best urine op van alle merken en soorten die we hebben geprobeerd, én ‘t minste uitloop (langharige katten hier..).

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:03


Iser

Berichten: 101
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Dreischor

Re: Fijne kattenbak korrel ter vervanging van houtskorrel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:10

Biocat’s classic 3 in 1. Zelfs met dit warme weer ruik ik niets, ik schep hem wel een paar keer per dag leeg. Als je het goed bij houdt, doe je lang met een zak. En de poes vindt het super, loopt alleen wel wat uit maar een matje voor de bak doet wonderen.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Re: Fijne kattenbak korrel ter vervanging van houtskorrel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:13

Wij gebruiken van die silica korrels, ideaal. Sindsdien stinkt de bak niet meer! Enige nadeel is dat we de korrels overal vinden omdat onze kat met mach 3 uit de bak rent :+ Het is heel makkelijk schoonmaken en geeft ook geen stof.

Amber_anne

Berichten: 6902
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Fijne kattenbak korrel ter vervanging van houtskorrel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:21

Ik gebruik eurokats met babypoeder. Heb een keer een normale kattengrit gekocht maar rook meteen verschil.

Heb twee bakken en schep ze 1 keer per dag uit. Als ik merk dat ze na het uitscheppen nog vies ruiken dan verwissel ik alles. Ligt er een beetje aan op welke ze meer plassen.

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Fijne kattenbak korrel ter vervanging van houtskorrel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-20 10:24

Bedankt voor alle input!

We hebben open bakken (drie voor twee katten) maar ze staan op zolder. Ik zal zo eens langs de intratuin rijden om te kijken welke korrel we gaan testen :D

"Een draver, is gaver" :D

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:25


SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Fijne kattenbak korrel ter vervanging van houtskorrel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:33

Tigerino crystals

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 10:46

RianneH schreef:
Bedankt voor alle input!

We hebben open bakken (drie voor twee katten) maar ze staan op zolder. Ik zal zo eens langs de intratuin rijden om te kijken welke korrel we gaan testen :D


Oh intratuin heeft vaak ook voorbeelden liggen. Almo nature ligt alleen soms wat verstopt hahaha. Maar ze hebben genoeg daar iig :j

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Fijne kattenbak korrel ter vervanging van houtskorrel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-20 11:03

Daar hoop ik wel op, even aanvoelen. Hoewel ze ook wel wat duurder zijn, maar dan kan ik als ik tevreden ben altijd op zoek naar een goedkopere groothandel :)

"Een draver, is gaver" :D

cursebreaker

Berichten: 11398
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:05

Ik heb ook de Almo Nature vulling.

Dit is dus ook houtkorrel, maar heeeeel fijn gemalen en ruik je echt niet - zandstructuur, wat dus ook nog eens heel prettig is voor de pootjes. Wij hebben 'm eerst in een open bak gebruikt toen Sansa nog jonger was en nu gebruiken we 'm in een dichte bak. Maar met de open bak hadden we ook geen last van geurtjes - en we hebben de bakken op de onderverdieping staan.

Het klontert super goed en je mag de hoopjes door de wc spoelen bv. Het is wat duurder, maar in verhouding kun je er ook zuinig mee omgaan. Maar echt; nooit meer wat anders voor ons in principe _/-\o_

Medpets heeft het ook en leveren snel, mocht je online bestellen ook nog als optie zien bv. maar ik bel meestal vooruit naar een winkel om te kijken of het op voorraad is en ga het dan daar halen. De meesten hebben het wel in het assortiment.

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:11

Qua almo heeft Brekz ze het goedkoopst geloof ik :)

Tip trouwens voor de almo gebruikers die zuinig willen doen: eens in de maand even alles zeven (met een simpele plastic zeef bv) zodat je ook de kleinere “plasklontjes” eruit filtert, zorgt ervoor dat je echt heeeeel lang met de vulling kunt doen. Daardoor minder duur dus :j

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:14

Hier ook Biocat Classic.

Na een flinke zoektocht tussen verschillende vullingen echt super tevreden met deze zak vulling. Prijs/kwaliteit verhouding is ook aansprekend. Zak kost rond de €10, hebben hier 4 katten lopen, 3 bakken, doe er de gehele maand mee. Elke dag uitscheppen en om de 2 weken geheel schoonmaken en opnieuw vullen. Super klontvormend en totaal geurvrij. Houtkorrel o.a van Almo Nature en vullingen van Jumbo, Aldi en dergelijke bevielen mij totaal niet. Valt snel uit elkaar, absorbeert slecht en begint hier al binnen een dag te ruiken. Weinig vulling in de zakken qua kg. Geen aansprekende kwaliteit en prijs. Succes met het vinden van een geschikte, voor jou passende, vulling :o.

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

16-04-2021 Diëgo v. Engelen


Lavje
Berichten: 2671
Geregistreerd: 10-11-04
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Fijne kattenbak korrel ter vervanging van houtskorrel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:18

Ik gebruik Catsan, niet de goedkoopste maar voor mijn kat wel de meest prettige. Deze klontert overigens niet, maar dat vind ik dan weer fijner. Ik maak 1x per week de bak helemaal leeg en tussendoor schep ik wel of niet drolletjes. Ik vergeet het nog wel eens haha. 1 kat, en bak staat in de woonkamer in appartement, maar ik (en visite) ruikt nooit wat.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:18

Almo nature vind ik echt de fijnste! Het is duurder, maar door de structuur gebruik je echt elke korrel en hoef je nooit de hele inhoud van je bak weg te mieteren omdat het goor is. Bijkomend voordeel voor ons is dat het door de WC te spoelen is, dan zitten we niet met kattenpoep in ons appartement opgescheept :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: daiswees, Floemii, IASCrawler, Mitchall, nienke555, xSannee en 111 bezoekers