Hitte; help de beestjes!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hitte; help de beestjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:41

Het is super warm buiten en dat blijft de komende dagen zo. Natuurlijk zorgen we dat onze paarden en huisdieren over fris water beschikken maar heb je ook al aan de andere dieren in je tuin of buurt gedacht?

Met een vogelbadje help je vogels, insecten en (als je het op de grond zet) egels aan drinkwater. Je kan ook een ondiepe ovenschaal gebruiken, een schotel voor onder een plantenpot of een ander ondiep bakje dat stevig staat. Voor insecten helpt zelfs een omgekeerd dopje van een frisdrankfles al!

Wij hebben een ondiep poeltje in de tuin en net een extra vogelbadje neergezet. De hele dag vliegen er vogeltjes en insecten af en aan om te drinken. Ondanks dat er een genoeg grote sloten in de omgeving zijn helpt het dus echt.

Dus, voor een blije beestjes boost; zorg voor een schaaltje water *\o/* *\o/*

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hitte; help de beestjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:45

Hier staat ook een vogelbadje. Ik zie er ook regelmatig de bijen uit drinken lijkt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:56

Cayenne schreef:
Hier staat ook een vogelbadje. Ik zie er ook regelmatig de bijen uit drinken lijkt wel.


Ja, dat zien we hier ook :j

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Hitte; help de beestjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:57

Ik heb een bakje water staan. Hebben jullie foto's ter inspiratie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:01

Afbeelding

Oude ovenschaal. Trapje is voor muisjes en ander klein spul, dan verdrinken ze niet.

Telpeva

Berichten: 14705
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:02

Hier ook een vogelbadje, hij staat hier het hele jaar door. Voor mijn raam heb ik een opbergkist voor tuinstoelkussens staan, deze is ongeveer de hoogte van mijn vensterbank en hier heb ik het vogelbadje op staan. Elke keer komen ze dus pal voor het raam zitten, vanuit de woonkamer kan ik alle vogeltjes zien :D ik zal zo een foto maken

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:03

Mag ik dit topic ook gebruiken om aandacht te vragen voor de weidedieren komende dagen?

Vanaf 27°C treedt bij de NVWA het hittedraaiboek dierenwelzijn in werking, waarbij we extra toezicht houden op diervervoer en hittestress- gerelateerde meldingen voorrang geven op het reguliere werk. Mocht je ergens schapen, koeien of andere dieren in de wei zien staan zonder water en/of schaduw die hittestress vertonen, bel ons dan alstjeblieft!
Symptomen van hittestress zijn hijgen met de bek open, een pompende ademhaling, de kop laag houden en kwijlen. Bij ernstige gevallen kunnen de dieren sloom en gedesoriënteerd worden. Ook als je twijfelt: liever een keer te veel dan een keer te weinig bellen! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:04

Liesje1611 schreef:
Mag ik dit topic ook gebruiken om aandacht te vragen voor de weidedieren komende dagen?

Vanaf 27°C treedt bij de NVWA het hittedraaiboek dierenwelzijn in werking, waarbij we extra toezicht houden op diervervoer en hittestress- gerelateerde meldingen voorrang geven op het reguliere werk. Mocht je ergens schapen, koeien of andere dieren in de wei zien staan zonder water en/of schaduw die hittestress vertonen, bel ons dan alstjeblieft!
Symptomen van hittestress zijn hijgen met de bek open, een pompende ademhaling, de kop laag houden en kwijlen. Bij ernstige gevallen kunnen de dieren sloom en gedesoriënteerd worden. Ook als je twijfelt: liever een keer te veel dan een keer te weinig bellen! :j


Uiteraard mag dit, goede tip!

BigOne
Berichten: 38219
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:06

Blijheid schreef:
Liesje1611 schreef:
Mag ik dit topic ook gebruiken om aandacht te vragen voor de weidedieren komende dagen?

Vanaf 27°C treedt bij de NVWA het hittedraaiboek dierenwelzijn in werking, waarbij we extra toezicht houden op diervervoer en hittestress- gerelateerde meldingen voorrang geven op het reguliere werk. Mocht je ergens schapen, koeien of andere dieren in de wei zien staan zonder water en/of schaduw die hittestress vertonen, bel ons dan alstjeblieft!
Symptomen van hittestress zijn hijgen met de bek open, een pompende ademhaling, de kop laag houden en kwijlen. Bij ernstige gevallen kunnen de dieren sloom en gedesoriënteerd worden. Ook als je twijfelt: liever een keer te veel dan een keer te weinig bellen! :j


Uiteraard mag dit, goede tip!

Zou er voor zorgen dat dit op de voorpagina komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:07

ingedebruijn schreef:
Ik heb een bakje water staan. Hebben jullie foto's ter inspiratie?


Meteen voor je gemaakt :D

Tortelduif bij het badje

Afbeelding

Houtduif in ons poeltje
Afbeelding

En waar het idee voor dit topic vandaan kwam, foto van natuurmonumenten op Facebook


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:07

Bedankt voor dit topic! Wij gaan gelijk een vogelbadje met vers water neerzetten :j

Edit: Oe dat plankje met dekseltjes gaan we ook maken!

snorkel1986

Berichten: 3008
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:11

Afbeelding
We hebben een vijver met waterval die ondiep is en altijd stroomt dus we zijnn zomer en winter een goed bezochte drink plek

BigOne
Berichten: 38219
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hitte; help de beestjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:12

En vullen jullie de stenen en glazen bakjes regelmatig met koel water bij? Anders word het zo heet.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:14

Bedankt voor de foto's!

@Liesje op welk nummer zijn jullie te bereiken?

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hitte; help de beestjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:18

Wat goed dat je hier een topic over maakt!

Wij hebben een vijver met stromend water, en het is hier altijd een komen en gaan van vogels en insecten. Langs de rand zitten altijd wel wat bijen te drinken. Ik kan er uren naar kijken.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:19

Liesje1611 schreef:
Mag ik dit topic ook gebruiken om aandacht te vragen voor de weidedieren komende dagen?

Vanaf 27°C treedt bij de NVWA het hittedraaiboek dierenwelzijn in werking, waarbij we extra toezicht houden op diervervoer en hittestress- gerelateerde meldingen voorrang geven op het reguliere werk. Mocht je ergens schapen, koeien of andere dieren in de wei zien staan zonder water en/of schaduw die hittestress vertonen, bel ons dan alstjeblieft!
Symptomen van hittestress zijn hijgen met de bek open, een pompende ademhaling, de kop laag houden en kwijlen. Bij ernstige gevallen kunnen de dieren sloom en gedesoriënteerd worden. Ook als je twijfelt: liever een keer te veel dan een keer te weinig bellen! :j



Je kunt ons bellen op telefoonnummer 0900-0388 (sla het evt op in je telefoon!)

Of via dit formulier een melding doen: https://formdesk.minlnv.nl/kcdv/AA_Keuz ... en_NVWA_v1
Vink hier aan "dieren die last hebben van de hitte".

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:20

Heb geen tuin maar een balkon, heb gister ochtend een bakje water neergezet voor eventueel uitgedroogde vogels, bijtjes enzo.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:21


Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:23

Supertopic, ik ga gelijk wat neerzetten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:26

Fijn te lezen dat jullie water buiten zetten *\o/*

Info van Liesje1611 heb ik opgeslagen en de nieuwsredactie ook getipt :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-08-20 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:26

Superleuk!
Ik heb hier in de stallen een bakje water en eten waar af en toe wel wat uit lijkt te zijn. En op tafel ook een schaaltje, maar die wordt eigelijk niet benut lijkt het.
Ga er eens werk van maken om ook iets in de wei te zetten!

fjordjes

Berichten: 12030
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Hitte; help de beestjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:32

Wij hebben een waterornament in de tuin en daar maken bijen/wespen etc graag gebruik van. Af en toe ook een vogeltje.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:33

Poekkie schreef:
Superleuk!
Ik heb hier in de stallen een bakje water en eten waar af en toe wel wat uit lijkt te zijn. En op tafel ook een schaaltje, maar die wordt eigelijk niet benut lijkt het.
Ga er eens werk van maken om ook iets in de wei te zetten!


Hihi op stal zorg ik altijd dat er water in de automatische bakken zit als het zo heet is. De paarden staan toch buiten en onze schuur is erg geliefd bij musjes en zwaluwen <3

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:36

Princess_ schreef:
Poekkie schreef:
Superleuk!
Ik heb hier in de stallen een bakje water en eten waar af en toe wel wat uit lijkt te zijn. En op tafel ook een schaaltje, maar die wordt eigelijk niet benut lijkt het.
Ga er eens werk van maken om ook iets in de wei te zetten!


Hihi op stal zorg ik altijd dat er water in de automatische bakken zit als het zo heet is. De paarden staan toch buiten en onze schuur is erg geliefd bij musjes en zwaluwen <3


Bij ons staan de paarden ook 24/7 buiten in de zomer, maar helaas geen automatische bakken hier. Zou graag nog iets vinden voor de vogels, die durven niet zo goed drinken op de grond of de tafel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:38

Liesje1611 schreef:
Liesje1611 schreef:
Mag ik dit topic ook gebruiken om aandacht te vragen voor de weidedieren komende dagen?

Vanaf 27°C treedt bij de NVWA het hittedraaiboek dierenwelzijn in werking, waarbij we extra toezicht houden op diervervoer en hittestress- gerelateerde meldingen voorrang geven op het reguliere werk. Mocht je ergens schapen, koeien of andere dieren in de wei zien staan zonder water en/of schaduw die hittestress vertonen, bel ons dan alstjeblieft!
Symptomen van hittestress zijn hijgen met de bek open, een pompende ademhaling, de kop laag houden en kwijlen. Bij ernstige gevallen kunnen de dieren sloom en gedesoriënteerd worden. Ook als je twijfelt: liever een keer te veel dan een keer te weinig bellen! :j



Je kunt ons bellen op telefoonnummer 0900-0388 (sla het evt op in je telefoon!)

Of via dit formulier een melding doen: https://formdesk.minlnv.nl/kcdv/AA_Keuz ... en_NVWA_v1
Vink hier aan "dieren die last hebben van de hitte".


Ik zie niet anders bij het slachthuis hier. Doe daar eens wat aan.... bizar dat dit met zulke temperaturen door gaat (en dat het überhaupt gebeurt nog, maar okee).