Zelf een slowfeeder maken, waarmee?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Elsje123

Berichten: 580
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Zelf een slowfeeder maken, waarmee?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-20 15:37

Onze paardjes eten te snel, ze halen de hooibak leeg alsof ze een bordje spaghetti leegslurpen. Daarnaast gooien ze hooi op de grond, precies op het zand, dat ze weer op gaan eten, wat we natuurlijk liever niet hebben, omdat ze wel eens zand ook mee naar binnen kunnen nemen.

Afbeelding

We hebben al verschillende slowfeeders geprobeerd, die allemaal niet bevielen: een hooikussen, veilig, er kunnen geen hoeven in terecht komen. De gaten zijn alleen zo fijn dat onze Flash er erg gefrustreerd van werd en dit afreageerde op shetje Pino.
Toen een losse slowfeeder geprobeerd.
Afbeelding
Aardig ding, maar die sukkels gooien ‘m regelmatig buiten de paddock en staan er dan beteuterd naar te kijken. Slowfeedernet hebben we ook al eens opgehangen, maar naast dat Flash er fanatiek aan eet (halve net gaat mee naar binnen), kreeg hij er ook nekklachten van. Ook geen aanrader dus.

Nu hebben we besloten om zelf een slowfeeder te maken. Tot zover niks aan de hand, maar de vraag is waar laten we ze doorheen eten? Een net verdwijnt zoals eerder vermeld half naar binnen, een metalen rek (heb ik van gehoord) dat de tanden harder slijten. Nu lijkt me zelf wel het materiaal van onderstaande foto iets.
Afbeelding
Maar wat is het, waar koop je het? Ik heb zelf werkelijk geen idee. Kan iemand ons helpen? Andere ideeën zijn ook welkom. Alvast bedankt voor de tips!


Anomien

Berichten: 7300
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 15:41

Zo....

Afbeelding

In standaard bak heb ik een voerrooster laten maken met een mooie maaswijdte en afmeting die in een standaard bak past.
Roest niet en is vrij van bramen.

Koste mij toen 250 euro. Maar hooiverspilling heb ik er weer uitgehaald.

Voor een goed bod is het rooster te koop

Afbeelding

Afbeelding

Zit nu onder vogelpoep

Mama van mijn lieve meisjes

Brainless

Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Zelf een slowfeeder maken, waarmee?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 15:43

Een ijzerrooster is funest voor de voortanden.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Zelf een slowfeeder maken, waarmee?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 15:45

Afbeelding
Wij hebben dit.

Het systeem van jouw foto, TS, met dat plastic met ronde gaten, heb ik op Equitana gezien. Maar welke verkoper dat was...?

Oy with the poodles, already


Elsje123

Berichten: 580
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-20 15:47

Dank je Knert voor het aanbod, maar ik heb idd begrepen dat ijzeren roosters niet goed zijn voor het gebit, daarom zoeken we ook wat anders.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 15:59

Wij hebben zelf gewoon een hooinet dat we in de bak doen en aan twee zijden vastzetten. Onderin hebben we in 2 hoeken (ok, in 4 hoeken, maar dat komt omdat we eerst met een rek hebben geprobeerd, dat vonden we niets, 2 hoeken) 2 gaatjes waar we dik elastiek koord doorheen halen, beide zijden hebben slechts een lus van 10cm, waar dan aan beide koord-einden een grote karabijn (10cm) met afgeronde punten zit. Scherpere karabijnen blijft je net steeds aan hangen en kan gevaarlijk zijn voor frummelende paardenlippen. Klimhaken zijn ideaal (de onze zijn afgekeurde bungeejumphaken, die hebben we ooit gekregen). De onderkant van het hooinet heeft een ring, die zit vast en vergrendeld. De andere kant heeft gewoon een lang touw (zoals je het in de winkel koopt). Die kant klik je steeds los en vouw je half over de bak, dan kan je hem gemakkelijk vullen. Na het vullen maak je een halve slipknoop (veiligheidsknoop) zo dicht mogelijk tegen het net aan, maak je de 3 lussen even groot en klik je daarna zowel de lussen als het touw dat door de lussen van het hooinet gaat (dat je dus zo klein mogelijk heb gemaakt net). Hierdoor heeft het net als het goed is slechts 25cm speling in de ene hoek (10cm touw, 10cm karabijn, 5cm hooinetlus) en 20cm speling in de andere hoek. Gebruik verder een net waar een voerbeurt in kan, maar niet veel meer dan dat. Als ik je huidige bak zie is dat een net waar maximaal een halve kleine baal hooi in kan. De mazen moeten dus iets groter zijn dan het hooikussen, maar ook weer niet te groot. Gezien je eerdere voorbeelden zou ik gaan voor 4x4 of 5x5cm.

Voor ons heeft een net in de bak als voordelen boven een los hooinet dat het risico op voeten veel kleiner is, de eethouding anders is, de trekbeweging anders en minder is (doordat het makkelijker graast) en het net ook minder snel kapot gaat.
Een net in de bak als voordelen boven een rooster is dat de maat veel minder kritisch is, reparaties bij een gaatje veel makkelijker zijn, geen risico is dat ze het er langs trekken en het in de meeste gevallen heel veel stiller is. Daarnaast is de kostprijs in de gevallen dat je het koopt (in plaats van zelf maakt) heel veel lager.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 06-08-20 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Hutcherson

Berichten: 7290
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 16:00

Ik heb twee klikos... Daar onder de rand boven gaatjes in geboord zodat ik er een slowfeedernet in kan hangen en vastgemaakt met tywraps.. Stuk uit de voorkant gezaagd en deksel open en vullen maar.... Heb er twee palen naast gezet en vastgemaakt zodat ie niet wegkan.

testes76

Berichten: 1028
Geregistreerd: 04-02-13
Woonplaats: Noord brabant

Re: Zelf een slowfeeder maken, waarmee?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 16:04

Heb je daar een foto van?

Anomien

Berichten: 7300
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 16:07

Brainless schreef:
Een ijzerrooster is funest voor de voortanden.



6 jaar gedaan, 8 paarden... nooit een opmerking gehad van 2 verschillende tandartsen.

Heb ik dan geluk gehad?

Mama van mijn lieve meisjes

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Zelf een slowfeeder maken, waarmee?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 16:11

Gebruik de zoekfunctie. Er zijn al zoveel topics over slowfeeders

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

MelanieB

Berichten: 25864
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 16:16

Idd bij ijzer vandaan blijven, slecht voor de tanden, zeker als ze er lomp mee zijn, kan goed gaan maar ook risico op verkeerd slijten van voortanden.
Kijk eens in onderstaand topic voor mooie oplossingen.

[VSW] Slowfeeder oplossing met net bovenop?
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 06-08-20 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner A-Kader lid |
Individueel Zilver en team Zilver Wereldkampioenschap Kisbér 2019 | Team Goud Wereldkampioenschap Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud Wereldkampioenschap Oirschot 2023

Elsje123

Berichten: 580
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-20 16:17

Pillow natuurlijk heb ik de zoekfunctie al gebruikt, maar ik vraag om een kunststof plaat met grote gaten erin. Kun je deze zo kopen of kun je deze maken, wat voor materiaal is het precies. Daar heb ik tot op heden nog geen antwoord op gevonden. Als jij me verder kunt helpen dan hoor ik dat graag.

MelanieB

Berichten: 25864
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 16:18

Kunststof met die gaten erin wel oppassen, dat systeem hebben we hier ook in de stallen; maar al eens een pony met de kaak erin vast gezeten.
En een andere eter hier heeft die gaten groter gemaakt na langere tijd van eten waardoor het ook weer link word, en het ook geen slowfeeder idee meer is.


Zal even zoeken welk merk ookalweer, Duits bedrijf.
Edit; hier kun je ze ook op maat laten maken.
https://www.heufresser.com/produkte/prutsmuts/?p=1
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 06-08-20 16:22, in het totaal 2 keer bewerkt

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner A-Kader lid |
Individueel Zilver en team Zilver Wereldkampioenschap Kisbér 2019 | Team Goud Wereldkampioenschap Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud Wereldkampioenschap Oirschot 2023

Elsje123

Berichten: 580
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-20 16:19

Dank je wel MelanieB, maar ook in dat topic hebben de meesten een net en dat willen wij niet.

Edit: ik zie nu je opmerking over het kunststof met gaten. Dat is dus ook niet zo ideaal als ik dacht. We gaan er hier nog even over nadenken. Hopelijk weet jij evengoed de naam van het Duitse bedrijf te achterhalen!

Elsje123

Berichten: 580
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: Zelf een slowfeeder maken, waarmee?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-20 16:22

MelanieB dank voor de link!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Zelf een slowfeeder maken, waarmee?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 16:29

Ah ja, dat was idd het bedrijf dat op Equitana stond :j

Oy with the poodles, already

Elsje123

Berichten: 580
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-20 16:31

Allen bedankt voor het meedenken, het bedrijf verkoop idd de platen! Topic kan op slot!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, DotBot, Evito_06, miepmier26 en 47 bezoekers