Strenger zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Silencev
Berichten: 27
Geregistreerd: 09-03-20

Strenger zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-20 13:25

Hoi Bokkers,

Ik ben een beginner en blijkbaar ben ik niet streng genoeg tijdens de les. Gisteren had ik een paard Cicero en die stapte mooi in de hoefslag. De lesgever zei me “voor jouw is het belangrijk dat ze goed aan de muur blijft wanneer we gaan draven”. Ik denk ok dat zal wel lukken en we starten goed. Ik houd de teugel aan de kant van de muur korter dan die aan de kan van het midden en alsnog loopt ze ineens naar het midden en begint rond te draaien en te doen. Ik trok met de teugel naar de kant waar ze moest en duwde met mijn ene been ook die kant op maar geen avance. Ze heeft het me 3x geflikt. De lesgever zei dat ik strenger moet zijn. Dat paardrijden niet voor brave mensen is. Ik ben zachtaardig. Ook ben ik bang om mijn zweep te gebruiken omdat ik schrik heb dat het paard ervandoor zou rennen of bokken of steigeren. Is er iemand die tips heeft? De paarden voelen dat aan en spelen met mijn voeten. Ook durf ik nog niet goed in galop gaan. Bedankt alvast. Groetjes uit België.


Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Strenger zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:28

Andere manege zoeken. Iemand die jou op een paard zet die een loopje met je neemt terwijl je nog niet eens durft te galopperen is niet de juiste lesgever voor jou.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:28

Als volgens je instructrice paardrijden niet voor zachtaardige mensen is, zou ik een andere instructrice gaan zoeken.

Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:39

Vaak werkt het ook al om je zweepje gewoon aan de andere kant vast te houden.

Maar heel eerlijk denk ik dat je best een paar prive lessen neemt tot je je wat zekerder voelt. Want paardrijden gaat zeker om consequent/streng zijn, maar dat is niet hetzelfde als steeds schoppen en slaan. (Al geef ik ook wel eens een tik wanneer nodig). Ik denk dat je nu vooral tegenstrijdige hulpen geeft en bijna alles met je teugels probeert te sturen. Dat is eigelijk een hele slechte manier van paardrijden aanleren, al gaat het helaas op veel maneges er zo aan toe. Als je bvb heel hard links trekt zonder verdere begrenzing, buig je je paard namelijk zo dat hij makkelijk naar rechts over de schouder wegloopt en ik vrees dat dit nu gebeurt. Eigelijk zou je evenveel contact op beide teugels moeten houden, zweep langs binnen en binnenbeen er al
Aan houden als je weet dat hij dit flikt. Eigelijk ook lichtjes buitenstelling, maar dat zal voor een beginner nog niet zo lukken.
En wanneer hij toch wil draaien, dan binnenbeen ferm er aan (zelfs een tik indien nodig), zweep tikje tegen de hals, buitenteugel meer druk zetten en binnenteugel tegen de hals. Maar niet buitenhand omhoog doen en maar trekken, zorg dat je niet heel zijn nek in banaanvorm trekt zeg maar, dan verlies je alle controle. En je lichaam zelf naar buiten draaien of recht houden, zeker niet naar binnen. In het begin zal je wel wat te laat zijn, later leer je het sneller voelen en timen.
Manegepaarden zijn nu ook wel meesters in hulpen negeren en trucjes zoeken om eronder uit te geraken en dat maakt het zeker niet makkelijker voor je om het juist te leren.

Kan je niet wat 1 op 1 begeleiding nemen, al dan niet met iemand die het paard nog aan de longe houdt voor je totdat je je wat zekerder voelt en je wat duidelijker wordt in je hulpen?

Paardengek in hart en nieren!

boemel

Berichten: 8257
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Strenger zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:51

Misschien niet strenger zijn, maar handiger worden.
En dat is een kwestie van veel doen en oefenen. Laat je niet teveel afschrikken als het een keer niet lukt.

En inderdaad het is belangrijk om consequent te zijn, maar in jouw geval is het wellicht fijn als je een heel lief paard krijgt en eventueel wat privéles krijgt, zodat je je wat zekerder voelt, dan gaat de rest namelijk ook veel makkelijker.

M1+10

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Strenger zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 13:59

Inderdaad wat boemel zegt, niet strenger maar handiger -> sneller. En dat bereik je door eerst te werken aan jezelf, aan je onfhankelijke zit het liefst met een prive instructeur en fijn paard.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Strenger zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:02

Als je het hoofd naar buiten trekt, gaat de rest van het paard naar binnen. Op die manier compenseert hij namelijk het gewicht van hals en hoofd dat naar een kant hangt. Dat is een normale reactie en hij luistert dus eigenlijk best wel naar je. Lijkt mij vooral belangrijk dat je ergens gaat leren rijden waar je een paard hebt dat vriendelijk is voor beginners en een instructeur die je meer uitleg en vertrouwen geeft. Simpelweg zeggen dat je hem op de hoefslag moet houden is een zinloze opdracht als jij nog niet weet hoe.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.


tengeltje11
Berichten: 7073
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:03

Op welke manege rij je? Moeilijk te zeggen ook, sommige manegepaarden zijn gewoon zo afgestompt dat je mag doen wat je wil, ze gaan toch....

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Strenger zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:12

Mmm de taal van die instructeur staat me niet aan >;) . Je moet duidelijk en consequent zijn zodat een paard begrijpt wat je verwacht maar streng, nee.
Ik begrijp dat je weinig ervaring hebt. Geef het natuurlijk ook wat tijd. Paardrijden is niet makkelijk, dat leer je niet op 1-2-3. Maar paardrijden doe je met gevoel en geduld, het is echt wel een wederzijdse communicatie tussen jou en je paard. Schoppen, trekken aan de teugels, .. horen daar niet bij.

Don't take anything for granted

Silencev
Berichten: 27
Geregistreerd: 09-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-20 14:13

Absolem schreef:
Andere manege zoeken. Iemand die jou op een paard zet die een loopje met je neemt terwijl je nog niet eens durft te galopperen is niet de juiste lesgever voor jou.

Ja in Groenhove zijn het elke keer verschillende paarden die je krijgt.

Silencev
Berichten: 27
Geregistreerd: 09-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-20 14:16

tengeltje11 schreef:
Op welke manege rij je? Moeilijk te zeggen ook, sommige manegepaarden zijn gewoon zo afgestompt dat je mag doen wat je wil, ze gaan toch....

Groenhove. Mijn jongste dochtertje zit daar op kidsclub en ik ben meeverhuist. Het is een grote manege. Ik voel me er niet echt op m’n gemak omdat ik het gevoel heb dat het “elite” is zeg maar. Ik heb ook autisme en dat maakt het niet makkelijker om vertrouwen te kweken. Ik blijf meestal staan als we mogen kiezen voor een galopje. Draven vind ik wel weer leuk.

Silencev
Berichten: 27
Geregistreerd: 09-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-20 14:18

0000 schreef:
Als je het hoofd naar buiten trekt, gaat de rest van het paard naar binnen. Op die manier compenseert hij namelijk het gewicht van hals en hoofd dat naar een kant hangt. Dat is een normale reactie en hij luistert dus eigenlijk best wel naar je. Lijkt mij vooral belangrijk dat je ergens gaat leren rijden waar je een paard hebt dat vriendelijk is voor beginners en een instructeur die je meer uitleg en vertrouwen geeft. Simpelweg zeggen dat je hem op de hoefslag moet houden is een zinloze opdracht als jij nog niet weet hoe.

Dat lukt wel in hoefslag rijden maar het paard doet gewoon haar eigen ding. Ik kreeg de kans niet om haar te corrigeren en terugbrengen ging ook niet. Ik verstoorde heel de groep daardoor en daar baal ik van. De rest moet niet boeten omdat ik mijn paard niet onder controle heb. Ik heb mijn best gedaan.

Silencev
Berichten: 27
Geregistreerd: 09-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-20 14:24

Poekkie schreef:
Vaak werkt het ook al om je zweepje gewoon aan de andere kant vast te houden.

Maar heel eerlijk denk ik dat je best een paar prive lessen neemt tot je je wat zekerder voelt. Want paardrijden gaat zeker om consequent/streng zijn, maar dat is niet hetzelfde als steeds schoppen en slaan. (Al geef ik ook wel eens een tik wanneer nodig). Ik denk dat je nu vooral tegenstrijdige hulpen geeft en bijna alles met je teugels probeert te sturen. Dat is eigelijk een hele slechte manier van paardrijden aanleren, al gaat het helaas op veel maneges er zo aan toe. Als je bvb heel hard links trekt zonder verdere begrenzing, buig je je paard namelijk zo dat hij makkelijk naar rechts over de schouder wegloopt en ik vrees dat dit nu gebeurt. Eigelijk zou je evenveel contact op beide teugels moeten houden, zweep langs binnen en binnenbeen er al
Aan houden als je weet dat hij dit flikt. Eigelijk ook lichtjes buitenstelling, maar dat zal voor een beginner nog niet zo lukken.
En wanneer hij toch wil draaien, dan binnenbeen ferm er aan (zelfs een tik indien nodig), zweep tikje tegen de hals, buitenteugel meer druk zetten en binnenteugel tegen de hals. Maar niet buitenhand omhoog doen en maar trekken, zorg dat je niet heel zijn nek in banaanvorm trekt zeg maar, dan verlies je alle controle. En je lichaam zelf naar buiten draaien of recht houden, zeker niet naar binnen. In het begin zal je wel wat te laat zijn, later leer je het sneller voelen en timen.
Manegepaarden zijn nu ook wel meesters in hulpen negeren en trucjes zoeken om eronder uit te geraken en dat maakt het zeker niet makkelijker voor je om het juist te leren.

Kan je niet wat 1 op 1 begeleiding nemen, al dan niet met iemand die het paard nog aan de longe houdt voor je totdat je je wat zekerder voelt en je wat duidelijker wordt in je hulpen?
Dat lijkt me een goed idee privéles nemen. We mogen niet tikken in de hals met onze zweep maar achter ons been op de buik. Het was de eigenaar die les gaf en hij is nogal streng. Jij bent baas niet het paard. Ik ben een gevoelige ziel. Ik doe niets liever dan hen aaien en knuffelen en ben heel zacht in de omgang ook. Het zijn tenslotte dieren en ik wil die geen pijn doen.

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:24

Silencev schreef:
0000 schreef:
Als je het hoofd naar buiten trekt, gaat de rest van het paard naar binnen. Op die manier compenseert hij namelijk het gewicht van hals en hoofd dat naar een kant hangt. Dat is een normale reactie en hij luistert dus eigenlijk best wel naar je. Lijkt mij vooral belangrijk dat je ergens gaat leren rijden waar je een paard hebt dat vriendelijk is voor beginners en een instructeur die je meer uitleg en vertrouwen geeft. Simpelweg zeggen dat je hem op de hoefslag moet houden is een zinloze opdracht als jij nog niet weet hoe.

Dat lukt wel in hoefslag rijden maar het paard doet gewoon haar eigen ding. Ik kreeg de kans niet om haar te corrigeren en terugbrengen ging ook niet. Ik verstoorde heel de groep daardoor en daar baal ik van. De rest moet niet boeten omdat ik mijn paard niet onder controle heb. Ik heb mijn best gedaan.


Natuurlijk heb je je best gedaan, daar twijfel ik ook niet aan. Maar de hulpen die je aangeeft, zijn niet juist. De buitenteugel strak houden haalt het hoofd en de hals naar buiten. Dat is best een flink gewicht. Je paard moet dat compenseren door ook gewicht naar binnen te gooien, anders zou die omvallen. En meestal resulteert dat in 'naar binnen vallen' of in normaal Nederlands, afdraaien naar het midden. Ene paard zal een beetje slingeren, een ander zal doen wat de jouwe doet, de volgende geeft misschien een bok of maakt veel tempo als je hem zo uit balans haalt.... Ieder paard reageert op zijn eigen manier.
Wat er had moeten gebeuren is jou de benodigde uitleg geven over evenwicht en balans bij je paard, over de invloed van hoofd, hals en van jouw teugelhulpen op die balans. En daarna uitleg over hoe je dat paard dan op de hoefslag had moeten houden of moet terugsturen als hij er vanaf gaat. Dan ben je iemand wat aan het leren. En kan jij op de juiste manier het paard leren begeleiden en sturen. En het probleem oplossen. Maar simpelweg tegen je zeggen dat je hem op de hoefslag moet houden, ja dat had je zelf ook wel al bedacht. Dan kan je iedereen wel in het midden zetten om les te geven.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

boemel

Berichten: 8257
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:25

Silencev schreef:
0000 schreef:
Als je het hoofd naar buiten trekt, gaat de rest van het paard naar binnen. Op die manier compenseert hij namelijk het gewicht van hals en hoofd dat naar een kant hangt. Dat is een normale reactie en hij luistert dus eigenlijk best wel naar je. Lijkt mij vooral belangrijk dat je ergens gaat leren rijden waar je een paard hebt dat vriendelijk is voor beginners en een instructeur die je meer uitleg en vertrouwen geeft. Simpelweg zeggen dat je hem op de hoefslag moet houden is een zinloze opdracht als jij nog niet weet hoe.

Dat lukt wel in hoefslag rijden maar het paard doet gewoon haar eigen ding. Ik kreeg de kans niet om haar te corrigeren en terugbrengen ging ook niet. Ik verstoorde heel de groep daardoor en daar baal ik van. De rest moet niet boeten omdat ik mijn paard niet onder controle heb. Ik heb mijn best gedaan.


Niet te streng voor jezelf hè. Kan iedereen overkomen.

Ik kijk regelmatig naar de halfgevorderde les voor volwassenen bij de manege hier in de buurt en daar heeft men ook wel eens "last" van elkaar. Hoort erbij, is een kwestie van rekening houden met elkaar.

Bovendien... van "obstakels" in de les, kan een ander ook weer leren toch? :D

M1+10

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:25

En het is helemaal niet erg dat je lief bent voor de paarden! Blijf vooral bij je gevoel daarin. Ook op een lieve en vriendelijke manier kan je consequent zijn en fijn met paarden omgaan.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Mrs_Midnight

Berichten: 332
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:26

Volgende keer aangeven dat je niet weet hoe? In plaats van je buitenteugel had je hier nml beter op de binnenteugel kunnen vragen en begrenzen met buiten, om met het binnenbeen het lijf op de hoefslag te sturen. Maar dat kun jij niet ruiken, want daarvoor heb je les.
Ook aangeven dat je het gewoon spannend vind om de zweep te gebruiken omdat je bang bent dat paard er vandoor schiet. Laat ze daar eerst maar met jou aan werken, dan pas de rijtechnisch moeilijkere paarden.
Als ze daar niet aan willen werken dan zou ik toch een andere manege zoeken die beter aansluit bij jouzelf.

Blessed with chocolate everyday!!

Silencev
Berichten: 27
Geregistreerd: 09-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-20 14:27

boemel schreef:
Misschien niet strenger zijn, maar handiger worden.
En dat is een kwestie van veel doen en oefenen. Laat je niet teveel afschrikken als het een keer niet lukt.

En inderdaad het is belangrijk om consequent te zijn, maar in jouw geval is het wellicht fijn als je een heel lief paard krijgt en eventueel wat privéles krijgt, zodat je je wat zekerder voelt, dan gaat de rest namelijk ook veel makkelijker.

Ahzo ja dat is een goeie tip! Met lieve paarden lukt het sowieso beter. Dat past beter bij mijn karakter.

Silencev
Berichten: 27
Geregistreerd: 09-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-20 14:29

[url][/url]
Elisa2 schreef:
Inderdaad wat boemel zegt, niet strenger maar handiger -> sneller. En dat bereik je door eerst te werken aan jezelf, aan je onfhankelijke zit het liefst met een prive instructeur en fijn paard.

Wat is dat onafhankelijke zit? Ik probeer zoveel mogelijk rechtop te zitten en de knobbels te voelen.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 15:27

brokjes schreef:
Als volgens je instructrice paardrijden niet voor zachtaardige mensen is, zou ik een andere instructrice gaan zoeken.


Hier sluit ik me helemaal bij aan. WEL vind ik dat paardenmensen doorzetters moeten zijn maar dat kan ook op een zachte manier ;)

"Do a loony-goony dance
'Cross the kitchen floor,
Put something silly in the world
That ain't been there before."

Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 15:36

Absolem schreef:
Andere manege zoeken. Iemand die jou op een paard zet die een loopje met je neemt terwijl je nog niet eens durft te galopperen is niet de juiste lesgever voor jou.


Ik ben het helemaal hiermee eens; de instructrice heeft weinig feeling en is zo te lezen te traditioneel in lesgeven. Je leert hier niet op de correcte manier communiceren met paarden.
Deze manier gaat tegen jouw natuur in en hiervan word je niet gelukkig.
Is er in de buurt niets beters te vinden?

Over de IJssel

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: Strenger zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 15:47

Kan de beste gebeuren, probeer je in te lezen hoe je correct kan sturen. Heel veel mensen denken dat je dat met je teugels doet maar dat is niet waar. Je gebruikt eigenlijk je hele lichaam maar wel heel subtiel. Niet dat iemand die aan de rand van de bak staat te kijken dat echt ziet.
Probeer het jezelf en het paard niet kwalijk te nemen. Het kost tijd en heel veel kilometers op een paardenrug om het allemaal juist te doen. Leer jezelf in ieder geval aan om nooit aan een of 2 teugels te trekken. Dat is namelijk nooit goed. Je buitenteugel blijft tegen de hals en de kant waar je naar toe gaat kan je heel iets van de hals halen 5 cm ofzo, en als er geen reactie komt kun je aan die kant misschien een kneepjes in de teugel doen. Je stuurt meer met de buitenteugel en met de binnenteugel geef je hooguit een heel klein beetje richting aan. Verder iets meer gewicht op je binnen beugel en binnen zitten knobbel. JE buitenbeen iets naar achteren verleggen. En zelf rechtop en de kant opkijken waar je heen wilt.

Elisa2

Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 16:28

Silencev schreef:
[url][/url]
Elisa2 schreef:
Inderdaad wat boemel zegt, niet strenger maar handiger -> sneller. En dat bereik je door eerst te werken aan jezelf, aan je onfhankelijke zit het liefst met een prive instructeur en fijn paard.

Wat is dat onafhankelijke zit? Ik probeer zoveel mogelijk rechtop te zitten en de knobbels te voelen.


https://www.startlijsten.nl/paardeninfo ... elijke-zit

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Knikmops57
Berichten: 188
Geregistreerd: 12-05-19

Re: Strenger zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:11

Voor beginnende ruiters zou het zo fijn zijn om te leren rijden op fijn aangereden paarden die wat vergevingsgezind zijn. Een serieuze manege probeert zijn dieren zo gemotiveerd te houden dat geflikflooi tijdens de les bijna niet voorkomt. Uiteraard moet het lespaard bij een onzekere ruiter passen, al is het alleen maar om het plezier in het rijden niet bij voorbaat teniet te doen. Ik zou toch eens proberen om, misschien bij een andere manege, wat privélessen en zitlessen te nemen, onder goede begeleiding zodat je wat zekerder wordt, en je zult zien dat je heus niet streng hoeft te zijn, misschien wel consequent , dat is iets anders.

pateeke
Berichten: 2207
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Strenger zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:41

Het ene paard zal beter bij je passen dan het andere en rijden zal met het ene paar dan ook beter gaan dan met het andere.
Los daarvan ben ik van mening dat het niet gemakkelijk is om les te geven aan beginners en heb ik al heel wat mensen zien lesgeven aan beginners die de ruiters in hun les niet voldoende begeleiden. Met een opmerking als 'strenger zijn' of 'paardrijden is niet voor brave mensen' ben je niks. Wat je wel nodig hebt is dat iemand je helpt om het op een andere manier te doen, je uitlegt hoe je het kan doen.

Ik weet niet van waar je bent en hoe ver je wil rijden, maar ik heb zelf nog als vrijwilliger meegeholpen op een manege voor mensen met en zonder beperking. Beginners mogen daar de eerste lessen niet zelf sturen. Pas wanneer ze wat meer vertrouwen hebben en goed zitten, komen de teugels erbij. Fijne manier van lesgeven en van omgang met de paarden waar er vooral ook ruimte is om te werken aan persoonlijke doelen en plezier beleven met de paarden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers