Ongewenste personen van een weide weghouden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doortje97
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-08-20

Ongewenste personen van een weide weghouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 18:15

Hallo allemaal
Ik hoop dat dit de juiste sectie is om mijn probleem te posten.

We staan op het punt om een veulen te kopen. Deze zou op onze weide komen met onze 2 pony's die er genieten van hun oude dag. Er is echter een oudere vrouw die al sinds enkele jaren onze pony's wortels (en slechtere dingen zoals brood) komt brengen. Deze dame is echter koppig of dement (of beide). Zo hebben we haar al eens moeten aanspreken dat ze geen brood mocht geven en moest stoppen met het geven van een kilo wortelen per paard. Toch blijft ze haar zin doen (ze vermindert porties voor enkele dagen om vervolgens weer kilo's te geven). Deze pony's zijn ijzersterk (hebben beide chips gekregen enzovoort in hun jongere jaren) maar een veulen is natuurlijk niet zo sterk. We hebben haar reeds in detail uitgelegd dat de pony's kunnen doodgaan van brood maar toch blijft ze dit doen. Verder is ze ook redelijk gewelddadig als ze de pony's aait (of beter gezegd: slaan), waardoor we vrezen dat het veulen kopschuw zou worden.

We zijn in het bezit van 2 weides waar de pony's afwisselend naartoe gaan. Ze kent de locaties van beide weides. Het is de bedoeling dat het veulen bij een van de pony's komt te staan voor sociaal contact etc.

Helaas vrezen we dat een bord met "Privaat eigendom/Verboden toegang" haar niet zal tegenhouden. Ook gesprekken met haar helpt niet zoals hierboven aangetoond. We kunnen ons natuurlijk niet veroorloven om 24/7 de wacht te gaan houden. Hoewel we haar vroeger toestemming gaven om de weide te betreden, is de situatie nu wel veranderd.

Heeft iemand enkele ideeën of trucs om deze vrouw weg te houden of haar duidelijk te maken dat eten geven niet meer mag?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ongewenste personen van een weide weghouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:18

Kun je de weide zo inrichten dat mevrouw niet bij de pony’s kan komen? Wij hebben een weide die met één zijde aan te weg ligt, daar lopen de pony’s alleen als we zelf aanwezig zijn. We houden een stuk van 10-15 meter tussen de weg en de pony’s. Met flink gooien krijg je je wortels nog steeds wel in de weide, maar zomaar aaien kan in ieder geval niet meer.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:20

Hoe is de omheining en is niet mogelijk iets met een hek af te sluiten wat op slot kan?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:20

Een goede omheining.Wij hebben alles omheind met Gaas en aan de binnenkant een stroomdraad.En een hek met een slot. Ondanks dat de paarden bij ons achter huis staan vonden mensen dat het kon om hun honden op onze wei uit te laten,ze liepen er gewoon een rondje.Daar hebben we snel een einde aangemaakt.Voordeel is dat onze honden er ook niet uit kunnen nu.

Doortje97
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 18:23

Hilary schreef:
Kun je de weide zo inrichten dat mevrouw niet bij de pony’s kan komen? Wij hebben een weide die met één zijde aan te weg ligt, daar lopen de pony’s alleen als we zelf aanwezig zijn. We houden een stuk van 10-15 meter tussen de weg en de pony’s. Met flink gooien krijg je je wortels nog steeds wel in de weide, maar zomaar aaien kan in ieder geval niet meer.


Dank voor je antwoord!
We zijn inderdaad aan het kijken om de weide verder af te zetten. Een weide ligt in een wijk waar mensen komen dus het veulen zal niet door komen te staan. De andere weide, waar het veulen permanent zou staan, huren we van een man die wel graag nog toegang heeft tot de wei (hij heeft een schuur waar hij vaak naartoe komt). Dit is momenteel het enige idee dat we hebben. Het inrichten ervan is echter moeilijk waardoor we naar andere oplossingen zochten :)

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16229
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:25

Misschien eens contact opnemen met je wijkagent. Hang voor de zekerheid ook aan camera op als je daar de mogelijkheid tot hebt. Misschien kan de wijkagent wel wat voor je betekenen :)

Doortje97
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 18:27

beatje schreef:
Een goede omheining.Wij hebben alles omheind met Gaas en aan de binnenkant een stroomdraad.En een hek met een slot. Ondanks dat de paarden bij ons achter huis staan vonden mensen dat het kon om hun honden op onze wei uit te laten,ze liepen er gewoon een rondje.Daar hebben we snel een einde aangemaakt.Voordeel is dat onze honden er ook niet uit kunnen nu.

Blackberry28 schreef:
Hoe is de omheining en is niet mogelijk iets met een hek af te sluiten wat op slot kan?


De weide is momenteel een fort met stevige draden, hekjes en zware elektriciteit (onze hengst is namelijk een uitbreker). Er is echter een man (de eigenaar) die graag de weide betreedt om zijn schuur te bezoeken (dit was de enige voorwaarde die hij stelde). Dit is dus puzzelwerk om hem toegang te bieden maar haar weg te houden van de paarden.

Doortje97
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 18:28

Maureen95 schreef:
Misschien eens contact opnemen met je wijkagent. Hang voor de zekerheid ook aan camera op als je daar de mogelijkheid tot hebt. Misschien kan de wijkagent wel wat voor je betekenen :)

We zijn inderdaad ook aan het zoeken naar camera's.
We hebben geen wijkagenten en de politie ziet ons niet graag komen (hebben al een paar keer achter onze pony's moeten lopen omdat ze ontsnapten).
Ik heb wel aan mijn ouders voorgesteld om naar de politie te stappen indien de vrouw nog komt

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:29

Zet een slot op het hek en geef die man een extra sleutel. Stroomdraadje bovenlangs zodat ze er niet overheen kan klimmen. ~~}> Mensen met een sleutel kunnen er na het openen van het hek onderdoor en eventueel de stroom er daarna afhalen.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16229
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:30

De politie is er ook om je te helpen. Ik denk als je goed uitlegt en als je ook aan kan tonen door middel van camerabeelden dat die vrouw ongevraagd op je weide eten aan het dumpen is ze er echt wel wat aan gaan doen :D

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:31

een hekwerk kan dan wel maar is duur en dat zet je niet snel op een huurwei.
Maar als je daar een goede poort in hangt en de sleutel aan de verhuurder geeft kan hij er op.

Ik zou eerder denken aan een een tweede draad te spannen, dat er een pad tussen de buitenkant en de binnen kant komt.
Op dat pad zet je de paarden als je er bij bent, voor de rest van de tijd dus een paar meter van de weg af.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:32

De dame is oud zeg je en koppig en/of dement. Heb je al eens een printje gemaakt waarop staat waarom brood en veel wortels de paarden ziek kan maken en wat er dan gebeurt? Dan kan ze het lezen en maak je het concreter en inzichtelijker dan wanneer je dat een keer toe roept.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Ongewenste personen van een weide weghouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:52

Als de dame in kwestie inderdaad ementie heeft, dan zou ik het op een heel andere manier aanpakken. Ik weet niet hoever zij is in haar dementie, maar ze onthouden dan bijv dus dingen niet meer en blijven in hun oude patroon doorgaan. Eerst mocht ze wel op jullie weide,dat is wat er in haar hoofd blijft zitten. Heeft zij een mantelzorger of iemand anders die haar verzorgt/vaak bij haar is? Neem dan contact op met die persoon en bespreek het met hem/haar. Leg de situatie uit en wie weet kan diegene je wel helpen.

Indien dame wel degelijk nog weet dat ze er niet mag komen, dan inderdaad contact opnemen met politie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:55

Maureen95 schreef:
De politie is er ook om je te helpen. Ik denk als je goed uitlegt en als je ook aan kan tonen door middel van camerabeelden dat die vrouw ongevraagd op je weide eten aan het dumpen is ze er echt wel wat aan gaan doen :D

Maar wat moet de politie dan doen? Ze gaan echt niet bij de weide staan posten tot mevrouw langskomt en als ze dement is zal het niet bevorderlijk voor haar zijn om ineens twee agenten voor de deur te hebben staan.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Ongewenste personen van een weide weghouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:55

Of juist wel?
Misschien heeft ze wel in meer dingen hulp nodig en dat schakelt politie dan ook in.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16229
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:56

Daarom ook de camera's. TS gaf al aan bezig te zijn met camera's ophangen. Zorgen voor bewijs, en als de vrouw in kwestie het paard ook nog slaat, heb je nog meer poten om op te staan. :)

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Ongewenste personen van een weide weghouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 19:02

Wie zegt dat ze dement is?Ze kan ook een bazig mens zijn die vind dat alles naar haar zin moet.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 19:09

Gewoon een slot op de poort (cijferslot of met sleutel) zodat zowel jij en eigenaar van de weide binnen kunnen, maar niemand anders.

colinneke

Berichten: 922
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Noord - Brabant

Re: Ongewenste personen van een weide weghouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 19:38

Ik zou inderdaad een 2e draad spannen zodat ze niet te dicht bij kunnen komen. Eventueel een cijferslot op het hek.

En als je een wasmand o.i.d weg zet met een leuk briefje erbij zo van leg hier het brood en de wortels in dan geef ik ze.

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 19:53

Britta31 schreef:
Wie zegt dat ze dement is?Ze kan ook een bazig mens zijn die vind dat alles naar haar zin moet.

TS benoemt dat toch.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 19:55

pillow schreef:
Britta31 schreef:
Wie zegt dat ze dement is?Ze kan ook een bazig mens zijn die vind dat alles naar haar zin moet.

TS benoemt dat toch.


Te vermoed dat maar weet het niet

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Ongewenste personen van een weide weghouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 20:16

* Luchtbuks en een diep gat
* Van papier mache een dood paard maken, die in de wei leggen als zij komt.
* Goed afgerichte groep kaketoes die van wortels houden. Stuk of 50 moet genoeg zijn.
* Een kanon vol met confetti. Afschieten als ze weer komt voeren. Heel spektakel ervan maken. Een feestje omtrent haar koppigheid. Goed te combineren met idee 2
* Foto van haar plaatsen rond de weide, mensen vragen haar in de gaten te houden ivm vergiftiging v/d paarden
* Heel, heel boos worden. Ik bedoel, woest, woedend! Hoe enger hoe beter, wees zo gestoord mogelijk. Lieg over een hoge dierenarts-rekening. Sla met je handen, stampvoeten, Desnoods combineren met idee 1 voor meer 'charme'
* Paarden een tijdje ergens anders stallen. Groot bord in de wei met de reden waarom. Liegen over zieke paarden zou erbij kunnen.
* Goed afgerichte club gieren. Weken niet te eten geven, mevrouw onder de ingewanden smeren. Wel snel wegwezen daarna. NIET combineren met kaketoes, i.v.m. bloedbad. Al zou haar dat ook kunnen wegjagen.


Ik kom hier later nog wel op terug. Heb meer ideeën!

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Ongewenste personen van een weide weghouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 20:20

Weet je waar ze woont, of ze familie heeft?
Jullie hebben haar nu steeds aangesproken, misschien heeft het baat om dit bij een naaste neer te leggen.
Misschien is ze wel dement en helpt het als haar familie hiervan op de hoogte is, het aan jullie kan uitleggen en jij kan vragen of familie er iets aan doet.
Misschien is ze gewoon koppig, en kan je bij familie aangeven dat je de volgende keer gewoon de politie belt wegens overlast want dit is al de zoveelste keer.
Erbij vermelden dat je camera's plaatst waarop je kan terug halen wie gevoerd heeft, wie er aan de poort is geweest.

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 20:39

Benfan schreef:
* Luchtbuks en een diep gat
* Van papier mache een dood paard maken, die in de wei leggen als zij komt.
* Goed afgerichte groep kaketoes die van wortels houden. Stuk of 50 moet genoeg zijn.
* Een kanon vol met confetti. Afschieten als ze weer komt voeren. Heel spektakel ervan maken. Een feestje omtrent haar koppigheid. Goed te combineren met idee 2
* Foto van haar plaatsen rond de weide, mensen vragen haar in de gaten te houden ivm vergiftiging v/d paarden
* Heel, heel boos worden. Ik bedoel, woest, woedend! Hoe enger hoe beter, wees zo gestoord mogelijk. Lieg over een hoge dierenarts-rekening. Sla met je handen, stampvoeten, Desnoods combineren met idee 1 voor meer 'charme'
* Paarden een tijdje ergens anders stallen. Groot bord in de wei met de reden waarom. Liegen over zieke paarden zou erbij kunnen.
* Goed afgerichte club gieren. Weken niet te eten geven, mevrouw onder de ingewanden smeren. Wel snel wegwezen daarna. NIET combineren met kaketoes, i.v.m. bloedbad. Al zou haar dat ook kunnen wegjagen.


Ik kom hier later nog wel op terug. Heb meer ideeën!


Hoe erg ik de situatie ook vind voor TS, dit vind ik een geniale reactie _/-\o_

Echt tip heb ik niet, wel een vraag. Blijft ze buiten de omheining of komt ze echt in de wei zelf? Indien dit laatste heeft het natuurlijk weinig zin om een extra draad te spannen.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Ongewenste personen van een weide weghouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 21:21

Ik zie idee 2 en 4 gecombineerd helemaal voor me. Een ontploffend paard van papier maché met confetti :') Please do it }:)