Sarcoide- wel of niet behandelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
XXTien1979
Berichten: 80
Geregistreerd: 10-05-16

Sarcoide- wel of niet behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-20 17:22

Hoi

Afgelopen dinsdag kwamen we erachter dat mijn paard (5jr, bruin, Kwpn) een soort van wrat op zijn koker heeft (kleine 1x1 cm).
Foto gemaakt en naar de DA gestuurd: waarschijnlijk een sarcoide. Ze gaf aan dat behandeling moeilijk is en beter is nu niks te doen en afwachten of het groter wordt of toch weer verdwijnt. DA komt morgen of maandag controleren.

Nu heb ik een klein plekje op zijn neus altijd aangezien voor eelt, nadat hij daar een wondje had gehad van het halster als 3 jarige. Nu ik wat meer keer en zie over sarcoiden besef ik me dat dit op de neus er ook 1 is. Het is rustig, deze op de neus groeit niet en wordt zelfs minder nu ik er al een tijdje paardenzalf op heb gesmeerd.Er komt zelfs al weer een beetje haar door het grijze plekje.

Anyway...door het lezen vraag ik me af of het wel verstandig is af te wachten of toch de sarcoiden te verwijderen.
Het schijnt als ze kleiner zijn de behandeling makkelijker is en kans op terugkomst minder groot maar toch aanwezig. Wachten kan betekenen dat er meer komen en behandeling moeilijker wordt.
Ik ben toch wel ongerust...Wat is wijsheid?


Afbeelding




Afbeelding
Laatst bijgewerkt door XXTien1979 op 30-07-20 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt


BigOne
Berichten: 38045
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Sarcoide- wel of niet behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 17:24

Vijf jaar ? Dat is wel heel jong .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Slmt9

Berichten: 4732
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Sarcoide- wel of niet behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 17:28

Ik kreeg dat advies destijds ook en heb gewacht. Zo lang het rustig is, zou ik er zelf nog niets aan doen. Ook geen biopt afnemen.

LauraEH

Berichten: 654
Geregistreerd: 13-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 17:29

Ik heb toendertijd bij mijn paard een zalfje tegen koortslip gesmeerd op de sarcoid. Was ook een kleine en na een paar maanden viel hij er van zelf af en is nooit meer terug gekomen. Maar geen ervaring met 1 op de koker :o

Sportmasseur paard, midden Nederland

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 17:31

bigone schreef:
Vijf jaar ? Dat is wel heel jong .


Heeft niets met leeftijd te maken, dat is een erfelijke aanleg in combinatie met dazen en koeien.

Ik heb de foto gezien TS, dat is er waarschijnlijk zo een die gaat bloeden. Die zou ik altijd behandelen. Die oppervlakkige die niet in de weg zitten zou ik niet zo zwaar aan tillen. Soms gaan ze met de tijd vanzelf weg of met wat hulp van zalf tegen koortslip.
Die grotere zou ik behandelen en door de plek gaat dat ook best prima met de knottenberg zalf waarschijnlijk. Even wat second opinions inhalen.

XXTien1979
Berichten: 80
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-20 17:32

bigone schreef:
Vijf jaar ? Dat is wel heel jong .


Uit studies (van diergeneeskunde Gent o.a. komt dit het meest voor bij paarden tussen de 5 en 10 jaar oud)

Hij is inderdaad nog een jonkie ja

BigOne
Berichten: 38045
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 17:32

Dank Sizzle , dacht dat het voornamelijk met kleur en oudere leeftijd te maken had , weer iets geleerd .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 17:33

bigone schreef:
Dank Sizzle , dacht dat het voornamelijk met kleur en oudere leeftijd te maken had , weer iets geleerd .


Nee dat zijn melanomen.

TS, als je paard er gevoelig voor is zou ik hem onder een goede vliegendeken en een masker zitten. Dan loop je iets minder risico op meerdere. Sarcoiden zijn virus geinduceerd en worden door steken overgedragen.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 30-07-20 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

XXTien1979
Berichten: 80
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-20 17:35

Slmt9 schreef:
Ik kreeg dat advies destijds ook en heb gewacht. Zo lang het rustig is, zou ik er zelf nog niets aan doen. Ook geen biopt afnemen.


Dat heb ik ook begrepen inderdaad, niet in prutsen want dan wordt het actief.

Wat is er in de loop van de tijd gebeurd? Is het vanzelf weg gegaan? Of meer geworden?

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Sarcoide- wel of niet behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 17:45

Mijn schimmel had een sarcoid toen wij de aankoopkeuring hebben lten doen. Oude eigenaar heet het toen met een zalfje behandeld en het viel er zo af. Niks meer van te zien. Hij heeft nog eentje, maar die zit onder de huid, dus die laten wij met rust en is in de drie jaar dat ik hem heb ook niet gegroeid.

_Tarzan

Berichten: 11118
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Sarcoide- wel of niet behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 17:48

Laten voor wat het is inderdaad en vooral niet aanzitten, dan wordt deze actief.
Wel goed in de gaten blijven houden!

Bij de mijne is de sarcoid al jaren onder controle en rustig gelukkig :)

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

Poekkie

Berichten: 7289
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 17:48

Een vriendin van mij had dit ook met haar pony. Beestje was 4 jaar en is geopereerd. 2 jaar later was er een andere en is daar ook aan geopereerd. Beiden weggesneden in de kliniek dus. Wondgenezing ging goed en nu blijven ze voorlopig weg.

Paardengek in hart en nieren!

Mellow

Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Sarcoide- wel of niet behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 17:55

Ik heb wel eens voorbij zien komen om kurkuma te gaan voeren en dat daar ook wel goede resultaten mee waren.
Mijne heeft 1 op de hals, nu 2 keer weg laten halen omdat deze snel groeide, hopelijk blijft hij nu weg....

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 18:09

Hallo! Mijn paard had net hetzelfde, ook op exact dezelfde plek. Alleen was het een merrie dus zat meer tegen de buikwand aan omdat zij natuurlijk geen koker heeft. Ik heb er jaren niets aan laten doen, toen is het beginnen groeien. Het was ook al sinds een jaar of 2-3 dat het in de zomer wat ging bloeden en open ging. Dat trok dan veel vliegen. Ik heb het operatief laten verwijderen. Ze is daarvoor onder volledige narcose gegaan. We hebben dit gewoon thuis gedaan (zelfde principe als een castratie, maar dan echt liggend). Is prima verlopen, super mooi genezen en tot nu toe ook nog niet terug gekomen!

Ik kan je dus zeker aanraden om het te laten verwijderen (als in wegsnijden) indien je een goed team van dierenartsen bij mekaar kan krijgen. Mijn eigen DA heeft de operatie gedaan, zij heeft nog een extra DA meegenomen die de anesthesie heeft gedaan. Ik heb ook zelf geholpen met het praktische deel (belichten, spullen aangeven, benen opzij trekken) want het is niet echt een 'one (wo)man job' :+ Als je dit kan verwezenlijken is het een heel simpele ingreep om gewoon rustig thuis te doen.

XXTien1979
Berichten: 80
Geregistreerd: 10-05-16

Re: Sarcoide- wel of niet behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-20 09:15

Hallo allen

De DA is geweest, waar het op neer komt is dat er verschillende scenario's nu ben zijn en geen is er zeker. Snijden raad ze sowieso nu af vanwege uitbreiding en narcose. Zalf is een optie (welke wist ze niet).
Ik heb nu Virex besteld aangezien ik daar goede berichten over heb gelezen. Of ik dat erop ga smeren weet ik nog niet. Wellicht kijk ik het de komende weken of tijd nog even aan.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Sarcoide- wel of niet behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:59

Zalf was bij mij ook een 'optie'. Maar ga jij echt weken aan een stuk die zalf opsmeren iedere dag, op zo'n plaats? Ik ken jouw paard natuurlijk niet, maar die zalf is erg pijnlijk. De meeste geven het 3 tot 4 dagen, dan konden ze hun paard niet eens meer aanraken op de plek van de sarcoïde. Ik heb er enkel erg moeilijke verhalen van gehoord en ook van dichtbij gezien hoe vervelend een paard dat vond. Daarom viel dit bij mij dus meteen af. Het is niet alleen erg onaangenaam voor je paard, je loopt ook zelf risico een trap te krijgen.

Slmt9

Berichten: 4732
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Sarcoide- wel of niet behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:18

Virex is toch niet pijnlijk? Mijn paard reageerde daar niet op. Wel om de dermequin uiteraard, maar trappen deed hij niet. Sarcoid zat in de lies.

anjali
Berichten: 14919
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:41

Sizzle schreef:
bigone schreef:
Dank Sizzle , dacht dat het voornamelijk met kleur en oudere leeftijd te maken had , weer iets geleerd .


Nee dat zijn melanomen.

TS, als je paard er gevoelig voor is zou ik hem onder een goede vliegendeken en een masker zitten. Dan loop je iets minder risico op meerdere. Sarcoiden zijn virus geinduceerd en worden door steken overgedragen.

Kunnen mensen zoiets ook krijgen door insectensteken?

wythlove

Berichten: 701
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Sarcoide- wel of niet behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:44

Hier ook een merrie gehad die dat had. Koortslipzalf opgesmeerd (op recept en aanraden dierenarts) en het is nu weg.

ChristaMoor

Berichten: 2639
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:47

Die van mij heeft er eentje gehad om zijn schoft. Ook behandeld met Virex. Werkte goed.

Stel niet uit tot morgen, wat je vandaag wilt doen! :)
Nog steeds verliefd op de Groninger....


Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:06

Slmt9 schreef:
Virex is toch niet pijnlijk? Mijn paard reageerde daar niet op. Wel om de dermequin uiteraard, maar trappen deed hij niet. Sarcoid zat in de lies.

Virex heb ik nog nooit van gehoord, als dat niet pijnlijk is des te beter!

SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Re: Sarcoide- wel of niet behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:26

Virex zalf is niet pijnlijk. 2x daags insmeren en na een aantal maanden valt het eraf. Ik zou maar beginnen met smeren. Als hij groter wordt wordt het steeds moeilijker om hem weg te krijgen.

_Tarzan

Berichten: 11118
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:47

wythlove schreef:
Hier ook een merrie gehad die dat had. Koortslipzalf opgesmeerd (op recept en aanraden dierenarts) en het is nu weg.

Dit was hier ook de beste tip van mijn DA zovirax gesmeerd en het is nu weer rustig

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

Slmt9

Berichten: 4732
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 15:15

SilvanoN schreef:
Virex zalf is niet pijnlijk. 2x daags insmeren en na een aantal maanden valt het eraf. Ik zou maar beginnen met smeren. Als hij groter wordt wordt het steeds moeilijker om hem weg te krijgen.


Ik vind dit dus geen goed advies. Een sarcoid die rustig is, zou ik niets aan doen.
Toen ik met virec begon kwam de sarcoid in viervoud terug, slonk uiteindelijk de helft (althans bovenhuids) en daar bleef het bij.

SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 20:09

@slmt9,
Mijn ervaring is anders met Virex. Wolvega wilde de sarcoid weglaseren onder narcose. Dit wilde ik niet, want dat zou haar 3x narcose worden en ik vond het eng. Ik heb de zalf op de soms bloedende sarcoid gesmeerd. Ik zag snel verandering optreden, maar uiteindelijk met 4 maand viel hij eraf en is nooit weer teruggekomen.
(Foto’s zijn opvraagbaar)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _xManadisx_, ComscoreBot, daphne_xxx, GrapeshotBot, Mizsz_Kitty, Odysseus, Ubermetrics en 11 bezoekers