Zelf soep voor katten maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Zelf soep voor katten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 20:05

Tegenwoordig kun je van verschillende merken kattensoep kopen, die vind mijn kater heerlijk. Alleen de stukjes vlees erin liever niet. Wat hij ook heerlijk vind is zo'n liquid snack, maar dat is als maaltijd wel erg weinig. Of het sap van een blikje tonijn, beetje tonijn stukjes eet hij dan nog net. Ik doe dus nu blikje drainen, opnieuw aanvullen met water voor de volgende maaltijd tot het blikje leeg is.
Dat werkt, maar misschien zijn er nog andere ideeën.

Omdat hij blaasgruis heeft en nu bij de dierenarts overnacht vanwege hartruis moet ik straks ook nog medicijnen gaan geven. Ik moet dus met het ultieme eten komen. Zodat hij en genoeg vocht binnen krijgt maar straks ook zijn medicijnen.

Hoe zou je zoiets kunnen maken? Een blikje gourmet met water aanlengen eet hij ook, maar het is zeker niet zijn lievelings.

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:09

Waarom zo moeilijk doen en niet gewoon ook dagelijks hoofwaardig natvoer geven?

Op catmoneo.nl vind je hier hele lijsten + duidelijke uitleg bij.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 20:28

Bedankt voor je reactie, handige website daar ga ik zeker wat informatie uit halen.
Ik heb al heel veel merken, smaken, soorten geprobeerd. Helaas vind hij veel niet lekker en dan eet hij het gewoon ook niet. Soms neemt hij 3 likjes en laat de rest liggen. Veel van de merken die ik op de website zie zijn niet bij de dierenwinkel te halen. Online bestellen voor 1 blikje is(denk ik) niet te doen.

Ik probeer dus verder te denken op dingen die hij wel lekker vind. Vooral als hij straks dagelijks medicijnen nodig heeft heb ik gewoon iets nodig wat hij naar binnen slurpt. Zoals kattensoep, maar dan wel zonder stukjes.

Misschien heb je een tip welk hoogwaardig natvoer wat mousse achtig is jouw katten erg lekker vinden?

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Zelf soep voor katten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:35

En als je die tonijn incl vocht door de blender doet?

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:37

Interessant! Ik lees even mee, misschien haal ik hier nog iets uit. :D

Ik heb zeer hoogwaardige brok (Power of Nature, Natural Cat) voor m’n katten, maar qua natvoer van alles geprobeerd.. van goed spul tot blikjes van de supermarkt. Ze vinden alleen de soepjes lekker. :')

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 20:52

tamary schreef:
En als je die tonijn incl vocht door de blender doet?

Dat is een heel goed idee, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb! Daar zal hij denk niet alles wat hij nodig heeft uit halen denk ik, maar wel een zeer goede voor medicijnen snack.

Hij krijgt nu 2 of 3 keer per dag natvoer maar ik moet hem echt bijvoeren met blaasgruis brokjes. Anders eet hij echt niet genoeg en hij heeft al niet veel reserves.
Vers voer leek me ideaal voor hem maar dat komt hij niet eens proeven.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 23:15

Wat je zou kunnen doen, is zelf bouillon trekken van botten. Geen zout oid aan toevoegen dan natuurlijk. Dan kun je natvoer mengen met een klein beetje bottenbouillon en water. Sommige katten houden erg van die bouillon :j is wel vrij vet, dus niet teveel geven.

Ik zou overigens niet te vaak tonijn geven. Dat werkt vaak super verslavend en daar krijg je dus een nog kieskeurigere eter van. Wel zou je misschien het sap kunnen gebruiken om over ander natvoer te doen en hem zo aan het eten te krijgen.

Succes! Katten kunnen erg moeilijk doen helaas -O-

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 23:38

Een topic naar mijn hart! Ik vond die kattensoep echt ongelooflijke onzin, tot mijn schoonmoeder het eens mee had genomen voor onze kieskeurige poes. Nu eet Poes iedere avond om 7 uur zo’n zakje van Gourmet of Sheba. :roll: ik heb werkelijk nog geen hoogwaardig kattenvoer gevonden dat ze wel wil eten.

Ik heb eens zelf geprobeerd soep te maken van kip inderdaad, bouillon getrokken van de botten en wat wortel toegevoegd, aangezien dat ook in de kattensoep lijkt te zitten. Ze keek echt vol hoop naar haar soepbordje toen ik het voorschotelde, maar helaas werd de neus opgehaald.

Tip van de blender vind ik een goede!

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 23:56

Lenexa schreef:
Bedankt voor je reactie, handige website daar ga ik zeker wat informatie uit halen.
Ik heb al heel veel merken, smaken, soorten geprobeerd. Helaas vind hij veel niet lekker en dan eet hij het gewoon ook niet. Soms neemt hij 3 likjes en laat de rest liggen. Veel van de merken die ik op de website zie zijn niet bij de dierenwinkel te halen. Online bestellen voor 1 blikje is(denk ik) niet te doen.

Ik probeer dus verder te denken op dingen die hij wel lekker vind. Vooral als hij straks dagelijks medicijnen nodig heeft heb ik gewoon iets nodig wat hij naar binnen slurpt. Zoals kattensoep, maar dan wel zonder stukjes.

Misschien heb je een tip welk hoogwaardig natvoer wat mousse achtig is jouw katten erg lekker vinden?


Met zo'n kieskeurige kat is online bestellen wel een ding inderdaad. Ik weet niet of er een tuinland oid bij je in de buurt zit, maar die hier heeft een veel breder assortiment dan de dierenwinkels. Wellicht dat daar iets tussenzit.

Wat zijn katten ook eikels soms. Mijn katten eten alles, dus verder heb ik helaas geen tips voor je.

Ik heb veel verschillende smaken thuis aan natvoer, als je in de buurt woont zou je gerust van alles een schepje mogen ophalen :')

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Zelf soep voor katten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 00:01

Lees ook even mee. Ik heb ook een poes zitten die alleen het soep wil eten of sommige zakjes met bijvoorbeeld een soort melk erin. Ook niet alle soort zakjes... Nat voer eet ze gewoon niet, de andere kat wel dus bied het elke keer aan maar ze hoeft het niet

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 07:22

SimoneeM schreef:
Wat je zou kunnen doen, is zelf bouillon trekken van botten. Geen zout oid aan toevoegen dan natuurlijk. Dan kun je natvoer mengen met een klein beetje bottenbouillon en water. Sommige katten houden erg van die bouillon :j is wel vrij vet, dus niet teveel geven.


Ik kan dit inderdaad door ander voer mengen wellicht dat hij dat dat ook lekkerder vind ipv water toevoegen. Maar waar haal ik botten? Ik eet zelf geen vlees, zijn het gewoon kippenpoot botten? Dan regel ik eters en dan komt die kip ook wel op.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Zelf soep voor katten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 07:26

Je kan indd zelf botten bouillon maken. Van kip word t ook meer gelei als t afkoelt. Gewoon kippenpoten voor een uurtje of 10 laten trekken. :)

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 07:35

In de categorie tonijnsap is deze wellicht ook nog een idee?

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ten/489236


Is eigenlijk alleen maar echt vlees / vis met het eigen kookvocht :) Hier vinden ze vooral de kippenborst onweerstaanbaar, ze vreten het blikje er zowat bij op, die beesten slaan helemaal door als ze dit ruiken *\%/*

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 08:49

kiwiwitje schreef:
Je kan indd zelf botten bouillon maken. Van kip word t ook meer gelei als t afkoelt. Gewoon kippenpoten voor een uurtje of 10 laten trekken. :)

Oh gelei vind hij heerlijk, dus dit ga ik sowieso uitproberen. Misschien kan ik de kip er nog wel doorheen blenderen. Iig weer goede opties om uit te proberen.

pmarena, ik denk dat hij deze ook lekker zal vinden. Die ga ik eens kopen. Bij de supermarkt hebben ze iets vergelijkbaars die vind hij ook lekker. Hij vind de stukjes kip maar zo zo, maar ik ga die denk heel fijn snijden zodat hij het gewoon allemaal op kan likken. Desnoods doe ik er nog wat extra kippenbouillon bij voor de verhouding vocht - kip.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Zelf soep voor katten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 08:51

Als je complete natvoeding wil (geen idee hoeveel natvoer je voert in verhouding tot brok qua kcal), kun je bij Pets Place ook almo nature complete bestellen :) Dat is wel slim als het een groot deel van het dieet is. Of bij Zooplus Thrive bestellen :j

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 09:39

SimoneeM schreef:
Als je complete natvoeding wil (geen idee hoeveel natvoer je voert in verhouding tot brok qua kcal), kun je bij Pets Place ook almo nature complete bestellen :) Dat is wel slim als het een groot deel van het dieet is. Of bij Zooplus Thrive bestellen :j


Ik heb ook geen idee hoeveel natvoer ik voer in kcal. Ik heb 2 katten en ze zijn beide zeker niet te dik. Ze krijgen dus gewoon wat ze willen. Is Thrive een mouse achtig natvoer? Dan kan ik dat ook nog wel proberen.
Almo nature ga ik van het weekend even halen, Pets Place zit vlakbij dus dan ik dat mooi uitproberen. Ik probeer hem zoveel mogelijk natvoer te voeren op advies van de dierenarts ipv brok. Maar dat valt niet mee met zo'n kieskeurige eter. Precies de dingen die vullen eet hij nu niet. En dat is geen ramp, als hij het extra vocht maar binnen krijgt en straks zijn medicijnen. Maar als ik nog wat extra dingen kan vinden die hij extra lekker vind zou dat toch fijn zijn.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:44

Lenexa schreef:
kiwiwitje schreef:
Je kan indd zelf botten bouillon maken. Van kip word t ook meer gelei als t afkoelt. Gewoon kippenpoten voor een uurtje of 10 laten trekken. :)

Oh gelei vind hij heerlijk, dus dit ga ik sowieso uitproberen. Misschien kan ik de kip er nog wel doorheen blenderen. Iig weer goede opties om uit te proberen.

pmarena, ik denk dat hij deze ook lekker zal vinden. Die ga ik eens kopen. Bij de supermarkt hebben ze iets vergelijkbaars die vind hij ook lekker. Hij vind de stukjes kip maar zo zo, maar ik ga die denk heel fijn snijden zodat hij het gewoon allemaal op kan likken. Desnoods doe ik er nog wat extra kippenbouillon bij voor de verhouding vocht - kip.

Gewoon een hele kippenpoot koken/laten trekken. Dus met kipvlees erbij. Dat valt daarna helemaal uit elkaar dus kun je makkelijk met een vork tot wat kleinere stukjes trekken en erbij doen evt. :) Botten bouillon is ook nog eens heel gezond.

https://degroeneos.nl/recept-maak-zelf- ... nd-en-kat/

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Zelf soep voor katten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:48

Ik pak joegel (Whiskas, Felix, goedkope troep.) Mét animonda carny, met 50 ml water per kat.

Elke avond willen ze er voor op "bed" :')

En elke ochtend zijn de bakjes (4 voor drie katten) leeg.
Daarnaast drinken ze allemaal uit het aquarium... Smaakt naar vis denk ik.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:19

Lenexa schreef:
SimoneeM schreef:
Als je complete natvoeding wil (geen idee hoeveel natvoer je voert in verhouding tot brok qua kcal), kun je bij Pets Place ook almo nature complete bestellen :) Dat is wel slim als het een groot deel van het dieet is. Of bij Zooplus Thrive bestellen :j


Ik heb ook geen idee hoeveel natvoer ik voer in kcal. Ik heb 2 katten en ze zijn beide zeker niet te dik. Ze krijgen dus gewoon wat ze willen. Is Thrive een mouse achtig natvoer? Dan kan ik dat ook nog wel proberen.
Almo nature ga ik van het weekend even halen, Pets Place zit vlakbij dus dan ik dat mooi uitproberen. Ik probeer hem zoveel mogelijk natvoer te voeren op advies van de dierenarts ipv brok. Maar dat valt niet mee met zo'n kieskeurige eter. Precies de dingen die vullen eet hij nu niet. En dat is geen ramp, als hij het extra vocht maar binnen krijgt en straks zijn medicijnen. Maar als ik nog wat extra dingen kan vinden die hij extra lekker vind zou dat toch fijn zijn.


Hoeveel geef je in gewicht? En hoeveel brok? Mogelijk kan ik dan een beeetje een inschatting maken :) Maar, als je zegt zoveel mogelijk natvoer, dan zou ik een complete variant voeren (want ik vind het wel een goed idee idd, natvoer!)
Thrive is vleesreepjes structuur, net als Almo Nature. Let er op dat als je naar Pets Place gaat, ze de complete almo variant vaak niet hebben. Maar je kunt de aanvullende allicht even proberen en daarna de complete bestellen. https://petsplace.nl/almo-nature-hfc-ca ... #303=10636 Deze bedoel ik

Ik heb geen idee waar je woont, maar Diebo in Nieuwegein heeft ze wel staan :j

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Zelf soep voor katten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 11:50

Ze krijgen nu 2 blikjes gourmet natvoer per dag, of een variant van een blikje gourmet( zakje, zakje soep, tonijn ). Daar heet hij zelf denk ik 1/3 van. Dan heb ik Royal Canin + Hills blaasgruis brok gemengd daar krijgen ze samen 2 goed volle hand van. 1 hand in de ochtend na het natvoer en 1 hand voor de nacht. En als ik vind dat hij zijn avond natvoer slecht eet krijgt hij nog iets extra's wat hij echt lekker vind ( een liquid snack of een half zakje soep met wat extra water).

ryukapple

Berichten: 1775
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:53

Niet echt een maaltijd maar eventueel wel interessant als je wil dat je kat meer vocht binnenkrijgt kan je kijken naar voskes kattendrank

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 11:56

ryukapple schreef:
Niet echt een maaltijd maar eventueel wel interessant als je wil dat je kat meer vocht binnenkrijgt kan je kijken naar voskes kattendrank


Dit ziet er helemaal uit als wat hij heerlijk vind. En nog vlakbij verkrijgbaar ook. Dit ga ik sowieso halen. Daar kan ik ook andere blikjes evt mee aanmengen. En ik hoop een goede optie om zijn medicijnen in te stoppen. Beter vind hij dit lekker.

lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:44

Ik heb een niet etende kat aan het eten gekregen met kippen'soep':
Een kipfilet half uur koken in 2 liter water, half blokje kippenbouillon erbij voor de smaak en daarna blender en (of met de staafmixer erdoorheen). :)
Prima een paar dagen te bewaren in de koelkast.
Je moet het alleen ff doorroeren voordat je het geeft omdat de gemalen kip naar de bodem zakt en je kunt het per portie even kort opwarmen in de magnetron zodat de kou eraf is.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Zelf soep voor katten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 13:45

Bedankt allemaal voor jullie tips. De patient is sinds gister einde middag weer thuis en is nog erg zwak. Hij eet wel iets maar meer een paar hapjes hier en daar. Gelukkig blijft hij gek op de liquidsnacks en krijg ik die er nu in ieder geval elke paar uur 1 in. Zelfs met medicijnen, dat het lijkt alsof ik een drugslab in mijn keuken heb maakt dan even niet uit. Ik ga straks kijken voor de voskes kattendrank en de Almo Nature en misschien dat ze ook nog de Animonda Carny hebben. En een voorraad liquid snacks.
Ik hoop dat hij snel een beetje opknapt want nu is het echt een zielig hoopje. En dan van het weekend eens een kippenbouillon voor hem maken. :knuffel:

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Zelf soep voor katten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 14:56

Beterschap! Dat dat liquid spul erin gaat is al iets! :)