Tips gezocht om kat te vangen voor verhuizing

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Tips gezocht om kat te vangen voor verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 23:33

Onze kater is een bangerik. In de 3 jaar dat we hem hebben, heb ik hem 1x in het mandje gekregen om naar de dierenarts te gaan. Eenmaal in het mandje zet hij het op een gillen en raakt in paniek. Sindsdien weet hij precies wat het mandje betekent.

Begin september gaan we verhuizen. Dan zal ik hem dus weer moeten vangen. Normaal gesproken kan ik hem ook niet optillen, het is een bangerik. Iemand nog tips om onze huistijger te vangen? Eventueel drogeren? Of gaat dat helemaal te ver?

tiwi1969

Berichten: 7635
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Tips gezocht om kat te vangen voor verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 23:47

Ik zou nu al beginnen met hem te wennen aan zijn transportkrat en kiezen voor een hondenmodel (Vario-kennel)waar hij genoeg ruimte in heeft.
Vanaf nu beginnen met voeren van zijn lievelingseten in de krat. Zorg vooral in het begin dat hij flink honger heeft dus een paar uur voor die tijd brokjes weghalen. Geef hem vooral de rust om te wennen en lekker te eten, verder geen aandacht eraan schenken.
Zo zorg je ervoor dat de krat als fijne plek ervaren wordt. Pas met verhuizen die je rustig het deurtje dicht terwijl hij eet.
Verhuis als eerst de kat, zet hem met krat eten en de kattenbak in een kamer met de deur dicht. Niemand doet die deur open tot er rust is in huis. Laat hem het huis verkennen terwijl jullie rustig op de bank zitten.

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 23:47

Ik heb 0 ervaring met katten, maar je zou z'n lievelingseten in het mandje kunnen zetten, en hem dus iedere dag in het mandje (met deur open) laten eten? Dan soms eens even het deurtje dicht doen en weer open, etc... Beetje hetzelfde idee als een paard op een rustige manier trailermak maken?

insun
Berichten: 677
Geregistreerd: 20-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 23:55

Als het niet lukt om hem aan de mand te laten wennen een andere manier.
Eerste tip: Neem een mandje die je van boven kunt openmaken of een reistas. (Geen weekendtas, maar echt een reistas voor katten of honden).
De dag van verhuizen: zorg dat je met twee bent. Je partner staat met de tas in de hand klaar. Jij kriebelt je kat lekker in z’n nek, haalt diep adem, grijpt de kat in z’n nekvel met de ene hand.met de andere hand til je hem op en drukt hem dicht en stevig tegen je aan.
Je partner zet de tas op de grond, jij stopt de kat in de tas en terwijl jij de kat goed op de bodem van de tas/mand duwt, ritst je partner de rits dicht of laatste deurtje aan de boven kant vallen. Dan pas trek jij je hand weg en sluit de tas/mand helemaal.
Kat in het bakkie. :P
Let op: je krijgt 1 kans, dus houdt hem echt stevig vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 23:57

Wij hebben het reismandje standaard in de woonkamer staan. Hier slapen ze overdag ook regelmatig in. Als we dan naar de dierenarts moeten dan heb ik ze er binnen enkele tellen in. Misschien helpt het om het mandje nu al in huis te zetten met het deurtje open en een lekker dekentje zodat hij het mandje niet associeert met stress en het voor hem normaal wordt om in het mandje te liggen. Dan is het bij de verhuizing uiteindelijk nog een kwestie van deurtje dicht en gaan.

Anoniem

Re: Tips gezocht om kat te vangen voor verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 00:17

Reismandje gewoon neer zetten, fluffy kleedje er in. En idd met voer er elke dag even inlokken.

Die van ons is trouwens ook een buitenkant, halen we naar binnen als ie naar de da moet. Reismandje staat dan klaar. Dan pak ik em op en doe ik em ondersteboven in het Reismandje wat op de achterkant staat (dus deurtje naar boven) gaat tot nu toe altijd goed, terwijl ie er voorheen niet in te krijgen was.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Tips gezocht om kat te vangen voor verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 00:31

Ik heb de mijnen letterlijk er voor getraind.

Drie maanden van te voren die stomme dingen in huis gezet, fantastisch met stofzuigen vooral... :')

Maar toen er rust was, dat ze er nu eenmaal stonden, één voor één getraind.

Hoe?
Men neemt de lekkerste snoepjes, op commando gooi je een paar voor z'n neus, leidt je hem die richting op, en stopt. Breekt af en gaat morgen verder.

Elke x n stuk dichterbij.

Tot zelfs mijn prettig gestoorde autist van een kruising siamees vol.trots het bakje in ging.

Ook daar, zonder klep, nog twee weken op geoefend.

Uit eindelijk, met klep, open, dicht, kat in, uit, open, dicht.

En wat denk je met de dag van de verhuizing?

Loopt er keurig naar toe?!

Kijkt me aan.

Steekt haar middelvinger op.
Rent de badkamer in.
Rent in het kastje....

Kon ik haar alsnog achterstevoren in het reismandje helpen.

Er uit was nog veel erger.
Gewoon 12 uur zich geen poot uit het mandje gestrekt...

Andere twee deden precies was ze geleerd hadden zoals boven beschreven!

Hopelijk heb je er wat aan :')

Kookaburra

Berichten: 5389
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 00:43

De snelle tijdelijke manier; kattenmand op zijn achterkant neerzetten. Dus recht omhoog. Handschoen in je broeksband of broekzak...
Kat vastpakken met de eerste hand in het nekvel. Want pakken en aantrekken (dat lukt best als je je tanden ook gebruikt). Want-hand onder de buik, optillen en zo in de mand dragen. Eventueel kun je met de want-hand de pootjes vastpakken en verplaatsen als hij deze op de rand van de mand zet. Zo heb ik ons wildje ook in de mand gekregen. Destijds een spoedje voor de dierenarts, dus geen tijd om met voer te trainen.

cursebreaker

Berichten: 11442
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:19

Nu je nog tijd hebt voor het zover is, zou ik ook proberen om ermee te gaan trainen. In het ergste geval moet je het dan alsnog gewoon echt op de 'snelle' manier doen door geforceerd in het mandje te zetten, maar wie weet werkt zo'n training vooraf wel.

Ik zou het mandje zonder deurtje neer gaan zetten in de woonkamer ergens bv. en eens even aankijken wat hij er dan mee doet. Dan iets wat hij echt heel erg lekker vind gaan aanbieden in het mandje en kijken of 'm dat gaat trekken. Dit kan gerust een paar weken duren voordat hij zich ervoor wilt openstellen na de stress die hij idd dan eerder erin ervaart heeft. Mocht hij op een gegeven moment erin gaan en het lekkers eten, dit blijven herhalen en als je op een gegeven moment het idee hebt dat hij vrij relaxed ermee is, dan eens het deurtje erin zetten en deze open laten staan en op een gegeven moment dicht doen en weer lekkers aanbieden en kijken of hij dat aanneemt. Zo niet, dan is het nog een stap te ver en begin je weer opnieuw, totdat hij met dat deurtje dicht rustig dat lekkers opeet en dan laat je 'm erna weer eruit. In de tussentijd zou ik het mandje dus gewoon constant laten staan bv. Ik weet niet wat voor mandje je hebt, maar je zou eventueel ook nog een andere soort mand kunnen kopen wat nieuw voor 'm is - daar stelt hij zich misschien sneller voor open. Het ene mandje is namelijk het andere niet in de beleving van een kat dus misschien dat verandering van in dit geval ook nog wat kan helpen.

Maar eerlijk; de kans is gewoon groot dat het op het moment supreme alsnog niet lukt, want ze voelen onwijssss goed elk beetje spanning aan wat wij uitstralen en je bent dan van te voren waarschijnlijk al bezig met inpakken e.d. dus ze weten eigenlijk dan al heel snel dat er iets staat te gebeuren op zo'n dag hoe goed je dat ook probeert te verbergen - maar als die mand er wel nu al staat tot dan, heeft hij in ieder geval niet in de gaten dat je al iets met die mand wilt doen maar je hebt dan wel ook maar 1 kans. Zodra ze het Echt doorhebben en het vangen mislukt, gaat het snel van kwaad tot erger meestal haha. Kans bestaat dat je dus gewoon pech hebt dus ik zou rekening ermee moet houden dat je dus gewoon echt moet invangen en snel moet handelen; in het mandje en zsm dichtmaken, zsm naar de nieuwe plek en daar op een rustige plek deurtje openmaken en de tijd geven om eruit te komen en de nieuwe omgeving te gaan ontdekken. Uiteindelijk is snel invangen, erin 'proppen' en meteen naar bestemming gaan wel even intens qua stress, en wil je dat liever niet zo doen, maar wel ook de snelste en meest efficiente manier mocht het trainen dus niet lukken. Maar aangezien je nog even de tijd hebt voor het zover is, zou ik het trainen zeker een kans geven.

Er zijn ook echt veel tips en filmpjes e.d. over te vinden online en je zou ook eens wat katten(gedrag) Facebook groepen e.d. af kunnen struinen. Daar komen vaak ook hele fijne tips voorbij met zo'n dingen!

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Tips gezocht om kat te vangen voor verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 09:29

Nou, dat laatste dus. Hij ziet aan mijn hele houding al dat er iets staat te gebeuren. Dan smeert hij m al. Zo ook met oogdruppels of andere medicijnen. Het is ook nog eens een heel slim en snel katje.
Vorige keer heb ik hem ook laten wennen aan het reismandje en op moment Supreme het mandje dicht gedaan. Ik heb m nu al neergezet, maar hij moet er tot nu toe niks van weten. De snoepjes laat hij er gewoon lekker in zitten.
Ook z'n vleesje laat hij links liggen, helemaal als ik dan richting de mand loop of er al naast zit.

Qua het nieuwe huis gaan de katten inderdaad eerst erheen. We maken een kamer klaar en daar gaan zij dan in. Met de deur op slot, zodat niemand erin kan met spullen verhuizen. Het zijn 2 angstige katten en ik moet er niet aan denken dat ze naar buiten vluchten!!

Misschien dat hij over een week of 2 wel in de reismand durft te eten. Ik laat m wel staan in elk geval. Hij staat er nu een week. Tot nu toe zonder succes.