Glijden op ijzers - Oplossingen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Glijden op ijzers - Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 12:50

Hi Bokkers,

Ik heb gezien dat er al wat topics over zijn maar toch nét niet wat ik zoek. Mijn paard staat rondom op ijzers, nu is ze héél erg aan het glijden. |( Bij ons op stal is er een erg gladde ondergrond. Helaas zal er niks aan de ondergrond gedaan worden en kan mijn paard ook niet van haar ijzers af, dit hebben we al geprobeerd.

Mijn moeder sprak net een hoefsmid aan op stal en die gaf aan dat er een mogelijkheid is om het ijzer over te laten gieten met een soort koper poeder waardoor het ijzer stroever wordt. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Mijn paard wordt echter wel koud beslaan dus het is nog even aankijken of dit dan nog mogelijk is aangezien het ijzer niet heet is. Daarnaast moet ik kijken of mijn eigen hoefsmid het überhaupt doet. Ik kon geen ervaringen vinden met dit koper poeder dus ben erg benieuwd of iemand hier iets van af weet.

Daarnaast was ik nog benieuwd naar recentere ervaring met Widia puntjes. Is dit echt zo schadelijk voor de pezen?

Mijn paard glijdt zo erg uit dat ik het erg onverantwoord vindt. Hoor graag jullie ideeën!

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Gladde ijzers - Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:51

Kunststof beslag.
Zeker als je paard toch al koud word beslagen, want dat is uiteraard bij kunststof ook.
En dat dat is ongeveer even stroef als een normale hoef.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:13

Mijn vorige paard kreeg ook widia puntjes in zn ijzers tegen het glijden. Ik vermoed dat elke keer dat uitglijden en corrigeren vele malen schadelijker kan zijn voor een pees dan die puntjes.
Overigens hielp het goed; mijn paard gleed niet meer uit over de gladde stalgang.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:20

Ja die widia puntjes zijn een oplossing, maar is wel echt slecht voor de pezen en gewrichten. Normaal gesproken glijdt een hoef een heel klein stukje door als hij op de grond geplaatst wordt. Door de puntjes stopt de voet gelijk abrupt als hij de grond raakt.

Mijn smid doet het dus ook echt niet, ik heb er ook weleens om gevraagd toen ik er het bestaan van hoorde. De mijn gaan alleen soms glijden in de stapmolen als ze bijna weer beslagen moeten worden, dan is alles ver afgesleten.

Wellicht is kunststof wel een oplossing, maar daar heb ik geen ervaring mee

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Glijden op ijzers - Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:24

Hoe lang staat je paard al op zijn huidige set ijzers?

De ijzers die ik van mijn smid krijg zijn soort van opgeruwd. Daar glijd ze dus niet op. Alleen de laatste twee weken voor ze weer naar de smid moet, want dan is het ruwe laagje eraf gesleten.

Heb me weleens afgevraagd of het mogelijk zou zijn dat weer op te ruwen met een metaal borstel oid.

Boedha_1981

Berichten: 458
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Ergens in het mooie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:00

Inderdaad zoals hierboven hoelang staat je paard al op deze set ijzers?
Sommige smeden gebruiken ijzers bijvoorbeeld 2 rondes, waardoor ze veel sneller glijden vaak.
Laatst bijgewerkt door Boedha_1981 op 04-08-20 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49105
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Glijden op ijzers - Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:08


WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Glijden op ijzers - Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:45

Mijn paard had dit ook, vooral omdat ik veel buitenreed waar ook gladde klinkers waren, daar hou je weinig aan tegen. Mijne stond op Duplo kunststof (composiet)beslag. Is net zo stroef als de hoef zelf. Ik heb er uiteindelijk twee paarden op gehad en beviel enorm goed. Enige nadeel is dat je er geen kalkoenen in kan draaien, dat wordt afgeraden ivm afbreken.

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: Glijden op ijzers - Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 11:13

Ja dat het niet best is voor de pezen en gewrichten is het enige wat mij tegenhoudt om de widia puntjes er op te zetten...

Mijn paard staat nu sinds 19 juni op haar beslag, de hoefsmid komt morgen weer dus dat is 6,5 week. Ik merk bij 5 weken dat ze wel echt flink gaat glijden.

Dreamguide, weet je toevallig hoe jouw smid de ijzers opruwd? Dat spreekt me namelijk wel aan.

Kunststof ijzers zit ik nu ook over na te denken, zal morgen eens aan mijn smid vragen of hij daar ook iets mee doet en hoe hij daar over nadenkt. Ik wil alleen eigenlijk zo min mogelijk veranderen aan haar beslag dus moet me daar dan wel even op inlezen. Neem aan dat ook niet alle smeden kunststof ijzers zullen doen? Degene die ervaringen met kunststof hebben, wat zijn de nadelen/voordelen t.o.v. normale ijzers?

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 11:14

VValar schreef:
Mijn vorige paard kreeg ook widia puntjes in zn ijzers tegen het glijden. Ik vermoed dat elke keer dat uitglijden en corrigeren vele malen schadelijker kan zijn voor een pees dan die puntjes.
Overigens hielp het goed; mijn paard gleed niet meer uit over de gladde stalgang.


Hoeveel puntjes heb jij onder je ijzers? En sinds je dat hebt, nooit problemen met de pezen gehad die gerelateerd kunnen zijn aan de puntjes?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Glijden op ijzers - Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:19

Nee niet alle smeden doen dat, meestal omdat ze daar te onkundig voor zijn want koud beslaan komt meer precies dan dat hete ijzer dat de vorm maakt (even zwart wit)
Maar aangezien die van jou wel al koud beslaat, wie weet?

Ik vind het vooral fijn voor extra demping en inderdaad voor het schuiven. Ook voor in de wei als ze daar op nat gras rond vliegen en draaien.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:20

Dabiscui schreef:
Ja dat het niet best is voor de pezen en gewrichten is het enige wat mij tegenhoudt om de widia puntjes er op te zetten...

Mijn paard staat nu sinds 19 juni op haar beslag, de hoefsmid komt morgen weer dus dat is 6,5 week. Ik merk bij 5 weken dat ze wel echt flink gaat glijden.

Dreamguide, weet je toevallig hoe jouw smid de ijzers opruwd? Dat spreekt me namelijk wel aan.

Kunststof ijzers zit ik nu ook over na te denken, zal morgen eens aan mijn smid vragen of hij daar ook iets mee doet en hoe hij daar over nadenkt. Ik wil alleen eigenlijk zo min mogelijk veranderen aan haar beslag dus moet me daar dan wel even op inlezen. Neem aan dat ook niet alle smeden kunststof ijzers zullen doen? Degene die ervaringen met kunststof hebben, wat zijn de nadelen/voordelen t.o.v. normale ijzers?


Zou het niet weten, volgens mij krijgt hij ze zo aangeleverd. Misschien een keer aan je eigen smid vragen? Ik denk dat ze eenvoudig met een staalborstel kunnen worden opgeruwd. Zou technisch gezien tussentijds ook moeten kunnen.

5 weken is wel snel voor mijn gevoel. Die van mij gaat pas bij 7 a 8 weken glijden. (Meestal om de 8 a 9 weken nieuw beslag).

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: Glijden op ijzers - Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 11:26

8 a 9 weken red ik helaas echt niet. Ik weet dat het aan de grond v/d stal ligt. Op onze vorige stal werd ze ook gewoon om de 8 weken beslagen en gleed ze helemaal niet. Maar goed, helaas kunnen we niks aan de grond veranderen dus moet ik helaas kijken naar andere mogelijkheden...

Ik zat er inderdaad ook over na te denken om eens een keer een andere smid te proberen, gewoonweg om te kijken of een ander ijzer wellicht toch wat stroever is dan de ijzers die ze nu heeft.

LB_ED
Berichten: 134
Geregistreerd: 12-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:27

Inderdaad kunststof beslag. Ik had mijn paard toen op de marathons ( als je het zo schrijft :Y) ) dat waren de doorzichtige in ieder geval :)
Het probleem was meteen opgelost.

Mijn smid had kwam met het idee en de site waar ik ze kon bestellen. Dit moest ik dus wel zelf regelen. Uiteraard plaatste hij ze dan zonder extra kosten.

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: Glijden op ijzers - Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:29

Misschien een soort hoefschoen/ rubbertjes eronder? Die kun je ook krijgen met patroontjes tegen uitglijden, dan zijn het net bergschoenen.

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 11:29

Merkte jullie iets aan de beweging van jullie paarden nadat jullie geswitcht zijn naar kunststof beslag? Ik heb haar namelijk 7 weken zonder achter ijzers gehad, ook om te kijken of dit hielp tegen het glijden. Het hielp zeker wel tegen het glijden echter mistte zij heel erg de support van haar achter ijzers. Ze heeft ze achter dus ook wel gewoon echt nodig. En ben benieuwd of kunststof wel gewoon dezelfde support geeft als normale ijzers?

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Glijden op ijzers - Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:35

Bij de Duplo geeft dat zeker zoveel support. Je hebt ook twee verschillende hardheden ijzers. Oranje is regulier, ik had achter groen, die is iets harder, omdat die van mij achter biljardeerde en daarom iets harder sleet. Ik deed er zeker wel een week of 8 mee. Meestal was beslaan nodig omdat de hoeven te ver groeiden, niet omdat de 'ijzers' versleten waren.
https://www.duplo-benelux.com/nl/

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:43

Hoi,
Ik heb ook een stal gehad, waarbij de vloer erg glad was.
kunststof beslag (duplo) was de uitkomst, daarop gleed ze minder. Widia punten heb ik niet geprobeerd, daarvan zou de vloer beschadigen en daar was de staleigenaar niet blij mee.

Mijn paard was overigens erg gestressed over de gladde vloer; ze werden met z'n allen los gelaten uit de wei en moesten zelf naar de stal lopen. daarbij is mijn paard een aantal keer onderuit gegaan.
Ze had het vertrouwen niet meer dat ze stabiel liep. Op een of ander manier kreeg ze dat zelfs niet meer terug met de kunststofijzers. dus ze bleef gespannen, waardoor ze alsnog uitglijers maakte.
ik ben uiteindelijk verhuisd. dat was de enige oplossing.

Nu staat ze op een andere stal, waarbij de vloer minder glad is. Hoewel mijn paard altijd een beetje gestressd is met de stal in gaan, glijd ze nu niet meer, terwijl ze voor nu gewoon op ijzers staat.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:46

Je bedoelt met grond de ondergrond in de box zelf, of het pad naar de box toe?
In de box zelf is rubbermatten wel een oplossing, niet goedkoop, maar zeker het overwegen waard.

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 11:52

WendyBZ en LB_ED, dank voor de info. Ik zal morgen eens overleggen met mijn smid.

Driebergen, wat vervelend dat jouw paard er zoveel stress van heeft. Mijn paard heeft dat niet, ze is eerder erg nonchalant en heeft zelf ook vaak haar aandacht er niet bij waardoor ze gaat glijden. Helaas is verhuizen geen optie bij ons. Ik zit er wel over na te denken om mezelf op de lijst te zetten voor een buitenstal, zodat ze niet meer over het gladde gangpad hoeft.

Siskeh, nee in stal zelf niet, daar heeft ze een volle lading stro in liggen dus daar glijdt ze niet op. Het is echt het pad naar en van de box. Het is het ergst als ze in de ochtend uit haar box komt, dan lijkt ze nog niet volledig de controle te hebben over haar benen en is het glijden een stuk erger dan aan het eind v/d dag.

Niemand heeft toevallig nog ervaringen met het koper poeder over het ijzer heen gieten voor stroefheid? :)

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:26

Dabiscui schreef:
VValar schreef:
Mijn vorige paard kreeg ook widia puntjes in zn ijzers tegen het glijden. Ik vermoed dat elke keer dat uitglijden en corrigeren vele malen schadelijker kan zijn voor een pees dan die puntjes.
Overigens hielp het goed; mijn paard gleed niet meer uit over de gladde stalgang.


Hoeveel puntjes heb jij onder je ijzers? En sinds je dat hebt, nooit problemen met de pezen gehad die gerelateerd kunnen zijn aan de puntjes?


Phew even nadenken hoor, dat is alweer even geleden. Had er twee geloof ik maar weet dat niet helemaal zeker meer. Die van mij heeft nooit problemen met zn pezen gehad.

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:36

Heeft alleen jouw paard er last van of andere paarden ook?
Als alle paarden met ijzers er ook last van hebben zou een dun laagje zand over de vloer dan geen oplossing zijn?

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Glijden op ijzers - Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:43

Mijn paard staat alleen voor op ijzers en heeft altijd widiastaafjes er in. In beide takken van het ijzer eentje en geen glijpartijen meer. Ideaal. Ze steken maar een paar millimeter uit, mijn paard heeft nog nooit pees- of andere beenproblemen gehad.

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:44

Mijn paard staat sinds kort voor de wagen. Wij reden al veel op straat en ik merkte dat ze op veel stukken uitgleed. Ik wilde dit niet voor de kar hebben, mijn hoefsmid heeft toen widia puntjes eronder geslagen. Op iedere ijzer 2 puntjes.
Echt een uitkomst. Ze glijd helemaal niet meer.
Ik heb geen last van blessures. Ik merk zelfs dat haar benen veel droger worden.
Zolang mijn paard voor de kar staat gaan die puntjes eronder.
Mijn paard wordt iedere 7 weken opnieuw beslagen.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Glijden op ijzers - Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:50

Ik heb een 19 jaar oude tuigpaard wat veel voor de wagen liep op asfalt (nu vakantie wegens mijn zwangerschap), die had ook widiapuntjes en geen been/problemen van gekregen.