Waarom in de paarden willen werken

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sloffer
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-05-20

Waarom in de paarden willen werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-20 10:34

Een achternichtje van me doet nu een paardenopleiding. Haar ouders hebben niks met paarden, er is geen start kapitaal in de familie om haar op weg te helpen met een onderneming of iets dergelijks, dus haar opleiding zal uiteindelijk leiden tot waarschijnlijk een loondienstverband. Maar als ik om me heen kijk hoe het op de meeste stallen gaat,en hier op bokt de diverse berichten over dit onderwerp lees, vraag ik me echt af waarom iemand nog in deze sector zou willen werken. Het betaald slecht. Veel uren maken. Vaak als voetveeg behandeld worden.

Hoe komt het toch dat het werken met paarden dan toch zo geïdealiseerd wordt? Waarom laten mensen zich (in mijn ogen) zo graag al slaaf behandelen? Of zie ik het nu helemaal verkeerd en heb ik door de dingen die ik gelezen en gezien heb een heel eenzijdig beeld gekregen?


Goof

Berichten: 28616
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:39

Sloffer schreef:
Hoe komt het toch dat het werken met paarden dan toch zo geïdealiseerd wordt? Waarom laten mensen zich (in mijn ogen) zo graag al slaaf behandelen? Of zie ik het nu helemaal verkeerd en heb ik door de dingen die ik gelezen en gezien heb een heel eenzijdig beeld gekregen?


Dit is niet waar pubers mee bezig zijn, zeker niet als ze paardenmeisje zijn. Ze willen iets doen wat ze erg leuk vinden en voor hen is dat kennelijk heel de dag paarden verzorgen, rijden, bezig zijn op stal etc.
Dat bewustzijn komt volgens mij pas als je al je eigen vaste lasten moet dragen en je bewust wordt van hoe duur het leven eigenlijk is.

Poekkie

Berichten: 7289
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:47

Tsja, ik doe het als wat extra inkomen en om mijn paard gratis te hebben omdat we toch de stallen en de accomodatie aan huis hebben. Kleinschalig is het nog wel fijn, zeker het zorgen voor de paarden zelf. Maar je moet het imo nooit als hoofdinkomen willen want dat komt gewoon amper uit. En idd, paardenvolk is niet altijd gemakkelijk volk, minstens de helft is er echt als de kippen bij om alle extra nodig zorg maar in je nek te willen duwen maar niet bereid om 1 euro op te leggen of vaker dan 1x per week te komen. Zeker in de lagere prijscategories van stalling. Wij zijn bewust zwaar opgeslagen om van het lastige segment af te raken.

Paardengek in hart en nieren!

Telpeva

Berichten: 14599
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:03

Ik snap sowieso niet wat mensen beweegt om in de paarden te gaan werken, het lijkt mij daar zo donker.


Bij mij is juist altijd gehamerd dat het rotbanen zijn, vooral hard werken voor weinig geld. En wat rijden betreft wanneer je daar je baan van kan maken, dat dieren dan onder je vandaan gekocht worden. Nah, ik heb het liever als hobby :D

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Waarom in de paarden willen werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:22

Als tiener kun je nou eenmaal doorgaans nog niet weten wat je keuzes uiteindelijk brengen. Ik heb het geluk gehad om genoeg kijkjes achter de schermen gehad te hebben om te snappen waarom men er zo ‚tegen‘ was.
Uiteindelijk kan ze altijd nog wat anders gaan doen als het toch niet bevalt, misschien is ze wel net iemand die wel goed terecht komt.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:53

Ik vind het eigenlijk sowieso een dingetje dat je op die leeftijd een studie 'moet' kiezen. Tegenwoordig kost studeren al snel bakken met geld en ik ken veel mensen die spijt hebben van de studiekeuze. Ik wilde ook de paarden in, maar uiteindelijk ben ik gelukkig een technische studie gaan doen. Nu heb ik paarden gewoon lekker als hobby.

He who neglects the present moment, throws away all that he hath

purny

Berichten: 27398
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:58

Shae schreef:
Ik vind het eigenlijk sowieso een dingetje dat je op die leeftijd een studie 'moet' kiezen. Tegenwoordig kost studeren al snel bakken met geld en ik ken veel mensen die spijt hebben van de studiekeuze. Ik wilde ook de paarden in, maar uiteindelijk ben ik gelukkig een technische studie gaan doen. Nu heb ik paarden gewoon lekker als hobby.

Daarom snap ik echt niet waarom deze opleiding nog word aangeboden

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt


SaraViavia

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Waarom in de paarden willen werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 12:11

Ik zou nooit in loondienst willen werken in deze sector, dan ben je vaak inderdaad een voetveegje. Eigen bedrijf is hard werken in deze sector, maar dat lijkt me dan toch leuker.
Heb een kleinschalig paardenbedrijf naast mijn studie. Ik studeer iets totaal anders dan paarden (HBO) en de verwachting is dat daar goed banen in te vinden zijn.
Ik wil uiteindelijk voor één van de twee gaan: of mijn eigen bedrijf in de paarden voortzetten wat echt mijn grote passie is, maar wat hard werken blijft, grote investering voor nodig is, meer risico etc... of een kantoorbaan waar ik het zeker ook naar mijn zin heb, minder late avonden, waarschijnlijk meer geld.. Mijn hart ligt wel echt bij de paarden, maar die kunnen natuurlijk ook hobbymatig worden gehouden. De paardenopleiding heb ik overigens nooit gedaan en zou ik ook nooit doen. Ik heb wel een half jaar "Ondernemerschap" in het algemeen gehad en daar ben ik heel blij mee voor mijn bedrijf, maar ik kan niet geloven dat een 4 jarige opleiding op paardengebied nou echt zó veel verschil zou hebben gemaakt.

Trotse eigenaar van 9 superpony's en 2 toppaarden

Ibiat (v. Rabiat Z) dressuur M1+2 springen 1.10m +22

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 12:18

Correctie

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

maj0

Berichten: 6564
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 12:23

Shae schreef:
Ik vind het eigenlijk sowieso een dingetje dat je op die leeftijd een studie 'moet' kiezen. Tegenwoordig kost studeren al snel bakken met geld en ik ken veel mensen die spijt hebben van de studiekeuze. Ik wilde ook de paarden in, maar uiteindelijk ben ik gelukkig een technische studie gaan doen. Nu heb ik paarden gewoon lekker als hobby.


hier ben ik het wel mee eens.
Ik heb dus wel last minute voor deze opleiding gekozen en was de slechtste keuze ooit. Nou was dit niet mijn eerste keuze maar wegens krukken en geen toelating kunnen doen op de sport opleiding moest ik wat anders kiezen. Maar nu zit ik dus met een diploma waar ik niets maar dan ook niets mee kan.

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

Es_ther

Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 13:21

Als bijbaantje toen prima. Verdiende inderdaad geen drol, maar vond het wel leuk :+.
Toen een poosje 'vast' gewerkt omdat ik van studie wilde switchen. Wat een karig salaris zeg. Woonde toen nog gelukkig thuis dus niet veel vaste lasten, maar echt een goed salaris om van te leven is het niet.
Kreeg ook fysieke klachten, waar ik nog steeds last van heb soms.

Dus ik ben blij dat ik een studie ben begonnen, in de IT sector. Betaald een stuk beter kan ik zeggen :+.

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Waarom in de paarden willen werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 13:31

Tja, er zijn voors en tegens. Ik heb het op zich wel naar m'n zin gehad, veel gezien, veel mensen leren kennen maar de keerzijde is idd wel dat de familie waar ik voor werkte niet altijd de makkelijkste was. Ondanks een beetje gevloek en gescheld over en weer zo op z'n tijd heb ik er bijna 10 jaar gewerkt en daarna was het tijd voor iets anders :+

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Nyaleti

Berichten: 6000
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 13:32

Ik heb dan niet de opleiding gedaan maar wel ruim een jaar op een pensionstal gewerkt en het daar hartstikke naar m'n zin gehad.
Ja het is hard werken maar dat is in meerdere sectoren wel. Echt niet afgebeult of wat dan ook. Tuurlijk vaak zat in de regen of de volle zon gestaan maar again, dat is echt wel vaker zo.
Het moet je liggen om door te kunnen pakken en dat ligt mij toevallig erg goed. Lekker hard werken, voldaan thuis komen en niet meer naar de sportschool hoeven :))
Ik heb geen gevaarlijke dingen hoeven doen, als ik een paard niet vertrouwde hoefde ik er niet mee te lopen, alles ging netjes in overleg. Nou woon ik thuis en kon ik dus alsnog wat sparen maar ik verdien nu op mijn andere werk echt geen euro's meer hoor. Ik denk zelfs dat als ik uit huis was gegaan en ik daardoor meer geld nodig zou hebben, we hier samen naar zouden kijken om het rond te krijgen.

Nu heb ik zeker geluk gehad met mijn baas maar niet iedereen in de paardenwereld is slecht of denkt alleen aan z'n eigen geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 13:37

Sommige mensen verkiezen dit werk wel boven ander werk. Ik heb wel eens mensen gehoord die hun goede baan ervoor opzeggen. Vaak kan je met zo'n baan kost en inwoning regelen en stalling voor je paard. Als je alleenstaande bent, kan ik dat best begrijpen. Vaak kun je in dit werk ook gaan groomen oid, en dan maak je meer mee en zie je tijdens je werk meer van de wereld dan dat je een (kantoor) baan hebt.

Anoniem

Re: Waarom in de paarden willen werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 13:44

Ik wou heel graag de paarden in, zonder rijke ouders of ouders met paarden. Het werd me echt afgeraden omdat er geen droog brood in te verdienen is. Niet gedaan dus. Ene kant spijt, want had het graag gedaan. Maar andere kant ook wel weer slim.

Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 13:48

Sloffer schreef:
Een achternichtje van me doet nu een paardenopleiding. Haar ouders hebben niks met paarden, er is geen start kapitaal in de familie om haar op weg te helpen met een onderneming of iets dergelijks, dus haar opleiding zal uiteindelijk leiden tot waarschijnlijk een loondienstverband. Maar als ik om me heen kijk hoe het op de meeste stallen gaat,en hier op bokt de diverse berichten over dit onderwerp lees, vraag ik me echt af waarom iemand nog in deze sector zou willen werken. Het betaald slecht. Veel uren maken. Vaak als voetveeg behandeld worden.

Hoe komt het toch dat het werken met paarden dan toch zo geïdealiseerd wordt? Waarom laten mensen zich (in mijn ogen) zo graag al slaaf behandelen? Of zie ik het nu helemaal verkeerd en heb ik door de dingen die ik gelezen en gezien heb een heel eenzijdig beeld gekregen?


Ik heb jarenlang 'in de paarden gewerkt" en ook deze opleiding gedaan, je leert zeker wel nuttige theoretische dingen en de rest in de praktijk.
Wat mijn motivatie was? ik wilde graag beter leren paardrijden en zo ver mogelijk komen in de dressuursport. Mijn ouders hadden ook geen kapitaal dus imo was dit de manier om veel te leren en dat klopte. Maar je moet wel een doorzetter zijn, onderaan beginnen en je leergierig opstellen. Ik heb me nooit een slaaf gevoeld in ieder geval maar het is wel anders dan de hedendaagse mentaliteit waarbij alles maar aan moet komen waaien.
Ook werk vinden is nooit een probleem geweest, eenmaal ergens begonnen kwamen de rest van de banen allemaal via netwerken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

_Charlot
Berichten: 1264
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 13:54

Ik werk fulltime in de paarden en vind het heerlijk.

Nu heb ik mijn eigen bedrijf, eigen paarden, paarden voor klanten en werk daarnaast op een stal waar ik jonge paarden rijdt en geef ik nog 2 Volle avonden les op een manege.

Tuurlijk zijn het lange dagen, 60/70 uur per week komt eerst, geen weekenden en geen lange vakanties.
Het is een keuze die je maakt en het maakt heel veel verschil per bedrijf hoe de “omstandigheden” zijn.

Ik zou persoonlijk niet anders willen, way of life zeggen ze dan. :+ :o



Misschien niet helemaal ontopic; maar stagiaires komen bij ons vaak graag terug voor nog een stage-periode.
Dan zal het wel niet zo “slecht” zijn als hoe het werk in de paarden vaak word gezien.

Christiene
Berichten: 7711
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Waarom in de paarden willen werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 14:34

Grote gedeelte klopt wel maar toch heeft het ook voordelen..

Op kantoor heb je weet ik vast ook wel stress ,vergaderingen, meetings moet vooral na een neeldscherm kijken.. zit je veel.

Ik beweeg nu lekker veel.

De overuren en mininumloon soms slechte gehumeurde collega of over hogerop neem ik dan voor lief.

Echt als voetveeg zal bij de meeste wel wat mee vallen. Over uren verschild ook per bedrijf. Je hebt ook slechte dat je werkt 7 dagen of bij de andere hele avonden nog van alles doen... dekens voeren binnen zetten.

Het is wel opletten

The end

moonsparkle
Berichten: 21657
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 14:48

Niet helemaal vergelijkbaar, maar na een burn out ben ik echt aan het kijken wat ik wil, en weet je zelfs postbode lijkt me nu heerlijk. Af en toe door de regen en kou maar niemand die op je vingers kijkt, een beetje op je eigen tempo, lekker buiten, weinig druk, geen stress om je heen etc, terwijl ik van een best goede baan af kom waarvan veel zeggen dat het hartstikke zonde zou zijn als ik er niet mee door ga. Nu ben ik me echt aan het oriënteren op iets wat me op dagelijkse basis wat gelukkiger kan maken.

Ik weet dat in de paarden zwaar werk is en ik zou zeker graag zien dat de opleiding en het werk besproken zou worden met leerlingen voor ze aan de opleiding beginnen(maar ook opleidingen gaan denk ik voor het geld). Maar volgens mij zijn er ook echt wat mensen die er echt gelukkig in zijn.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers