Welke sausjes eet jij wanneer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
LWDaisy

Berichten: 4767
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Welke sausjes eet jij wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-20 09:15

Ik merk dat ik zelf, tegenover mijn vriend bijvoorbeeld, vrij kieskeurig ben als het op sausjes aankomt :+ En dat ik ze ook veel minder eet dan hij, maar dan weer wel een uitgebreidere smaak heb :D

Mijn vriend eet bij zo goed als elke maaltijd mayonaise. Op basis van ei, echt nevernooit met citroen. Bij bepaalde dingen eet hij ook curryketchup (nooit tomatenketchup, dat vind hij niet lekker :+). Champignonsaus en pepersaus lust hij ook wel, bij een steak. Ik neem bij een steak altijd champignonsaus, pepersaus lust ik absoluut niet.

Ik zal zelden naar de fles mayonaise grijpen. Sowieso nooit bij een standaard aardappel-groenten-vlees-maaltijd, daar eet ik nooit een sausje bij.
Als er worst aan te pas komt, en iets van een puree, maak ik wel gemakkelijk een warme saus; bruine saus of champignons. Als er fishsticks aan te pas komen, wil ik perse tartaar. Bij bloemkool en worst moét bruine én witte saus :+ Mijn vriend eet gewoon mayonaise bij deze maaltijden haha.

Bij de BBQ eet ik burgersaus (heel vergelijkbaar met de saus die ze op een Giant gooien bij Quick!) of mijn zelfgemaakte looksaus. Die looksaus, mmm. Daar hebben we beide echt een zwak voor haha, heel de pot gaat leeg op 1 maaltijd :+ Zo ook als ik pita of pizza maak :+

Bij een slaatje wil ik dressing met bieslook. De andere dressings vind ik niet zo lekker. Bij koude aardappelen horen dan weer mayonaise. Bij een croque monsieur wil ik tomaten- of curryketchup. Bij vleesjes uit de frietpot burgersaus.

Op mijn boterhammen of broodjes neem ik af en toe wel mayonaise, vooral bij kaas of kippenwit. Als er geen groentjes tussen zitten, neem ik bij de kaas ook wel eens tomatenketchup, of mosterd natuurlijk.

Curry! Ook zoiets haha. Ik lust zowel warme als koude curry, maar de kleur van de curry is cruciaal. Warme curry hoort donker te zijn, koude curry moet licht van kleur zijn. Oeh, pindasaus! Altijd lekker bij rijst en kip (en de enige manier om mijn vriend rijst te laten eten - want hij lust geen curry of zoetzure saus :+). Zoetzuur lust ik ook wel graag, maar enkel bij rijst. Curry durf ik ook wel bij frietjes te eten. En bij mosselen hoort natuurlijk mosselsaus, gemaakt van het nat van de mosselen en een kwak mosterd. Voor mij dan - mijn vriend eet geen mosselen :D

Dit zijn ze wel ongeveer, denk ik, mijn sausjes-gewoontes. Hoe gaat het er op jullie borden aan toe? Zijn er sausjes die je altijd wel lust, of sausjes die je helemaal niet eet? Sausjes die bij een bepaalde maaltijd horen en bij andere dan weer absoluut niet? Bepaalde merken die je perse wel of niet wil?
Ik doe over het algemeen nooit moeilijk over merken - behalve bij curry en mosterd, die moeten echt van Manna zijn haha. En de looksaus uit de winkel vind ik zowat altijd te zoet, dus maak ik deze gewoon zelf :j


Afbeelding

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!


Captain

Berichten: 21361
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Welke sausjes eet jij wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:19

Mayo en curry bij patat, en ketchup bij pasta. Verder nooit. :')

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:20

Hahaha, grappig onderwerp. :D

Ik eet niet zo veel sausjes. Bij mijn frietjes graag ketchup en currysaus op een frikandel.

En uiteraard saté (pinda) saus op mijn bloemkool. Anders hoef ik het niet.

Edit: ketchup op pasta vind ik echt onethisch :')

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Welke sausjes eet jij wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:22

Satesaus op bloemkool ? :)) die kende ik nog niet.

Mayo bij de friet
Of soms speciaal en dan is het Mayo en de Hela curry kruiden ketchup original, geen ander merk :)

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:24

Hier ook! Ik eet eigenlijk bijna overal wel saus bij.

Bij de snackbar altijd patat speciaal en een kipcorn met Joppiesaus
Een steak altijd met pepersaus of champignonsaus
Rijst vaak met een kerriesaus of zoetzuur.
Een broodje gebakken frikandel vrijwel altijd met joppiesaus
Shoarma altijd shoarmasaus van Remia
Bij groentes vaak een roomsaus.
Bij lasagne vaak bechamelsaus.
Bij de kipnuggets van de mcdonalds vaak de barbeque saus.
Op toostjes eigenlijk standaard de filet americain en kipkerrie. Al is dat geen saus.

Zo ken ik nog wel even doorgaan :)

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:25

Ik heb echt geen idee over welke sauzen je het hebt als je zegt tartaar/bruine saus/witte saus. :')

Bij gekookte aardappels en groente eet ik toch het liefste jus. Bij bloemkool of broccoli lust ik ook wel graag kaassaus. Gebakken aardappels = mayo, ketchup of truffelmayonaise.

Bij vlees is het heel erg afhankelijk wat voor vlees. Gebakken kip = kerrysaus. Biefstuk = geen saus of een goede rode wijn saus. Varkenshaas = whisky cocktail saus. Tartaar = ketchup. Gehaktbal = biefstuk of knoflooksaus. Shoarma = knoflooksaus

Bij aziatische gerechten wil ik de "saus" graag heel scherp of een lekkere knoflook/oester saus.
In salades lust ik zoveel verschillende dressings, maar mijn favoriet is toch het eigen recept van mijn oma.

Tosti is absoluut curry, maar broodje kaassoufflé is ook erg lekker met pindasaus. :')

Ik denk dat ik de helft wel vergeet. Valt normaal niet op hoe vaak je ergens iets bij pakt, tot je het gaat uittypen. :')

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:26

_Penotti schreef:
Satesaus op bloemkool ? :)) die kende ik nog niet.

Mayo bij de friet
Of soms speciaal en dan is het Mayo en de Hela curry kruiden ketchup original, geen ander merk :)


Echt een aanrader. Super, super lekker! Dan wel natuurlijk de echte van Wijko.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:30

Truffelmayo of belgische mayo bij frites/aardappeltjes :9
Speciaal is ook altijd goed op de friet.

Satesaus met brood en uiteraard sate.
Groente/roomsaus bij broccoli/bloemkool :9

En appelmoes bij de fishsticks of gehaktballen :))
En bij biefstuk is pepersaus of stroganoff saus.
Tzatziki/knoflook bij gyros/shoarma.

Zeker sausliefhebber. :))

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner
Individueel Zilver en team Zilver WK Kisbér 2019 | Team Goud WK Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud WK Oirschot 2023

8nnemiek

Berichten: 43375
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:32

Ik eet alleen mosterd bij de friet :9

Bij de aardappeltjes maak ik altijd jus, van een roux van het aardappelwater met sojasaus en kruiden. Heel soms een pepersaus, bij bepaalde groentes of vleesvervangers.
Voor over de pasta maak ik de ene keer een kaassaus van edelgist, en de andere keer weer eens een bechamelsaus of pepersaus of een bieslook kruidensausje.

Op broodjes met visvervangers maak ik altijd een knoflooksaus van mayo en met dille en citroensap.

En dan maak ik ook nog vaak tomatensaus met veel ui, knoflook, basilicum, bonenkruid, dille en andere italiaanse kruiden voor bv bij de pasta, lasagne of over de pizza.

Sauzen uit een pakje of tube eet ik eigenlijk bijna nooit := Ik lust ook eigenlijk geen curry en ketchup en mayo haha.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:37

Ik ben best saai :P behalve mayonaise (dat past overal bij :)) maar gaat zeker niet overal op. Gebakken aardappeltjes of friet en bij de spinazie ) en heel af en toe tomaten ketchup bij rundersaucijsje of mosterd verder niks. :n Zeker niet over ander vlees heen, ook geen jus brrr. Zonde van het vlees. :P

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:42

Mayonaise bij patat, frikandel, kroket etc.
Satésaus over de bami en nasi

Voor de rest geen sauzen.

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing

Sintara

Berichten: 7380
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:49

Mayo of appelmoes op friet en gebakken aardappelen.
Appelmoes bij een kroket. Als een vleesvervanger tegenvalt doe ik er soms mayo of knoflooksaus op. En op pasta gewoon een beetje pastasaus, soms tomaten soms 'carbonara'. Verder.. Nee hoor ik hoef geen sauzen.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:59

DreamGuide schreef:
_Penotti schreef:
Satesaus op bloemkool ? :)) die kende ik nog niet.

Mayo bij de friet
Of soms speciaal en dan is het Mayo en de Hela curry kruiden ketchup original, geen ander merk :)


Echt een aanrader. Super, super lekker! Dan wel natuurlijk de echte van Wijko.

Ja uiteraard die, dat is wel de lekkerste.

Maar als we dan toch raar eten, stroop bij de friet is ook best lekker.
Ja echt :D

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

LWDaisy

Berichten: 4767
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-20 09:59

Kaitlyn schreef:
Ik heb echt geen idee over welke sauzen je het hebt als je zegt tartaar/bruine saus/witte saus. :')

Bij gekookte aardappels en groente eet ik toch het liefste jus. Bij bloemkool of broccoli lust ik ook wel graag kaassaus. Gebakken aardappels = mayo, ketchup of truffelmayonaise.

Bij vlees is het heel erg afhankelijk wat voor vlees. Gebakken kip = kerrysaus. Biefstuk = geen saus of een goede rode wijn saus. Varkenshaas = whisky cocktail saus. Tartaar = ketchup. Gehaktbal = biefstuk of knoflooksaus. Shoarma = knoflooksaus

Bij aziatische gerechten wil ik de "saus" graag heel scherp of een lekkere knoflook/oester saus.
In salades lust ik zoveel verschillende dressings, maar mijn favoriet is toch het eigen recept van mijn oma.

Tosti is absoluut curry, maar broodje kaassoufflé is ook erg lekker met pindasaus. :')

Ik denk dat ik de helft wel vergeet. Valt normaal niet op hoe vaak je ergens iets bij pakt, tot je het gaat uittypen. :')


Die Belgen ook he haha!
Ik denk dat bruine saus gewoon jus is. Witte saus komt bij mij uit een zakje, dat meng je met melk/water, even laten koken en klaar :D Zo ook onze kaassaus voor bij mac & cheese, en daar dan nog lekker veel geraspte kaas bij.
Ken je tartaar niet? Dat eet ik in Nederland ook hoor, bij gebakken mosseltjes :D

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:00

Ik vind bijna geen enkele saus lekker := Bij een restaurant vraag ik altijd of het zonder de saus kan. Net zoals dressing op een salade, daar maak je mij echt niet blij mee. Scheelt ook weer kcal :+
De enige saus die ik écht lekker vind is satésaus. Maar dat doe ik alleen op bami/nasi/kipsate e.d. of op brood. Ik hou wel van zelfgemaakte ragoût (vooral kerrie) maar dat past niet echt in de categorie "sausjes" vind ik, dat is echt deel van de maaltijd. Sausjes zijn extra'tjes.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:07

_Penotti schreef:
Ja uiteraard die, dat is wel de lekkerste.

Maar als we dan toch raar eten, stroop bij de friet is ook best lekker.
Ja echt :D


Nog nooit geproefd, maar stiekem kan ik me wel indenken dat dat lekker is. Stroop is toch een beetje caramelachtig, met het zoute van de friet.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:10

Wat een grappig topic haha :D

Ik ben totaal geen mayo fan.. en als ik dan mayo wil dan is het met citroen!
Die vind ik dan weer wel erg lekker.

Bij de BBQ was het eigenlijk altijd de shaslick saus van Calvé maar sinds ze die hebben vernieuwd is het nu de BBQ saus van de Jumbo geworden. Die eet ik dan echt bij alles, hamburgers, speklapjes, worstjes.

Saus bij de patat wil ik soms nog wel eens afwisselen tussen Curry en Ketchup, curry meestal wel altijd met uitjes. Frikandel speciaal of met appelmoes :D En een broodje kroket moet bij mij altijd met veel mosterd :+

Instagram: icehorse_drifandi | sebbiethecorgi
Drífandi frá Ponjée & Sebbie <3

Kana

Berichten: 9051
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:19

Ik eet echt heel weinig sauzen kom ik nu achter. :+
Groente eet ik altijd droog, zonder saus.
Bij aardappels, een minuscuul beetje Amerikaanse mayo. maar vaak ook gewoon droog.
Bij een Tosti Curry.

En uuhhh is jus een saus? Dat eet ik bv bij verse worst of gehaktballen maar het meeste vlees eet ik ook 'droog'

Sla altijd met iets op basis van olijfolie.

Dat was het. :=

_Penotti schreef:
Maar als we dan toch raar eten, stroop bij de friet is ook best lekker.
Ja echt :D

Hoe kom je erop om zoiets voor de eerste keer uit te porberen? :D

Noisy

Berichten: 5391
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:21

Hier mayo bij frietjes en soms bij sperzieboontjes.
Satésaus bij nasi en soms ook bij frietjes (oorlog)
Als ik Fish&Chips maak dan maak ik daar ook altijd een Tartarsauce bij, die is echt zo superlekker en super makkelijk te maken.
Bij shoarma maak ik altijd knoflooksaus :9 lekker stinken :D
Als we de bbq aansteken dan ook zelfgemaakte knoflooksaus, cocktailsaus en bbqsaus

Catch My Star B+12 l L1+10 l L2+1 :)
Volg onze avonturen op Instagram

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Welke sausjes eet jij wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:34

Mayo/Ketchup bij de patatjes :)
Samba saus bij de meeste vleesjes
Bij de BBQ Gember/Kerrie saus (eigen fabrikaat) of zelfgemaakte tzatziki

Satesaus is lekker maar met mate, dus vraag daarbij de saus altijd apart zodat ik zelf kan dippen

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

LWDaisy

Berichten: 4767
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-20 10:53

Noisy schreef:
Hier mayo bij frietjes en soms bij sperzieboontjes.
Satésaus bij nasi en soms ook bij frietjes (oorlog)
Als ik Fish&Chips maak dan maak ik daar ook altijd een Tartarsauce bij, die is echt zo superlekker en super makkelijk te maken.
Bij shoarma maak ik altijd knoflooksaus :9 lekker stinken :D
Als we de bbq aansteken dan ook zelfgemaakte knoflooksaus, cocktailsaus en bbqsaus


Oeh ja, sperzieboontjes! Als ik die koud eet, gaat er mayo door, als ik ze warm eet gooi ik er gesnipperde ui en tomatenconcentraat bij :D

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:32

Ik heb een rare saus-gewoonte (vinden anderen) :+
Ketchup op m'n boerenkool is echt een top combinatie :D

Snippergroen

Berichten: 6672
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:41

Ohhh saus :+: ik ben van het saus met eten in plaats van eten met saus := maar als ik daar aan zou toegeven word ik een bol.com. Vol vette mayonaise ben ik het meest gek op, maar heb ik nooit in huis vanwege voorgaande reden. Dan smeer ik het overal op :o

Naast mayo ben ik ook gek op mosterd. Vooral gewoon de simpele Franse. As we speak zit ik andijviestamppot met een gehaktbal en een flinke klodder mosterd te eten :=

Kipnuggets en tosti's eet ik graag met American fritessaus :j

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)


Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Welke sausjes eet jij wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 12:23

Ik eet bijna nooit een sausje bij mijn gewone eten (jus, pastasaus etc tel ik niet als saus), behalve soms mayo bij frietjes/gebakken aardappelen. Ik ben wel dol op mosterd (hoe pittiger hoe liever) en piccalilly bij bv boerenkool of verse worst.
Andere sausjes maak ik altijd zelf, en dan alleen bij de bbq. Satehsaus ook zelf, bijvoorkeur van pindakaas en dan met de ketjapmarinade van het vlees.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 12:25

Nooit saus op een goede steak. Echt nooit.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers