Zieke pony's worden zieker.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Zieke pony's worden zieker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 14:22

Hallo allemaal!
Ik weet het ondertussen niet meer, dus ik dacht misschien heeft iemand hier al ervaring mee en daardoor advies.

Sinds 1 juni staat er een nieuwe pony bij mijn merrie. De nieuwe had toen hij aankwam een klein beetje snot, geen gekke kleur of substantie en wel een flinke trailer rit achter de rug. Verder zag hij er heel goed uit dus hier dachten we niets geks van. Hij hoestte ook niet en de snotneus bleef minimaal.
De merrie had wat ontstoken oogjes die we behandelden, en dat knapte snel op.

Maar al snel begon ze te hoesten en snotteren. Eerst viel het nog erg mee, geen koorts dus even aangekeken. Het werd erger ze begon heel erg te reutelen met inademen bij het hoesten en had toen ook plots 40,5 graden koorts. Dierenarts gebeld en die heeft gevoeld en geluisterd. Ze ademt veel te snel en knijpt er ook bij met de buikspieren.
Ze moest 21 dagen Suptolysin en Respulmin krijgen. Dat hebben we gedaan, en ze leek wel wat op te knappen, maar ze is geen moment echt beter geweest, aan het eind van de 21 dagen kreeg ze er af en toe diarree bij. De andere pony had ook wat meer last van een snotneus, dus die mocht dan dezelfde medicatie krijgen, bij hem leek het wel weg te gaan.

Weer de dierenarts langs laten komen voor de merrie. Nog steeds koorts, snelle ademhaling enz, de longen vond hij alleen niet "vol" klinken. Dezelfde medicatie nog maar 2 weken volhouden en anders zouden we aan prednison gaan denken.

In de eerste week vond ik haar alleen verder achteruit gaan, meer diarree en gewoon lusteloos, de andere pony kreeg ook weer veel last van snot en hoesten bij inspanning. Dus toen is de dierenarts nog een keer geweest voor bloed en slijm onderzoek. Er staan ook schapen bij dus met leverbot in gedachte daarvan ook mest en bloed onderzocht.

Alle resultaten komen negatief terug, dus we hebben geen idee meer wat er aan de hand is en waardoor ze niet beter worden.
Morgen zijn de 2 weken ook weer voorbij dus opnieuw de dierenarts gebeld wat nu verder, volgens hem is het te laat voor antibiotica, ze lopen er dan al te lang mee.
De enige oplossing zou nog prednison zijn waarbij hij aangeeft dat het dan wel terug zal komen. En anders naar de kliniek omdat er gedacht wordt aan een onderliggend probleem.

De merrie heeft het wel het zwaarst te pakken maar de andere pony blijft ook niet in orde, die begon vandaag ook met hoesten zonder inspanning. Ik ga er toch niet vanuit dat ze beide een onderliggend probleem hebben. Maar ik weet nu ook niet waar ik goed aan doe.

Verder hebben ze een uitloopstal, waarbij ze gemiddeld 10 uur per dag de wei in mogen en krijgen hooi van de grond sinds ze snotteren en daarbij krijgen ze ook pavo vital.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 14:34

Heb je er steeds dezelfde dierenarts bij gehad? Als je nog niet naar de kliniek wil dan kan het ook lonen een andere DA aan huis te laten komen voor een second opinion.

Ik zou proberen prednison te vermijden als de oorzaak van de problemen niet duidelijk is. Het kan helpen maar er kleven ook veel nadelen aan. Ik zou het dus alleen als gerichte behandeling gebruiken en niet bij iets dat zo onduidelijk is.

Is droes uitgesloten?

Paardenfann4
Berichten: 1332
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Zieke pony's worden zieker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 14:39

Is het geen droes? Of hebben jullie ze daar ook op laten testen?

Rianne1994

Berichten: 49
Geregistreerd: 04-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 14:42

Ik had hetzelfde en mijn nieuwe pony kreeg dan na 4 dagen snot. Bleek droes te hebben. Inmiddels 5 zieke pony's omdat het heel erg besmettelijk is. Een shetlander was er het ergste aan toe met 4 dagen 40 graden koorts en heel erg benauwd.
Ik weet natuurlijk niet of jou pony droes heeft maar aangezien de andere nu ook ziek is zou je daar op kunnen testen? Alleen die tests geven niet altijd zekerheid.

Trotse eigenaar van 1 paard en 6 pony's.

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Re: Zieke pony's worden zieker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 14:55

Er is steeds dezelfde arts geweest inderdaad. Een andere arts naar de situatie laten kijken is denk ik wel een goed idee.
Droes, rhino en rhodococcus zijn meegenomen in de test.
Als de test geen zekerheid geeft, ik lees bij droes wel dat antibiotica belangrijk is om opengaan van abcessen in de buik te voorkomen, is het dan niet logisch om daarvoor te gaan behandelen?

Rianne1994

Berichten: 49
Geregistreerd: 04-06-20

Re: Zieke pony's worden zieker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 14:58

Er word geen antibiotica aangeraden met Droes omdat dit het hele proces gaat vertragen en de dieren langer ziek blijven. Maar ik weet niet hoe dat met verslagen droes zit eigenlijk.

Trotse eigenaar van 1 paard en 6 pony's.

Rocamor

Berichten: 10815
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 15:02

DreamUp schreef:
Er is steeds dezelfde arts geweest inderdaad. Een andere arts naar de situatie laten kijken is denk ik wel een goed idee.
Droes, rhino en rhodococcus zijn meegenomen in de test.
Als de test geen zekerheid geeft, ik lees bij droes wel dat antibiotica belangrijk is om opengaan van abcessen in de buik te voorkomen, is het dan niet logisch om daarvoor te gaan behandelen?


Hebben ze dat in het bloed onderzocht of een swab genomen? Ik vind het wel richting droes en/of Rhino klinken.

Rockes <3

Shadow0

Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 15:06

Huh, het mag dan nog niet bij paarden zijn vastgesteld maar het klinkt alsof corona hier niet uitgesloten is... ook voor de paarden een nieuw virus (dat bovendien al heeft bewezen allerlei zoogdieren te kunnen infecteren.)
Ik betwijfel of je dat nu nog zou kunnen vaststellen (maar bespreek het toch eens met de DA.)

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Re: Zieke pony's worden zieker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 15:12

Bloed is voornamelijk naar de leverwaardes gekeken begreep ik, er is een swap uit de neus genomen voor de droes rhino en rhodococcus.
Is het dan zinvol om dit opnieuw te laten doen door een andere arts?

Het nieuwe corona virus heb ik al eens benoemd maar vond de arts niet aannemelijk.

KittyDylan

Berichten: 8870
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 15:48

Ons is uitgelegd dat droes testen via swab niet betrouwbaar is. Omdat er een moment wel, en andere moment geen bacterie aanwezig kan zijn. Met een luchtzakspoeling zou je het dan wel weer aan kunnen tonen als het zo is.

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

Hevonen

Berichten: 5602
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Zieke pony's worden zieker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 15:54

Ik zou beslist een andere dierenarts raadplegen. Dit duurt gewoon veel te lang. Kies liefst een met veel paardenervaring.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)


DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Re: Zieke pony's worden zieker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 16:10

Ja precies, ik zal zo even een andere arts bellen. Ze hebben beide geen zichtbare abcessen oid dus dan lijkt het me voor droes ook al te lang duren?
Lees net ook over spoelwormen met dezelfde symptomen maar wat dan niet meer in het mest zichtbaar is dus zal daar ook naar vragen dan.

Rianne1994

Berichten: 49
Geregistreerd: 04-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 16:12

De droes bult bij mijn pony's waren ook eerst nog kleine pingpong ballen, later weder ze pas groter, dit zal ook wel verschillen per paard en per plek. Ik heb er ook 2 die geen bult hebben.

Wat ze zeggen hierboven, een andere arts is nooit verkeerd. Ik ben benieuwd wat die gaat zeggen want het is wel een lastige situatie nu.

Trotse eigenaar van 1 paard en 6 pony's.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 16:20

Enkele jaren terug heb ik er 4 ziek gehad, tegelijkertijd.
Geel snot, geen koorts.
1 bleef echt de hele dag door hoesten, de andere alleen bij inspanning.
Ook van alles laten doen en kijken, bij de ergste bronchoscopie gedaan, stomen met speciaal masker.
Van alles. Dierenartsen hadden geen oplossing.
En de minst erge daar ging het op den duur over en de ergste duurde nog wat langer en uiteindelijk vanzelf over gegaan en nooit meer gehad.
Tot de dag van vandaag weet ik nog niet wat het is geweest.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Tieneke

Berichten: 21666
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, Belgiƫ

Re: Zieke pony's worden zieker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 16:22

Misschien te simpel, maar: influenza? Waren de vaccinaties wel in orde?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Zieke pony's worden zieker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 16:29

Hoe oud is die pony? Spoelwormen kunnen ook dit beeld geven

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Re: Zieke pony's worden zieker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 16:36

_Penotti: Weet je ook hoelang dat ongeveer geduurd heeft? Maak me ondertussen best zorgen omdat ze al meer dan een maand met koorts/verhoging zal staan.

Influenza moet ik nakijken, maar is dacht ik meegenomen in de swap, als dat wel betrouwbaar is.

De merrie die het meest last heeft is 11, de andere pony is 2.

melanie20
Berichten: 1733
Geregistreerd: 22-08-05

Re: Zieke pony's worden zieker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 16:39

Je kan ook Droes in de luchtzak hebben...
En daarbij zie je ook geen snot

[color=#FF0000]12 sept 2012 zijn we getrouwt!!

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Re: Zieke pony's worden zieker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 16:41

Snot hebben ze in overvloed, het druipt er echt uit, vooral in de ochtend. Merrie heeft vooral wit/doorschijnend snot en de andere pony geel.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 16:41

Een half jaar voor het 100% over was.
Maar goed die hadden geen koorts of andere mest, waren ook fit.
Alleen dan snel buiten adem. Maar wel klooien met elkaar en goed eten.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 16:46

Dat klinkt dan toch nog fitter inderdaad. Merrie zie je echt ellendig ademen en staat er nu ook weer lusteloos bij, mest loopt over der benen. Komt nog wel altijd lief aanrennen als ik aankom maar schiet dan direct in een hoestbui waarbij het slijm en snot door de lucht vliegt en ze moeite heeft om lucht te krijgen :(:)

Selente
Berichten: 1861
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Zieke pony's worden zieker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:20

Verkijk je er niet op hoe lang droes kan duren... Alle paarden hebben het hier gehad. Bij een bleef het enkel bij koorts en wat snot, maar niet heel dramatisch. De 2e in eerste instantie ook enkel koorts met verkoudheidsklachten. Daarna kwam de 3e die echt zo ziek is geweest, zonder abcessen dat we ook dachten dat hij 't loodje zou gaan leggen. De 4e en 5e hebben koorts en abcessen gehad waarvan 1 heel veel koortsremmers nodig had om het behapbaar te houden.
Uiteindelijk zo'n 2 weken nadat de 2e weer wat opgeknapt was kreeg die weer een enorme klap. Verslagen droes naar de borst. Dit werd zo'n enorme bult dat we hem open hebben moeten laten snijden.

Ik denk dat we minimaal 2 maanden hiermee bezig zijn geweest, al dan niet langer met die laatste...

Second opinion doe je nooit verkeerd aan. Vind het vreemd dat de DA zegt dat het te laat is voor ab terwijl hij niet eerder daarvoor actie heeft ondernomen... Snap dat je je zorgen maakt, het is absoluut geen fijn gezicht. Hou er rekening mee dat als je paard boven de 40 graden koorts heeft dat er echt iets moet gebeuren, dan krijgen ze het zelf echt niet meer geregeld... Een beetje koorts is nodig voor de rijping van abcessen (als het droes betreft), maar koorts die uitslaat naar 40 moet je ondersteunen met koortsremmers.

Die 2e heeft er trouwens nu uiteindelijk cornage aan overgehouden... -O-

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 17:42

Wat onwijs naar Selente...
Koortsremmer heeft ze niet gehad, zal zo ook weer der temperatuur opnemen. Toen ze 40,5 had was het ook erg warm buiten, heel sneu.
Hebben ze buiten de ene met koortsremmer medicatie gekregen?
Ik kom niets tegen over droes met Suptolysin en Respulmin wat ik nog 2 maal daags geef. Maar ik vraag me af of dat nog wel wat doet aangezien ik ook al gelezen heb dat dit normaal 15 dagen wordt gegeven en wij zitten toch al over de 5 weken daarmee.

Selente
Berichten: 1861
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Zieke pony's worden zieker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:48

Ik zou even moeten checken wat er precies allemaal is gegeven, het betreft namelijk niet mijn eigen paarden, maar paarden die ik voor iemand train... Maar wat ik me kan herinneren is dat ze zeker pijnstilling hebben gehad, wat precies en in welke maten ga ik dus even voor je checken.

Mij lijkt dat de medicatie ook al wel iets had moeten doen ondertussen...

AnnemiekvM

Berichten: 8244
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Zieke pony's worden zieker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:39

Hoe gaat het nu?

Voor altijd in m'n hart, Tommie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Esther_r20, Kabayo, Rianneko, xPearl en 122 bezoekers