Zandeten stoppen, wie heeft de gouden tip...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Zandeten stoppen, wie heeft de gouden tip...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 11:06

Ik ben een beetje ten einde raad.

Mijn 2 shetjes en kwpn merrie die in de paddock staan houden niet op met zandeten, wat ik al doe/probeer:

Vaak porties hooi(5 x op een bestraat stukje)
Likstenen
Silicium van heltie horse
Prefentief krijgen ze psyllium

Ze hebben alle drie de nijging snel dik te worden en 1tje is gevoelig voor hoefbevangenheid.

Dit weekend was het mis met 1 van de shetjes en had zandkoliek.. Gelukkig is ze er weer bovenop gekomen.

Ik was er zo klaar mee dat ik direct graasmaskers heb gekocht, dit leek 2 dagen te werken.. Nu zie ik net dat ze gewoon met maskers om zand zitten te eten

:(



Wie weet de oplossing?

Carienke <3 ster, IBOP v. Upgrade x Burggraaf
Gemma <3 Indoctro x G. Ramiro Z
On the way <3 Highway TN x Indoctro
Orlando <3 Heavy Metal x Verdi


RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zandeten stoppen, wie heeft de gouden tip...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 11:12

Als ze zo actief zand eten is het vaak een teken van een tekort. Je voert geen vitamine korrel of poeder bij?

"Een draver, is gaver" :D

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 11:16

Vergeten erbij te zetten, ze krijgen allemaal vitamine brokjes(pavo vital) Ze zijn eerder te dik dan te dun, maar zien er wel super gezond uit, glanzende vachten. Wel sinds ik de silicium erbij voer(geef, is vloeibaar spul) heb ik het idee dat ze wat jeukerig zijn

Carienke <3 ster, IBOP v. Upgrade x Burggraaf
Gemma <3 Indoctro x G. Ramiro Z
On the way <3 Highway TN x Indoctro
Orlando <3 Heavy Metal x Verdi

Autumnn

Berichten: 8026
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 11:19

Brigitte_D schreef:
Vergeten erbij te zetten, ze krijgen allemaal vitamine brokjes. Ze zijn eerder te dik dan te dun, maar zien er wel super gezond uit, glanzende vachten. Wel sinds ik de silicium erbij voer(geef, is vloeibaar spul) heb ik het idee dat ze wat jeukerig zijn


Geef je genoeg? Misschien eens bloed laten prikken.
Is het noodzakelijk dat ze op zand staan, kunnen ze niet op gras? Hebben ze genoeg hooi(5 porties zegt niet veel), vervelen ze zich?

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 11:22

Autumnn schreef:
Brigitte_D schreef:
Vergeten erbij te zetten, ze krijgen allemaal vitamine brokjes. Ze zijn eerder te dik dan te dun, maar zien er wel super gezond uit, glanzende vachten. Wel sinds ik de silicium erbij voer(geef, is vloeibaar spul) heb ik het idee dat ze wat jeukerig zijn


Geef je genoeg? Misschien eens bloed laten prikken.
Is het noodzakelijk dat ze op zand staan, kunnen ze niet op gras? Hebben ze genoeg hooi(5 porties zegt niet veel), vervelen ze zich?


Als ik naar de lichamen kijk, krijgen ze zelfs teveel.. Bloedonderzoek is gedaan, alle waardes zijn goed.
De reden dat ze niet op gras staan is omdat ze dan nog vetter worden en de ene shet hoefbevangen word. Ze staan van 10 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds buiten. In de tijd buiten krijgen ze 5 x een aardig flink portie hooi, ze staan nagenoeg niet zonder hooi. En de tijd op stal krijgen ze rond 8 uur smorgens hooi en om 10 uur 's avonds hooi + brokjes en de supplementen

Carienke <3 ster, IBOP v. Upgrade x Burggraaf
Gemma <3 Indoctro x G. Ramiro Z
On the way <3 Highway TN x Indoctro
Orlando <3 Heavy Metal x Verdi


RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 11:25

Geef je de aanbevolen hoeveelheid of meer van de vitaminebrokjes? Sommige geven een wat laag gemiddeld advies en moet je naar je paard en je ruwvoer kijken om het bij te stellen. Ik zou daar eens mee testen.

Heb je het idee dat ze zand eten voor het zand of zoeken ze er sprietjes gras tussen?

"Een draver, is gaver" :D

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 11:26

Afbeelding

Carienke <3 ster, IBOP v. Upgrade x Burggraaf
Gemma <3 Indoctro x G. Ramiro Z
On the way <3 Highway TN x Indoctro
Orlando <3 Heavy Metal x Verdi

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 11:28

RianneH schreef:
Geef je de aanbevolen hoeveelheid of meer van de vitaminebrokjes? Sommige geven een wat laag gemiddeld advies en moet je naar je paard en je ruwvoer kijken om het bij te stellen. Ik zou daar eens mee testen.

Heb je het idee dat ze zand eten voor het zand of zoeken ze er sprietjes gras tussen?


Ik geef de aanbevolen hoeveelheid, dit zou goed moeten zijn icm met het hooi, dat is ook getest..

Carienke <3 ster, IBOP v. Upgrade x Burggraaf
Gemma <3 Indoctro x G. Ramiro Z
On the way <3 Highway TN x Indoctro
Orlando <3 Heavy Metal x Verdi

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zandeten stoppen, wie heeft de gouden tip...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 11:31

Ik zou zelf al meer voeren, maar je kan ook Mizora een pbtje sturen, zij heeft heel veel kennis over voeding en hoe de aanbevolen hoeveelheid niet altijd zo ideaal is als dat het lijkt.

"Een draver, is gaver" :D

Kaitlyn

Berichten: 9725
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 11:32

Mijn paard is in januari geopereerd aan zandkoliek (zie ook topic in onderschrift).

Uitgebreide bloedonderzoeken laten doen, maar geen tekorten te vinden. Dus het hoeft niet altijd van een tekort af te komen. Het kan beginnen met een tekort of verveling, en als ze het een tijd doen dan wordt het uiteindelijk een gewoonte waar je bijna niet meer af komt.

Ik heb ook een masker voor mijn paard, en daar heb ik een "plug" in gedaan.
Die sluit de hele onderkant van het masker af, en de eerste gaten aan de zijkant.
https://www.paardeerlijk.nl/a-52583300/ ... escription
Deze kunnen ze absoluut niet opeten of zelf makkelijk los krijgen.

Deze had ik ook voor de zekerheid besteld:
https://www.paardeerlijk.nl/a-52582958/ ... ft-muzzle/

Mocht die plug niet genoeg zijn, dan hang ik deze er ook gewoon nog bij in.
Nu staat ze op het gras en dan zoekt ze geen zand om te eten dus heeft ze alleen een halster om. Maar in het paddock seizoen staat ze middag gewoon buiten met dat ding om.

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

Autumnn

Berichten: 8026
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Zandeten stoppen, wie heeft de gouden tip...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 11:38

Wat hebben ze verder te doen? Als ze de hele dag op een zandpaddock staan zonder onbeperkt (ze zullen ongetwijfeld genoeg krijgen, zo bedoel ik het niet) zullen ze de overige tijd gaan “zoeken” naar eten (instinct). Geef ze eens wat meer uitdaging, een bal, takken, probeer het hooi op andere manieren te geven oid

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:04

Had het ook. Staan nu op rubber. Niet goedkoop, maar werkt prima. Paar uur gras en dan op rubber paddock. Geen problemen meer.

speurneusc

Berichten: 5361
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:08

Jinks schreef:
Had het ook. Staan nu op rubber. Niet goedkoop, maar werkt prima. Paar uur gras en dan op rubber paddock. Geen problemen meer.


zwart rubber warm heel snel op dus wordt zeker straks met 30 graden bloedheet

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:59

Mogelijk is het een idee om het hooi te mengen met stro, hierdoor zijn ze langer bezig met eten omdat ze eerst het hooi tussen het stro uitzoeken. Bij mijn vreetzuchtige pony werkt het zo goed dat ik hem onbeperkt hooi gemengd met stro kan voeren en hij nu echt goed op gewicht is. Bij mijn pony duurde het minder dan een week tot hij hooi en stro overliet in het hooinet. Eerdere pogingen om onbeperkt hooi te voeren zijn mislukt, met enkel hooi bleef hij vreten.

Mogelijk zorgt dit er dan voor dat ze zich minder vervelen en geen hongergevoel meer hebben?

Het is slechts een logische redenatie van mijn kant, maar redelijk eenvoudig en goedkoop om te testen.

Anomien

Berichten: 7367
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:01

Jinks schreef:
Had het ook. Staan nu op rubber. Niet goedkoop, maar werkt prima. Paar uur gras en dan op rubber paddock. Geen problemen meer.


Heb je een foto? Ben wel benieuwd

Mama van mijn lieve meisjes

Wyb_ster

Berichten: 784
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:26

speurneusc schreef:
Jinks schreef:
Had het ook. Staan nu op rubber. Niet goedkoop, maar werkt prima. Paar uur gras en dan op rubber paddock. Geen problemen meer.


zwart rubber warm heel snel op dus wordt zeker straks met 30 graden bloedheet


Hier hebben we een zandpaddock en uitloopstal met rubber maar ze zijn er afgelopen dagen juist te vinden en niet op de wei (ze hebben helemaal vrije uitloop). Er komt al snel een laagje zand uit de vachten en hoeven op het rubber te liggen waardoor het niet meer zo warm wordt. Al blijven goede schaduw plekken natuurlijk nog steeds belangrijk

Geluk is niet te vangen in een potje, wel in een pony

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 16:56

Dit vandaag gemaakt, benieuwd of dit al gaat schelen
Afbeelding

Iedereen ook bedankt voor de reacties en meer tips zijn altijd welkom
Laatst bijgewerkt door Brigitte_D op 03-08-20 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Carienke <3 ster, IBOP v. Upgrade x Burggraaf
Gemma <3 Indoctro x G. Ramiro Z
On the way <3 Highway TN x Indoctro
Orlando <3 Heavy Metal x Verdi

Paardenfann4
Berichten: 1332
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Zandeten stoppen, wie heeft de gouden tip...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 16:59

Sommige paarden vinden zand gewoon lekker. Dan is het niet of nauwelijks af te leren, hoeveel je ook voert aan hooi. Vervelend probleem, ik hoop voor je dat je er een oplossing voor vind.

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-20 13:18

Het probleem lijkt opgelost, ze eten nu 3 dagen geen zand meer. Ze doen er 6 a 7 uur over om de hooi bakken leeg te krijgen *\o/*

Carienke <3 ster, IBOP v. Upgrade x Burggraaf
Gemma <3 Indoctro x G. Ramiro Z
On the way <3 Highway TN x Indoctro
Orlando <3 Heavy Metal x Verdi

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Zandeten stoppen, wie heeft de gouden tip...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:29

Te lang zonder eten kan idd zand eten geven. Maar die van mij hebben altijd een wei ter beschiking en nog zie ik het zo soms doen. Op dat moment begin ik gelijk weer extra zout (zonder jodium) over hun voer te geven. Likstenen ed allemaal leuk maar gaat niet altijd het zandlikken tegen. Of daar niet genoeg in zit ???? geen idee. Maar extra zout voeren werkt hier altijd, en dan zijn ze binnen een paar dagen weer van het zandlikken af.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-20 16:51

rina schreef:
Te lang zonder eten kan idd zand eten geven. Maar die van mij hebben altijd een wei ter beschiking en nog zie ik het zo soms doen. Op dat moment begin ik gelijk weer extra zout (zonder jodium) over hun voer te geven. Likstenen ed allemaal leuk maar gaat niet altijd het zandlikken tegen. Of daar niet genoeg in zit ???? geen idee. Maar extra zout voeren werkt hier altijd, en dan zijn ze binnen een paar dagen weer van het zandlikken af.


Wat voer je precies voor zout?

Carienke <3 ster, IBOP v. Upgrade x Burggraaf
Gemma <3 Indoctro x G. Ramiro Z
On the way <3 Highway TN x Indoctro
Orlando <3 Heavy Metal x Verdi

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Re: Zandeten stoppen, wie heeft de gouden tip...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:56

Zeewier bijgeven. Mijn paard hield direct op na het geven hiervan. Gewoon zeewier van de paardendrogist. Niet duur en werkt prima!

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 17:10

Brigitte_D schreef:
Het probleem lijkt opgelost, ze eten nu 3 dagen geen zand meer. Ze doen er 6 a 7 uur over om de hooi bakken leeg te krijgen *\o/*



Dit was voor mij ook de oplossing, gewoon zorgen dat ze niet te snel kunnen eten... en dus wat te doen hebben.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:15

Brigitte_D schreef:
rina schreef:
Te lang zonder eten kan idd zand eten geven. Maar die van mij hebben altijd een wei ter beschiking en nog zie ik het zo soms doen. Op dat moment begin ik gelijk weer extra zout (zonder jodium) over hun voer te geven. Likstenen ed allemaal leuk maar gaat niet altijd het zandlikken tegen. Of daar niet genoeg in zit ???? geen idee. Maar extra zout voeren werkt hier altijd, en dan zijn ze binnen een paar dagen weer van het zandlikken af.


Wat voer je precies voor zout?


Gewoon doodnormaal zout, alleen dan zonder jodium erin. Moet je bij de supermarkt even kijken op de verpakking of het jodiumhoudend is of niet. Ze krijgen, en de mijne zijn Quarter en Paint van rond de 1.50 m. ongeveer 10 gram per dag.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 21:28

om verveling en eventueel zandeten tegen te gaan krijgen ze hier 3 keer per dag hooi in slowfeeder bakken en er is altijd ( goede kwaliteit) stro in een slowfeeder aanwezig. soms eten ze weken van het stro, dan weer een tijd niet. als het kan krijgen ze wilgentakken of berkentakken om te knabbelen.
en zo probeer ik ze bezig te houden zodat ze zo min mogelijk zand gaan eten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eskimo en 49 bezoekers