Helpt borsttuig tegen schuiven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Helpt borsttuig tegen schuiven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-20 19:06

Hoihoi!

Vandaag merkte ik tijdens het polo crossen dat mijn zadel soms naar de zijkant schoof. Het zadel is een kleine 1,5 maand terug nog helemaal op maat gemaakt dus hij ligt gewoon goed. Maar met het oprapen van de bal hang je natuurlijk best wel op 1 kant.

Nu zat ik na te denken over een oplossing hiervoor aangezien ik wel wat meer hierin wil gaan trainen. Zou een goed passend borsttuig helpen om het schuiven wat tegen te gaan? Of wat voor ideeën hebben jullie? :)

Het zadel ligt niet helemaal op zijn buik dan ofzo, maar ligt wel zichtbaar niet meer in het midden

Afbeelding

Amado <3 samen sinds 02-10-2015


Dingle_s

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-05-20

Re: Helpt borsttuig tegen schuiven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 19:23

Je kan ook eens kijken voor een andere singel! Bijvoorbeeld een banaan singel. Als het zadel verder goed past, kan dit een uitkomst zijn

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Helpt borsttuig tegen schuiven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 19:47

Als je een borsttuig zo strak doet dat het zadel niet zijwaarts kan schuiven dan denk ik dat ie te strak zit voor je pony om functioneel te kunnen bewegen. Borsttuigen zitten normaal niet strak behalve bij trekkracht als mennen en horseboarden. Schuders van paarden bewegen heel veel in beweging dus ik denk niet dat dat werkt. Een anatomische singel zou je, gezien hoe bol je pony is, wel kunnen proberen en rijden polopony's niet meestal met dubbele singel rond? Hoe doen andere spelers dat met dit probleem? Of hebben de meeste pony's die dit soort sporten doen gewoon meer schoft dan jou pony?

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Helpt borsttuig tegen schuiven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-20 20:36

deze singel is in principe anatomisch, maar een banaan singel heb ik nog niet geprobeerd! De meesten hebben een stockzadel, maar die zijn erg duur dus kan ik niet zo even halen haha..

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

Dingle_s

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 20:44

Amado schreef:
deze singel is in principe anatomisch, maar een banaan singel heb ik nog niet geprobeerd! De meesten hebben een stockzadel, maar die zijn erg duur dus kan ik niet zo even halen haha..


Daar zou ik eerst eens naar kijken! Mijn haflinger was ook aardig rond waardoor er niks bleef liggen.... met deze singel was het zo opgelost

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 20:49

Ik ben eerlijk bang dat de singel ook niet het probleem is, natuurlijk het kan, maar omdat je omschrijft dat hij onder normale omstandigheden wel recht ligt.
Ik heb geen verstand van Polo, maar kan het aan je "hang" techniek liggen?
Zie dat vele wel met een borsttuig rijden als ik naar foto's kijk, neem toch aan dat dit voor de stabiliteit is van het zadel.
Bij veel paarden met een aanwezig schoft zal het zadel sowieso beter blijven liggen, maar of dat nou zoveel beter voor je paard is...

Ik vind het wel enorm gaaf wat je doet!

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 20:49

Borsttuigen zijn volgens mij meer bedoeld om te voorkomen dat een zadel naar achter schuift. Ik ben bang dat het hier niet mee gaat helpen in ieder geval.

Naast een andere singel kun je misschien een antislip pad of matje proberen, dat hielp bij mij heel goed toen er nog wel eens een meisje die nog haar balans moest vinden ging rijden op mijn tonnetje.

Surprise_Boy

Berichten: 498
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Ergens in de prehistorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 21:10

Vanuit iemand die ook regelmatig naast een paard hangt, kijk eens naar verschillende materialen voor je singel. Ik heb nooit geluk met glad neopreen, maar neopreen waar gaatjes/‘wafelpatroon’ in zit ligt als een huis. Vilt blijft soms ook goed liggen, maar het wisselt per paard.

Een borsttuig is geen overbodige luxe trouwens. Ik weet niet in hoeverre je voor Engelse zadels iets hebt wat aan de singelstoten vastgemaakt kan worden, maar mocht je wel compleet opzij schuiven zorgt een borsttuig dat je niet onder de buik komt te hangen. Ringen voor borsttuigen worden er zo uitgetrokken als er teveel druk op komt. Tenzij je die niet op Engelse zadels hebt, dan heb ik niks gezegd :Y)

Never regret anything you have done with a sincere affection; nothing is lost that is born of the heart. ~ Basil Rathbone

Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-20 21:20


Amado <3 samen sinds 02-10-2015

Surprise_Boy

Berichten: 498
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Ergens in de prehistorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 21:40

Die onderste meer, de bovenste zou prima zijn als er geen elastiek zat, dat gaat uitrekken en/of breken.

Zolang je borsttuig niet alleen aan de ringen zit maar ook aan de singelstoten is het goed!

Never regret anything you have done with a sincere affection; nothing is lost that is born of the heart. ~ Basil Rathbone

Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Helpt borsttuig tegen schuiven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-20 22:14

Dankjewel! Zat inderdaad ook te zoeken naar iets zonder elastiek, denk er wel 1 gevonden te hebben nu die op de onderste lijkt, maar dan de betaalbare versie haha!

Ik ga ook de andere tips zeker mee nemen

Amado <3 samen sinds 02-10-2015


tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Helpt borsttuig tegen schuiven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 22:41

Ik heb een zelfgemaakt borsttuig passend bij mijn hoofdstel aan m'n westernzadel op m'n ronde belg. Ik heb hem destijds gemaakt omdat ik dat mooi vond. Maar ik merkte meteen bij gebruik dat mijn zadel veel stabieler bleef liggen bij gekke zijsprongen. Dus een borsttuig kan zeker wel helpen.

Handgemaakt in Nederland: twisted en slanted stijgbeugels. www.groningstuig.nl

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:00

Amado schreef:
Dankjewel! Zat inderdaad ook te zoeken naar iets zonder elastiek, denk er wel 1 gevonden te hebben nu die op de onderste lijkt, maar dan de betaalbare versie haha!

Ik ga ook de andere tips zeker mee nemen


De onderste die je net stuurde is wel heel fijn! Ik heb hem en hij is wel duur maar het is op langere termijn een goede investering haha.

Kun je niet eens van iemand zo’n dun antislip matje proberen? Ik kan me helemaal voorstellen dat ook een goed passend zadel niet blijft liggen met dit werk.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:34

Je hebt van die 5-punts borsttuigen? Die maak je op meerdere plekken bij je zadel/singel vast, misschien is dat wat?

Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Helpt borsttuig tegen schuiven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 21:37

Ja die onderste lijkt me ook heel fijn! Maar heb dat geld er momenteel niet voor, ben helaas ook maar een arme student die 2 eigen pony’s heeft haha
Dus heb een goedkopere versie ervan besteld, die er veel op lijkt
Afbeelding
Afbeelding

Hoop dat het helpt! Ga ook een dun padje eronder proberen

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-20 17:02

Even een update! Inmiddels heb ik al een tijd het borsttuig en na de eerste keer was ik er al erg tevreden over! Later nog de BR memory foam & gel zadel onderlegger gekocht. Sinds dien eigenlijk geen enkel probleem meer gehad qua schuiven met deze combi! Was even investeren, maar ben er zo erg blij mee. Wellicht dat anderen ook wat aan deze info hebben

Afbeelding

Afbeelding

Amado <3 samen sinds 02-10-2015


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers