Autisme en een eetstoornis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Autisme en een eetstoornis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 12:40

Als je aan een typisch beeld kijkt van iemand met een eetstoornis, dan zie je over het algemeen tieners en jong volwassenen tot ongeveer 30 jaar die hiervoor behandeld worden.
En ik wil dat een beetje nuanceren want er zullen vast uitzonderingen zijn, maar het gros valt wel onder die leeftijdscategorie.

Maar nu hoor ik steeds vaker de combinatie autisme en eetstoornis voorbij komen. Nooit eerder van gehoord maar nu viel het me zo erg op dus ik benieuwd ben naar wat daar achter zit.
Ik al een tijdje autisme maar ben nu zo ver afgevallen dat het gevaarlijk is. Maar simpel meer eten lukt gewoon niet. Ben vaak veel te moe.
Ik weet niet of je het echt anorexia kunt noemen, ik braak niet, laxeer niet, eet gerust een stuk chocolade, vind mezelf nu niet echt mooi. Maar toch zit er iets in mn hoofd die alleen maar wil dat het minder wordt..
Maar waarom dan? Hoe kom ie daar? En wat heeft dat dus met autisme te maken? Ben ook al ouder dan bijna alle cliënten met anorexia maar daarom ben ik ook zo benieuwd naar de relatie met autisme.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:44

Klinkt heftig. Heb je er wel hulp bij?
Die vragen die je daar stelt zijn wel echt voor proffessionele hulp, niet voor internet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:46

Mm ik herken me wel wat in het verhaal. Nu heb ik als het goed is geen autisme. Maar ook geen anorexia. Toch is er iets in m'n hoofd wat zegt je moet dun zijn en dun blijven. Ik eet gerust een stuk taart drink bier etc. Maar als ik dan op de weegschaal sta word het stemmetje toch wakker ofzo?

Ik heb wel add en er is ooit gezegd dat ik ppdnos heb. Later is er gezegd dat pddnos wss een opname moment was en dus niet klopt door een psycholoog.

edwardway
Berichten: 314
Geregistreerd: 18-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:46

Ik heb hetzelfde. Vaak weinig eetlust, kijk altijd erg tegen het eten op. Komt wel vaak door spanning (waar ik dus niet altijd van weet waardoor het komt, vaak te maken met overprikkeling begin ik nu achter te komen). Heb echt periodes dat ik op bananen en yoghurt leef, en heb ook echt een tijd gehad dat ik gevaarlijk mager was. Is gelukkig wel beter geworden nu ik veel werk en ik eigenlijk wel moet. Doe het niet expres, is ook geen stem die vertelt dat ik niet moet eten, ik kán het gewoon niet. Dus je bent niet alleen..

Ter verduidelijking, ik heb ook autisme. Ik val trouwens idd onder jouw genoemde leeftijdscategorie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110657
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:47

Ik heb geen autisme maar wel op latere leeftijd een eetstoornis ontwikkeld.
Heb je professionele hulp hiervoor?

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:49

De relatie met autisme kan bijvoorbeeld zijn dat je door autisme de prikkels van het eten anders verwerkt. Dat je bijvoorbeeld bepaalde smaken niet kunt verdragen omdat ze zo hard binnenkomen bij je, of bepaalde dingen niet lust/kunt eten omdat het gevoel in je mond niet prettig is, of dat je eten met een bepaalde kleur niet kunt eten. Ook kan het zijn dat het signaal “ik heb honger/dorst” of “ik heb genoeg gegeten” op een andere manier verwerkt wordt zodat je dit signaaltje niet krijgt of eerder of later dan gemiddeld.

Dit zijn zo even wat voorbeelden van hoe de andere prikkelverwerking (die met ASS te maken heeft) invloed heeft op eten en drinken en ook een eetstoornis kan veroorzaken. Hierbij is her niet persé een eetstoornis als anorexia oid, het kan ook eetstoornis genoemd worden als je bijvoorbeeld alleen maar gele dingen wilt/kunt eten.

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 13:08

En vergeet niet dat media, maatschappij, etc. Nog steeds gericht is op dun zijn, overgewicht en ongezond leven wordt nog steeds afgekeurd. Onbewust kan er dan een overtuiging (stemmetje, gedachte) in je hoofd gaan zitten die zegt dat je nog niet goed bent.

Daarnaast als je dun of slank bent zijn er ook altijd mensen die daar opmerkingen over maken. Dan gaat dat stemmetje zeggen, kijk het is nog niet goed want mensen hebben kritiek op mij.

Maw. Er is altijd wel iemand die iets van je vind. Echter doet het er niet toe wat een ander van je vind want je bent zoals je bent. Maar als je wat onzeker bent en waarde hecht aan wat andere van je vinden dan zal dat stemmetje/gedachte harder tegen je gaan roepen.


Echter is dat een stemmetje/gedachte en niet de waarheid.

Lestrange01

Berichten: 2804
Geregistreerd: 20-01-14

Re: Autisme en een eetstoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 13:18

Mensen met autisme hebben vaak ook wat problemen qua vertering, dit kan er voor zorgen dat je onbewust je oncomfortabel gaat voelen met eten.

Daarnaast is het ook zo, dat je vaak pas getest wordt (als vrouw) op autisme wanneer je terecht komt bij de psycholoog voor andere problemen. Veel mensen komen dus aan hun autisme diagnose op het moment dat ze een eetstoornis hebben. Eetstoornis gedrag, zeker bij een laag gewicht haalt in ieder mens autistische trekjes naar boven, waardoor ze misschien een diagnose krijgen die ze eigenlijk niet hebben. Aangezien hier in Nederland niet met MRI's wordt gewerkt voor een autisme diagnose, maar met een moment opname.

Aan de andere kant is het juist een veilig gevoel als autist om een eetstoornis te hebben. Je kan controle en structuur geven aan iets wat eigenlijk niet te controleren is (honger), je bent geobsedeerd bezig met één ding, je emoties vlakken af en zijn makkelijker te hendelen. Vooral vrouwen met autisme voelen zich fijner bij feiten, denken vanuit logica, dan stilstaan bij hun emoties. Waardoor autistische mensen sneller een eetstoornis ontwikkelen

Dit is maar even snel hoor, maar ik heb dit al vaker met mensen besproken omdat ik ook het verband zie.

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Autisme en een eetstoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 13:21

Veel eetstoornissen blijven levenslang sluimeren dus ook veel volwassenen met een al dan niet actieve eetstoornis!

Goof

Berichten: 28769
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 13:22

Corelli schreef:
De relatie met autisme kan bijvoorbeeld zijn dat je door autisme de prikkels van het eten anders verwerkt. Dat je bijvoorbeeld bepaalde smaken niet kunt verdragen omdat ze zo hard binnenkomen bij je, of bepaalde dingen niet lust/kunt eten omdat het gevoel in je mond niet prettig is, of dat je eten met een bepaalde kleur niet kunt eten. Ook kan het zijn dat het signaal “ik heb honger/dorst” of “ik heb genoeg gegeten” op een andere manier verwerkt wordt zodat je dit signaaltje niet krijgt of eerder of later dan gemiddeld.

Dit zijn zo even wat voorbeelden van hoe de andere prikkelverwerking (die met ASS te maken heeft) invloed heeft op eten en drinken en ook een eetstoornis kan veroorzaken. Hierbij is her niet persé een eetstoornis als anorexia oid, het kan ook eetstoornis genoemd worden als je bijvoorbeeld alleen maar gele dingen wilt/kunt eten.


Precies dat.
TS heb je een (autisme) coach? Iemand die jou echt kan uitleggen wat het allemaal inhoudt, die jouw prikkelverwerking in kaart kan brengen, die met jou kan kijken of je over- of onderprikkeld bent?
Ik zou hier echt goede begeleiding bij zoeken en dan niet gericht op eetstoornissen, maar op autisme. Ik weet niet waar je woont, maar kijk bijvoorbeeld eens of Boba bij jou in de regio werkt.
Succes.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 13:56

Lestrange01 schreef:
Aan de andere kant is het juist een veilig gevoel als autist om een eetstoornis te hebben. Je kan controle en structuur geven aan iets wat eigenlijk niet te controleren is (honger), je bent geobsedeerd bezig met één ding, je emoties vlakken af en zijn makkelijker te hendelen. Vooral vrouwen met autisme voelen zich fijner bij feiten, denken vanuit logica, dan stilstaan bij hun emoties. Waardoor autistische mensen sneller een eetstoornis ontwikkelen

Dit is maar even snel hoor, maar ik heb dit al vaker met mensen besproken omdat ik ook het verband zie.


Ik denk dat je hier bij mij toch wel in de buurt komt. Controle houden vind ik erg belangrijk.
Maar ik heb al jaren de diagnose autisme en pas de laatste 2 jaar ben ik veel afgevallen, toen weer wat aangekomen (en ik was toen echt super fit, won verschillende prijzen met hardlopen) en sinds maart is er nu zoveel af dat mensen zich zorgen maken.
Maar gewoon simpel meer eten is het niet, "het" zit in mijn hoofd.
Maar wat het is weet ik niet. Ik heb geen of weinig last van de kleur of structuur van voedsel.

De aanvraag voor de diëtist is gedaan, ik weet niet wanneer ik daar terecht kan.
Verder ben ik in behandeling bij het autismecentrum.

Maar ik was erg benieuwd naar de relatie tussen autisme en een eetstoornis omdat ik het zo vaak langs hoorde komen en ik mij niet helemaal in anorexia herkende terwijl ik wel aan de meeste eisen voldoe.
Het is voor mij iig een zoektocht, waar komt het vandaan en waarom denk ik nog zo.

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 14:13

Ik heb helaas ook een autisme gerelateerde eetstoornis.

Ik eet juist te veel.

Ben helaas ook 120 kilo en we zijn nu bezig om de structuur van rauwe groente te accepteren.

Ik werd hiervoor echt rustig van een bepaalde soort snoep en werd van suikers ook rustig. En vond dat een fijn gevoel.
Maar nu al 2 week niet meer gesnoept en moet zo wennen aan de andere prikkels in mijn lijf.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Autisme en een eetstoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 14:17

Gebruik je medicijnen die je eetlust kunnen beïnvloeden?

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 14:32

Ja helaas wel. Maar voordat ik de medicatie had was ik ook al een dikke eter.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 14:43

Als je googled op autisme en eetstoornis zie je dat deze combinatie inderdaad heel veel voorkomt.
Zelf heb ik op Bokt ooit een topic geopend over HSP en eetstoornissen n.a.v. het boek calorieën met voelsprieten waarin werd beweerd dat bijna iedereen die een eetstoornis heeft ook hoogsensitief is (omgekeerd niet). In dat topic werd de combinatie met autisme ook vaker genoemd.
Overeenkomst tussen HSP en autisme is natuurlijk ook allebei dat het te maken heeft met prikkelverwerking en omgaan met de omgeving.
Ook zie je eetstoornissen vaak in combinatie met het hebben van behoefte aan controle en met autisme heb je ook vaak wat meer behoefte aan structuur.
Wel belangrijk denk ik TS (en anderen) om ook hulp hierbij te zoeken die niet zozeer gericht is op het eetgedrag zelf maar de achterliggende reden.
En verder is iedereen uniek dus wat voor jou werkt hoeft voor een ander niet hetzelfde te werken. En iedeen is even belangrijk ...

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Autisme en een eetstoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 15:13

Mijn dochter heeft geen/ander honger gevoel.. dus kan tijden niets/weinig eten en dan ineens heel veel.
Zij heeft nu nog iets ondergewicht, maar is ook tijden te dun geweest.

HSP heeft (zoals omschreven) veel raakpunten met autisme.. maar ook (hele) grote verschillen.
Ik denk zelf als ik de eigenschappen lees die een HSP zou hebben meer aan adhd.. dan aan autisme.
Creatiever, snel afgeleid, dromerig, alles leuk vinden, moeilijk kunnen kiezen, zorgzaam enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 15:52

Brainless schreef:
Mijn dochter heeft geen/ander honger gevoel.. dus kan tijden niets/weinig eten en dan ineens heel veel.
Zij heeft nu nog iets ondergewicht, maar is ook tijden te dun geweest.

HSP heeft (zoals omschreven) veel raakpunten met autisme.. maar ook (hele) grote verschillen.
Ik denk zelf als ik de eigenschappen lees die een HSP zou hebben meer aan adhd.. dan aan autisme.
Creatiever, snel afgeleid, dromerig, alles leuk vinden, moeilijk kunnen kiezen, zorgzaam enz.

Dit kunnen mensen met autisme ook allemaal zijn.
ADHD en autisme komen bovendien vaak samen voor.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 16:01

brokjes schreef:
ADHD en autisme komen bovendien vaak samen voor.

Klopt.. bij mensen die gediagnosticeerd met ADHD (ca 20%) komt alsnog later (licht) ASS bij.
Dit komt omdat ADHD vaak de overtoom voert en makkelijker gezien wordt en zij worden dan alleen getest op ADHD.
Andersom komt veel minder voor.

pateeke
Berichten: 2210
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Autisme en een eetstoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 17:05

Autisme en eetproblemen komen vaker samen voor.
Als ik jou was, TS, zou ik het ook aanhalen bij je behandelaar in het autismecentrum!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 17:30

Ik heb net wel een mooi artikel gelezen van annelies spek. Ik kan hem hier niet plaatsen (pdf) maar hij is heel makkelijk te vinden.

Pateeke: het is inmiddels zo ver dat mn huisarts de psychiater op heeft gebeld om haar zorgen te uiten. Dat voelt heel raar als dat over je gedaan wordt terwijl je nog gewoon rondloopt maar het geeft wel hun ernst aan (terwijl ik dat minder voel). Ja, het is te laag maar nog niet gevaarlijk laag. Maar er is een aanvraag gedaan bij een diëtist. Maar ik kan niet onderdrukken dat ik een klein beetje sceptisch ben. Vandaar denk ik ook dit topic. Heb al fijne reacties gehad waarvoor dank :)

Goof

Berichten: 28769
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Autisme en een eetstoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 17:36

Zoek naast die diëtist ook hulp of coaching of behandeling voor je autisme. Een diëtist kan een leuk plan voor je maken, maar heeft geen flauw benul wat austisme met en voor jou doet. Je hebt echt iemand nodig die vanuit jouw autisme kan kijken naar wat jou gaat helpen.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 17:59

Goof schreef:
Zoek naast die diëtist ook hulp of coaching of behandeling voor je autisme. Een diëtist kan een leuk plan voor je maken, maar heeft geen flauw benul wat austisme met en voor jou doet. Je hebt echt iemand nodig die vanuit jouw autisme kan kijken naar wat jou gaat helpen.


Het is iig een diëtiste vanuit de ggz dus ze zal wel enige kennis hebben van autisme neem ik aan?
Maar ik heb niets aan een eetplan oid, want dat gaat juist fout. Ben veel te moe om te eten en woon alleen. Ik weet heel goed wat gezonde voeding was, was een fanatieke hardloopster voor dit allemaal gebeurde. De vraag is;wat hout het in stand?

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 18:14

Fleury schreef:
Als je aan een typisch beeld kijkt van iemand met een eetstoornis, dan zie je over het algemeen tieners en jong volwassenen tot ongeveer 30 jaar die hiervoor behandeld worden.
En ik wil dat een beetje nuanceren want er zullen vast uitzonderingen zijn, maar het gros valt wel onder die leeftijdscategorie.

Maar nu hoor ik steeds vaker de combinatie autisme en eetstoornis voorbij komen. Nooit eerder van gehoord maar nu viel het me zo erg op dus ik benieuwd ben naar wat daar achter zit.
Ik al een tijdje autisme maar ben nu zo ver afgevallen dat het gevaarlijk is. Maar simpel meer eten lukt gewoon niet. Ben vaak veel te moe.
Ik weet niet of je het echt anorexia kunt noemen, ik braak niet, laxeer niet, eet gerust een stuk chocolade, vind mezelf nu niet echt mooi. Maar toch zit er iets in mn hoofd die alleen maar wil dat het minder wordt..
Maar waarom dan? Hoe kom ie daar? En wat heeft dat dus met autisme te maken? Ben ook al ouder dan bijna alle cliënten met anorexia maar daarom ben ik ook zo benieuwd naar de relatie met autisme.


En voel je wel honger en dorst? Hoe is je zelfbeeld?
Bij autisme kan je verschillende soorten eetstoornissen zien.
- Anorexia omdat iemand zo zelf de controle kan houden.
- slecht zelfbeeld waardoor je af wilt vallen/dunner wilt zijn.
- structuur/smaak van eten wat ervoor zorgt dat je niet wil/kan eten.
- honger/dorst prikkel wordt niet gevoeld.
- " kwartje" om te gaan eten valt niet.
- depressie/laag zelfbeeld waardoor je gewoon geen zin hebt om te eten. "Wat heeft het voor een nut?/het is zinloos"
- hoofd zo vol dat je zo moe bent dat je geen fut meer hebt om te eten/te koken.

Ik heb vooral dat ik vaak geen honger en dorst voel. Het gebeurd vaak dat ik er om 15.00 uur pas achter kom dat ik nog helemaal niks gegeten of gedronken heb. En dat vanaf 20.00 uur de avond daarvoor.
Voel dan geen honger. Of het kwartje valt dan gewoon niet dat ik moet gaan eten. Ok kan gerust broos klaar maken voor m'n kinderen en zelf niks eten. Of ik vergeet het. Ben dan met van alles bezig en het ontgaat me dan gewoon.
Kan zelfs zijn dat ik me niet lekker voel en dan nog niet de link leg met honger.

Zodra ik wat eet of drink, komt honger en dorst terug. Dan drink ik me vervolgens suf.

Ik krijg het eten ook niet echt in m'n systeem. Avondeten wel maar ontbijt en lunch bijvoorbeeld niet. Er is gewoon geen ruimte voor in m'n hoofd om dat er nog tussen te proppen/het als automatische te maken.
Ok, dat klinkt gek voor een buitenstaander :')

Warboel
Berichten: 14681
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 18:26

Ik lees even mee :j aankomende woensdag heb ik autisme onderzoek bij de GGZ, en ik herken het eetprobleem wel. Al ben ik nooit zoveel afgevallen dat het gevaarlijk werd. Mijn zelfbeeld is heel slecht en ik heb echt in vlagen dat eten me gewoon zó erg tegenstaat. Tegelijk voelt die controle juist weer heel fijn. Ik heb dan wel honger maar nergens trek in, dan eet ik maar gewoon niet.

Ik heb meestal tijdens die non-eating sprees dat ik een paar dingen heb die wel oké gaan. Op het moment is dat bijvoorbeeld aardbeien. En ijskoude limonade of cola. Ook wel eens gehad dat ik dagen alleen bananen vla met hagelslag at :') is ook echt m’n hele leven al een ding. Dan doe ik ook zo heel secuur alles afwegen enzo.

Op het moment laat ik het maar een beetje. Ik heb nog wel wat reserves := en meestal als ik me weer wat beter voel gaat het eten ook weer beter.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 19:49

Het maakt helemaal niet uit of je het wel of niet anorexia kunt noemen. Je relatie met voeding is duidelijk verstoort en schaadt op dit moment je gezondheid. Ik heb veel boeken gelezen over eetstoornissen en wat opvalt daarin is dat de meeste meisjes het gevoel te hebben dat ze 'niet ziek genoeg' zijn om een eetstoornis te hebben. Dat gevoel is dus niet vreemd, maar klopt niet.
Ik heb zelf autisme en ik herken je moeite met eten omdat je domweg te moe bent. Bij mij bleek een groot deel van mijn moeheid te komen door glutenintolerantie. Sinds ik glutenvrij eet heb ik meer energie (niet zoals een normaal mens, maar ik val niet meer op de fiets in slaap en te moe om te eten ben ik alleen na echt een vermoeiende dag). Je zegt dat je eerder heel gezond at, maar ook super gezond eten kan een eestoornis zijn (orthorexia).

Niet eten kan je het gevoel geven dat je sterk bent, dat je controle hebt, een gevoel waar je juist als je zo moe bent naar kan verlangen. Is het goed? Nee natuurlijk niet dat weet je zelf zo te horen ook wel. En hoe minder je eet, des te moeier je zult zijn omdat je lijf gewoon brandstof tekort komt.

Een diëtiste klinkt voor mij zo algemeen, ik hoop wel dat dit iemand is met speciale kennis op het vlak van autisme en eetstoornissen. Want zoals je zelf al aangeeft een voedingslijst is leuk maar werkt niet voor jou. Trek aan de bel voor de hulp die je nodig hebt, nee je bent niet nog te gezond, nee je bent niet niet ziek genoeg, je bent niet te jong of te oud of te dik of te dun voor hulp en ja je bent het waard om hulp te krijgen voordat je ondergewicht blijvende schade aanricht. Mensen met een eetstoornis moeten vaak heel diep gaan voor ze er weer uit kunnen krabbelen (als dat lukt), misschien ben je er nog op tijd bij om jezelf die weg te besparen!