Kloon van Jazz te koop

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Elisa2

Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kloon van Jazz te koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 08:04

Is dat informatie uit eerste hand?

Wat ik bijzonder vind om te zien is dat de kloon erg verschilt qua bouw, langere hals..ander kruis, eerder een steil dan sabelbenig achterbeen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Utixo

Berichten: 6555
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Kloon van Jazz te koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 08:13

Ja;)
Dit was echt geen fijn dier als hengst. Al vanaf dag 1 zat er een groot verschil in gedrag tussen de 2 klonen.

En natuurlijk betekend het niet dat niemand er ooit iets mee zal kunnen, paard zal kwaliteit genoeg hebben. Maar simpel is hij niet.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Sanet

Berichten: 7846
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Kloon van Jazz te koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 08:17

En toch vind ik het interessant dat ze dan nog zoveel verschillen van elkaar. Ik vind dat al met volle broers en zussen (niet alleen bij paarden, ook bij mensen). Maar ik had verwacht dat doormidden van klonen dat je echt veel gelijker uit zou komen. Kloon 1 en 2 (of zijn dit 2 en 3?) hebben toch ook hetzelfde meegemaakt verder? Dus geen nature en geen nurture? Maar mazzel? En beide kunnen nog niet tippen aan vader? Wat deed/liep Jazz op deze leeftijd en onder wie?

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 08:23

Ze omschrijven het paard zoals hij is omdat het een bepaalde groep kopers aantrekt vanwege de afstamming. Paard zal kwaliteit genoeg hebben onder de perfecte match. Jazz nakomelingen en makkelijk zijn in het karakter dat gaat niet samen door een deur :D

neetoch
Berichten: 1030
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Kloon van Jazz te koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 08:27

Ik heb er anders 1 staan waar 2x Jazz in zit. Is werkelijk waar het liefste en de grootste goedsul die ik ooit ben tegen gekomen in mijn leven, in alle opzichten.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 08:28

Sanet, Jazz liep onder Tieneke Bartels van 3 jaar naar Grand-prix.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 08:29

Waarom heb ik in mijn hoofd dat er eigenlijk 4 klonen waren gemaakt? En waar is 1? (En 4?)
Of heb ik een slecht geheugen .
Vind deze ruin wel erg mooi, maar hou ook niet van veel aftekening.
Als ik toch een jaar salaris kon missen he :=.
Maar zo zie je maar weer dat klonen dus ook niet altijd goed uitpakt

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Ilse_123

Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 08:30

Bij klonen kopieer je het DNA, dus wat dat betreft zijn ze identiek en zullen ze ook hetzelfde doorgeven qua genen als dat Jazz zelf deed. Opvoeding (nurture) doet natuurlijk ook veel, al zal dat bij deze twee redelijk gelijk zijn, het karakter van de draagmerrie zal iets van invloed zijn.
Maar tussen DNA en uiting zit nog een heel lang, ingewikkeld en veelal onbekend gebied van de vertaling van het DNA tot daadwerkelijke vorming van een eiwit. En op dat puntje krijg je de verschillen tussen genetisch identieke dieren.

Elisa2

Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 08:31

Utixo schreef:
Ja;)
Dit was echt geen fijn dier als hengst. Al vanaf dag 1 zat er een groot verschil in gedrag tussen de 2 klonen.

En natuurlijk betekend het niet dat niemand er ooit iets mee zal kunnen, paard zal kwaliteit genoeg hebben. Maar simpel is hij niet.


Ik snap het, wel apart inderdaad dat niet alleen het exterieur maar ook het karakter zo kan verschillen bij klonen. In mijn hoofd had ik ergens een identiek paard verwacht oid.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Utixo

Berichten: 6555
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Kloon van Jazz te koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 08:43

Ik ook, ik was oprecht verbaast dat ze zo verschillend waren. Tot toen dacht ik dat een veulen via een draagmerrie vooral het karakter van de echte ouders zou hebben, maar de draagmerrie doet met dan je denkt / zou willen.

Ik had met klonen ook verwacht dat de paarden qua uiterlijk identiek zouden zijn, maar ook van dat denkbeeld heb ik af moeten stappen. De een heeft meer witte voeten dan de ander.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Suzanne F.

Berichten: 48950
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:05

gabyfedde schreef:
” De koper moet niet denken dat hij met Jazz Clone 2 op de Olympische Spelen gaat rijden, maar hij of zij kan wel een leuke combinatie met hem vormen.”

Deze zin vind ik vooral bijzonder.


Oftewel, paard heeft onvoldoende aanleg voor het hogere werk.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Getup

Berichten: 8216
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Kloon van Jazz te koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:08

Of zn karakter is niet zo fijn. Ik vind t een bijzondere advertentie

Lynnepinny

Berichten: 2697
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:56

Ilse_123 schreef:
Bij klonen kopieer je het DNA, dus wat dat betreft zijn ze identiek en zullen ze ook hetzelfde doorgeven qua genen als dat Jazz zelf deed. Opvoeding (nurture) doet natuurlijk ook veel, al zal dat bij deze twee redelijk gelijk zijn, het karakter van de draagmerrie zal iets van invloed zijn.
Maar tussen DNA en uiting zit nog een heel lang, ingewikkeld en veelal onbekend gebied van de vertaling van het DNA tot daadwerkelijke vorming van een eiwit. En op dat puntje krijg je de verschillen tussen genetisch identieke dieren.


Iets met epigenetica gok ik? De omstandigheden van de merrie kunnen geloof ik inderdaad zeker van invloed zijn op hoe sommige genen worden geactiveerd.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Kloon van Jazz te koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:00

Dichter dan identiek als een identieke tweeling kom je eigenlijk niet. Bij klonen haal je dat al niet meer omdat je dan al van verschillende lichaamscellen spreekt met hun eigen proliferatie geschiedenis.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:04

Suzanne F. schreef:
gabyfedde schreef:
” De koper moet niet denken dat hij met Jazz Clone 2 op de Olympische Spelen gaat rijden, maar hij of zij kan wel een leuke combinatie met hem vormen.”

Deze zin vind ik vooral bijzonder.


Oftewel, paard heeft onvoldoende aanleg voor het hogere werk.


Daar maken ze dan toch geen geheim van?

Paard zal zeker wel genoeg talent en karakter hebben, maar zal dat laatste beetje aanleg missen om dus bv. de Olympische Spelen te lopen.
De meeste (top)sportpaarden horen onder die beschrijving thuis, dus ik snap niet zo goed waarom deze kloon daar, zelfs een beetje schamper meen ik te lezen, op afgerekend wordt?


amen

Berichten: 5039
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:06

Utixo schreef:
Ik ook, ik was oprecht verbaast dat ze zo verschillend waren. Tot toen dacht ik dat een veulen via een draagmerrie vooral het karakter van de echte ouders zou hebben, maar de draagmerrie doet met dan je denkt / zou willen.

Ik had met klonen ook verwacht dat de paarden qua uiterlijk identiek zouden zijn, maar ook van dat denkbeeld heb ik af moeten stappen. De een heeft meer witte voeten dan de ander.


Bij kloon heb je draagmoeder en die geeft haar karakter/hart/moed en opvoeding mee de 1e 5/6 mnd.

En zullen ze altijd verschillend zijn.

Want de status vd moeder maakt t verschil tussen een leider en volger als paard/veulen..

Deze basis krijgt veulen mee.

Jester_

Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Kloon van Jazz te koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:15

En wat denk je van opfok. De kudde maakt oook zeker verschil in hoe ze opgroeien. Al ga ik er vanuit dat deze bij elkaar stonden?

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 13:03

amen schreef:
Utixo schreef:
Ik ook, ik was oprecht verbaast dat ze zo verschillend waren. Tot toen dacht ik dat een veulen via een draagmerrie vooral het karakter van de echte ouders zou hebben, maar de draagmerrie doet met dan je denkt / zou willen.

Ik had met klonen ook verwacht dat de paarden qua uiterlijk identiek zouden zijn, maar ook van dat denkbeeld heb ik af moeten stappen. De een heeft meer witte voeten dan de ander.


Bij kloon heb je draagmoeder en die geeft haar karakter/hart/moed en opvoeding mee de 1e 5/6 mnd.

En zullen ze altijd verschillend zijn.

Want de status vd moeder maakt t verschil tussen een leider en volger als paard/veulen..

Deze basis krijgt veulen mee.

Ik kan je echt uit eigen ervaring zeggen dat buiten de opvoeding draagmoeders echt helemaal niets meegeven.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 13:06

MariekeS_ schreef:
Dit artikel is een stuk uitgebreider en daar komt ook de uitleg voorbij over de beoogde constructie dat hij als ruin nog een toevoeging aan de internationale fokkerij kan zijn ;)
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... ereld.html

Ik lees nergens dat hij voor de fokkerij nog van waarde kan zijn.

Wel dat ze er rietjes van de echte Jazz bij doen.

MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 14:27

janderegelaa schreef:
MariekeS_ schreef:
Dit artikel is een stuk uitgebreider en daar komt ook de uitleg voorbij over de beoogde constructie dat hij als ruin nog een toevoeging aan de internationale fokkerij kan zijn ;)
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... ereld.html

Ik lees nergens dat hij voor de fokkerij nog van waarde kan zijn.

Wel dat ze er rietjes van de echte Jazz bij doen.


Dat bedoelde ik eigenlijk ook...vind het een uhmm...creatieve marketing stunt? ;)

Toen ik eerst las dat ze vonden dat hij met z'n Jazz bloed van waarde kan zijn voor de internationale fokkerij vond ik dat wel opmerkelijk voor een ruin :+
"Hij wordt nu te koop aangeboden. Eigenaren hopen dat het Jazz-bloed zo nog wat kan betekenen in de internationale fokkerij."
Later zeggen ze pas dat ze er rietjes van Jazz bij doen.
Durf te wedden dat er meer kopers zijn die alleen geïnteresseerd zijn in de rietjes en die hele Kloon 3 niet eens hoeven ;)


TROY (2019) & LAYS (2014)

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Kloon van Jazz te koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 16:50

Niet om te rijden, wel om de brag factor :D

Beetje zonde om naar stoeterij Beckers te sturen :P

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Kloon van Jazz te koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 17:02

Het ruinen heeft ook nog invloed op de spierontwikkeling, waardoor een paard heel anders kan tonen. Hoewel ik wel vermoed dat deze niet heel vroeg geruind is. Ze zullen neem ik aan eerst gekeken hebben hoe hij zich ontwikkelde.

amen

Berichten: 5039
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 18:29

janderegelaa schreef:
amen schreef:



Bij kloon heb je draagmoeder en die geeft haar karakter/hart/moed en opvoeding mee de 1e 5/6 mnd.

En zullen ze altijd verschillend zijn.

Want de status vd moeder maakt t verschil tussen een leider en volger als paard/veulen..

Deze basis krijgt veulen mee.

Ik kan je echt uit eigen ervaring zeggen dat buiten de opvoeding draagmoeders echt helemaal niets meegeven.


Hart. Moed karakter.. dat ontwikkeld mee.. als je een moeder hebt die voorop loopt nergens bang voor. Geen zenuwenlijder is. Dan krijgt dat veulen dat mee..word dat gestimuleerd... word dat niet gestimuleerd de 1e 5 mnd. Dan ben je t kwijt. En moeders herkennen het eigen karakter. Weten wat veulen bedoeld bij uitingen.


Waarom denk je dat bv friezen en dravers geen draagmoeders meer zijn?


Je weet wel dat t beste is dat veulen van topkwaliteit sportpaarden of potentieel ggk dekhengsten. Dat dat altijd de voorkeur heeft. Dat word gezegd door de beste fokkers van sportpaarden en ggk hengsten hier in nederland.

Gelukkig denken we allemaal anders.

veerledec

Berichten: 6685
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 18:38

Laatst bijgewerkt door veerledec op 02-08-20 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

nereids

Berichten: 503
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 18:39

janderegelaa schreef:
Ik kan je echt uit eigen ervaring zeggen dat buiten de opvoeding draagmoeders echt helemaal niets meegeven.


Omstandigheden van de draagmoeder/baarmoeder kunnen wel epigenetische effecten hebben op het dier. Daar is nu volop onderzoek naar meen ik. Ik weet het fijne er niet van.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, Antonius, carola, Facebook, Hiraeth, Inney, Katyatje, Knollboll, L_iek, Maanon_, Mediatoolkitbot, Nieuwsredactie, Ninouschka, pretty, Punz, Rivika, TamaraFloor, xVerax en 33 bezoekers