Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:14

En vooral érg snel en de meeste paarden worden er helemaal gek van.

Dais_

Berichten: 4026
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 09:24

Indy stond er mee op haar hals gewoon braaf te eten. Laatst zat er ook al 1 onder haar staart en toen stond ze ook gewoon rustig te grazen. Ik zag hem per toeval (en toen was ik wel ff in shock want ik wist niet beter of die heb je hier niet!!)

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:10

En het is nog niet zo simpel om ze dood te drukken ook. Je moet ze net tussen je nagels krijgen, want gewoon tussen je vingers lukt bijna niet. Ik deed ze meestal even onder water houden als ik er eentje te pakken kreeg.

Zeg eens eerlijk... ben ik nou zo moeilijk ??

C-pony, 25, kan niet meer bereden worden (en wie weet wat ze dus (nog meer) mankeert...), daar wordt nu al 250 euro voor geboden !!

Ik snap dat iemand ze niet gratis wel wil doen, want 'de handel' etc... maar meer als de slachtwaarde is zo'n diertje toch niet waard, buiten dat IK een goed tehuis belangrijker vind dan het geld.

Je wilt zo'n beestje nog een goede oude dag geven én neemt alle onkosten die geheid gaan komen met die leeftijd op de koop toe en dan nóg als verkoper de hoofdprijs willen vangen ;(

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 11:22

Mensen denken overal de hoofdprijs voor de kunnen vragen. Is gewoon sneu. Ik schrik soms ook echt van vraagprijzen.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:29

Bij een gewoon rijdbaar paard kun je kijken naar leeftijd, loopvermogen/wedstrijdresultaten, fokprestaties etc., maar bij een onbruikbaar paard heb je de slachtwaarde en moet je imo blij zijn met een goed tehuis.

Maar 'ooit' gaat er iets komen :D

Fangio

Berichten: 2559
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:52

Daarom heb ik gewoon een shetlander. Die zijn er met hopen :') En een 2de grote zag ik niet zitten. Tijd om er 2 te rijden heb ik toch niet en die poepen en eten ook veel te veel.
Maar ik wou ook wel nog een jong ding, omdat mijn haflinger destijds ook nog 3 was. Nu is het een heerlijk koppel dat regelmatig aan het spelen is.
Maar ik geef wel toe, een extra draadje onder de omheining was nodig, want op pension stond hij regelmatig in de verkeerde wei te buurten.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:58

Shetjes te over, maar geen oudjes die een goed huisje zoeken. Wat ik zie zijn lieve kinderponietjes die 500 euro moeten kosten...
Ik wil geen mini van 85/90 cm want wat heeft mijn paard daar aan als die op zijn schouder gekroeld wil worden :D, eentje van min. een meter kan daar net bij.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:07

Eigenlijk moet ik -vanwege mijn Boktnaam- ook nog op zoek naar een wildkleurtje :D

Dais_

Berichten: 4026
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:16

Gewoon volhouden hoor. Een vriend van mij zocht ook een weidemaatje en die kwam ook vanalles tegen wat niet gezond was en toch een hoop geld moest kosten.

Nu heeft hij een paardje van rond de 20 jaar en ze is braaf maar nooit iets mee gedaan. Ze mankeert niks en is vreselijk braaf en vormt een leuk koppel met zijn ruin. Ze zijn er echt hoor!

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:40

Ik blijf ook wel zoeken, vind het alleen zo sneu voor die bolle hier...

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 15:13

Zou het niet wat zijn om wat lokale maneges te benaderen? Die hebben soms nog wel eens oudjes staan die niet meer mee komen in de lessen. Misschien kun je een daarvan een goed pensioen bieden.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 15:21

Dat is een goed idee. Dat kan ik zeker wel eens doen +:)+

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 15:29

Zou mooi zijn als je zo een paardje na een leven hard werken een fijn bejaardenplekje kan bieden.

Ik ben overigens (niet voor mijzelf) ook op zoek naar een paardje. Volgens mij zitten hier ook wel wat mensen uit het zuiden des lands, dus wie weet.. Ik zoek een braaf, goed gereden recreatiepaard. Max 16 jaar oud, ruin of merrie. Ras of kleur maakt niet uit, moet gewoon topbraaf zijn. Stokmaat tussen 1m50 en 1.65.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 15:34

Ik heb de Nieuwe Heuvel een mail gedaan.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 15:47

@flew: al bij Paard Zoekt Baas gekeken ??

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 15:55

Nee, word je dan wel eigenaar van zo’n paard?

Wij hebben vandaag onze overgebleven grindplaten in de paddock gelegd en gevuld. Ik ben heel benieuwd hoe die zich gaan houden dit najaar. Als het werkt laat ik denk ik een volledig pallet komen en ga ik de hele paddock doen.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 16:16

Nee, zij blijven eigenaar, maar hij kan ook altijd weer terug daar naar toe.

Welke grindplaten heb je ?

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 16:53

https://www.grindplatengigant.nl/winkel ... onderdoek/

Deze. We hebben ze aanvankelijk gekocht voor de oprit, maar we hadden er wat over. Ik had er dit voorjaar al eentje bij de ingang van de wei geplaatst omdat het daar altijd modderig was. Die houdt zich goed, dus nu de andere vier op een plek gelegd waar Zanzi graag staat, kan hij daar deze winter met droge voeten staan.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 17:25

120/80 is een mooie maat, dat legt lekker snel.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 17:27

Ja en wij hadden ze ook nog dubbel zeg maar, dus 1,60 bij 1,20. Schoot lekker op.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 18:19

Zijn er mensen die wisselende shifts draaien en de paarden aan huis hebben?
Dus zowel vroege, dag, late, vroege nacht en late nacht. Snap je het nog 8)7
Hoe regelen jullie dit qua voeren, rijden/mennen, ...?

Ik wissel binnenkort van job en zou graag weer gaan mennen met eventueel shetlanders of ... maar ik twijfel vooral door de wisselende shifts en tijdsbestek. Vooral dus ook in de winter met weinig lichturen.

Heb alle voorzieningen aan huis dus dat is verder geen probleem.

Hooi bijvoeren zou ik onbeperkt doen, dus daar valt wel mee te spelen.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 18:24

Ik denk dat je met wisselende diensten in de winter misschien juist wel meer tijd overdag hebt? Ik werk van 7 tot half 5 en kan het in de winter doordeweeks dus wel vergeten om na werk nog wat te doen want ik heb geen bak en geen verlichting (alleen een bouwlamp) :+ Ik kan mij voorstellen dat je met wisselende diensten soms juist overdag wel tijd hebt, wat mij niet verkeerd lijkt als de dagen zo kort zijn.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 18:37

Ik heb dat gehad alle ploegen.
Vooral de vroege vond ik zwaar.
Mijn vriend werkte toen ook in ploegen en meestal kwamen die niet goed samen zeg maar om elkaars taken over te nemen.

Op 1 plek begon ik om
6.30 - 14.30
14.30- 22.30
22.30 -6.30
ook weekenden en feestdagen.
En ik had toen 3 kwartier reistijd enkele reis en je werd 10 minuten voor aanvang dienst verwacht.

Andere werk alles een half uur later en maar een half uur reistijd.


Bij beide werd ik toevallig weinig in de vroege ingepland, gelukkig want dat vond ik verschrikkelijk.
Moets ik echt midden in de nacht paarden voeren en buiten zetten.
Bij de tweede draaide ik vooral nacht en dat vond ik erg fijn betreft de paarden, maar ik sliep erg slecht en dat bij 3 nachten in de week speelde ook dat op.

Het werkt prima voor de paarden 24/7 buiten, als je goed tegen het wisselen kunt.
Maar met paarden op stal vond ik het niet fijn.
Ik heb ook acht jaar ergens de late gehad en dat vond ik erg fijn.
Alleen had mijn man toen werk met alleen maar vroege, dus zagen we elkaar ook nooit.
Dus ploegen het blijft voor mij een dingentje zeg maar.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 18:45

_Penotti schreef:
Ik heb dat gehad alle ploegen.
Vooral de vroege vond ik zwaar.
Mijn vriend werkte toen ook in ploegen en meestal kwamen die niet goed samen zeg maar om elkaars taken over te nemen.

Op 1 plek begon ik om
6.30 - 14.30
14.30- 22.30
22.30 -6.30
ook weekenden en feestdagen.
En ik had toen 3 kwartier reistijd enkele reis en je werd 10 minuten voor aanvang dienst verwacht.

Andere werk alles een half uur later en maar een half uur reistijd.


Bij beide werd ik toevallig weinig in de vroege ingepland, gelukkig want dat vond ik verschrikkelijk.
Moets ik echt midden in de nacht paarden voeren en buiten zetten.
Bij de tweede draaide ik vooral nacht en dat vond ik erg fijn betreft de paarden, maar ik sliep erg slecht en dat bij 3 nachten in de week speelde ook dat op.

Het werkt prima voor de paarden 24/7 buiten, als je goed tegen het wisselen kunt.
Maar met paarden op stal vond ik het niet fijn.
Ik heb ook acht jaar ergens de late gehad en dat vond ik erg fijn.
Alleen had mijn man toen werk met alleen maar vroege, dus zagen we elkaar ook nooit.
Dus ploegen het blijft voor mij een dingentje zeg maar.


Ik heb ook min. 45minuten reistijd.
De pony's zouden op een paddock kunnen met onbeperkt hooi, eventueel ook weidegang onbeperkt maar dit zal van de dieren afhangen en eventuele hoefbevangenheid of ...
Ik heb inderdaad ook vooral schrik dat het zwaar gaat worden. Heb vroeger ook wel paarden gehad maar toen werkte ik super relaxte uren en had daar dus geen last van.

Het is eerder, hebben de beestjes daar veel last van als je elke week op andere uren komt? Soms zal trainen niet lukken, want of donker of te heet of ... dus ga ik voldoende aandacht kunnen bieden is dan de vraag. Of vinden ze het wel best zo in de weide?

Ben namelijk alleen mijn sportponys en westfalen gewend en die kon ik echt geen 3 dagen laten stilstaan

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 19:43

Ik werk wisselend, en dan ook echt gewoon elke week anders en geen ritme. Komende week heb ik echt een rooster waar ik (ook zonder paarden) echt negatief verbaasd over was, maar ik ga het heus wel overleven :+ Meestal zit er binnen een week wel enig constant in. Komende week is echt toppunt van flexibel zijn: ene dag 6 - 11, volgende dag 19 - 02. Dagje vrij. Dan 6 - 14 en dag erna 17 - 00.

Heb met de paarden eigenlijk nooit problemen. Omdat ik weet van te voren wanneer ik werk kan ik aanpassen qua medicatie voor een van de paarden. Uurtje (of 2) per dag opschuiven qua tijd is vaak voldoende.

Als ik 2 keer per dag wat moet geven doe ik het met vroege dienst voor werk en begin van de avond. En met late dienst s nachts voor ik op bed ga en begin van de middag. Ik denk dat ik dan nog mooier om de 12 uur zit dan iemand die s ochtends helft doet en s avonds helft.

In de winter hebben de paarden onbeperkt hooi, ik voer een keer per dag. Als het echt heel rot is qua tijden kan ik een dubbele portie geven of juist maar de helft. Uitmesten wanneer ik vrij ben die dag, dus soms voor werk, soms erna. Soms beide een beetje. Mijn paarden gaan niet op stal dus dat probleem heb ik gelukkig niet.

In de zomer wissel ik af. Nu staan ze s nachts in wei lang gras en overdag kantjes maaien in de paddock paradise. Dit ivm veiligheid van de jonge veulens. Qua tijden moeten ze gewoon wat flexibel zijn. Gisteren had ik ivm met de warmte 's ochtends heel vroeg gereden (na mn late dienst tot 2 uur wakker gebleven tot het licht was) en heb ik ze om 9 uur toen ik terug kwam los gelaten in de paddock paradise, waarna ik mn bed in ben gedoken. Toen moesten ze rond 18u de wei weer in ivm werk. En vandaag ben ik vrij en moest ik bijslapen, dus gingen ze pas om 13u los in de PP en doe ik ze net voor het donker weer opsluiten.

Zolang ze niet zonder eten en drinken staan maken mijn paarden er geen probleem van. Was wel even wennen voor ze, een aantal kwamen van eigenaren die erg op de klok keken wat betreft voeren etc. Dat is nu gelukkig weg, en de jonge paarden weten niet beter. Ze zijn wel altijd blij om me te zien en ook lekker nuchter. Vannacht uit werk ging ik (als altijd) nog even checken, 2 merries en 3 veulens languit in slaap, laatste merrie stond erbij. Dan storen ze zich niet aan mij gelukkig.

En het is ook een kwestie van los laten. Ik heb 1 paard op de medicatie. Moest 2 keer per dag, dat kon gelukkig de eerste dagen wel. Maar met rooster als komende week echt onmogelijk het constant te houden qua tijden. Want moet nog door het voer ook, en als ik 1 voer willen ze allemaal. Daar begin ik s nachts niet aan. Dus snel afgebouwd na 1 keer per dag medicatie, en altijd begin van de avond, want ik werk weinig dag diensten. Maar vanwege mager zijn wil ik wel 2 keer per dag dit paard bijvoeren. Dat wordt op een dag als vandaag dan gewoon om 14 uur en om 20 uur weer. Iets dicht op elkaar, maar geen drama, en beter dan niet lijkt me.

Als met medicatie echt niet anders kan dan 2 keer per dag, dan zorg ik dat iemand anders het kan doen, of onderbreek ik mn 'nacht'rust even. Uiterst geval regel ik wat op mn werk. Maar gelukkig komt dat nagenoeg nooit voor. En zoals flew al aangeeft, ik heb in de winter enorm veel profijt; kan gewoon overdag rijden, uitmesten, omheining repareren etc.