[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 20:29

Jeetje dit is niet het nieuws dat je hoopt en verwacht. Heel veel sterkte met deze moeilijke beslissing. :(:)

You are braver than you believe
Stronger than you seem
And smarter than you think ~Winnie the Pooh


woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-20 11:57

Ik heb zojuist het rusthuis voor paarden hier op het eiland gebeld op aanraden van een kennis, en alles uitgelegd. Zij moeten helaas nee zeggen, ook omdat anderen ook wanhopig zijn waar ze laatst nee tegen hebben gezegd. Ze hebben een lange wachtlijst helaas. Dat wist ik al en daarom had ik hen niet geprobeerd. Totdat mijn kennis dus zei dat ze ons misschien wel voor laten gaan als ik het uitleg... Had eventjes hoop maar helaas. Wat een emotionele achtbaan is dit!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Jessix

Berichten: 16415
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:03

Waarom is hem meenemen geen optie?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-20 12:38

Jessix schreef:
Waarom is hem meenemen geen optie?


Van een paar berichten terug
“ Ze raden af om met hem te reizen, wat ook mijn gevoel steeds zegt. De risico’s van drie dagen reizen zijn te hoog, met zijn geschiedenis van injuries in gedachtes en het feit dat hij moeilijk te laden is en ik geen genoeg kans heb om dit te trainen (geen eigen trailer en manlief en ik hebben beide geen geschikt rijbewijs hiervoor).”

Voorheen met ritjes van 1 uurtje kwam hij helemaal bezweet, trillerig en gestressed eruit, met meerdere mesthopen...
3 dagen reizen is inclusief twee keer op de boot, een boot duurt 4 uur en de andere is ‘s nachts

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Jessix

Berichten: 16415
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:20

woepsie90 schreef:
Jessix schreef:
Waarom is hem meenemen geen optie?


Van een paar berichten terug
“ Ze raden af om met hem te reizen, wat ook mijn gevoel steeds zegt. De risico’s van drie dagen reizen zijn te hoog, met zijn geschiedenis van injuries in gedachtes en het feit dat hij moeilijk te laden is en ik geen genoeg kans heb om dit te trainen (geen eigen trailer en manlief en ik hebben beide geen geschikt rijbewijs hiervoor).”

Voorheen met ritjes van 1 uurtje kwam hij helemaal bezweet, trillerig en gestressed eruit, met meerdere mesthopen...
3 dagen reizen is inclusief twee keer op de boot, een boot duurt 4 uur en de andere is ‘s nachts


Ja dat ze (dat is de dierenarts, denk ik?) het afraad heb ik gelezen, maar niet waarom... Kissing spines staat bij niet gelijk aan niet kunnen reizen namelijk. En ik heb uit jouw eerdere posten niet het idee dat het paard helemaal niets meer kan, maar misschien heb ik het verkeerd begrepen, vandaar ook mijn vraag. Nu geef je aan dat reizen hem stress oplevert. En je niet kan oefenen om dat beter te maken voor de reis.

Dat punt snap ik, maar dan nog zou ik hem toch wel meenemen. Heb je geen transport mogelijkheden zodat hij per vrachtwagen reist met meerdere paarden? Dat is meestal al een stuk minder stressvol. Eventueel kun je hem wat geven wat hem een beetje rustig houdt.

Ik schrik een beetje van je gedachte om hem in te laten slapen. Je rijdt toch nog op dit paard? Of heeft hij echt zo veel pijn dat het niet meer paard waardig leven is? Zou je deze keuze ook maken als je op het eiland zou blijven wonen?

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 19:06

Soms gaat zo'n keuze verder dan alleen pijn. Het is een paard met een verleden, TS heeft duidelijk voor ogen wat goed voor hem is en bij welke zorg hij wel vaart. Op een eiland ben je behoorlijk beperkt qua opties, zeker als de reguliere paardenhouderij nog redelijk "conservatief" is qua denkwijze. Daarnaast ben je als je van het eiland af wilt, altijd afhankelijk van transport. En dat transport levert dit paard dus echt ontzettend veel stress op als ik TS begrijp.

Ik denk dat TS inslapen echt als allerlaatste optie heeft en die echt aan alle kanten afweegt. Zij is uiteindelijk de enige die deze keuze kan maken en TS kennende maakt ze die volledig in het belang van haar paard.
Een paard leeft in het moment. Nu is hij gelukkig. Als hij dagenlang op transport moet en daar zoveel stress van ondervindt, kan hij zich niet bedenken: "dit is tijdelijk, even doorbijten en dan ben ik er". Ik kan me ook voorstellen dat die stress van die paar dagen enorme input heeft voor zijn lijf, en dat is niet met een paar dagen over.
Ik denk dat TS juist enorm eerlijk is naar haar paard en in zijn belang denkt. Anders is opladen en meenemen natuurlijk "zo gedaan". :j

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-20 19:19

Ik reed de afgelopen zes maanden pas, en ik denk twee keer per maand, gemiddeld. Soms ook een maand niet. De 3,5 jaar daarvoor heb ik er in totaal 10 keer opgezeten denk ik. En ik wil er nu niet meer op na het zien van de röntgenfoto’s.

De artsen raden het reizen af vanwege zijn geschiedenis van ongelukken en wonden en we zijn bang dat hij zichzelf injured tijdens de reis. Daarnaast heb ik hem eindelijk, na 3 jaar lichamelijk en geestelijk aanmodderen en meerdere verhuizingen, EINDELIJK happy en buiten de röntgenfoto’s om gezond, sinds dat we op onze eigen stal staan waar ik precies alles zo kan regelen wat hij (niet) nodig heeft.
Ik en ook de artsen weten alleen niet of we op dit pad blijven als ik zijn - eindelijk goede - wereld omgooi. We hebben allemaal een vermoeden van niet... Zijn geschiedenis aan zorgen is gewoon niet weg te wuiven.
Plus, rijden is ook niet meer.

We hebben sinds 2016 meer dan genoeg aangemodderd.

Ook zijn de grenzen van het eiland dicht en kan er dus geen groot transport/vrachtwagen hier komen om hem op te halen, met meerderen. Groot transport is niet beschikbaar op het eiland zelf. Dus dan zouden we in Engeland wisselen zeg maar.

Als ik op het eiland zou blijven zou ik hem houden en voor hem blijven zorgen totdat hij niet meer kan. Maar ik blijf niet op het eiland.

Je mag er best van schrikken, dood brengt ook emoties omhoog. Bij mij ook.
En het is ook een heel lang ingewikkeld verhaal van veel verschillende factoren en voor mensen die ons niet van dichtbij hebben meegemaakt en ons niet echt goed kennen lijkt het misschien ook allemaal wat gek. Maar na ruim 4 jaar bloed zweet en tranen, aanmodderen en problemen, en dan nu deze röntgenfoto’s, en een lange reis met twee boten met onzekere toekomst, is het gewoon genoeg...

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-20 19:21

Leo schreef:
Soms gaat zo'n keuze verder dan alleen pijn. Het is een paard met een verleden, TS heeft duidelijk voor ogen wat goed voor hem is en bij welke zorg hij wel vaart. Op een eiland ben je behoorlijk beperkt qua opties, zeker als de reguliere paardenhouderij nog redelijk "conservatief" is qua denkwijze. Daarnaast ben je als je van het eiland af wilt, altijd afhankelijk van transport. En dat transport levert dit paard dus echt ontzettend veel stress op als ik TS begrijp.

Ik denk dat TS inslapen echt als allerlaatste optie heeft en die echt aan alle kanten afweegt. Zij is uiteindelijk de enige die deze keuze kan maken en TS kennende maakt ze die volledig in het belang van haar paard.
Een paard leeft in het moment. Nu is hij gelukkig. Als hij dagenlang op transport moet en daar zoveel stress van ondervindt, kan hij zich niet bedenken: "dit is tijdelijk, even doorbijten en dan ben ik er". Ik kan me ook voorstellen dat die stress van die paar dagen enorme input heeft voor zijn lijf, en dat is niet met een paar dagen over.
Ik denk dat TS juist enorm eerlijk is naar haar paard en in zijn belang denkt. Anders is opladen en meenemen natuurlijk "zo gedaan". :j


Dank je Marylon :(:)

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Jessix

Berichten: 16415
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 19:32

woepsie90 schreef:
Ik reed de afgelopen zes maanden pas, en ik denk twee keer per maand, gemiddeld. Soms ook een maand niet. De 3,5 jaar daarvoor heb ik er in totaal 10 keer opgezeten denk ik. En ik wil er nu niet meer op na het zien van de röntgenfoto’s.

De artsen raden het reizen af vanwege zijn geschiedenis van ongelukken en wonden en we zijn bang dat hij zichzelf injured tijdens de reis. Daarnaast heb ik hem eindelijk, na 3 jaar lichamelijk en geestelijk aanmodderen en meerdere verhuizingen, EINDELIJK happy en buiten de röntgenfoto’s om gezond, sinds dat we op onze eigen stal staan waar ik precies alles zo kan regelen wat hij (niet) nodig heeft.
Ik en ook de artsen weten alleen niet of we op dit pad blijven als ik zijn - eindelijk goede - wereld omgooi. We hebben allemaal een vermoeden van niet... Zijn geschiedenis aan zorgen is gewoon niet weg te wuiven.
Plus, rijden is ook niet meer.

We hebben sinds 2016 meer dan genoeg aangemodderd.

Ook zijn de grenzen van het eiland dicht en kan er dus geen groot transport/vrachtwagen hier komen om hem op te halen, met meerderen. Groot transport is niet beschikbaar op het eiland zelf. Dus dan zouden we in Engeland wisselen zeg maar.

Als ik op het eiland zou blijven zou ik hem houden en voor hem blijven zorgen totdat hij niet meer kan. Maar ik blijf niet op het eiland.

Je mag er best van schrikken, dood brengt ook emoties omhoog. Bij mij ook.
En het is ook een heel lang ingewikkeld verhaal van veel verschillende factoren en voor mensen die ons niet van dichtbij hebben meegemaakt en ons niet echt goed kennen lijkt het misschien ook allemaal wat gek. Maar na ruim 4 jaar bloed zweet en tranen, aanmodderen en problemen, en dan nu deze röntgenfoto’s, en een lange reis met twee boten met onzekere toekomst, is het gewoon genoeg...

Verdrietig. Sterkte met je besluit.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-20 15:08

Hij is vanmorgen op een fantastische plek boven op de heuvel ingeslapen. Mijn ene paarden vriendin nam het over toen de verdoving begon te werken, we hebben met zn allen flink potje staan huilen, ik heb toen afscheid genomen (alhoewel, dat heb ik elke dag de hele week ook gedaan) en ben trillend naar beneden gelopen met m’n andere vriendin. Ik heb hem horen vallen per ongeluk, maar heb niks gezien.

De dierenarts heeft me vooraf en achteraf nog heel lief ondersteund en weet ook zeker dat dit de beste keus was.

Ons laatste graas wandelingetje was gister
Afbeelding

En ik heb vanmorgen nog een laatste foto van zijn voorhoeven gemaakt
Afbeelding

De echte klap komt vast nog wel ;(

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 15:12

Wat een heftige dag moet dat geweest zijn. Heel veel sterkte de komende tijd. En neem vooral je tijd om dit te verwerken. Je bent een fantastische bazin geweest voor hem!
:(:) ;(

You are braver than you believe
Stronger than you seem
And smarter than you think ~Winnie the Pooh


Manadeluca

Berichten: 1122
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 15:53

Slik. Dikke knuffel.

VWestra
Berichten: 1099
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:12

Heel veel respect dat je de wegen bewandeld hebt die je hebt gedaan de afgelopen jaren. De veel zoektochten en niet genoegen nemen met wel ‘ok’.

Heel veel sterkte in deze moeilijke periode en de met alles wat nog komen gaat.

The_Cat

Berichten: 7276
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:21

heel veel sterkte met het verlies van je vriendje. Je hebt alles gedaan voor hem!


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

jeetje77

Berichten: 3450
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:29

Woh, dit is heel snel gegaan ineens. Heel heel veel sterkte met het verwerken van het verlies. Je was echt een top baasje voor hem de laatste jaren.

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:52

Je hebt vanaf het begin tot het einde het beste voor hem gedaan. Ook met deze beslissing.
Heel, heel, heel veel sterkte Y;( Wat een dapper en moeilijk besluit, maar alles in zijn belang. Heel dikke knuffel :*

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-20 18:06

Bedankt allemaal xxx

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 19:17

Y;( Y;( Y;(

Echt heel veel sterkte met dit verlies! Het raakt mij zelf zonder dat ik hem überhaupt ken, ik kan me niet voorstellen hoe dat voor jou moet zijn :(:)

wend2009

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-02-14

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 19:39

Ik kan niet anders zeggen dan wat knap dat je deze keuze gemaakt hebt.

Heel veel sterkte.

Zolang alles geprobeerd en hem zoveel gegeven.

Liever zo als echt tot de conclusie te komen dat hij verkeerd terecht komt.
Of dus echt het proberen en het gaat niet goed.
Soms is houden van ook loslaten.
En dan liever op de top dan in een giga dal.

Mensen zijn juist te vaak te laat.

Sintara

Berichten: 7374
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 22:36

Ik denk echt dat je een goede keuze hebt gemaakt. Hij heeft het fantastisch gehad bij jou.

Heel veel sterkte!

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 22:49

Ik vind het echt heel sterk van je zoals je dit alles bent aangegaan. Tot en met deze laatste beslissing. Hij mag en zal blij zijn dat hij jou gevonden heeft..
en nu heel veel sterkte :(:) Y;(

MissWeenie

Berichten: 355
Geregistreerd: 28-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 22:50

Wat een ontzettend verdrietige twist, maar ik kan je keuze zeker begrijpen! Heel veel sterkte!

ruitje

Berichten: 12308
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 23:04

Heel veel sterkte de komende tijd!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

fransje23

Berichten: 15331
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 20:13

En zo komt er een einde aan je volgtopic..
Misschien heb je inmiddels voldoende van hem geleerd en was zijn taak volbracht?
Je hebt je best gedaan en hem beschermd tegen een onzekere toekomst.

Heel veel sterkte!
Y;(

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 07:35

Wat heeft Harvey je veel geleerd en gebracht, maar wat een heftige reis hebben jullie gehad. En nou in de oorverdovende stilte..... Heel veel sterkte.

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 51 bezoekers