Ongemerkt stress tijdens het rijexamen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Ongemerkt stress tijdens het rijexamen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-20 10:40

Hoi bokkers!

Gisteren voor de 2e x opgegaan voor mijn BE examen, wederom weer gezakt.
Echt heel erg balen want het wordt wel een duur grapje zo.

Het stomme is dus dat zowel de examinator als mijn instructeur het er beiden over eens waren dat ik het wel onder de knie had en het wel kon, en wat ik deed ook wel goed deed, maar dat de stress het in mij overnam.

Ik zelf had een goed gevoel over mijn examen tot ik net te dicht instuurde waardoor ik net een stoepje aanraakte.

Het bochtje achteruit ging weliswaar best netjes.

Maar goed, ik had dus grotendeels tijdens het examen voor mijzelf geen gevoel van stress. Maar toch kwam dat volgens de examinator wel zo over.


Maar ik wil natuurlijk ook geen duizenden euro's kwijt zijn aan dat rijbewijs.

Ik ben bekend met angst/stress/faalangst en prestatiedrang, waardoor ik het mezelf uiteraard moeilijker maak dan nodig.



Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik wil echt heel graag mijn E rijbewijs halen, want anders heb ik niet voor niks mijn auto gekocht :+

Is er iets wat kalmerend werkt, maar waar je wel mee mag rijden? En heel belangrijk wat goed met astma samen kan?

Of moet ik toch nog maar een keer een aanhanger huren en een dag moeilijke situaties opzoeken en zorgen dat ik echt comfortabel ga worden? Zodat ik geen onbewuste stress krijg van het rijden zelf?


Anoniem

Re: Ongemerkt stress tijdens het rijexamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:42

Je kan je huisarts eens bellen of je met astma een betablokker mag. Ik ben normaal heel huiverig met het aanraden van medicatie bij dit soort dingen maar als jij opbelt en deze situatie uitlegt aan de assistent is de kans groot dat zij het zelfs al kunnen voorschrijven zonder dat je een arts gezien hebt.

Het verlaagt je hartslag waardoor je de fysieke component van stress wegneemt. Ik heb het ook gebruikt nadat ik 2 keer door stress gezakt was voor mijn B rijbewijs, de derde keer ging het helemaal prima omdat ik die zenuwen niet meer in mijn buik voelde.

Renee1991

Berichten: 5974
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Ongemerkt stress tijdens het rijexamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:45

Oef, betablokker vind ik dan wel gelijk een extreme stap :n Er zit nog zoveel voor.

Soms kun je bij het CBR een speciaal examen aanvragen bij spanning/angst. Dan wordt het gezien als een gewone rijles als het ware. Heb je Valdispert of valeriaan al eens geprobeerd? Dit zijn homeopatische middelen die rust kunnen bieden.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Ongemerkt stress tijdens het rijexamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:52

Je hebt zelf geen aanhanger?

Want ik denk dat zoveel mogelijk oefenen de oplossing is. Dat iets zo een gewoonte en een 'skill' wordt dat je in iedere omstandigheid het gevraagde uit kan oefenen, zelfs al ga je kapot van de stress. Met mijn B-rijbewijs heb ik dat ook gedaan. Een jaar lang iedere dag rijden, iedere dag inparkeren oefenen, en ook op moeilijkere plekken. Toen ik tijdens het examen moest fileparkeren op een helling, zat mijn hart in mijn keel, maar doordat ik het zo vaak geoefend had, was het manoeuvre een automatisme en kon ik schijnbaar heel rustig en gedecideerd de wagen parkeren.

Met BE-rijbewijs is dat volgens mij net hetzelfde. Zo vaak oefenen, waar en wanneer je maar kunt en de moeilijkere situaties daarbij niet uit de weg gaan.

UhNee
Berichten: 2393
Geregistreerd: 23-04-12

Re: Ongemerkt stress tijdens het rijexamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:00

Toch heeft een betablokker (in combinatie met een faalangst-examen) mij heel goed geholpen. Ik heb zelf ook astma, je kan wel wat benauwd worden door een betablokker, dus dat zou ik even bespreken met je huisarts.

Bij een faalangs examen heb je langer de tijd en krijg je ook een maximaal aantal minuten waari je een ‘time out’ mag nemen. Alleen het idee al dat ik meer tijd had, in combinatie met een betablokker, zorgde er voor dat ik veel minder druk voelde om te presteren en ben ik uiteindelijk geslaagd.

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:02

Heb je gezegd dat je BE wilt halen voor je paardentrailer? Mij is als tip gegeven dat ik aan moet geven dat het voor zakelijke doeleinden is, dan kijken ze er met een financieel belang (voor mij) minder streng dan dat ik zeg dat ik op stap ga met levende dieren.

Verder alles op links doen (alle manoeuvres) en veel ruimte langs de stoep (1 meter minimaal) bewaren zodat je kunt bijsturen.

Heb je een trailer al? Of kan je een aanhanger lenen? Ga oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:04

Speciaal examen geld niet voor be dacht ik.

Maar ik heb add, en stress neemt bij mij ook wel eens de overhand. Ik heb alles los gelaten en ben gewoon gaan rijden. Ik had dan wel een dagcursus, waardoor alles er nog goed in zat. En denk dat ik daardoor ook in 1x ben geslaagd.

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:16

Toch denk ik dat het bij TS wel eens ingewikkelder kan liggen. Stress bij een rij examen is best normaal, en je geeft ook aan bekend te zijn met stress etc.
Maar je geeft aan dat je zelf het idee had niet een gevoel van stress te hebben tijdens het examen?
Ongemerkte stress noem je ook nog.
Dat vind ik wel bijzonder. Als je zelf niet het idee had stress te hebben dan betwijfel ik ook of dingen als rustgevende middelen effect gaan hebben.
Dan zou ik eerst uitzoeken wat nu eigenlijk je mentale status was tijdens het examen.
Veel oefenen is sowieso altijd een goed idee!

This is my design

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:45

Ik zou niet naar allerlei middeltjes grijpen, stoepjes raken is een inschattingsfout wat geen pilletje kan verhelpen. Trailer huren en oefenen is mijn advies. Net zolang bochtjes vooruit en achteruit tot 'best netjes' heel netjes wordt.

Ik heb mijn BE in Denemarken gehaald en daar moet je verplicht 6 lessen volgen verdeeld over minimaal 3 dagen. Ik heb zelf tussendoor een trailer gehuurd en geoefend tot ik fluitend achteruit een parcourtje met pionnetjes kon rijden. Ik wilde niet net slagen omdat ik dat ene bochtje kon, ik wilde controle hebben over die trailer, zowel vooruit als achteruit.

Ik ben erg perfectionistisch en examens zijn bepaald geen hobby. Ik was misselijk van de zenuwen voor mijn examen. Maar omdat ik zoveel geoefend had, verdwenen die zodra ik in de auto zat en reed ik fluitend mijn rondje. Ik heb nu nog erg veel plezier van al dat oefenen!

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Re: Ongemerkt stress tijdens het rijexamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 12:07

Kun je voor BE geen faalangst examen doen?
Ik heb dat met mijn gewone rijbewijs gedaan omdat ik door de stress er ook niet door kwam maar het wel gewoon prima kon. Heeft mij wel geholpen en daarna met BE voor ik opging 3 losse lessen gedaan en een paar uur voor het examen en zelf heel veel met de lege trailer geoefend op het industrieterrein, het examen ging toen gelukkig wel in 1x goed .

Kendall Platinum (Ferguson x Kennedy)B+34 / L1+31 / L2+33 / M1+11
Iquinara (Numero Uno x Quidam's Rubin) L2+11 september 2020 verkocht
Donnatelli (Don schufro x Alabaster)Eindstand Z2+7 januari 2018 verkocht naar zweden


Wie vecht kan verliezen, maar wie niet vecht heeft al verloren.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ongemerkt stress tijdens het rijexamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 12:20

Ik vind het wel bijzonder dat jij geen gevoel van stress hebt en dat het toch op examenstress gegooid wordt...

Ik zou gewoon zelf gaan oefenen net zolang tot je alles perfect kan en er zeker over bent.
Dan kan je het onder stress ook. Je moet toch ook gewoon kunnen rijden met stress.

[o]

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-20 13:50

BE heeft geen speciaal faalangst examen.

Gisteren nog naar gevraagd of dat geen mogelijkheid is.

Ik heb zelf geen aanhanger/trailer en als zou ik die hebben, mag ik er ivm het gewicht die mijn auto heeft niet mee rijden tenzij het maximale gewicht van de aanhanger op 1250 kilo zit. Wat met een trailer al niet te doen is.
Mijn eigen auto zit namelijk op 2250 kilo.

Anders was ik eerst wel met een B trailer rond gaan rijden, maar dit is niet mogelijk.


Ik ben bekend met stress, wat voor mij inderdaad wat dieper ligt, heel vaak heb ik dit zelf niet door dat ik stress ervaar.


Een aantal fijne adviezen gezien bedankt!

Mijn plan is om toch maar een witte kentekenplaat te kopen en dan met een boedelbak rond te crossen en evt aan de huisarts mijn probleem uitleggen. Kijken of hij wat weet.

Het gekke is dus, dat heb ik les/ rij ik zelf, dat ik dus niet gestresst raak, maar met het examen dusdanig dat ik niet 100% bewust aan het rijden ben.

Voor mijn B heb ik een faalangst examen gedaan waar ik ook in 1x geslaagd mee ben.

mirriezz
Berichten: 2010
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Ongemerkt stress tijdens het rijexamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:11

Zit het niet in die voorlaatste regel die je schrijft? Dat je net niet 100% bewust aan het rijden bent?

Zo klinkt het namelijk meer, daardoor pak je net een stoeprandje mee en lijk je voor je instructeur en examinator gespannen. Ik zou dus extra gaan oefenen op heel bewust autorijden, dat kan zelfs zonder trailer erachter. Heel bewust in je spiegels kijken en zorgen dat je dan ook ziet wat er is ipv dat je alleen kijkt.

Ik zou ook niet zo snel voor een betablokker gaan, dat is een best wel heftig medicijn hoor. Ik zou eerder de natuurwinkel binnenlopen voor een rustgevend/ontspannend middeltje. Maar ik denk niet dat het daar beter van wordt, want je gaat niet bewuster autorijden daarvan, eerder minder bewust


JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Ongemerkt stress tijdens het rijexamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:41

Ts, herken je je in wat mirriezz schrijft? Ik wel, heb zelfs tijdens het lessen (voor B) een remingreep gehad omdat ik wel het rode licht gezien had, maar het niet tot me doordrong dat dat "stop" betekent. Ook in andere situaties gebeurt zoiets me wel eens, dat ik prikkels niet goed verwerk omdat er even te veel gebeurt, of omdat ik in mijn eigen hoofd zit. Ik ervaar dan ook niet per se stress of zenuwen, net wat jij zegt.

Ik ga zeker mee in de tips dat extra oefenen verstandig is, zodat je op zo'n moment ook kan vertrouwen op je automatische piloot.

Daarnaast, een leeg hoofd! Doe de dag van te voren alleen maar dingen waar jij lichamelijk en mentaal van ontspant. Is er iets dat je bezig houdt, schrijf of praat het van je af.

Laatste tip die ik zelf ooit kreeg: neem de avond tevoren 1 alcoholisch drankje, zodat je net wat minder op scherp staat en je gewoon ontspannen al je aandacht kunt richten op het rijden.

Veel succes!

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 15:18

Heel goed oefenen en in mantra's rijden. Ik moet een bochtje maken, links kijken, rechts kijken, beetje links (?) De meeste standaard handelingen bestaan uit twee/drie onderdelen. Die kun je dan voor jezelf opnoemen en uitvoeren.

Weet niet meer welk onderdeel, maar mijn instructrice had bij mijn BE ook zo'n zinnetje. Ik herhaalde dat dan iedere keer en kon het prima uitvoeren.

De tip om niet te zeggen dat het voor een trailer is is ook een goede. Toen ik in de lesauto stapte met de examinator was ook de eerst vraag, "u heeft zeker paarden?" . Nee meneer, ik heb dit E rijbewijs nodig voor ons eigen bedrijf. Hij "Oh, wat voor bedrijf dan? " Gesprek kwam op gang, de sfeer werd gezelliger en het kwartier was zo om. Verzin op voorhand een reden die niet met paarden heeft te maken, had echt het gevoel dat mijn examinator wel klaar was met paardenverhalen.

Veel succes

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 15:23

Je hebt speciale faalangst examens via het CBR. Dan heb je een examen in rust, ruim de tijd en mag je een time out nemen. Wel extra kosten, maar zou voor jou misschien wel net dat laatste zetje kunnen zijn om te slagen :) in ieder geval veel succes!

;edit ik zie net dat je geen speciaal examen hebt voor BE, jammer!

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:00

Een aanhanger mag je gewoon besturen, zolang het maar onder de 750 kg is. Ook met jouw auto.
Ik zou dus heel veel km’s gaan maken en dan komt het vast goed :)
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 01-08-20 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Berichten: 13261
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:08

Bedenk wel dat er enorm verschil zit in een gewone aanhanger boedelbak en een trailer gezien het aantal assen.

Laerkens Beauty


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DieL_Zor, IzAw, Joesje, Kieffertje, Luxorvalkje, Wescha en 111 bezoekers