Zacht hard voer voor oude kat? Advies gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Identity
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-07-16

Zacht hard voer voor oude kat? Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-20 22:35

Hoi allemaal,

Rare titel ik weet het maar ik wil jullie graag om advies vragen :o
Heb een kat van minimaal 16 jaar (zwerfkat geweest dus wie weet nog ouder) die vrij schraal is en slecht eet. Ze is ongeveer 10 jaar geleden bijna driekwart van haar gebit kwijtgeraakt bij een naar ongeluk.

Nu eet ze sinds een jaar af en aan slecht, ze is alles na een dag of twee al weer zat -O- . We wisselen dus continu af in soorten hard voer, nat voer, kattenmelk erbij, zalmolie noem het maar op.

We voeren sowieso iedere avond natvoer en overdag allerlei zachte snoepjes en vloeibare snacks om haar op gewicht te houden.
We willen daarnaast ook altijd een harde brok hebben staan maar door haar gebit is dit lastig en eet ze mondjesmaat :n

Mijn vraag is of er een 'zachte' harde brok is die de hele dag kan staan zodat ze onbeperkt kan eten.

Daarnaast houd ik mij aanbevolen voor andere voertips om een kieskeurige poes op gewicht te houden.

Alvast bedankt!


Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Zacht hard voer voor oude kat? Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 22:46

Wat lastig zeg... Ons oudje (januari overleden) hielden we in leven met witvis, rosbief, flinterdunne kipfilet plakjes, whiskas staafjes en soms begon ze spontaan brokken te eten. Die was ook zo vreselijk kieskeurig.
Oh en een frikandel of gehaktbal kon je bijna niet eten als ze in de buurt was, want die wilde ze ook. En de champignons uit de quiche. :Y) :=
En de dierenarts ons maar uitlachen om dat vreselijk dure dieet, maar ja ze deed het er tijdenlang prima op.


Is het niet een idee om vers vlees te voeren? Krijgt ze dat weg? Hier ging dat ook maar een paar dagen goed helaas, maar ik zou niet aanraden om een kat op zo’n dieet te zetten zoals wij dat deden. :o

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Zacht hard voer voor oude kat? Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 22:51


https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Lukasje
Berichten: 11214
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 22:55

Het voer wat ze nu heeft, weken in lauw/warm water of bouillon ?

Don't take anything for granted

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 22:55

Onze 15jarige krijgt senior brokken. En nu zo nu en dan natvoer voor kittens.

Senior brokken zijn overigens net zo groot als kitten brokken (kittens eten het ook gewoon, wat niet de bedoeling is tho)

senna21

Berichten: 11814
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 22:56

Brokjes worden zacht als je ze in vocht weekt (water, melk).

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

huricane
Berichten: 788
Geregistreerd: 05-01-09

Re: Zacht hard voer voor oude kat? Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:03

Ons oudje (18) En geen bovenkiezen meer, krijgt Felix soep sticks van vitakraft en ik heb bij de action Felix saus gevonden.(Zakjes waar alleen saus inzit)
Als brokje eet ze 12+ van royal canin die met de zachte vullen, zijn een beetje langwerpige brokjes.
Je hebt van 12+ ook ronde brokjes maar die hebben geen zachte kern.

Hannanas
Berichten: 13007
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Zacht hard voer voor oude kat? Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:12

An zich zou brokjes geen enkel probleem mogen zijn als ze tandeloos geen pijn heeft.

Ik heb hier een kat met alleen nog twee hoektanden en deze eet alles probleemloos. Hard en zacht en vooral brokjes.

Daarnaast zijn de meeste brokjes klein zat voor zelfs doorslikken zonder kauwen. Weet je zeker dat je kat gezond is? (Bloed onderzoek, tanden/tandvlees check?)

Niet banketstaaf maar poetsen.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Zacht hard voer voor oude kat? Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:17

Zelfs met een paar druppeltjes water worden de brokjes al zachter (doen wij elke avond zodat een pilletje de smaak van de brokjes krijgt). Na een minuut of 5 zijn ze al weker.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:21

Je kunt eventueel ook alleen natvoer gaan geven. Als je maar compleet natvoer voert.
Van surefeed heb je bakken (niet op chip, al heb je die natuurlijk ook), die opengaan als ze ervoor staan. Die sluit luchtdicht af en dan kun je natvoer best overdag laten staan. S avonds even verversen en dan heb je dat s nachts ook.

Voor t vocht ook goed, zeker bij een oudje :)

Edit: zijn haar nieren wel ok? Daar kunnen ze ook slecht van gaan eten. Seniorencheck is mogelijk slim :j
Laatst bijgewerkt door Moon_light94 op 31-07-20 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt


Earth

Berichten: 7893
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Zacht hard voer voor oude kat? Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 23:22

Voordat ik advies kan geven, is haar gebit nagekeken en zijn haar bloedwaardes goed?

Earth het reisbureau.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 21:06

SimoneeM schreef:
Je kunt eventueel ook alleen natvoer gaan geven. Als je maar compleet natvoer voert.
Van surefeed heb je bakken (niet op chip, al heb je die natuurlijk ook), die opengaan als ze ervoor staan. Die sluit luchtdicht af en dan kun je natvoer best overdag laten staan. S avonds even verversen en dan heb je dat s nachts ook.

Voor t vocht ook goed, zeker bij een oudje :)

Edit: zijn haar nieren wel ok? Daar kunnen ze ook slecht van gaan eten. Seniorencheck is mogelijk slim :j

En vreselijk slecht voor de nieren als je dan kittenvoer gaat geven zoals ik hierboven aangeraden zie worden %) .

koeien op de weg...

Identity
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-20 16:25

Wauw, bedankt voor alle reacties :o . Ik zal even kort reageren op vragen en tips.

@Kaitlyn
Vers vlees krijgt ze al regelmatig als extraatje, rauwe en gekookte kip, soms wat vleeswaren maar eet daar ook maar max een theelepeltje qua hoeveelheid van.
Ze heeft eigenlijk al geen top dieet, vorig jaar zelfs een paar weken op slagroom, vleeswaren en andere troep gezet omdat ze dan in ieder geval iets at anders was ze er al niet meer geweest....

@de tip in vocht weken
Dit werkt helaas niet, warm water, koud, melk, scheut zalmolie. Ze blieft het dan helemaal niet meer, raar beest :')

@Hannanas, Simone en Earth
Ze is een klein halfjaartje geleden al door de molen gehaald, bloed, tanden gecheckt en niks aan de hand.
Ben het er mee eens dat ze harde brokjes gewoon zou moeten kunnen eten maar het is net alsof het haar te veel moeite kost en ze het daarom niet blieft...

Nu is het sowieso wel echt een extreem moeilijke eter, natvoer wisselen we gemiddeld 2x per week omdat ze na 2 of 3 dagen gewoon stopt met eten.

Ik twijfel ook nog steeds over haar nieren omdat ze ook redelijk wat drinkt maar dierenarts zegt dat er dus niks aan de hand is :\


Zag in ieder geval een goede tip voor zo'n afsluitbare voerbak en vast natvoer aanbieden, bedankt! Daar ga ik naar kijken! :D
(zul je net zien dat bange truus het niet snapt en helemaal niet meer eet, klepje van de kattenbak is ook dodelijk eng namelijk en zit er dus ook niet op :'))


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, IASCrawler en 111 bezoekers