Adelin tijdens les (Tuschinski x 00Seven)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Adelin tijdens les (Tuschinski x 00Seven)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 18:02

Nadat ik 2 weken terug zulke leuke reacties op het puppenkind heb gekregen
([RIJ-ITP] Lots of Magic (Toto jr x Sandreo)), durf ik het dan nu wel aan om foto's van Adelin te plaatsen. Ze zijn niet perfect, verre van zelfs. Adelin kruipt erg makkelijk achter de loodlijn en helemaal als ze het zwaar krijgt is dat haar voorkeurshouding. Buiten dat heeft ze het echte Tuschinski temperament en is het een echte merrie. Ze laat haarzelf niet vertellen wat te doen, alles moet in samenspraak. Prima, zolang ze haarzelf aan een paar spelregels houd; Het staken accepteer ik niet meer, er blijven 4 benen aan de grond en kopgooien doe je maar op het land.
Inmiddels hebben we hier aardig een weg in gevonden en zijn we lekker aan elkaar gewaagd.

S&T is omdat ik haar hiermee veel fijner ertegenaan kan rijden. De stang slaat vrij makkelijk door, dit komt doordat de kinketting te los hangt. Ook dit vergt wat geduld qua acceptatie en doen we rustig aan. Voorlopig rijd ik haar 80% van de tijd op haar trenshoofdstel, maar vooral tijdens de les vind ik het wel heel fijn om hem erbij te hebben. Vanwege Adelin haar karakter en haar kunstjes starten we voorlopig nog HC. De ervaring leert dat als ze eenmaal een beetje gewend is aan de nieuwe proeven, ze als een trein gaat.

Nou, met bibberende knietjes, maar hier komen ze.

Eerst maar even wat ik bedoel met "Ik duik, ik vind het moeilijk"
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Opzij kan ze wel. Nu nog naar voren en opzij.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog even omdat ik ze zo gaaf vind in zwart/wit:

Afbeelding

Afbeelding


Natuurlijk hebben we ook gestapt en gedraafd, maar die foto's heb ik simpelweg nog niet.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Adelin tijdens les (Tuschinski x 00Seven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 18:07

Prachtig dier!
Ook respect voor je rijden hoor.

Ik zou niet graag met je ruilen! Ondanks dat je een bloedmooi paard hebt! En dat is gewoon eerlijk.

Ik ga je dan ook niet vertellen hoe het moet. Of hoe het kan.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 19:20

Leuk! Tuschinski zelf deed dit ook, vaak uit spanning. Zo erachter knikken en het loslaten in de aanleuning.
Foto’s zien er goed uit, knap dier hoor! Enige opmerking is je foto van het opzij gaan. Als dit appuyeren moet zijn dan is er echt onvoldoende lengtebuiging.
En een stang moet niet door kunnen slaan. Je kan beter de kinketting normaal vastmaken en dan niet of licht aannemen. Ik had de stangteugel nog weleens in een knoop hangen. Maar dat doorslaan is niet de bedoeling en ook niet prettig voor het paard.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Adelin tijdens les (Tuschinski x 00Seven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 19:42

Foto's komen prettig over, paard ziet eruit als een powerhouse, ziet er heel vriendelijk uit.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 20:49

Dank jullie wel voor het fijne commentaar!
Suzanne, toen er een man kwam om haar te aanvaarden voor het Hannover, begon hij er ook al over dat Tuschinski zelf ook zo'n portret kon zijn. Hij zei ook dat de huidige ruiter echt een hele tijd nodig had gehad om een combinatie met hem te vormen. Maar ook het staken en kopgooien kwam hem heel erg bekend voor.
En ik weet het van het appuyement. Vind het zelf maar verdomd lastig allemaal, als ik hem vanuit sb inzet met een mooie lb, verkloot ik mijn sb, omdat Adelin liever opzij gaat. De volgende sb eindigen we dan dus ergens op de middenlijn. Na wat uitprobeersels ben ik er nu achter dat het beste werkt om eerst van hand te veranderen, of in ieder geval net alsof, zodat ze niet zo goed weet wat we gaan doen. Dan een pasje sv,dan de achterhand mee. Maar dan vergeet ik dus weer de voorkant. En mijn instructrice maar roepen dat het moet voelen alsof je zo de volte op kan rijden.
Enfin, het is me met de sb en travers ook gelukt, dit gaat me ook lukken. Ooit.

Alice en Maralyn, dank jullie wel!

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 20:59

Klopt, Tuschinski was een heel portretje. Kirsten Brouwer had hem op het laatst echt heel knap aan het lopen. Maar die deed dat inderdaad ook, vooral toen hij jong was.
Probeer eens op de volte de achterhand mee naar binnen te nemen dus travers op de volte. En dan wat openen en sluiten en je lengtebuiging en aanleuning goed blijven controleren. Het is ook een stuk gehoorzaamheid aan de hulpen. Als ze echt goed travers op de volte kan en je hebt de schouder goed onder controle dan kan je haar vanuit de volte ook zo een stukje mee naar binnen nemen en dit uitbouwen.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Adelin tijdens les (Tuschinski x 00Seven)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 21:08

Daar gaan we mee aan de knutsel! Dank je wel.
Ja, ik zou in maart met beide paarden een clinic hebben bij Annemarie Brouwer, ik had gedacht dat zij Adelin vast wel begreep. Helaas door de corona niet doorgegaan.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Adelin tijdens les (Tuschinski x 00Seven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 21:35

Toe zeg, knikkende knieën voor zulke prachtige foto's en zo'n geweldig paard! Hoe moet ik hier dan ooit foto's plaatsen :')

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Adelin tijdens les (Tuschinski x 00Seven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 22:21

Wat een mooie combinatie zijn jullie zeg! Ik vind jullie echt mooi bij elkaar passen! Je hoeft zeker niet met bibberende knietjes foto's te plaatsen hoor.

Voor je appuyement kun je ook voor het inzetten een kleine volte of travers rijden ipv schouderbinnenwaarts voor de lengtebuiging. Zoals hierboven ook al wordt gezegd is travers op een volte ook een goede oefening. :)

Misschien heb ik scheef gelezen hoor, maar waarom doe je je kinketting niet gewoon wat strakker? Evt kun je met een tangetje ook een paar ringetjes weghalen als hij te lang is, dat heb ik ook moeten doen.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 22:29

Ik ga gewoon even lekker puzzelen. Vanuit de volte pakken we regelmatig mee uiteraard, maar ook daar maakt ze haar eigen oefening van.

De kinketting zit al 1 gaatje strakker. Hij moet er aan beide kanten nog 2. alleen vind Prinses daar wat van, en de laatste keer dat ik hem strakker deed ben ik met een noodgang gelanceerd, ze was het er niet mee eens. Het moet steeds iets strakker, tot ze daaraan gewend is, dan kunnen we weer verder. En ik zou daarmee het gevecht aan kunnen gaan, alleen gooi ik dan alles weg wat we hebben opgebouwd. Het is echt een figuur, ik heb ontzettend veel van haar geleerd. Ik kon nog wel eens ongeduldig zijn, dat heeft ze me ook afgeleerd.
Dus met dit soort dingen kies ik eieren voor mijn geld en luister ik naar wat ze aangeeft, zolang ze haarzelf aan de door mij gestelde eisen houd. Ik heb een paar eisen waar ik geen onderhandelruimte in bied, en verder zien we het gaandeweg.

Wat ze doet als hij strakker zit? Kop achterover gooien (als in neusbrekend achterover, ze vouwt hem nog net niet dubbel), tegelijkertijd de lucht inspringen en draaien. Zodra ik dan in het zand mijn zegeningen lig te tellen kijkt ze me aan met "de blik".

Merrie...

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 22:35

Ik ken jou en je paard natuurlijk verder niet, en ik ben er van overtuigd dat je zeker doet wat het beste voor jullie beide is. Soms is lekker doorpuzzelen dan het beste. Persoonlijk zou ik er zelf denk ik voor kiezen om de S&T achterwege te laten bij zo'n heftige reactie, maar daar heb jij waarschijnlijk je eigen redenen voor en ik wil je topic niet vervuilen met mijn mening daarover. :)

Gaat vast helemaal goed komen, heel veel succes nog met het oefenen!

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Adelin tijdens les (Tuschinski x 00Seven)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 22:46

Ik snap je gedachtengang, en als ze het nooit gaat accepteren, hang ik hem ook mooi in de kast. Alleen ga ik al met een heleboel dingen met haar mee, soms heeft ze er maar gewoon mee te dealen. Ik probeer zo vriendelijk mogelijk te rijden, ze heeft een bittencollectie waar de EJ jaloers op is, omdat ik zodra ze aangeeft iets niet prettig te vinden probeer te zoeken naar een oplossing voor haar. Zij zet zich vooral het laatste jaar echt giga in voor mij, ik probeer daarop in te spelen door het haar zo comfortabel mogelijk te maken. Alleen wil ik toch echt afentoe wat en probeer ik het echt een tijdje uit.
Dit lijkt nu de goede kant op te gaan. Wel met een setje van Sprenger die compleet ergonomisch is en een leren ketting, want die klappert minder.

Beetje het idee dat ze zelf denkt dat ze het bedacht heeft, maar stiekem ben ik de leider. Alhoewel ik soms vermoed dat zij precies dezelfde gedachte over mij heeft.

En het ergste van alles? Ik ben dus helemaal niet zweverig, ben een beetje van de "oude stempel". Begin altijd een beetje te fronsen bij mensen die zo lopen te mutsen met hun paard. En wat doe ik? Juist.

Vind het wel fijn hoe je het naar voren brengt!

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Adelin tijdens les (Tuschinski x 00Seven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 00:35

Ach ja ik ken het wel, mijn vorige paard deed gewoon wat ik van hem wou en gaf eigenlijk zelden tegenspraak. Nu ook een merrie en het is geven en nemen. Ben nu een paar jaar verder en nu zeggen dat we samen echt aan het trainen zijn :'). Mijn stalhouder zegt altijd dat ik veel te zweverig ben en eens moet doorpakken, heb gezegd dat ze het zelf eens mocht proberen en nog geen 5 tellen later stond mijn merrie op de achterbenen en zat zij in het zand :=.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Adelin tijdens les (Tuschinski x 00Seven)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 00:57

Oh, ik zou zo graag eens willen dat sommige mensen er zelf op stappen. Al is het maar om te voelen wat ik bedoel. Ik ben echt geen topruiter, maar het is ook een paard waar je niet zomaar mee weghobbeld. En dat vind ik soms jammer, ik heb een paar van mijn pensionklanten die echt wel serieus willen leren rijden. Het lijkt me dan zo fijn om te kunnen zeggen "stap er eens op en voel het eens aan". Ik heb er 6 weken uit gelegen ivm een ontsteking, en dan zijn er ook maar 2 mensen waarmee ik het aandurf om ze erop te laten terwijl ik er niet zelf bij ben. Dat is best lastig.
Ze heeft ooit iemand haar rug gebroken, diegene stapte op een gaf iets te hard been, was Friezen gewend. Die moest er dus ook af. Vind dat echt lastig.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Adelin tijdens les (Tuschinski x 00Seven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 09:51

Wat een portretje. Dit is vaak ook echt een merrie dingetje.
Zoals ik al eerder zei heb ik lang gereden met de stangteugel in een knoop. Dus ik reed alleen op de trens.
Dat werkte ook prima. Later ben ik de stangteugel er in een boogje bij gaan hangen. En ik had ook een babystangetje van Sprenger met korte scharen. Is vriendelijker.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 10:05

Sorry, die opmerking had ik even gemist!
Ik ben inderdaad begonnen met de stang los te laten hangen, dat ging goed. Daarna ben ik verder gegaan met alleen loswerken met stang erbij, geen oefeningen die ze lastig vond. Heb ook een babystang gebruikt, vind ik zelf inderdaad vriendelijker, en ik kon me voorstellen dat minder hef, minder reactie zou geven. Maar ze gaf duidelijk de voorkeur aan dit mondstuk dat naar voren gebogen is. Ik heb een schaarlengte van 5 of 7 cm (Sprenger Bemelmans), dus het is niet helemaal een grote paardenmaat.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Adelin tijdens les (Tuschinski x 00Seven)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 21:30

Overigens vinden we dit ook altijd erg leuk;Afbeelding

Het strand in je achtertuin is een goede manier om de achterhand te trainen.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Adelin tijdens les (Tuschinski x 00Seven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 21:33

Hee grappig, dat is vlakbij Naaldwijk toch? Ga ik dinsdag weer naar toe.

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Adelin tijdens les (Tuschinski x 00Seven)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-20 21:35

Sterker nog, de foto's zijn in Naaldwijk genomen. Mijn leslocatie.

Flevolander

Berichten: 3839
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Adelin tijdens les (Tuschinski x 00Seven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 19:57

Heerlijk paard, en een fijne combi.. Zullen we een clubje oprichten wat betreft het er achter kruipen en spanning pakken als je paard het gewicht op achter moet nemen?

Ik herken mezelf zo in je verhaal met mijn United nakomeling!

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 21:24

Doen we! Gaan we met zijn allen dezelfde wedstrijd starten. Kijken hoe lang het duurt voor de jury doordraait.

Dank je wel :)

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Adelin tijdens les (Tuschinski x 00Seven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 08:45

Ooooh ik herken dat temperament helemaal :D
Heb zelf een dramaqueen, die nu pas ( na 7jaar) begint haar draai te vinden.

Moeilijke merries, super getalenteerd, maar oh wee, als het niet in haar planning past.

Je doet het heel goed, blijven volhouden! Als die klik er een keer is, kan niks meer jullie tegen houden!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Adelin tijdens les (Tuschinski x 00Seven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:54

Er achter knikken kan zo lastig zijn he...helemaal met zo'n temperamentje erbij. Foto 9 vind ik een erg mooi beeld geven, prachtig paard die erg getalenteerd lijkt. Mooie combi zijn jullie, succes met het verder puzzelen!

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Adelin tijdens les (Tuschinski x 00Seven)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 16:41

Oh wauw, ik had deze reacties echt niet verwacht! Wat fijn!

Foto 9 ben ik zelf ook heel blij mee, het lijntje tussen erachter kruipen, of omhoog komen en rug wegdrukken is heel dun. Hier pakte ze het heel fijn op een hebben we een tijdje constant kunnen galopperen.

eefjuh20
Berichten: 561
Geregistreerd: 06-02-07

Re: Adelin tijdens les (Tuschinski x 00Seven)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 11:18

Wat een gaaf paard!
Ik heb zelf ook een Tuschinski gehad en herken ook echt het karakter wat jij omschrijft..Die van mij krulde zich ook vaak op en in het begin gooide hij ook met z’n hoofd..Dit werd later wel beter gelukkig.Hij kon ook zo lekker boos worden als ie het ergens niet mee eens was(dan begon ie keihard te kreunen..als je doorging dan was hij echt woest)Maar verder was het een heel fijn paard.Helaas is hij een aantal jaar terug afgekeurd en leeft hij niet meer..anders was ie er nog steeds geweest.Hij koste me soms bloed,zweet en heel veel tranen maar het was echt mijn vriend nadat ik z’n gebruiksaanwijzing gevonden had(Ook zo eentje waar je niet iedereen op kon zetten)..Mis hem echt nog steeds..vooral als het even niet gaat met m’n huidige paard(dan denk ik altijd ach met Aschinski is het uiteindelijk ook gelukt)