Poot amputatie grote hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Poot amputatie grote hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-20 17:11

Sem is een labrador x Duitse staande reu van 10 jaar. Tot vorige week flink actief, canicross/trail en wandelen.

Een paar weken geleden begon Sem af en toe wat te manken, wat wel elke keer weer weg trok. Dierenarts kon niks vinden wat verontrustend was, had een pijnlijk pols gewricht rechts voor. Kreeg ontstekingsremmers mee en ben 2x naar de fysio geweest.

En voor onze vakantie naar de veluwe vorige week kregen wij groen licht alles weer te doen. Het weekje voor de vakantie ook weer opgebouwd en alles ging goed. Op vakantie 80 km gewandeld en geen problemen en deze week ook lekker gewandeld thuis.

Gister met hardlopen gingen 4 km zonder problemen, hierna weer manken en erger dan voorheen. Direct om 08.30 de Dierenarts gebeld dat ik wilden dat er röntgenfotos gemaakt werden. Gister gelijk fotos laten maken en helaas botkanker..
Botkanker is vaak eer je het merkt al uitgezaaid dus direct foto's laten maken om te kijken of er uitzaaiingen zaten. God zij dank geen uitzaaiingen.

Maandag wordt Sem zijn re voor poot nu geamputeerd en hopen we dat hij op 3 poten zich kan redden en nog een paar mooie jaren mee kan. Het is een zware hond(niet dik maar groot) maar in goede conditie en verder gezond.

Heel wat afgehuild maar hopelijk nog een mooie tijd samen. Momenteel staat hij wel op de pijnmedicatie ivm pijn in zij poot.

Zag wel wat info staan maar eigenlijk best weinig over dit onderwerp. Meer mensen ervaring hiermee?


Foto's van vorige week op vakantie
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Urona447
Berichten: 2792
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 17:14

Heel eerlijk zou ik dit een hond van 10 jaar niet meer aandoen maar dat is persoonlijk.

Hopelijk knapt hij snel op na de operatie!

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 17:15

Ja! Ik heb dit een paar jaar geleden ook laten doen bij mijn toen 11 jarige hond, en grote hond ( 60 kilo) , maar zou het zo weer doen, ze heeft na de amputatie nog 7 goede maanden gehad..

Mocht je vragen hebben, stel ze maar gerust hoor.. en heel veel sterkte, het is echt zo'n klote bericht om te krijgen..

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-20 17:19

kimmie261 schreef:
Ja! Ik heb dit een paar jaar geleden ook laten doen bij mijn toen 11 jarige hond, en grote hond ( 60 kilo) , maar zou het zo weer doen, ze heeft na de amputatie nog 7 goede maanden gehad..

Mocht je vragen hebben, stel ze maar gerust hoor.. en heel veel sterkte, het is echt zo'n klote bericht om te krijgen..

Het wennen aan 3 poten ging soepel?

Hij heeft verder geen gezondheidsproblemen en is super actief en vrolijk. Dus ondanks zijn leeftijd gaan we het wel doen. Misschien gaat die nog een paar jaar mee, Misschien niet. Maar dan hebben we alles geprobeerd.

Hij moet wel pijnvrij kunnen leven maar de Dierenarts zou dit ook niet voorstellen als ze het niet zien zitten. Waren ook heel duidelijk als er uitzaaiingen zouden zitten, wordt er niet geopereerd. Maar doen we nu niks slaat de kanker snel.over en hij is nog te goed.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 17:26

We hebben een Duitse Herder gehad met 3 poten, ze had dit al voordat ze bij ons kwam (ze is ooit aangereden, en toen moest haar linkervoorpoot geamputeerd worden). Ze kon zich er prima mee redden en had geen last. Uitlaten wilde niet, maar doordat we een grote tuin hebben was dat ook absoluut geen probleem. Belangrijk is gewoon wel het gewicht in de gaten houden.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 31-07-20 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

*pum**pum**pum**pum**pum*

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 17:29

Je ziet best vaak honden en katten met maar 3 poten die zich goed weten te redden.Haast ongelooflijk hoe ze nog kunnen rennen. Wel krijg je veel commentaar van omstanders. Onze vroegere buurvrouw had ook een hond met 3 poten en die vond dat commentaar zo vervelend dat ze die hond voortaan zijn behoefte maar in de achtertuin liet doen en om mee te wandelen een hond heeft bijgekocht.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Poot amputatie grote hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 17:32

Dat gaat veel beter dan je zou denken. Moet hij revalidatie doen? Zwemmen schijnt hiervoor goed te zijn.

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-20 17:48

Sclimpre schreef:
Dat gaat veel beter dan je zou denken. Moet hij revalidatie doen? Zwemmen schijnt hiervoor goed te zijn.

Nog geen idee. Zal ik maandag allemaal horen. Gister waren de Dierenartsen druk met opereren dus alleen telefonisch gesproken.

Maar mocht het nodig zijn gaan we dit zeker doen idd. Zwemmen vindt die zelf ook geweldig dus therapie i het water zou geen straf zijn.

Mocht het herstel goed gaan komt er zoiezo een zwemvest en een fiets/wandel kar. Kan die ook lange stukken mee naar buiten.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 18:00

Marlis schreef:
Het wennen aan 3 poten ging soepel?

Hij heeft verder geen gezondheidsproblemen en is super actief en vrolijk. Dus ondanks zijn leeftijd gaan we het wel doen. Misschien gaat die nog een paar jaar mee, Misschien niet. Maar dan hebben we alles geprobeerd.


Ja hoor, ze liep dezelfde dag al mee op 3 poten en ik heb er niets verder aan hoeven doen, ging allemaal vanzelf :)

Zijn er foto's van zijn longen gemaakt?

En ik hoop met je mee op jaren hoor,maar zelfs amputatie + chemo therapie geeft een levensverlening van ongeveer 1 jaar, dus je krijgt ip een aantal maanden extra, maar wie weet... heb je geluk en mag je veel langer van hem genieten... hoop doet leven.. :)

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-20 18:01

kimmie261 schreef:
Marlis schreef:
Het wennen aan 3 poten ging soepel?

Hij heeft verder geen gezondheidsproblemen en is super actief en vrolijk. Dus ondanks zijn leeftijd gaan we het wel doen. Misschien gaat die nog een paar jaar mee, Misschien niet. Maar dan hebben we alles geprobeerd.


Ja hoor, ze liep dezelfde dag al mee op 3 poten en ik heb er niets verder aan hoeven doen, ging allemaal vanzelf :)

Zijn er foto's van zijn longen gemaakt?

En ik hoop met je mee op jaren hoor,maar zelfs amputatie + chemo therapie geeft een levensverlening van ongeveer 1 jaar, dus je krijgt ip een aantal maanden extra, maar wie weet... heb je geluk en mag je veel langer van hem genieten... hoop doet leven.. :)

Ja foto's zijn gemaakt idd. En hij heeft tot nu toe nog nergens uitzaaiingen zitten.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 18:08

Ik zag laatst bij dr Pol ook een hond met een voorpoot minder. Ging prima.
Een dier kent geen handicap zegt Pol altijd en geef 'm eens ongelijk :D

Veel succes ermee !

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-20 18:14

Pandora2 schreef:
Ik zag laatst bij dr Pol ook een hond met een voorpoot minder. Ging prima.
Een dier kent geen handicap zegt Pol altijd en geef 'm eens ongelijk :D

Veel succes ermee !

Thanks. Maandag brengt vriend hem weg en na het werk ga ik hem ophalen. Dinsdag vrij genomen voor hem, wel zo fijn.

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 18:15

Wat een naar bericht! Ik heb zelf (gelukkig) geen ervaring hiermee maar wens je nog een mooie tijd toe met je hond en dat hij zich snel kan aanpassen.

Don't take anything for granted

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Poot amputatie grote hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 18:24

Marlis, dat is heel fijn, en je zal zien hoe snel en makkelijk je hond zich aanpast na de operatie, ik lees altijd dat mensen het niet zouden doen vanwege de zware revalidatie, maar die is er helemaal niet, ze lopen er eigenlijk gewoon mee weg..

nathe

Berichten: 1665
Geregistreerd: 20-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 18:33

Wij hadden een dobermann teefje uit het asiel waar ze de achterpoot hadden geamputeerd door een infectie.
Zij was in heel slechte conditie vlak voor haar amputatie dus ze heeft daarna wel een anabolen spuit gekregen voor snellere spieropbouw.
Na enkele maanden merkte je nog amper op dat ze een poot miste. Enkel bij het wandelen moest ze een bepaalde snelheid hebben, een soort huppel die voor haar makkelijk was.
We hebben haar laten inslapen 7 jaar na de amputatie omdat haar heup zo slecht was dat ze niet meer recht geraakte. Maar ze kwam uit de broodfok dus die heup was op de foto bij de amputatie al niet zo goed meer.

https://youtu.be/4OMVizRTT4k

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-20 18:50

nathe schreef:
Wij hadden een dobermann teefje uit het asiel waar ze de achterpoot hadden geamputeerd door een infectie.
Zij was in heel slechte conditie vlak voor haar amputatie dus ze heeft daarna wel een anabolen spuit gekregen voor snellere spieropbouw.
Na enkele maanden merkte je nog amper op dat ze een poot miste. Enkel bij het wandelen moest ze een bepaalde snelheid hebben, een soort huppel die voor haar makkelijk was.
We hebben haar laten inslapen 7 jaar na de amputatie omdat haar heup zo slecht was dat ze niet meer recht geraakte. Maar ze kwam uit de broodfok dus die heup was op de foto bij de amputatie al niet zo goed meer.

https://youtu.be/4OMVizRTT4k

Aah kijk haar blij zijn.
Achterpoot is wel iets gemakkelijker hoorde ik. Nog lang vol gehouden dan.

Ga hopen dat de kanker niet ergens anders komt maar tot nu toe geen uitzaaiingen.

En ach anders is het de kosten en zorgen ook waard. Maar we blijven wel reeel.

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-20 18:51

kimmie261 schreef:
Marlis, dat is heel fijn, en je zal zien hoe snel en makkelijk je hond zich aanpast na de operatie, ik lees altijd dat mensen het niet zouden doen vanwege de zware revalidatie, maar die is er helemaal niet, ze lopen er eigenlijk gewoon mee weg..

Wordt een stuk rustiger door je ervaringen. Thnx

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Poot amputatie grote hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 19:28

Geen directe ervaring maar wel via vrienden. T is voor de rest van t lichaam wel zwaar om alles op 3 poten te moeten doen. Dus ik zou wel zorgen voor, zeker in t begin, ondersteuning van een goede dierfysio oid. :)

Op deze site kun je kijken wie er in de buurt zit die ook met hydro therapie werkt bijv. Maar is ook een makkelijke filter voor fatsoenlijke behandelaars :)
www.hydrotherapiehond.nl

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-20 19:54

kiwiwitje schreef:
Geen directe ervaring maar wel via vrienden. T is voor de rest van t lichaam wel zwaar om alles op 3 poten te moeten doen. Dus ik zou wel zorgen voor, zeker in t begin, ondersteuning van een goede dierfysio oid. :)

Op deze site kun je kijken wie er in de buurt zit die ook met hydro therapie werkt bijv. Maar is ook een makkelijke filter voor fatsoenlijke behandelaars :)
https://www.hydrotherapiehond.nl

Thnx hebben we wat aan

Mayasfrenk

Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Re: Poot amputatie grote hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 20:00

Geen tips ofzo maar ik wou jullie wel graag heel veel succes wensen maandag en ik hoop dat jullie maatje snel hersteld en nog een paar mooie jaren voor de boeg heeft!


Anoniem

Re: Poot amputatie grote hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 20:06

Honden (en veel andere dieren) hebben inderdaad zo'n indrukwekkend aanpassingsvermogen! Wij hebben dezelfde kruising gehad en dat was echt een taaie; mocht die van jullie ook zo'n onvermoeibare enthousiasteling zijn, dan komt het vast goed. Die grote oren <3 Sterkte inderdaad!

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-20 20:13

culaccino schreef:
Honden (en veel andere dieren) hebben inderdaad zo'n indrukwekkend aanpassingsvermogen! Wij hebben dezelfde kruising gehad en dat was echt een taaie; mocht die van jullie ook zo'n onvermoeibare enthousiasteling zijn, dan komt het vast goed. Die grote oren <3 Sterkte inderdaad!

Dat is die zeker. Als je hem ziet zou je denken dat die een jaar of 2 a 3 is. Dat is ook de reden om ondanks zijn leeftijd het toch een kans te geven.

Al voelt het wel dubbel. Je gaat je afvragen kies ik de juiste optie en allerlei scenario's in je hoofd halen.

Taai is die ook zeker, vorige week nog 80 km gewandeld in een week waarvan een dag 22 km achter elkaar. Zonder pijn aan te geven dus en iets te laten zien.

Geweldige kruising idd.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 20:23

Ik heb, juist ivm grote risico op uitzaaiingen, gekozen om mijn 11jarige Jack Russell niet te laten opereren. Helaas is ze 3weken na diagnose ingeslapen.
Ik vond haar achter niet goed genoeg om met alleen haar linker achterpoot door te kunnen.

Goedgekeurd onderschrift :)

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 20:26

Persoonlijk zou ik een hond van die leeftijd dat niet aandoen, zeker geen voorpoot. Daar dragen ze toch het meeste gewicht op.
Ik kan me voorstellen dat je het overweegt, maar zou je je hond dat aandoen?

Toos paardloos

KimD

Berichten: 20407
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:40

kiwiwitje schreef:
Geen directe ervaring maar wel via vrienden. T is voor de rest van t lichaam wel zwaar om alles op 3 poten te moeten doen. Dus ik zou wel zorgen voor, zeker in t begin, ondersteuning van een goede dierfysio oid. :)

Op deze site kun je kijken wie er in de buurt zit die ook met hydro therapie werkt bijv. Maar is ook een makkelijke filter voor fatsoenlijke behandelaars :)
https://www.hydrotherapiehond.nl



Dit is inderdaad de beste tip! Hydrotherapie, als je eenmaal handvaten hebt kun je die ook toepassen in 'gewoon' zwemmen. Lekkere rechte stukken zwemmen zodat die spieren rondom de schouder en rug sterker worden. Wel wil ik je met klem adviseren om gebruik te maken van een zwemvest in open water, zeker in het begin!

Over het algemeen merk je na een aantal weken niet eens meer dat er een poot mist. Een voorpoot is wel ingrijpender dan achteren maar desalniettemin gaat het herstel ontzettend snel!

Ze rennen, vliegen en springen weer voordat je het goed en wel in de gaten hebt.

Laat die menselijke gevoelens los en bekijk het vanuit de hond. Die is niet verdrietig of bang dat hij een poot mist, die denkt "oh, klote... en weer door." Die begint meteen met aanpassen aan de nieuwe situatie.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berdien, Bloodymary, GoogleAdsense, xPabloBokt en 80 bezoekers