Fijn middel voor ruin die denkt dat die hengst is?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Fijn middel voor ruin die denkt dat die hengst is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-20 22:51

Hallo,

Ik ben in het bezin van een hartstikke lieve ruin. Ik heb hem 1,5 maand geleden verhuisd naar een stal waar hij veel buiten komt, ook in de winter. Dat was toch een belangrijke eis inclusief dat hij met meer soortgenootjes zou komen te staan. Op de andere stal stonden ze allemaal alleen op een stukje wei.

Enfin, op zijn eerste stal stond hij ook wel in een groepje maar 1 jaar daarna niet. Toen meneer op de nieuwe stal kwam werden alle merries zo'n beetje hengstig. En meneer wist echt niet wat hij er mee aan moest met al dat vrouwelijke en überhaupt paardenaandacht. Zeker met de merries vond hij iets te prachtig. Toen en dat is nu 1 maand geleden joeg hij alle ruinen op in de wei waar hij samen met 1 merrie stond. Dat ging niet goed. Toen is hij gezet bij een ruinen kudde en dat ging meteen van dag 1 perfect. Hele leuke vriendjes waar hij mee speelde en waarmee hij kriebelde. Eigenlijk datgene wat ik altijd voor ogen had. Super leuk.

Alleen begin van de week was er weer een merrie hengstig in de wei er naast. En meneer werd echt weer best wel gek. Niet gemeen naar andere paarden, maar wel heel onrustig en steigeren. De staleigenaresse zei dat mijn paard er wat dat betreft prachtig uit zag alleen wel de hele groep (zijn eigen kudde) op teelt bracht. Hij vond het maar wat mooi al die aandacht van die merrie die ook maar wat hinnikend naar hem toe kwam steeds. Dus nu staat hij weer even samen met zijn vriend in de grote paddock naast de weide. Wat ik snap. En hij vind het ook prima en ik ook. Daar heeft hij ook gewoon onbeperkt ruwvoer en vers drinkwater dus prima.

Maar vroeg mij toch af of er misschien iets van supplementen zijn wat hem zou kunnen helpen. Hij is volgens mij 100 procent ruin. En zodra de merrie niet hengstig meer is is de rust weer helemaal wedergekeerd.. gelukkig is er wel een mogelijkheid om hem alsnog buiten te houden alleen dan los van de kudde maar ergens zou je hem ook graag bij de kudde willen houden.

Iedere tip is heel erg welkom!

Alvast heel erg bedankt.


Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Fijn middel voor ruin die denkt dat die hengst is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 23:01

Monnikspeper of kamille kunnen wel de scherpe randjes eraf halen. Een poosje samen met een zeer dominante merrie zetten ook ;)
Kunnen de merries niet een land verderop?

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 23:04

Monnikspeper. Schijnt voor de heren net zo te werken als voor de dames. Sterker nog de Monniken namen het vroeger letterlijk zelf om hun lusten te kunnen bedwingen, omdat ze die niet mochten hebben.

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 23:05

Op onze stal zorgen we ervoor dat ze niet bij elkaar kunnen. Beide groepen staan zodanig apart dat ze slechts op een hele enkele plek nog net aan elkaar zouden kunnen snuffelen als ze beide hun telescoop-nek op zetten.

Daarnaast zou ik het in ieder geval even aankijken. Zodra de nieuwigheid eraf is, kalmeert de boel vaak wel.
Bedenk dat hengstig worden een verdedigingsmiddel van merries is op een nieuw (onbekend) paard.

Toen ik mijn Stippel kocht zei de verkoper dat ik waarschijnlijk niet zou gaan zien dat ze hengstig was. Nou, dat had ze in eerste instantie helemaal mis; het was echt niet te missen! Maar na twee keer was dat over en nu merk ik er inderdaad niks meer van.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Fijn middel voor ruin die denkt dat die hengst is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-20 23:49

Bedankt voor de reacties. Gelukkig ziet de staleigenaresse ook dat het vooral door z'n hormonen komt en niet door hem zelf. Dit jaar kan het helaas nog niet dat er echt een weiland tussen kan. denk wel dat dat enorm zou schelen. Volgende zomer komt er een weiland bij en dan is het wel een optie.

@Ikke dat wist ik niet! Ik kan met hem aan de hand prima langs een hengstige merrie stappen. dan vind hij het (gelukkig) allemaal prima en gaat hij absoluut niet showen of wat dan ook. misschien is het voor hem een kwestie an wennen? de merrie die in de paddock er naast staat was laatst weer hengstig en daar reageerde hij amper op. Daar zat tussende paddocks wel een halve meter tussen weet niet of dat het wat scheelt.

Gisteren stond hij helemaal te kijken naar de betreffende merrie 2 paddocks verderop. Hij had het zwaar te pakken :')

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 17:11

HorseTimeXL schreef:
Bedankt voor de reacties. Gelukkig ziet de staleigenaresse ook dat het vooral door z'n hormonen komt en niet door hem zelf. Dit jaar kan het helaas nog niet dat er echt een weiland tussen kan. denk wel dat dat enorm zou schelen. Volgende zomer komt er een weiland bij en dan is het wel een optie.

@Ikke dat wist ik niet! Ik kan met hem aan de hand prima langs een hengstige merrie stappen. dan vind hij het (gelukkig) allemaal prima en gaat hij absoluut niet showen of wat dan ook. misschien is het voor hem een kwestie an wennen? de merrie die in de paddock er naast staat was laatst weer hengstig en daar reageerde hij amper op. Daar zat tussende paddocks wel een halve meter tussen weet niet of dat het wat scheelt.

Gisteren stond hij helemaal te kijken naar de betreffende merrie 2 paddocks verderop. Hij had het zwaar te pakken :')

Tja, sommige paarden hebben een voorkeur.
Op onze stal staat een Welsh Cob die dekt. Maar hij dekte alleen een bepaalde merrie. Als ze samen stonden, dekte hij haar en zij liet dat ook altijd toe. Ze waren voorzichtig met elkaar dus nooit een punt geweest. De andere merries doet hij niks mee.

Die hormonen zijn trouwens gewoon van hemzelf :D maar een verandering van omgeving kan allerlei processen triggeren. Ben daar alert op maar de kans is groot dat het na een maand (of twee, hooguit) over is en hij weer z'n gewone zelf is.

Mocht hij echt blijven hangen aan die ene merrie dan kun je nog overwegen om ze samen te zetten en kijken of dat veilig is.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 18:51

ik zou die merrie dan ook aan de monnikspeper zetten want het is ook niet normaal dat ze hem steeds op zoekt hoor
alle vingers wijzen altijd naar de ruinen, maar merries kunnen zich soms ook echt belachelijk opdringerig gedragen.
zou dus zeker even overleggen :j

Pumpkins

Berichten: 3145
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Fijn middel voor ruin die denkt dat die hengst is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 19:02

De ruin bij ons op stal met vergelijkbaar gedrag kreeg merrie support. Dat werkte wel aardig, je moest er alleen wel op tijd mee beginnen. De desbetreffende ruin was ook laat gecastreerd (als 9 jarige) dat werkte ook niet echt mee.

Amber_anne

Berichten: 6894
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 19:05

ellepel schreef:
ik zou die merrie dan ook aan de monnikspeper zetten want het is ook niet normaal dat ze hem steeds op zoekt hoor
alle vingers wijzen altijd naar de ruinen, maar merries kunnen zich soms ook echt belachelijk opdringerig gedragen.
zou dus zeker even overleggen :j


Als eigenaresse van een merrie vind ik juist dat de merries altijd de schuld krijgen :+ Vind het een normaal iets dat ze elkaar opzoeken en zie het probleem ook niet zo...

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 19:08

meen je :D
bij mij kreeg echt altijd mijn ruin de schuld.
die heb ik zelfs nog laten testen, want iedereen riep dat is een klophengst.
was hij niet, en dat wist ik ook wel ...maar het was soms wel vervelend


Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 19:09

Ik zie ook het probleem niet zo zolang ze maar wel voorzichtig zijn. Gun ze ook dat pleziertje.

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 19:13

ellepel schreef:
meen je :D
bij mij kreeg echt altijd mijn ruin de schuld.
die heb ik zelfs nog laten testen, want iedereen riep dat is een klophengst.
was hij niet, en dat wist ik ook wel ...maar het was soms wel vervelend

Hier hetzelfde verhaal en men was zeer beledigd dat ik ze daarna de rekening van het onderzoek presenteerde.......

Ik blijf het een beetje wonderlijk vinden dat paarden maar sociaal moeten kunnen zijn maar zodra er iets van het verhaal van de bloemetjes en de bijtjes om de hoek komt zeilen, gaat paardenbezittend Nederland gillend op tilt. Laat de zoekfunktie er maar op los; echt alle zin en onzin wordt uit de kast getrokken om die mening te verdedigen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Fijn middel voor ruin die denkt dat die hengst is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 19:16

Weet je 100% zeker dat hij geen klophengst is?

<3 Sneakers <3

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 19:20

nine1987 schreef:
Weet je 100% zeker dat hij geen klophengst is?

Er lopen niet zoveel klophengsten rond als sommigen graag zouden willen (zodat ze daar alle schuld op kunnen schuiven).

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Fijn middel voor ruin die denkt dat die hengst is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 19:36

Het is vaak combi van gewillige merrie en zeer mannelijke ruin. En helemaal als er wat rivaliteit tussen ruinen is wordt het erger.

Zolang hij niet dekt en merrie + ruin geen schade oplopen zou ik niets geven.

Maar als merrie eigenaar ben ik heel blij dat mij merrie inmiddels niet meer bij een ruin staat die der letterlijk kapot dekte. En ze staat nog steeds bij een ruin, maar die dekt gelukkig niet.

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 20:21

Ik heb hier een ruin lopen van 26,zijn vriendin ging weg maar die was 33.Nu staat er een merrie bij van 7.
Als die hengstig is denkt meneer dat die nog hengst is en dat gaat vaak best wel tekeer.
Naar elkaar schoppen. Sinds kort lopen naast elkaar in een wei en dat gaat goed.
Ik zou ook wel eens willen weten wat je het beste kan geven.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 20:52

Ik heb hier anders een ruin die zo mak en braaf is, dat hij eigenlijk al jaren tussen verschillende merries in de groepen heeft gestaan. Tot er die ene merrie ineens hengstig werd en zich dusdanig ging aanbieden dat ze gewoon stond te squirten in zijn neus. Schrok toen toch wel even hoor! Was ineens een echte vent en als we ze niet uit elkaar hadden gehaald had hij er op geklommen. De pest is dat die van mij flatgebouw formaat is en de merrie nog net geen paard. Ik kijk tegenwoordig wel uit voor ik hem bij een merrie zet, wil dat toch niet op mijn geweten hebben.

Marije112

Berichten: 3385
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 21:07

ikke schreef:
HorseTimeXL schreef:
Bedankt voor de reacties. Gelukkig ziet de staleigenaresse ook dat het vooral door z'n hormonen komt en niet door hem zelf. Dit jaar kan het helaas nog niet dat er echt een weiland tussen kan. denk wel dat dat enorm zou schelen. Volgende zomer komt er een weiland bij en dan is het wel een optie.

@Ikke dat wist ik niet! Ik kan met hem aan de hand prima langs een hengstige merrie stappen. dan vind hij het (gelukkig) allemaal prima en gaat hij absoluut niet showen of wat dan ook. misschien is het voor hem een kwestie an wennen? de merrie die in de paddock er naast staat was laatst weer hengstig en daar reageerde hij amper op. Daar zat tussende paddocks wel een halve meter tussen weet niet of dat het wat scheelt.

Gisteren stond hij helemaal te kijken naar de betreffende merrie 2 paddocks verderop. Hij had het zwaar te pakken :')

Tja, sommige paarden hebben een voorkeur.
Op onze stal staat een Welsh Cob die dekt. Maar hij dekte alleen een bepaalde merrie. Als ze samen stonden, dekte hij haar en zij liet dat ook altijd toe. Ze waren voorzichtig met elkaar dus nooit een punt geweest. De andere merries doet hij niks mee.

Die hormonen zijn trouwens gewoon van hemzelf :D maar een verandering van omgeving kan allerlei processen triggeren. Ben daar alert op maar de kans is groot dat het na een maand (of twee, hooguit) over is en hij weer z'n gewone zelf is.

Mocht hij echt blijven hangen aan die ene merrie dan kun je nog overwegen om ze samen te zetten en kijken of dat veilig is.


't Zijn net mensen :') :):) :))

SHELBY (EJ Shot Gun x Super Natural x Samaii) [05-11-2022]
[Volg] Baby Shelby's avonturen in Zuid-Afrika!

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 22:46

Marije112 schreef:
't Zijn net mensen :') :):) :))

Neh, je moet het niet vermenselijken hè...... }:)

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Re: Fijn middel voor ruin die denkt dat die hengst is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 22:49

Monikspeper idd. Werkte voor mijn dekkende ruim super. Je zou er altijd een bloedtest tegen aan kunnen gooien om te checken of hij helemaal ruin is voor de zekerheid

Gigant mennen dressuur B+17 / L+11 / M+11/ Z+3
Gigant mennen vaardigheid L+3
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=181&t=1949470

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2014919

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-20 23:22

Haha echt he. Zou monniken peper eens zoeken. De staleigenaresse probeerd heel fijn mee te denken ook die van de merrie. En de staleigenaresse is ook heel erg van tsja het zijn zn hormonen. Van de week stond hij dan samen met zn vriend in de paddock en keek hij me aan maar hier is het toch ook prima, wat doe ik verkeerd baas :')

Als hij met een merrie samen staat en andere ruinen dan jaagt hij de ruinen echt op. Nu wilde hij al stijgerend door het draad heen het liefst en hij foute de andere ook op (hij staat met 3 andere ruinen in een groep). Ze staan normaliter van 11 tot 6 in de wei en ervoor en erna on paddocks en dan blijft die merrie ook echt bij zijn paddock staan piesen :+:. Het gekke is dat hij waar ik hem vandaan heb en waar hij geboren en getogen is hij ook met 1 ruin en 2 merries stond. Maar daar werd hij juist onderdrukt door die merries. Misschien revench ofzo :')

@linda ja daar zat ik nog wel aan te denken. Ook omdat de staleigenarwsse zei: dat toen mijn ruin op stal kwam hij staat er nu 2,5 maand denk ik, dat alle merries hengstig zijn haha.

ellepel

Berichten: 47314
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 09:02

gezien jouw laatste berichtje denk ik meer dat hij zijn plek in de groep duidelijk moet maken.
dus meer een rangorde dingetje.
denk dat je dit gewoon even tijd moet geven :j
niet elk paard is even goed in het omgaan en leven in een groepje.
dit zijn andere paarden, die van jou moet ze leren kennen, heeft wat meer tijd nodig.
denk dat je met een week of 3 verder de rust wel hebt

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 18:43

Ik zie ook het probleem niet zo zolang ze maar wel voorzichtig zijn. Gun ze ook dat pleziertje.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Fijn middel voor ruin die denkt dat die hengst is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-20 21:13

Ja absoluut maar hij wil bijna door het draad heen rennen en fokt zijn mede weide gewoontjes wel echt op dat het wel bijna gevaarlijk wordt. hij valt ze gelukkig niet aan oid maar ze worden wel dusdanig allemaal wild dat er dingen kunnen gebeuren.

maar.. de rust is bij de merrie ook weer weergekeerd en nu staat meneer weer heerlijk rustig in de wei. Ze hebben ze wel van wei gewisseld. Best maf hoe dat toch werkt. kan er ergens ook wel van 'genieten'. Klinkt heel raar maar voorheen stond hij in de zomer op z'n vorige stal helemaal alleen op de wei en dan zie ik dit en dan denk ik wat fijn dat hij zo veel contact heeft met z'n maatjes. Nu moet hij nog even z'n weg vinden bij merries die hem aantrekkelijk vinden haha.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 bezoekers