Camperbus/ buscamper als trekwagen voor 2 C pony's?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Camperbus/ buscamper als trekwagen voor 2 C pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 12:57

Nu ben ik gek op uitstapjes met een camperbus (huren we nu), maar het lijkt me ook heerlijk om vaker met mijn pony's op stap te kunnen.

Ik overwoog in een paardenvrachtwagen te investeren, maar droom ook van een camperbus.... en beide doen wordt wel een zeer exclusieve dure grap.

Dus mijn idee: een goede (relatief nieuwe) camperbus aanschaffen die een trailer met 2 C pony's (totaalgewicht tussen de 700 en 800 kilo + gewicht trailer) mag trekken.

Is er iemand die dit doet en tips heeft? Ik heb wel een topic uit 2016 gevonden, maar er zijn alweer veel soorten buscampers bijgekomen, en wellicht ook sterkere exemplaren.

(dit is wat Google vertelde: De meeste nieuwe opbouwcampers mogen zo'n 2.000kg trekken (buscampers veelal 2.500kg, tandema-assers veelal 1.800kg). Let hierbij op dat keuzes van diverse opties en accessoires het trekgewicht negatief kunnen beïnvloeden. Veelal geldt, hoe groter de camper, hoe minder trekgewicht.)

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:01

Het is eigenlijk gewoon een bus toch? Dus ik zou niet weten waarom het niet zo kunnen?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 13:10

loulou schreef:
Het is eigenlijk gewoon een bus toch? Dus ik zou niet weten waarom het niet zo kunnen?


Nee, dat denk ik op zich ook wel...
Maar het ding zelf heeft al meer gewicht doordat hij ingericht is, en je natuurlijk een schoonwatertank, en toilettank erin hebt....
Dus was benieuwd wie er ervaring mee heeft.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:15

Dan erop letten op hoe hoog de trekhaak zit. Bij een van onze bussen zit de trekhaak zo laag dat je er bijna geen aanhanger meer achter kan hangen als de bus zelf zwaar beladen is.

lukka63
Berichten: 1406
Geregistreerd: 13-09-06

Re: Camperbus/ buscamper als trekwagen voor 2 C pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:42

Wij hadden een camperbus (fiat ducato)en die trok met gemak trailer met 2 ijslanders !

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 13:43

lukka63 schreef:
Wij hadden een camperbus (fiat ducato)en die trok met gemak trailer met 2 ijslanders !


Jippie... Ik moet ook 2 IJslanders vervoeren, dus lijkt toch een goed plan dit!

lukka63
Berichten: 1406
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 13:49

Ninx schreef:
lukka63 schreef:
Wij hadden een camperbus (fiat ducato)en die trok met gemak trailer met 2 ijslanders !


Jippie... Ik moet ook 2 IJslanders vervoeren, dus lijkt toch een goed plan dit!


Op internationale ijslander wedstrijden zie je niet anders .

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 13:55

lukka63 schreef:
Op internationale ijslander wedstrijden zie je niet anders .


Tja, daar kom ik nooit.... had ik dus moeten doen, haha! Wat geweldig!

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Camperbus/ buscamper als trekwagen voor 2 C pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:04

Wij zitten hier ook aan te denken.
Leaseauto mag maar 1.5 paards trailer trekken. 2e auto is bewust een zuinig bakkie vanwege de hoeveelheid km en het lage brandstofverbruik.

Dus ons idee is om volgend jaar eens te kijken naar de combinatie van kampeerbus met 2 paards trailer trailer.
Ik lees ff mee dus.

lukka63
Berichten: 1406
Geregistreerd: 13-09-06

Re: Camperbus/ buscamper als trekwagen voor 2 C pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 14:56

Wij hadden trouwens een Possl .

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Camperbus/ buscamper als trekwagen voor 2 C pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:03

Mijn ouders hebben een burster nexxo gekocht en die mag ook 2000 kilo trekken. Zij hanger er alleen een boottrailer achter ipv een paard.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 15:12

Mijn vriend wil graag een Possl, dus zou mooi zijn als die idd een trailer kan trekken!


lukka63 schreef:
Wij hadden trouwens een Possl .

Echwel

Berichten: 12459
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Camperbus/ buscamper als trekwagen voor 2 C pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:37

Letten jullie bij aankoop camper wel op het laadvermogen

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 13:44

Echwel schreef:
Letten jullie bij aankoop camper wel op het laadvermogen

Dat laadvermogen is beperkt; daar zijn nauwelijks uitzonderingen op.

Het allerbelangrijkste: kijk heel goed of die inrichting wel echt handig is. Het gros van die buscampers is door dronken kerels ontworpen; anders kun je het zo stompzinnig niet bedenken!
Het gros van de fabriekscampers is brandhout, in deze context.

Zoek even goed op Marktplaats; daar zitten enkele toko's die specials bouwen en die een uitgebreid archief hebben; veel inspiratie!
Overweeg 'm zelf te bouwen.

Echwel

Berichten: 12459
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Camperbus/ buscamper als trekwagen voor 2 C pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:11

daarom hebben wij zelf gebouwd, volledig beladen met alles wat we meenemen 2900kg.

Veel kant en klaar tikken leeg al de 3200kg aan

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Camperbus/ buscamper als trekwagen voor 2 C pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:18

wij hebben een Fiat Ducato (knaus) buscamper. Die mag 2300 kg trekken dus een 2 paards met 2 paarden. Je gaat sowieso met de combinatie bus + trailer over de 3500 kg heen en moet je wel E hebben.

Echwel

Berichten: 12459
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Camperbus/ buscamper als trekwagen voor 2 C pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:19

Onze renault master automaat mag 2500kg trekken.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:07

Ninx schreef:
Mijn vriend wil graag een Possl, dus zou mooi zijn als die idd een trailer kan trekken!


lukka63 schreef:
Wij hadden trouwens een Possl .


Dat kan hij, mijn ouders hebben een. Heb daar mijn 2 paards trailer + 2 friezen erin in Noorwegen rondgereden, berg op en af..

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:45

Wij hebben een Volkswagen camperbus en die mag prima een trailer trekken, tot 2000 kilo. Wel een wat oudere bus, met grootste dieselmotor. Trekt prima, kan dus zeker! Wij vinden de bus heerlijk, wil hem niet meer missen, zijn er net een weekje mee wezen kamperen. Ik zou indien je met een trailer rijden prima vind, gewoon voor een bus gaan. Wij hebben een california indeling, origineel, zou niet anders meer willen en dan heb je dacht ik 700 kilo laadvermogen. Wij met zijn 4-en en ons beetje bagage gaat dat prima. Je moet in een camperbus indien je voor een kleinere gaat, wel creatief zijn met wat je meeneemt, maar wij ervaren dat met gezin van 4 niet als een probleem. Maar als ik zie wat sommigen allemaal meeslepen naar een camping, dan moet je je bedenken dat dit niet gaat. Wij zijn niet voor de Possl etc gegaan, omdat we de camper ook gewoon gebruiken als tweede auto, dan is deze toch een stuk handiger met parkeren etc.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Camperbus/ buscamper als trekwagen voor 2 C pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:48

@MightyMike, goed om te horen, want mijn man wil heel graag een Volkswagen Californië gaan kopen en ik wil daar mijn trailer achter kunnen hangen, aangezien mijn leaseauto na dit jaar vervangen moet worden door een volledig elektrische auto.

Hij heeft eerder (13 jaar terug) een T3 gehad, en wil heel graag weer zoiets terug.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:51

Haha, wij zijn ook begonnen in een T2, jaren geen gehad en toch weer gezwicht. Ik vind het heerlijk, zelfs de kinderen van 11 en 13 vinden het gaaf en veel leuker dan de caravan. Mijn man rijd ook geheel elektrisch geleast en zo gebruiken wij de bus als tweede auto nu, voor ons niets anders meer. Ja, wellicht een nieuwere ooit, waren ze maar iets goedkoper. Wij hebben er veel bekeken, ook met zelf bouw, maar voor ons tipt niets aan een California, erg handig allemaal.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 22:56

Ik heb een Fiat Ducato 15 2,8 JTD buscamper gehad, een Knaus Boxstar 550 camper. Massa rijklaar 2560 kg., mocht 2000 kg. trekken. Ik ben meerdere keren met mijn vorige paard in de tweepaardstrailer op vakantie geweest en heb er ook wel twee grote paarden mee in de trailer vervoerd, dat ging prima.
Ik vond de indeling die die camper had voor mij ideaal.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 20:14

Ik heb ook een vraag aan de eigenaren van buscampers hier.. Wilde eigenlijk zelf een topic openen maar bedacht me toen dat ik dit topic recent had gezien :D

Moet je voor een buscamper een autoverzekering of een camperverzekering hebben? Ik zat te kijken op marktplaats en deed een check op kenteken van een camperbus (mercedes vito met wegenbelasting campertarief). Bij de ANWB kwam ik bij de autoverzekering uit op een bedrag van 175 euro voor alleen WA :wow: :wow: :wow: Toen ging ik bij Univé kijken maar kreeg ik de melding dat het kenteken geen personenauto was. Als ik dan bij camperverzekering kijk staat er een verzekerd bedrag van 25 euro. Aangezien het dus eigenlijk een camper is, neem ik aan dat je ook gewoon een camperverzekering kunt nemen toch?

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 21:18

Emita schreef:
Ik heb ook een vraag aan de eigenaren van buscampers hier.. Wilde eigenlijk zelf een topic openen maar bedacht me toen dat ik dit topic recent had gezien :D

Moet je voor een buscamper een autoverzekering of een camperverzekering hebben? Ik zat te kijken op marktplaats en deed een check op kenteken van een camperbus (mercedes vito met wegenbelasting campertarief). Bij de ANWB kwam ik bij de autoverzekering uit op een bedrag van 175 euro voor alleen WA :wow: :wow: :wow: Toen ging ik bij Univé kijken maar kreeg ik de melding dat het kenteken geen personenauto was. Als ik dan bij camperverzekering kijk staat er een verzekerd bedrag van 25 euro. Aangezien het dus eigenlijk een camper is, neem ik aan dat je ook gewoon een camperverzekering kunt nemen toch?

Waar je bij camperverzekeringen even alert op moet zijn is km-beperking. Je mag dan niet meer dan een bepaalt aantal km per jaar rijden en dat zijn er meestal niet zoveel.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Camperbus/ buscamper als trekwagen voor 2 C pony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 21:29

Wij hebben altijd een VW (T4) Westfalia camper voor de trailer. Werkt prima. Een C welsh en een klein paard :)