Kitten allergische reactie op vaccinatie?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Kitten allergische reactie op vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-20 22:09

Allereerst; DA al geprobeerd te bellen en appen, nog geen reactie. Ook vriendin geappt wiens schoonzus DA is en geen reactie. Ook van alles gegoogled maar niks concreets gevonden. Misschien is er een kansje dat er op bokt ook iemand is die weet wat dit kan zijn..

De kittens van mijn zus hebben vandaag hun entingen op +\- 12 weken gehad. Één van de twee heeft nu opeens erg natte, gezwollen oogjes. Is verder actief, heeft net nog wat gedronken. We kunnen niet vinden of het een reactie op de enting kan zijn. Iemand enig idee?


Afbeelding

Afbeelding

Edit: kin is ook gezwollen

I'm a reasonable girl, get off my case..

Altijd al een originele kür op muziek willen rijden? *klik* voor meer info!


_Cathalijne

Berichten: 855
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Kitten allergische reactie op vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:11

Oef ik vind het wel dik in het gezicht. Daar zou ik toch zo rap mogelijk even mee naar de DA gaan (desnoods spoedlijn bellen voor advies). Of het een reactie op de enting is, of op iets anders is zo niet te zeggen, maar ik vind hem wel echt te bol in het gezicht

TLove because He first loved Us
I John 4:19

mellamoshan

Berichten: 4255
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:12

Ziet er inderdaad uit als allergische reactie. Toch even kijken of er anders een dienstdoende arts is lijkt mij het beste. Sterkte

Met vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil...

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Re: Kitten allergische reactie op vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-20 22:13

We hebben een spoedlijn gevonden die nu wordt gebeld!

I'm a reasonable girl, get off my case..

Altijd al een originele kür op muziek willen rijden? *klik* voor meer info!

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Kitten allergische reactie op vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:18

veel succes TS!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-20 22:28

ruitje schreef:
veel succes TS!


Dankjewel! Dierenarts bereikt, auto geregeld en onderweg!

I'm a reasonable girl, get off my case..

Altijd al een originele kür op muziek willen rijden? *klik* voor meer info!

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Kitten allergische reactie op vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:29

Succes!

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

_Cathalijne

Berichten: 855
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:30

Sterkte TS!!, laat je even weten wat de uitkomst is?

TLove because He first loved Us
I John 4:19

Loreke2
Berichten: 316
Geregistreerd: 26-02-08

Re: Kitten allergische reactie op vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:43

Fijn dat je een dierenarts hebt kunnen bereiken. Zou het ook laten nakijken.

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-20 22:47

Ik zal updaten! Dank jullie wel voor het mee denken en de goede wensen.

We zijn thuis aan het duimen, mijn zus heeft zo’n pech met katten..
Haar eerste kitten uit een opvangnestje werd na een week ernstig ziek, DA heeft toen een kogel in zijn lijfje gevonden, na een paar weken keihard vechten was hij weg..
de tweede (ook opvang) was echt haar soulmate.. je denkt dat honden op hun baasjes lijken, nou, mijn zus en die kat waren zo ongeveer één en dezelfde. Kwa karakter, zelfde blik, alles. Die heeft maar 8 jaar mogen worden, tumor op haar schildklier. Die is 2 maanden terug overleden.

Nu heeft ze dus die 2 kittens (ook opvang, uit verschillende nestjes) en ze maakt zich al steeds zorgen dat er iets gebeurt en nu dit :(

En ze zorgt er zo ontzettend goed voor..

I'm a reasonable girl, get off my case..

Altijd al een originele kür op muziek willen rijden? *klik* voor meer info!

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Kitten allergische reactie op vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:49

Ach dan is het extra rot ja! Ik duim voor jullie!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Re: Kitten allergische reactie op vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-20 23:06

Nou, ze is geweest! Bij onze vaste DA.
Kitten heeft een prikje gehad tegen de zwelling, DA denkt ook een allergische reactie (Wss niet op het vaccin dus toeval dat het op dezelfde dag was).

We kennen deze DA goed en weten dat als hij ook maar een kleine verdenking had op had op iets ernstigs, hij de kitten daar had gehouden (mijn eigen brokkenpiloot heeft daar van de week nog een nacht doorgebracht vanwege een ontstoken pootje). Dus we kunnen weer effe ademhalen! Nu hopen dat het frummeltje zich snel beter voelt

I'm a reasonable girl, get off my case..

Altijd al een originele kür op muziek willen rijden? *klik* voor meer info!

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Kitten allergische reactie op vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 00:14

Sterkte er mee. Het kan ook een reactie zijn op een stofje in de enting. Dikke oogjes is niet per definitie een acute ent reactie, maar toch fijn dat jullie bij de DA geweest zijn voor de zekerheid.

Het is wel iets om bij een volgende enting in de gaten te houden, een redactie kan dan heftiger zijn, ik zou voor de zekerheid weleen enting van een ander merk willen hebben.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 06:15

Daphara schreef:
Sterkte er mee. Het kan ook een reactie zijn op een stofje in de enting. Dikke oogjes is niet per definitie een acute ent reactie, maar toch fijn dat jullie bij de DA geweest zijn voor de zekerheid.

Het is wel iets om bij een volgende enting in de gaten te houden, een redactie kan dan heftiger zijn, ik zou voor de zekerheid weleen enting van een ander merk willen hebben.

Ik ga hier in mee. puur toeval met enten en allergische reactie geloof ik niet in. Gelukkig nooit katten met allergische reactie gezien na enting. Maar bij honden/pups heb ik dit al wel vaker gezien helaas. Zag er het zelfde uit. Zeker de 2e keer voor een ander merk enting gaan.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Kitten allergische reactie op vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 06:25

Je kan katten ook laten titteren,misschien een idee voor de volgende keer als ze zo heftig reageert. Voor beide toch sneu zo. Je zus en het kitten.

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Re: Kitten allergische reactie op vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-20 07:39

Afbeelding

Helemaal opgeknapt!

Ik ga jullie tips doorgeven :)
Het gekke is dat de plek van de prik zelf niet verdikt was, dat is (volgens wat we konden vinden) de eerste plek waar het zou gaan zwellen in geval van allergie.
Maar kan zeker geen kwaad om met een ander merk te enten.
Kan titeren al zo jong, als ze nog niet voor alles het eerste vaccin hebben gekregen?

We dachten ook nog dat het misschien door het wormen middel zou kunnen komen. Bij de eerste ontworming kotste hij het pilletje na 5 minuten weer uit (was wel echt voor kittens en de juiste dosis).
Gister bij de DA is hij ook weer ontwormd.

I'm a reasonable girl, get off my case..

Altijd al een originele kür op muziek willen rijden? *klik* voor meer info!

Moon_light94

Berichten: 3425
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 07:41

Titeren kan wel bij kittens, maar je moet er rekening mee houden dat het ook antistoffen van moeder meegekregen kunnen zijn wat je meet. Dus op 12 weken titeren en goede uitslag, zou zomaar op 16-24 weken een andere uitslag kunnen geven.
Ik zou in dit geval denk ik gewoon de enting doen denk ik (al dan niet met een ander merk) en dan op 1 jaar als je wil overgaan op titeren :)

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:16

Bambolina schreef:
[ [url=m/fb9Rgv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Helemaal opgeknapt!

Ik ga jullie tips doorgeven :)
Het gekke is dat de plek van de prik zelf niet verdikt was, dat is (volgens wat we konden vinden) de eerste plek waar het zou gaan zwellen in geval van allergie.
Maar kan zeker geen kwaad om met een ander merk te enten.
Kan titeren al zo jong, als ze nog niet voor alles het eerste vaccin hebben gekregen?

We dachten ook nog dat het misschien door het wormen middel zou kunnen komen. Bij de eerste ontworming kotste hij het pilletje na 5 minuten weer uit (was wel echt voor kittens en de juiste dosis).
Gister bij de DA is hij ook weer ontwormd.

Oef ontwormen en enten tegelijk.. Dat zou ik nooit doen.. Is wel heel veel voor zo'n klein lijfje..

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi


Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:17

1 van onze katten heeft ook een dikke kop gehad na zijn 2e kitten enting. Binnen een halfuur een hamsterhoofd. Gelijk de da gebeld en een prednison prik gehad. Was snel weer over gelukkig.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Re: Kitten allergische reactie op vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:47

Precies om te kunnen zien waar ze eventueel allergisch op reageren zouden wij nooit enten en ontvloooien/ontwormen tegelijk. Zelfs vlooien en worm middelen eerst apart geven.

Ik heb het ook nog nooit gehoord als entreactie (wel slome katten met koorts of een bult op de plek van injecteren inderdaad). Maar dat betekent niet dat het daar niet van kan zijn.

Ook hoeft het niet als nu reactie heeft gehad te betekenen dat ze de volgende keer ook weer een reactie heeft. Ik zou haar dan in de ochtend laten vaccineren en dan of bij de DA laten of dat je haar die dag even in de gaten kan houden en evt terug naar arts kan als nodig.

_Cathalijne

Berichten: 855
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:03

Fijn dat het katje weer wat opgeknapt is TS. Komende dagen maar lekker extra vertroetelen, en goed in de gaten houden (op gegeven moment is de, ik gok dexa, of anders prednison) uitgewerkt, dus dat is altijd even het moment om aan te kijken of het stabiel blijft (meestal wel het geval hoor ;-).

En verder zijn de meeste tips al gegeven. Houdt er de volgende keer rekening mee, enten/ontwormen en dergelijke loskoppelen van elkaar. Ga ook even na of er gister niks anders gebeurd is? In de tuin gezeten, wellicht is het katje ergens door gestoken?

Over het titeren: ik ben zeker voor titeren, maar niet in plaats van de basisentingen. Titeren voor de basis-enting doe je om te bepalen of de maternale immuniteit weg is. Deze maternale immuniteit (antistoffen meegekregen door de moeder) blijven doorgaans tussen de 6-12 weken aanwezig (soms korter, soms ook langer). Zolang de maternale immuniteit nog aanwezig is kan de kitten geen eigen antistoffen aanmaken tegen het vaccin. Omdat we nooit precies weten wanneer deze antistoffen wegvallen enten we doorgaans 2x, waarbij er een grote kans is dat 1 van de 2 entingen aanslaat.

Titeren voor de basis-entingen doen we dus puur om het juiste moment van vaccineren te bepalen. Nadeel is wel dat je de enting zet op het moment dat de maternale immuniteit weggevallen is, en het katje dus een tijdje zonder immunitieit/antistoffen tegen de gevaccineerde ziekten rondloopt (hetgeen we ook proberen te voorkomen door 2x de enting te zetten). Nu tijdelijk zonder antistoffen rondlopen is geen ramp, zeker niet bij een binnenkat, maar is wel een risico. Al kan dit ook voorkomen bij de 2x enting.

Kortom: titeren prima idee, zeker als er mogelijks een allergische reactie optreedt. Mijn advies (als student dierenarts), basisentingen laten zetten, en dan vanaf 1 jaar titeren

TLove because He first loved Us
I John 4:19

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Re: Kitten allergische reactie op vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-20 11:35

Dank weer voor het meedenken! :)
Even ter verduidelijking; omdat de eerdere ontworming dus was mislukt heeft DA een uitzondering gemaakt omdat ontwormen erg belangrijk is en er nu eigenlijk te veel tijd heeft gezeten tussen het ontwormen in. Vandaar ontworming en enting tegelijk. De andere kitten heeft alleen enting gehad.
Ik was zelf niet bij de afpsraak dus vertel sommige dingen misschien niet helemaal goed na.

Zus is aan het werk dus ik ben nu aan het babysitten. Ze zijn allebei niet heel wild nu, denk deels door de warmte en deels door de enting, maar verder lijkt het weer helemaal goed te gaan. We hebben ook nog een muggenbultjes ontdekt op zijn neusje, dus dat zou zomaar ook nog mee hebben kunnen gespeeld.

I'm a reasonable girl, get off my case..

Altijd al een originele kür op muziek willen rijden? *klik* voor meer info!

KarmaChansy

Berichten: 6925
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 17:00

Bambolina schreef:
[ [url=m/fb9Rgv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Helemaal opgeknapt!

Ik ga jullie tips doorgeven :)
Het gekke is dat de plek van de prik zelf niet verdikt was, dat is (volgens wat we konden vinden) de eerste plek waar het zou gaan zwellen in geval van allergie.
Maar kan zeker geen kwaad om met een ander merk te enten.
Kan titeren al zo jong, als ze nog niet voor alles het eerste vaccin hebben gekregen?

We dachten ook nog dat het misschien door het wormen middel zou kunnen komen. Bij de eerste ontworming kotste hij het pilletje na 5 minuten weer uit (was wel echt voor kittens en de juiste dosis).
Gister bij de DA is hij ook weer ontwormd.


geen kitten maar wel een pup, ook op de dag van de enting flinke reactie, plek van de enting ook niet gezwollen trouwens, met de volgende enting heeft die een ander merk gehad en geen reactie :)

Afbeelding

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-20 10:12

KarmaChansy schreef:
Bambolina schreef:
[ [url=m/fb9Rgv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Helemaal opgeknapt!

Ik ga jullie tips doorgeven :)
Het gekke is dat de plek van de prik zelf niet verdikt was, dat is (volgens wat we konden vinden) de eerste plek waar het zou gaan zwellen in geval van allergie.
Maar kan zeker geen kwaad om met een ander merk te enten.
Kan titeren al zo jong, als ze nog niet voor alles het eerste vaccin hebben gekregen?

We dachten ook nog dat het misschien door het wormen middel zou kunnen komen. Bij de eerste ontworming kotste hij het pilletje na 5 minuten weer uit (was wel echt voor kittens en de juiste dosis).
Gister bij de DA is hij ook weer ontwormd.


geen kitten maar wel een pup, ook op de dag van de enting flinke reactie, plek van de enting ook niet gezwollen trouwens, met de volgende enting heeft die een ander merk gehad en geen reactie :)

[ [url=m/8XfRoP.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oohhhh arm ding! Fijn dat het helemaal goed is gekomen ook

I'm a reasonable girl, get off my case..

Altijd al een originele kür op muziek willen rijden? *klik* voor meer info!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 42 bezoekers