Mest composteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-20 23:08

Ik heb er ooit eens van gelezen op bokt en ben benieuwd, werkt het?

Mijn mest raak ik niet meer kwijt. Boeren halen het niet op, voor een container te weinig ruimte want achter kunnen ze met de vrachtwagen niet komen.
Daarbij woon ik omringd door buren...


Nu zag ik 3 compostbakken aan elkaar van 1200 liter. Eventueel mooi om mee te beginnen?

Ik heb 2 belgen staan en 2 mini's. Wat uit de mini's komt is nog te verwaarloosen dat zou zelfs in de groene bak passen bij wijs van spreken :')

Maar composteert het snel genoeg? Hoeveel compost hou je over?
Compostwormen erdoor?

Ik heb een klein moest tuintje, 3 fruitbomen en struiken. Dus raak ik daar alles kwijt?


Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 00:02

...ben er bang voor... Maar je kunt altijd een deel composteren. Het biodynamische hierin vind ik zelf erg mooi.
Op mijn werk hebben we een zeer kleine veestapel, wat meer tuinen. Ik ben afgelopen winter begonnen met composteren ipv mest af laten voeren. Het proces zelf kostte een half jaar voordat de eerste helft in de tuinen verwerkt kon worden. De 2e helft is nu bijna vol, en gaat dan komend voorjaar gebruikt worden.

Wormen kreeg ik vanzelf, hele colonies :') Onze mesthoop zit in een betonnen bak. Ik heb eerlijk gezegd geen idee van hoeveel liter. Doordat ik nu de volle helft laat composteren en ondertussen de andere helft start met volgooien, lopen (kruipen) wormen ook vanzelf over naar het nieuwe deel.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 00:56

Ik vrees van niet. Heb meerdere hopen gezien die ook moesten gaan composteren, maar wat niet gelukt is. Zelfs na een jaar niet.

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 01:06

Ik ben 3 maanden terug begonnen met compostbakken. Warm composteren (dat gebeurt vanzelf wel met mest ;-) ) gaat best snel.

Mijn 3 paarden plus 1 pony produceren bijna 1 kuub=1000liter mest per week (Er gaan ongeveer 15 kruiwagens in een kuub). Na 2-3 maanden is dat tot de helft gereduceerd. Het is dan donker van kleur en ruikt naar aarde ipv mest. Ik heb 2x omgeschept naar een nieuwe bak (gewoon 4 pallets tegen elkaar, geen fancy compostbak)

De hoop die ik in de winter verzameld had was maar deels goed gecomposteerd na een half jaar, dus het gaat niet altijd vanzelf goed.

Tip: op YouTube staan zat filmpjes over composting horse manure.

Ik denk zomaar dat je het als compost wel aan je buren kwijt kunt :-)

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Tictak
Berichten: 17
Geregistreerd: 29-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 06:36

Wat een interessant topic.
Hier komen de paarden binnenkort ook aan huis. Ik heb zelf ook al het een en ander opgezocht over het composteren, op de site van bio-ron ( https://www.bio-ron.com/producten/bodem ... maken.html ) kon ik al veel vinden.
Daar staat ook 2à3 grote paarden/ hectare. Maar ik weet hier dat er al een paar buren staan te popelen om compost te krijgen.

Ik zou de mest een jaar laten composteren en af en toe keren. De wormen komen normaal vazelf.

Anomien

Berichten: 7373
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:15

Wat doen jullie dan met zoveel compost?
Ik zie dan een lading in de tuin gaan, maar daT is ook weer flink werk met alle onkruid wat er graag op groeit.

Mama van mijn lieve meisjes

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-20 08:23

Compost aan de buren betwijfel ik....

Dus we gaan in iedergeval dan al zeker meer bakken nodig hebben :)

Meer info blijft welkom

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:41

Wij composteren onze mest. Het werkt ontzettend goed maar t is wel best wat werk.. de compost gaat in de tuin en rijden we uit over de wei en dat komt de grond echt zichtbaar ten goede..

Wij gebruiken geen speciale bakken of compost wormen overigens.. wel een speciale compost thermometer

Wij maken gewoon hoopjes van mest met voldoende groen erdoor.. dan gaat de hoop 'aan'.. vervolgens goed de temperatuur bij houden.. deze mag niet boven de 73 graden komen want dan gaan de goede schimmels en bacteriën dood.. daarnaast als de temperatuur te hoog is of terug gaat zakken dan schep je de hoop om zodat er weer zuurstof in komt.. na ongeveer 3 a 4 weken is je mest veranderd in een soort bosgrond..


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:44

Geprobeerd, maar mijn compostbakken (120*80) zijn binnen de drie weken vol (2 belgen en 1 pre).
Ik zou dus een 19 tal bakken nodig hebben om een gans jaar te kunnen mest opslaan, en dan ook voldoende grond om telkens om de 3 weken een bak uit te kunnen scheppen.
Het kost me trouwens 2 uur schepwerk per bak om een leeg te scheppen...
Ik werk nu met een kuubkist dat mijn hooiboer wekelijks komt ophalen.
Als dit niet meer werkt schaf ik me een aanhanger aan en breng het zelf eens per week naar de boer of pensionstal.

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-20 08:46

Ik moet wel bakken gebruiken. Niet heel veel ruimte en de buren hebben last van vliegen.

Hoewel ik denk dat de vliegen van de koeien komen paddock is altijd schoon en daar zie ik amper vliegen.

Had bakken gezien met deksels maar wel voldoende lucht gaten....

Zelf naar de boer brengen willen ze ook niet. Hebben allemaal voldoende mest hier ;(

Licor

Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:50

Wij hebben bij onze compost hopen echt geen vliegen inderdaad.. Ik zou dan misschien ipv een bak gebruiken er een zeil over heen leggen


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:09

Pompoenen planten, ze eten heel veel van de mest op.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:41

Ook ik volg even. Heb ook al het een en ander gelezen maar meer info is altijd welkom.
TS ik weet niet hoe goed je Duits is, maar in Duitsland wordt het ook gebruikt, en is veel info te vinden. Oa over mestwormen en andere vormen die gebruikt kunnen worden.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-20 09:44

Mijn duits is een ramp :')


Maar we gaan zekee een poging wagen. Ga straks de compostbakken bestellen. Dan over een maand nog een set :)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 12:41

Hoe groot is je perceel?
En hoeveel M2 daarvan is gras en tuin?

Als je gewoon te veel paarden hebt op te weinig grond zul je het toch elders af moeten zetten. Dat gaat inderdaad beter als het al gecomposteerd is. Ook kun je het dan in je eigen tuin in dikkere laag gebruiken dan als vaste mest.

Maar hier hebben wij in 3 maanden een mestbak van 2,5 bij 7,5 en 1 meter hoog al vol (6 paarden)... En dat uitrijden is bij ons over ongeveer 1 tot 1,5 ha. Als we het langer konden laten liggen zou het wel flink slinken.

Ik heb onvoldoende grote mestbak om alles jaar rond zelf kwijt te kunnen qua opslag. Daarom brengen wij het voor een deel weg met een kar. Naar een boer.

Willen ze het ook niet hebben tegen een vergoeding? Hier kun je het in het najaar of voorjaar vaak wel kwijt bij iemand op het bouwland. Dat wordt dan ondergeploegd. Daar willen boeren vaak wel vaste mest op hebben voor de bodemstructuur.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Mest composteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:44

Composteren van mest werkt prima. Maar ofwel je moet er de ruimte voor hebben om het te kunnen laten liggen (dan heb je er ook geen werk aan) ofwel je moet er moeite in steken. En enige ruimte voor het composteren heb je sowieso nodig natuurlijk, plus je moet het kunnen afzetten de ruimte daarvoor zelf mist.

Hier ruimte zat en dan kun je zonder enig gedoe composteren. In de zomer warm composteren en verder koud. Wormen komen er vanzelf in en alles doet gewoon zijn werk. Soms sneller, soms trager, maar uiteindelijk wordt het allemaal heerlijke compost. Dat gebruik ik in de tuin of ik verhoog er een pad mee of ik rijd het uit.

koeien op de weg...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, Ponylover_11 en 105 bezoekers