Verzamelde galop ipv draf

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merylpluche
Berichten: 80
Geregistreerd: 29-03-20

Verzamelde galop ipv draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 21:45

hoi hoi,ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb midden juni mijn eerste paard gekocht. Een super brave 12 jarige ruin van 1m76. Hij reed M2 en werd Z1 getrained. Ik ben nu al een aantal weken met hem aan de slag en sinds kort wil hij bij het opwarmen niet meer van stap naar draf. Hij vertrekt in verzamelde galop, soms zelfs verzamelde contragalop. Van zodra dat ik hem erdoor krijg, kan ik wel overgangen rijden van stap naar draf en terug naar stap.
Is hij mij nu aan het testen of zou het kunnen dat hij ergens last heeft? Vandaag liep hij idd niet zuiver in draf, pas na goed doorgaloperen was het beter.

Benieuwd wat jullie ervaringen zijn en welke tips jullie kunnen geven?

Anomien

Berichten: 7380
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 21:47

Wat is je eigen niveau?
Als ik dit zo lees kan ik het mij goed voorstellen dat je paard erg netjes is opgeleid en jij misschien te grof bent in je hulpen. Dus hij luisterd te goed en jij mag werken aan de grofheid van je hulpen.

Maar dat is op basis van een stukje tekst. Ik hoor/zie dit probleem wel vaker bij niveau verschil maar kan het uiteraard nu fout hebben

Onzuiverheid in draf kan teugelkreupelheid zijn. Ook weer te maken met je eigen niveau.

Uitgaande dat ie gewoon netjes goedgekeurd is in juni
Laatst bijgewerkt door Anomien op 30-07-20 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 21:48

Tja de ellende van een goed opgeleid paard is dat de ruiter heel precies de hulpen moet geven. Ik gok dat jouw hulpen te onduidelijk zijn en dat je paard er maar het beste van probeert te maken en gokt dat jij verzamelde galop vraagt. Het is vooral wijsheid om erg goed les te gaan nemen zodat jullie elkaar leren begrijpen!

En zeker niet boos worden op je paard! De kans dat het aan het dier ligt is erg klein...

xChanelx
Berichten: 1920
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 21:49

Wat is je eigen niveau?
Moeilijk om te zeggen natuurlijk van achter de computer, maar het klinkt alsof je tegenstrijdige hulpen geeft. Kan het zijn dat je teveel tegenhoudt aan de voorkant?/een te grote beenhulp geeft? Wat doet hij als je stapt met een langere teugel of contactteugel en dan je kuit aandrukt?

En wat bedoel je met "als ik hem erdoor krijg"?

Merylpluche
Berichten: 80
Geregistreerd: 29-03-20

Re: Verzamelde galop ipv draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 21:54

Mijn niveau is idd niet zo hoog, ik rij zelf 2 jaar en moet idd nog wel aan mijn hulpen werken. Het gekke is dat hij dit niet deed de eerste weken. Ik volg 3x per week privé les en ook mijn trainster weet het niet zo goed waarom hij dit nu doet. Volgens haar is het vooral om mij te testen. Alle andere oefeningen gaan vlot (wijken/schouder binnenwaarts, galop,...). Met erdoor krijgen bedoel ik dat hij uiteindelijk wel draaft en niet meer in die verzamelde galop zit.

Merylpluche
Berichten: 80
Geregistreerd: 29-03-20

Re: Verzamelde galop ipv draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 21:55

Oh ja en ik rij met lange teugels tijdens de opwarming, voorwaarts neerwaarts . Dat heeft die zeker nodig door zijn lange rug. Nadien pak ik de teugels wat korter.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 21:56

Hier doet de merrie het nog wel eens als ze ongehoorzaam is/ niet goed aan het been is.

Anomien

Berichten: 7380
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 21:56

Merylpluche schreef:
Mijn niveau is idd niet zo hoog, ik rij zelf 2 jaar en moet idd nog wel aan mijn hulpen werken. Het gekke is dat hij dit niet deed de eerste weken. Ik volg 3x per week privé les en ook mijn trainster weet het niet zo goed waarom hij dit nu doet. Volgens haar is het vooral om mij te testen. Alle andere oefeningen gaan vlot (wijken/schouder binnenwaarts, galop,...). Met erdoor krijgen bedoel ik dat hij uiteindelijk wel draaft en niet meer in die verzamelde galop zit.


Ik zou die andere oefeningen eens laten voor wat het is. Gewoon echt werken aan je eigen basis. Anders sla je zelf veel stappen over terwijl je paard ze wel kent. Jij ze onder niveau uitvoert en je een hoop miscommunicatie veroorzaakt op langere termijn...

Zoiets als drafcommando geven en contragalop krijgen.

Basis... echt begin daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 21:56

Merylpluche schreef:
Mijn niveau is idd niet zo hoog, ik rij zelf 2 jaar en moet idd nog wel aan mijn hulpen werken. Het gekke is dat hij dit niet deed de eerste weken. Ik volg 3x per week privé les en ook mijn trainster weet het niet zo goed waarom hij dit nu doet. Volgens haar is het vooral om mij te testen. Alle andere oefeningen gaan vlot (wijken/schouder binnenwaarts, galop,...). Met erdoor krijgen bedoel ik dat hij uiteindelijk wel draaft en niet meer in die verzamelde galop zit.


Dan doe jij iets verkeerd. Zoek een andere instructie die je wel. Kan helpen. 3x per week les en geen "vooruitgang" is natuurlijk zonde geld

Anomien

Berichten: 7380
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 21:58

Marije_1997 schreef:
Merylpluche schreef:
Mijn niveau is idd niet zo hoog, ik rij zelf 2 jaar en moet idd nog wel aan mijn hulpen werken. Het gekke is dat hij dit niet deed de eerste weken. Ik volg 3x per week privé les en ook mijn trainster weet het niet zo goed waarom hij dit nu doet. Volgens haar is het vooral om mij te testen. Alle andere oefeningen gaan vlot (wijken/schouder binnenwaarts, galop,...). Met erdoor krijgen bedoel ik dat hij uiteindelijk wel draaft en niet meer in die verzamelde galop zit.


Dan doe jij iets verkeerd. Zoek een andere instructie die je wel. Kan helpen. 3x per week les en geen "vooruitgang" is natuurlijk zonde geld


Hier ben ik het ook mee eens!

Je paard is netjes opgeleid, de kans is klein dat het in zijn onwil zit. Je hebt nu kans om een frisse start te maken. Over 4 maand heb je een hoop verpruts als je doorgaat zonder basis

josien_m_
Berichten: 2405
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 21:59

Wat zou je paard dan testen en met welk doel? Wel een heel intelligent paard dan (grapje hoor!)

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Verzamelde galop ipv draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:11

Als je hem iets schoudervoor zet kun je dan wel wegdraven?

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:12

Ik denk ook dat het niveau verschil te groot is. Probeer echt aan de basis, stap draf en galop mooi ontspannen. En vraag goede begeleiding voor het voor jullie allebei frustrerend wordt.

Maar dit gaat zeker goed komen.

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:15

Is het paard gekeurd? Ook rontgen?
De paarden die ik gekend heb die dit deden, hadden artrose.
Zeker omdat je zegt dat hij nu niet zuiver is, maar na flink opwarmen wel, én hij het in het begin niet deed, zou ik pijn eerst uit gaan sluiten.
Het verschil in niveau kan een oorzaak zijn, net als teugelkreupel... wat doet hij als er iemand met een vergelijkbaar niveau als het paard hem rijd?

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Verzamelde galop ipv draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:19

Je rijd twee jaar maar wat is je niveau ? Wat heb je in die twee jaar gereden .
En inderdaad , is het paard gekeurd ?

Merylpluche
Berichten: 80
Geregistreerd: 29-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 22:20

different1 schreef:
Is het paard gekeurd? Ook rontgen?
De paarden die ik gekend heb die dit deden, hadden artrose.
Zeker omdat je zegt dat hij nu niet zuiver is, maar na flink opwarmen wel, én hij het in het begin niet deed, zou ik pijn eerst uit gaan sluiten.
Het verschil in niveau kan een oorzaak zijn, net als teugelkreupel... wat doet hij als er iemand met een vergelijkbaar niveau als het paard hem rijd?


Hij is op de foto gezet bij aankoop, alles prima! Enkel griffelbeentje gebroken maar voor de rest zag alles er keurig uit.

Mijn instructrice heeft 2x met hem gereden toen hij er net was, dat ging ook goed. Ik kan altijd eens vragen of ze nog eens kan rijden om te kijken of hij het nu ook bij haar doet

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Verzamelde galop ipv draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:24

Gebroken griffelbeen? Hoe lang geleden was dat gebeurt ? Zou de eigenaar moeten weten .

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:26

M2 hoeft niet meteen te betekenen dat het paard goed opgeleid is helaas en dat de ruiter daardoor verkeerde hulpen geeft, dat vind ik een te overhaaste conclusie. Zeker omdat de hulp voor draf behoorlijk verschilt van de hulp voor galop (als het goed is). Even simpel: Draf = twee benen op dezelfde plek drijven, galop = buitenbeen achter de singel drijven. Over het algemeen zijn die knoppen wel duidelijk gemonteerd. Welke hulpen geef jij, ts?

Merylpluche
Berichten: 80
Geregistreerd: 29-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 22:31

shirleyp schreef:
M2 hoeft niet meteen te betekenen dat het paard goed opgeleid is helaas en dat de ruiter daardoor verkeerde hulpen geeft, dat vind ik een te overhaaste conclusie. Zeker omdat de hulp voor draf behoorlijk verschilt van de hulp voor galop (als het goed is). Even simpel: Draf = twee benen op dezelfde plek drijven, galop = buitenbeen achter de singel drijven. Over het algemeen zijn die knoppen wel duidelijk gemonteerd. Welke hulpen geef jij, ts?


Inderdaad, zo heb ik het ook al bedacht. Ik geef druk met beide benen zonder mijn benen naar achter te plaatsen. Voor galop, druk binnenbeen en buitenbeen achter de singel,dat zijn duidelijke hulpen waar hij ook vlot op reageert. Enkel bij draf is het dus een vraagteken..

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Verzamelde galop ipv draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:39

Duidelijk! Die hulpen kunnen bijna niet missen hoor, tenzij je er eentje hebt die enorm op zit is opgeleid, maar dat zijn er weinig en dat had je met proefrijden al wel gemerkt. Klinkt toch meer als een beetje onttrekken, met welke reden dan ook. Sommige paarden galopperen nou eenmaal makkelijker dan dat ze draven, zeker als ze vanuit een wat verzamelde stap de overgang moeten maken. Misschien iets meer lengte in de hals geven en dan meteen voorwaarts weg? Het liefst een pittige draf, maar anders een voorwaartse galop. Dat hij niet in dat kleine gewip (galop) blijft hangen?

Jammer dat je instructrice het niet ziet... Dat zou wel het makkelijkste zijn!

Merylpluche
Berichten: 80
Geregistreerd: 29-03-20

Re: Verzamelde galop ipv draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 22:44

Klopt, die feedback had ik ook al gekregen van de ervaren ruiters hier op stal. Hij doet dit uit gemakzucht, zal voor hem makkelijker zijn. Mochten het de hulpen zijn, had ik daar zeker iets van gemerkt bij het proefrijden (overigens 2x gedaan) en de eerste weken dat ik met hem reed.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:49

Ik durf die conclusie wel te trekken. Zelf rijd ik al van jongs af aan paard en kon op mijn 25e niet wegdraven op het Z2 paard van mijn instructrice. Terwijl ik echt niet de minste paarden had gereden. Na twee keer rijden ging het prima, maar na twee weken hadden we weer enorme miscommunicaties.
Gelukkig was dat paard erg goed op stem door veel longeren en heb ik toen een tijdje alleen op stem aangedraafd. Misschien is dat een tip?

Na 2 jaar rijden zijn de meeste mensen echt nog beginners. Zeker als je op wat oudere leeftijd bent begonnen met rijden. Helemaal niet gek dat het nog niet lukt dus. Ook het feit dat je met lange teugels rijdt kan voor het paard erg anders zijn, net als wisselend contact met de mond.

Ik zou het dus echt bij jezelf zoeken en zeker niet bij het paard. Als ik je zo lees moet je nog veel leren. Een paard doet niet iets uit gemakzucht. Dat is echt vermenselijken.

Bovendien kan ik me niet voorstellen dat voor een gezond paard verzamelde galop veel makkelijker is dan wegdraven.

Zucchero

Berichten: 2493
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:52

Een paard test niet uit en is niet gemakzuchtig. Zoek de oplossing bij jezelf. Als hij het niet doet, stel je of je vraag niet juist of hij is er fysiek niet toe in staat. Hoe goed is de kwaliteit van jou rijden en hoe geschikt is jouw instructie?

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Verzamelde galop ipv draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 23:04

Niet meteeen aan alles gaan twijfelen! Ik kreeg soms mijn eigen z2 opgeleidde paarden niet meer naar de draf. Je gaat er teveel druk opleggen en sommigen galopperen liever dan draven. Ik leerde ze altijd gewoon drrrraf aan vanaf toen dan had je dat prutsmuts niet meer :')

Anoniem

Re: Verzamelde galop ipv draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 23:12

Ik had deze week een nieuwe pony te rijden die bij het aandraven precies hetzelfde deed. Eigenaresse van stal wees mij er op dat het wellicht mogelijk kon zijn dat die zo fijn afgesteld was dat hij bij een minimale verplaatsing van het been in galop wilde springen. Uiteindelijk bewust bezig geweest met mijn beenhouding. Voor mijn gevoel moest ik mijn benen wat naar voren houden. Heel vreemd maar ineens draafde die super fijn aan zonder galop hupjes ertussen.