Paard plast niet ohz, wel hoge nood

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Paard plast niet ohz, wel hoge nood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 20:36

Hoi,

Sinds april dit jaar ben ik actief bezig met mijn 4 jarig paard. In het begin nam ik heb veel mee als handpaard naar buiten en grondwerk, in mei beleerd en nu verder met grondwerk, fietsen en zo nu en dan eens een ritje naar buiten. Van het winter wil ik hem verder actief rijden.

Toen ik begon met hem als handpaard merkte ik dat hij altijd moest plassen soms was dit in het na een km of soms pas op de terug weg. Ook met het fietsen doet hij dit ook op een willekeurige plek. In de bak plast hij dus niet, ook niet met na het longeren of grondwerk.

Maar nu het volgende, ohz durft hij niet te plassen met mij er op heb ik het idee. Maar loopt wel continu met hoge nood want hij gaat toch echt stil staan benen wijd maar plast niet. Maar dan plas hij ook niet als ik er af ga en wacht of nog even een stukje met hem lopen aan de hand. Nu heb ik het volgende getest, fietsen en hij het zadel op en dan plast dus hij wel.

En ik zit nu een beetje met mn handen in het haar wat te doen. Komende week wil ik de DA om advies vragen, maar ik dacht het kan zeker niet kwaad om hier eerst om advies te vragen. Want ik weet niet zeker of dit een medische oorzaak heeft of wat anders is?

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 20:42

Soms helpt het als in de verlichte zit. Heb je dat al geprobeerd?

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 20:49

Mijn pony vond plassen onder het zadel / tijdens het werken ook altijd heel lastig. Ook met grondwerk deed hij dat liever niet. Met wandelen gaat hij altijd in de berm. Ik ben als hij ging plassen gaan "fluiten" en hem als hij plaste uitbundig gaan belonen (stem en snoepje). Dat doorgetrokken naar grondwerken in de bak of roundpen: zag ik dat hij moest plassen, fluiten tot hij het deed en weer uitbundig belonen. Onder het zadel werkte dat niet, ondanks dat je in alles voelde dat hij hoge nood had, tot een poosje geleden: toen moest hij uiteindelijk zo nodig dat hij met z'n hoeven op een soort dijkje langs de bak ging staan en toen kon hij plassen. Hij heeft nu ook al meerdere keren onder het zadel geplast terwijl hij gewoon 'vlak' stond maar van de week reden we een stukje omhoog (dijk op) en toen trok hij ook de berm in om te plassen. Dat was best stijl omhoog. Lijkt hij prettiger of makkelijker te vinden.

Moraal; de mijne heeft het ook altijd lastig gevonden dus. Ten opzichte van mijn merrie die te pas en te onpas plaste tijdens het rijden. :+

herr_balou
Berichten: 1449
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 20:52

Shenavallie schreef:
Soms helpt het als in de verlichte zit. Heb je dat al geprobeerd?

Dat en naar voren leunen. Bij een paard moest ik altijd helemaal op de hals liggen, anders kwam er niets.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Re: Paard plast niet ohz, wel hoge nood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 21:02

Mijn paard plast alleen in de stal. Dat betekent dat ik haar eerst vanuit de wei in de stal moet zetten voordat we kunnen rijden of met de trailer weg kunnen. Even snel buiten opzadelen is dus niet handig.

Na wedstrijd rent ze bijna de stal in om te gaan plassen.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard plast niet ohz, wel hoge nood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 21:07

Niet alle paarden willen plassen o h z.
Ik tracht ze wel allemaal te leren plassen op commando. Altijd als ik ze zie plassen fluit ik op dezelfde manier.
Als paard dan aandrang heeft fluit ik en beloon overdreven als ze dan plassen.
Ik loop voor het plassen wel opzettelijk naar gras en ga al wat verlicht zitten als ik erop zit.
Maar goed niet alle paarden willen plassen onder het zadel is mijn ervaring

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Paard plast niet ohz, wel hoge nood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 21:11

Ik weet nog wel dat wanneer een paard in de les moest plassen de instructeur ging fluiten... Ik weet niet of dat helpt?

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 21:26

Hier vond paardlief dat in het begin ook moeilijk. Ben idd ook als hij ging plassen waar ik bij was gaan fluiten en uitgebreid belonen. Inmiddels durft hij het ook onder het zadel als hij moet, maar heeft wel tijdje geduurd voor hij dat genoeg vertrouwde.

Naaoommii
Berichten: 2265
Geregistreerd: 02-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 21:41

Dat fluiten ga ik eens proberen. Hij plast toch met zeer regelmaat dus dat moet vast lukken, hij kent veel dingen op comando dus plassen zou ideaal zijn.

Gras is ook zijn favo plekje op te plassen. Spettert niet zo op z'n benen :') dus probeer ook vaak in het gras te rijden als ik voel dat hij moet plassen.

Naar voren leunen/verlichte zit is natuurlijk geprobeerd en hang ook over de hals heen zonder resultaat.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 21:57

Kijk uit met plassen op commando doe dit alleen met bv zadel zodat de verbinding er komt zadel en plassen = fluiten, sommige paarden verbinden er nl aan dat ze alleen mogen plassen tijdens fluiten oid.terwijl je wil dat je paard zich vrij voelt om te plassen.

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Paard plast niet ohz, wel hoge nood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 22:43

Om die reden beloon ik ook altijd als hij uit zichzelf gaat plassen :j