Manegepony kopen om pensioen te geven

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Manegepony kopen om pensioen te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 00:11

Hoi bokkers,

Ik overweeg om een oude pony te kopen om hem pensioen te geven op een rusthuis. Deze kosten kan ik wel dragen, maar stel hij wordt heel erg ziek, lijkt dat me wel lastig. Je hebt natuurlijk geen ziektekosten verzekering voor paarden (niet meer op die leeftijd) en honderden euro's bovenop de reguliere zorg kan ik niet missen. Hoe doen andere mensen dat met een oud paard? Vallen die kosten mee of kies je dan voor inslapen tegen die tijd?

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 00:20

brokjes schreef:
Hoi bokkers,

Ik overweeg om een oude pony te kopen om hem pensioen te geven op een rusthuis. Deze kosten kan ik wel dragen, maar stel hij wordt heel erg ziek, lijkt dat me wel lastig. Je hebt natuurlijk geen ziektekosten verzekering voor paarden (niet meer op die leeftijd) en honderden euro's bovenop de reguliere zorg kan ik niet missen. Hoe doen andere mensen dat met een oud paard? Vallen die kosten mee of kies je dan voor inslapen tegen die tijd?


In dat geval zou ik het niet doen.
Bij paarden lopen ziektekosten al snel hoog op en dan heb je het inderdaad over honderden euro's. Als je die niet kan missen, dan moet je het niet willen.
Heel spijtig want ik vind je idee erg mooi en nobel maar deze verantwoordelijkheid moet je dan niet willen dragen.
Natuurlijk kan er altijd iets gebeuren met een paard, ongeacht de leeftijd, maar de kans op ziekte neemt bij een ouder wordend paard wel steeds meer toe.

Zou je de pony eventueel samen met iemand kunnen kopen?

silvericathy

Berichten: 1917
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Re: Manegepony kopen om pensioen te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 00:50

Pffff.... niet teveel over nadenken. Als je de pony kunt betalen en daarnaast de reguliere dierenarts kosten geen probleem zijn, en er een klein potje is voor onverwachte kosten dan is het prima.

Mocht er echt iets aan de hand zijn dan kijk je op dat moment.

Als we met alles rekening moeten houden in ons leven en vooruit kijken want stel dat ...... Dan leven we niet.

Voor zelfde geldt koop je vandaag de pony en blijf je volgende week dood....

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 01:19

Het is prima om te beslissen dat als de kosten te hoog zouden worden je dan voor inslapen gaat. Daar is niets mis mee. Dan heb je de pony toch nog een tijdje een fijn pensioen gegeven voor zo lang als het geduurd heeft.

Maar helaas lukt het vaak niet om zo'n voornemen ten uitvoer te brengen. Want meestal lopen de kosten niet plotseling op waardoor je voor dat besluit komt te staan, maar langzaam aan. En wanneer is dan het moment om de knoop door te hakken?
Het doorhakken van die knoop is moeilijk, en dus stel je het uit. Je gaat je in allerlei (financiele) bochten wringen om toch dat speciale voer te betalen, want zo veel extra is dat niet, etc etc. En voor je het weet geef je toch veel meer uit dan je van tevoren had berekend te kunnen missen.

Ik zeg niet dat je het wel of niet moet doen. Ik wil je alleen waarschuwen voor dit verschijnsel, dat je bij heel veel mensen ziet, mezelf incluis. :o

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Manegepony kopen om pensioen te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 02:04

Een paar honderd euro extra zit je zo aan, als dat al teveel is dan zeker niet doen!

Je zou het jezelf nooit vergeven denk ik als je het dier om iets duurs maar simpels moet laten inslapen. Zoals speciaal beslag, apart voer of wondverzorging.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 05:52

Een senior wordt nóöit goedkoper in de toekomst :n

Mijn inmiddels 32jarige is nu ruim 10 jaar bij mij om van een goede oude dag te genieten.
De eerste 5 jaar had ik er weinig extra kosten aan, maar daarna werd hij steeds duurder in onderhoud.

Inmiddels ben ik aan voerkosten in de zomer al ruim 100 euro kwijt (hij eet geen normaal hooi/voordroog meer, alleen gehakseld spul als grasmix ed en daarnaast geweekt voer), in de winter loopt dit rustig op naar rond de 175 euro.

Sinds september ook aan een half tabletje prascend voor de ppid.

En hij staat ook al jaren op aangepast beslag vanwege artrose, zonder dit beslag had hij er al lang niet meer geweest.

Ik doe het met veel liefde voor mijn senior die ik al 28 jaar ken (hij was 18 jaar manegepony waar ik als kind al rondliep), maar je moet het inderdaad wel kunnen betalen.

Verder is hij eigenlijk wel kerngezond, ik heb daarnaast de afgelopen 10 jaar weinig dierenarts kosten gehad.
Alleen zn dagelijks onderhoud wordt gewoon steeds duurder.

Maar mijn jongere pony heeft inn5 jaar tijd vaker de dierenarts gezien dan de senior in 10 jaar.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Manegepony kopen om pensioen te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 06:17

Inderdaad zit je met een dierenartsbezoek al gauw aan de paar honderd euro. Dus als dat niet lukt, dan kan je het niet doen helaas.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 07:00

Bij ons thuis hebben we met oudjes altijd het volgende voor ogen gehouden. We willen ze een fijne oude dag bezorgen maar ze hoeven niet perse zo oud mogelijk te worden.

Storm

Berichten: 20830
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Manegepony kopen om pensioen te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 07:37

Je zou hem best kunnen kopen, hem nog lekker laten genieten, en als de kwaaltjes, kwalen gaan worden, is het voorbij en mag hij gaan rusten op de eeuwige groene weiden. Spreek met jezelf af dat klaar ook echt klaar is.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 08:01

Hier een 20 jarig manegepaard overgekocht (omdat hij stuk was) en hij is 27 jaar geworden, helaas twee jaar geleden overleden.. ik heb nog drie andere paarden en mijn oude paard kostte mij maandelijks even veel als de drie andere paarden bij elkaar..

Zeker naar het einde toe had hij elke keer wel een kwaaltje, waar telkens de dierenarts voor moest komen, wat medicatie om hem op te lappen, speciaal voer erbij,... hij had meer verschillende dekens dan ik ooit jassen heb gehad :P Vergis je niet in de kosten.

Ik heb er wel geen dag spijt van gehad :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 08:35

Ja is lastig.. ik heb meer dan 15 jaar geleden leren rijden op deze pony. De manege is verkocht en nu is hij met zijn 24j te koop gezet. Vind dat gewoon zo zielig..

@sollekenoah, over hoeveel geld spreken we dan ongeveer per maand?

Lau07
Moderator
Bronzen 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 1558
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Manegepony kopen om pensioen te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 08:42

Ik heb zelf een 24 jarige dame en het is inderdaad wat Marije zegt, een oudje wordt nooit goedkoper in de toekomst. Maar een 2 jarige kan net zoveel brokken maken als een oudje. Ik zou goed kijken hoeveel je opzij zou kunnen zetten voor een potje voor noodgevallen en of je dat naar jezelf toe te verantwoorden vind. Het is echt niet zo dat elk oudje veel DA kosten heeft, het verschilt enorm per paard. Wel hebben ze meer 'onderhoud' nodig (vaker de tandarts etc). Ik vind het een heel nobel idee van je, het is echt om te huilen als mensen die oude beestjes nog proberen te verkopen :(

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 08:44

Jennyj01 schreef:
Bij ons thuis hebben we met oudjes altijd het volgende voor ogen gehouden. We willen ze een fijne oude dag bezorgen maar ze hoeven niet perse zo oud mogelijk te worden.


Precies. We hebben een shet van 26 staan, is nu 2 jaar bij ons. Qua eten en gebitsonderhoud kost ze iets meer dan de rest, maar dat is te overzien. In eerste instantie leefde ze enorm op. Veel keer ruimte en een veel relaxtere groep dan ze gewend was. Nu wordt ze echt wel oud. Wat strammer en slomer, slaapt meer enz. Voor mezelf heb ik bedacht dat daarmee de kwaliteit van leven best van een 8-9 naar een 6-7 mag, maar ik ga niet zitten wachten op een dikke onvoldoende. Zodra het ongemak, pijn en ellende wordt mag ze gaan. Zolang ze nog lekker in het zonnetje gaat liggen en dat afwisselt met sprintjes naar achter in de wei is het prima.

Michelle_

Berichten: 3186
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Rotterdam/Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 08:46

Ik heb ook 13 jaar een paard op pensioen gehad, en een shetlander alweer 7 jaar.
Stal kosten vallen goed mee maar dierenarts kan heel hard gaan.
Alleen voor de shet al in het eerste jaar 2000 euro kwijt.
Ik heb het voor deze twee over maar zou het niet meer opnieuw doen.
In al die jaren zit er toch flink wat geld in.

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 08:47

brokjes schreef:
Ja is lastig.. ik heb meer dan 15 jaar geleden leren rijden op deze pony. De manege is verkocht en nu is hij met zijn 24j te koop gezet. Vind dat gewoon zo zielig..

@sollekenoah, over hoeveel geld spreken we dan ongeveer per maand?


Dat is moeilijk te zeggen... tussen de 100-300 euro per maand extra (bovenop voerkosten etc). Ik moet wel zeggen dat mijn paard COPD had, een allergie en nog wat aandoeningen. Waardoor ik dus veel aan het proberen was met de dierenarts. Vooral die dierenartsbezoekjes elke keer of uitgebreide bloedonderzoeken tikken aan.

Ik vind het wel een mooi idee dat je de pony nog een pensioen wil bieden. Veel knappen al op van op de wei staan en veel gras/goed voer. Maar hoe ouder ze worden, hoe meer kwalen er bij komen vaak. Je kiest natuurlijk ook zelf hoe lang je wilt door dokteren he.
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 30-07-20 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessica007
Berichten: 260
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 08:48

Als je met jezelf de afspraak kan maken dat wanneer de kosten gaan oplopen het mooi is geweest en het dier naar de eeuwige groene weides gaat, dan zou ik het paard kopen. Dan weet je zeker dat hij of zij een fijne oude dag heeft zonder de handel in te gaan. En hoe lang die oude dag dan duurt maakt niet uit. Het paard weet niet dat hij met de nodige lapmiddelen misschien nog wel een jaartje langer had kunnen leven. Precies wat Jennyj01 zegt.

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 08:57

brokjes schreef:
Ja is lastig.. ik heb meer dan 15 jaar geleden leren rijden op deze pony. De manege is verkocht en nu is hij met zijn 24j te koop gezet. Vind dat gewoon zo zielig..

@sollekenoah, over hoeveel geld spreken we dan ongeveer per maand?


Doen TS :j mijne heb ik op 16-jarige leeftijd gekocht (en op 19-jarige leeftijd in laten slapen). Ze was op en veel kreupel. Bij mij helemaal mee gevallen ondanks versleten ruggenwervels, artrose, hoederande etc. Alleen het laatste jaar was het bijna elke maand €700 aan medische kosten. Maar die dankbaarheid die ik er voor terug kreeg.... ik zou het zo weer doen!! Helemaal als je er zo'n band mee hebt.
Beter spijt van hetgeen wat je wel hebt gedaan dan niet!!

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 08:57

brokjes schreef:
Hoi bokkers,

Ik overweeg om een oude pony te kopen om hem pensioen te geven op een rusthuis. Deze kosten kan ik wel dragen, maar stel hij wordt heel erg ziek, lijkt dat me wel lastig. Je hebt natuurlijk geen ziektekosten verzekering voor paarden (niet meer op die leeftijd) en honderden euro's bovenop de reguliere zorg kan ik niet missen. Hoe doen andere mensen dat met een oud paard? Vallen die kosten mee of kies je dan voor inslapen tegen die tijd?


Ik heb ooit mijn oudje in een heerlijk 'pensioen-pension' gezet en gesteld 'ze mag lekker paard zijn' : buiten lopen, vriendjes krauwen, lekker eten in het paddock paradise - en kleine problemen die de plaatselijke dierenarts op kan lossen : prima, graag.
Maar geen tripjes naar de kliniek.
Het dier zou in de vrije natuur nooit de 25 gehaald hebben en ze kreeg van mij een paar genietjaren.

In de vier en een half jaar heeft ze 1x de DA voor iets nodig gehad - en toen ze met 29 echt oud werd en ophield met eten zonder dat iemand het echt snapte (da incluis) is ze na een rustige dag knuffelen ingeslapen door de DA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:06

@autumn, 700 per maand? :oo respect. Ik kan zulke bedragen dus echt niet opbrengen..

@janneke, klinkt goed zoals jij het hebt aangepakt, zo zie ik het ook wel voor me.
Alleen is de pony nu waarschijnlijk niet gezond en ziet er slecht uit (van horen zeggen, ga vanavond kijken). Dus ik zou er meteen een DA bij moeten roepen :=
Misschien is hij alleen dun hoor, en is het zoiets simpels als het gebit. Weet ik nog niet, hoop dat vanavond zelf een beetje in te kunnen schatten. Hij wordt wel verkocht met zadel en hoofdstel, misschien loopt hij nog in de lessen. Meeste pony's mogen niet weg voor de aangestelde datum.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-07-20 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:10

brokjes schreef:
Ja is lastig.. ik heb meer dan 15 jaar geleden leren rijden op deze pony. De manege is verkocht en nu is hij met zijn 24j te koop gezet. Vind dat gewoon zo zielig..

@sollekenoah, over hoeveel geld spreken we dan ongeveer per maand?


Kan je dan niet beter kijken of je hem in een paardenopvang kan plaatsen? D.m.v. bijv. een inzamleins actie/ crowdfunding?
Een pony/ paard is geen konijn; een oude dag willen gunnen is heel nobel maar erop failliet gaan is niet de bedoeling. Verkijk je niet op DA kosten; de oudste hier kost ons gemiddeld 150,- extra per maand aan van alles en nog wat en dat tikt per jaar flink door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:11

ElCid schreef:
brokjes schreef:
Ja is lastig.. ik heb meer dan 15 jaar geleden leren rijden op deze pony. De manege is verkocht en nu is hij met zijn 24j te koop gezet. Vind dat gewoon zo zielig..

@sollekenoah, over hoeveel geld spreken we dan ongeveer per maand?


Kan je dan niet beter kijken of je hem in een paardenopvang kan plaatsen? D.m.v. bijv. een inzamleins actie/ crowdfunding?
Een pony/ paard is geen konijn; een oude dag willen gunnen is heel nobel maar erop failliet gaan is niet de bedoeling. Verkijk je niet op DA kosten; de oudste hier kost ons gemiddeld 150,- extra per maand aan van alles en nog wat en dat tikt per jaar flink door.

Ik heb paard zoekt baas gecontacteerd maar nog niks gehoord.
Ook shetlander opvang shetterie gevraagd maar zij konden alleen stallen.

Heb ook wat berichtjes gestuurd naar mensen die een weidemaatje zochten voor hun eigen oude pony's.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:23

Ik ben nog nooit zoveel geld kwijt geweest voor paarden als voor mijn (pas net) 11 jarige merrie, die in de bloei van haar leven had moeten zijn (en dan heb ik het over duizenden euro's in 2 jaar tijd). Dus ik zou niet direct een leeftijd aan kosten hangen, uiteraard meer risico maar de 'oudjes' die ik heb gereden hadden naast wat ouderdomskwaaltjes (die binnen de perken bleven) nagenoeg geen gekke dingen. En al helemaal niet zo gek als de merrie, die heeft alleen maar pech (of ik :+ ).

Ik zou er wel rekening mee houden dat een factuur van de kliniek eerder boven de 500 euro valt dan eronder. Maar een paard dat op pensioen gaat verwacht je natuurlijk andere dingen van dan een jong(er) paard die nog even mee gaat, dus wellicht maak je dan inderdaad ook andere keuzes voor bepaalde onderzoeken/behandelingen die wel of niet meer nodig zijn als ze toch op rust staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 09:53

Afspraak voor vanavond is afgezegd, hij heeft al een plekje gevonden!

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:15

Pff ik zit met hetzelfde 'probleem', als ik het zo lees ook bij dezelfde manege gok ik. Ik lees dat jouw maatje een plekje gevonden heeft, stiekem hoop ik dat dat bij de pony waar het voor mij om gaat ook gebeurt, dan hoef ik niet zelf te kiezen.. Maar oh, wat zou ik die pony graag bij me hebben en een fijn pensioen geven!

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Manegepony kopen om pensioen te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:49

Mijn oudje is nu 29, vorig naar de kliniek gehad voor artrose. Maar verder weinig onkosten aan. Metacam mee gekregen, rekening van 160 euro ongeveer. Mijn tinker die ik nu 5 jaar heb heeft mij al het viervoudige gekost.wat ik aan mijn oudje in 25 jaar kwijt was aan da kosten. Zelfs zijn gebit is beter dan de tinker. Afbeelding