Verstandskiezen getrokken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Verstandskiezen getrokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 17:42

*\o/* we mogen heen voor een afspraak.
Er staan in de brief "intake met foto's"

Dat durf ik wel.

Die rot kies zit mij zo dwars!
Rechts achter had besloten om naar buiten te groeien naar mijn wang.
Pijnlijk en niet succesvol.

Ondanks dat ik weet dat ik n behoorlijke mond kan opzetten, is het echte leven het tegenovergestelde. "Muizen Bekkie"
Dus is er al überhaupt maar weinig ruimte voor extra kiezen.

Tja, dan heb je het niet voor t kiezen eh?? :')

Angst voor de tandarts heb ik sinds kort niet meer echt. Heb een fijne kundige dame met veel begrip en geduld.

Maar een kaakchirurg is ff een ander verhaal.

"U mag verder komen!"

Kom ik de ruimte binnen... "Dit is niet alleen bespreken dus...?"

Met glunderende ogen kijkt de assistente me aan, onder het mondkapje zie ik een glimlach. "Sh***TT daar had ik niet op gerekend."

Rustig besproken. Röntgenfoto onder mn neus.
Nu heb ik geen verstand van tanden of kiezen, maar kon wél zien dat boven er ook niet goed uit zagen.

"We kunnen ze nu ook direct doen?!"

Nou, als je toch aan het prikken gaat met n naald. Ga je gang. Hoef ik het niet nog een x weer! "En het scheelt je een rekening eigen risico als je het volgende jaar zou moeten doen."

Mohh die 385 euro kan ik ook wel ergens anders in stoppen toch?!

"Vermaak je maar"

In een kwartiertje was alles bekeken. Drie kiezen verwijderd, de vierde heeft er nooit gezeten, ik ben een productie foutje.

Met een glimlach het ziekenhuis uit. Recepten mee gekregen. Prachtig gehecht en moest nog even n half uur op t sponsje bijten.

De smaak van bloed was niet te harden en na twee uur was mijn glimlach verdwenen.
Mijn dappere schoonmoeder die mee was in de auto viel het op dat mijn humeur naar het vriespunt gezakt was en dat ik pijn begon te krijgen.

Die avond gewoon gegeten, langzamer, iets minder dan normaal.

De nacht prima doorgekomen, behalve dat ik beroert was door de na bloedingen, wat mij ook vertelt was. Hij heeft aardig moeten beeldhouwen

"Je linker kant zal flink zwellen"

Deze ochtend nog niks gehad. Ontbeten, gedronken en naar m'n werk.
Na tien minuten in de auto veranderde mijn wang tot plofkop en op het werk werd ik de schrik van de dag!

Uiteraard naar huis gestuurd.

Medicatie doet z'n werk wel.
Maar toch wel n beetje koorts (ook normaal) en misselijk (heel normaal)

Maar hoe kan ik hier verder nog n beetje handig mee omgaan?

Heb perio Aid gekregen voor spoelen.

Ja... Nogmaals... Ik heb inderdaad drie kiezen laten trekken :') en heb ook gehoord dat het niet standaard gebeurt.

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Verstandskiezen getrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:46

Heb je het niet gekoeld meteen na trekken? Ik nam mn eigen koelelement mee in een washand om meteen te kunnen koelen. Maar thuis beginnen kon ook nog prima, zal nu niet veel zin meer hebben tegen de zwelling...
goed de medicatie innemen zoals voorgeschreven ook als klachten minder worden. Dan blijft t spiegeltje hoog in je bloed.

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:46

Je kunt alleen niet heel veel doen dan eventueel een zak ijs tegen je dikke wang.
Hier jaren om en om per 2 laten trekken. De zwelling kwam ook later pas.. helaas kan je niet veel meer doen dan pijnstilling en goed spoelen ijs tegen je wang en afwachten maar. :(

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:47

Nee klopt. Normaal gesproken in 2 keer. Dit vanwege zwellingen. Dus of links of rechts.
Nog info over spoelen met zout water en een krom spuitje.?
Bruufjes zij aan te bevelen.
Poetsen met een zachte borstel.

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:49

Gelukkig zat je humor niet in je verstandskiezen.
Je schrijft heerlijk.
Veel sterkte met de “bekstank” de komende tijd.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Verstandskiezen getrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:55

Uitzitten is het enige wat je kan doen. Bij mij zijn ze in 2 keer getrokken. De eerste keer was het slechts lichtgezwollen en minimale pijn. De tweede keer helemaal geen pijn maar zag er uit of ik gevochten had. Mijn standaard antwoord die week was dan ook: je moet de ander eens zien :Y)

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Verstandskiezen getrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 19:33

"Er is geen medicijn opgewassen tegen armoede en kiespijn"

Sterkte TS, het is echt een kwestie van tijd... Het wordt elke dag minder, moet je maar denken.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Re: Verstandskiezen getrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 19:59

Bij mij zijn 2 maanden geleden ook 3 verstandskiezen in 1 keer getrokken, waarvan de onderste horizontaal was gegroeid. De 4e had ik ook niet.

Sterkte!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 20:13

maralyn schreef:
Drie kiezen verwijderd, de vierde heeft er nooit gezeten, ik ben een productie foutje.


Ik ben nog veel meer productiefoutje, had er maar 2 :+ Alleen in de onderkaak, waar ook bij mij geen ruimte voor ze was. Heb je maar een half verstand, laat je ze nog trekken ook :+ :P

Je schrijft idd heerlijk :D Bedankt voor dat leuke stukje. Heel veel beterschap, en sterkte ermee. Geen tips Y;( het is al zo lang geleden dat die beide van mij eruit gingen, en dan ook nog eens stuk voor stuk.

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Verstandskiezen getrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 20:26

Hier maar 1 verstandskies, ook gelijk het enige geluk met mn tanden wat dat betreft, maar eruit is gewoon bagger.. sterkte, voorlopig maar even een vast ritme pijnstillers, en aangepast eten. Voordeel, je hoeft niet weer voor de rest!!

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Verstandskiezen getrokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 21:34

Iedereen bedankt voor de tips.
En ook wel tof om te lezen dat ik niet de enige productie fout ben :')

Ik lig nu al in bed.
Overigens goed gevoederd voor vandaag door mijn schoonmoeder. Flinke kommen snert met brood, toetje en later nog een stuk gebak. (Dat was moeilijk happen :') ) en dat is pijnloos gegaan.
(Gebak omdat ze jarig was. Maar haar verjaardag doen we over)

Manlief zit in het buitenland. Die komt morgen gelukkig weer, want zaterdag ben ik zelf jarig.

Prachtig cadeau toch?! Geen kiespijn meer hebben!

Het is flink dik. Maar door de medicatie goed te doen.
Echter moet momenteel niemand wijzen naar m'n wang. Dan kijk ik zo vals :') hahaah

Boterbloem90

Berichten: 558
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:37

Ik had 2 verstandskiezen, beide onder. In 2 keer laten verwijderen omdat het beide kanten was. Bij de eerste nergens problemen mee gehad. Bij de 2e keer veel pijn gehad, geen ibuprofen en paracetamol die er tegen kon. Maar wel de kies in het geheel mee gekregen om te laten zijn aan mijn opa *\o/* Nu 1.5 jaar geleden en nog steeds gedoe. Telkens gespannen kauwspieren waardoor mijn mond niet open gaat en mijn wangen opzwellen, helaas kunnen ze hiervoor geen oorzaak vinden.

Heb je ook een spuitje meegekregen om te spoelen? Vanaf dag 2 moest ik na elke maaltijd met een spuitje de wond spoelen.

Oh en gezellig knuffelen met de ice pack werkt fijn :+

TurboDi

Berichten: 1102
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:38

Frikandellen zijn zeer goed te eten O:)
Verder goed koelen en goed consequent blijven met spoelen! Ik heb zelf na de fles die ik mee kreeg nog een extra gehaald omdat t bij mij slecht schoon bleef. Ik spoelde niet met spuitje, maar gewoon “gorchelen”
Ik ging snachts ook slapen met koelelement erop

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 21:40

Boterbloem90 schreef:
Ik had 2 verstandskiezen, beide onder. In 2 keer laten verwijderen omdat het beide kanten was. Bij de eerste nergens problemen mee gehad. Bij de 2e keer veel pijn gehad, geen ibuprofen en paracetamol die er tegen kon. Maar wel de kies in het geheel mee gekregen om te laten zijn aan mijn opa *\o/* Nu 1.5 jaar geleden en nog steeds gedoe. Telkens gespannen kauwspieren waardoor mijn mond niet open gaat en mijn wangen opzwellen, helaas kunnen ze hiervoor geen oorzaak vinden.

Heb je ook een spuitje meegekregen om te spoelen? Vanaf dag 2 moest ik na elke maaltijd met een spuitje de wond spoelen.

Oh en gezellig knuffelen met de ice pack werkt fijn :+


Het kromme spuitje heb ik nog. Heb al eerder een akkefietje gehad met dezelfde verstand kies, maar mijn karakter was toen nog te eigenwijs en ben er mee doorgelopen, ondanks ik een verwijsbrief had. (Bijna het gevoel van "run forrest run" )

Knuffelen met een icepack is ook fijn inderdaad.

Heb ook drupprls van doterra. Werken ook echt super fijn.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:47

Morganlefay schreef:
Nee klopt. Normaal gesproken in 2 keer. Dit vanwege zwellingen. Dus of links of rechts.
Nog info over spoelen met zout water en een krom spuitje.?
Bruufjes zij aan te bevelen.
Poetsen met een zachte borstel.

Als je in de onderkaak de linker en rechter verstandskies tegelijk trekt wordt door de verdovingen ook de tong aan beide kanten (dus volledig) verdoofd. Een (extra) reden om ze meestal in aparte afspraken te doen.

Spoelen met een krom spuitje wordt door sommige praktijken alleen aangeraden bij klachten, omdat je de net genezen wond er ook juist kapot door kan maken als je het spuitje te snel na het verwijderen al gebruikt. TS, hiervoor zou ik de instructies van je kaakchirurg opvolgen.

Verder vooral de pijnstilling die je hebt gekregen volgens aanwijzingen blijven slikken en als je klachten verergeren (dit kan soms nog na 4-5 dagen gebeuren) even de kaakchirurg of tandarts bellen. Beter een keer te vaak dan te weinig! Verder kan je niet veel meer doen dan wachten tot de hamsterwang(en) rustig wegtrekken en voorzichtig eten :D Fijn dat je er in één keer vanaf bent!

loez

Berichten: 11071
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Verstandskiezen getrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:21

Ook bij mij zijn er 3 kiezen tegelijk getrokken. Boven 2 en beneden 1. Weinig last van de gehad.

Keer ervoor 2 kiezen en toen ben ik 2 weken goed ziek geweest haha alsof ik griep had. Brrr beroerd! Goed koelen hielp bij mij het beste. En echt op tijd medicatie pakken. Eigenlijk op het moment dat je nog geen pijn hebt.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:35

Oh nee, ik had dit helemaal niet moeten lezen. Ik s****t 10 kleuren voor de tandarts. Het is zelfs zo erg geworden dat ik 10 jaar niet gedurfd heb, in juli naar een nieuwe tandarts gegaan en met het resultaat van 3 gaatjes en een gebroken verstandskies moet ik 4 Augustus weer terug. Ben vooral bang van Naalden en ik knijp hem verschrikkelijk.

Boterbloem90

Berichten: 558
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 23:10

daffie1986 schreef:
Oh nee, ik had dit helemaal niet moeten lezen. Ik s****t 10 kleuren voor de tandarts. Het is zelfs zo erg geworden dat ik 10 jaar niet gedurfd heb, in juli naar een nieuwe tandarts gegaan en met het resultaat van 3 gaatjes en een gebroken verstandskies moet ik 4 Augustus weer terug. Ben vooral bang van Naalden en ik knijp hem verschrikkelijk.


Voordat ik mijn verstandskies liet verwijderen had ik nog nooit een verdoving gehad. Was er zo bang voor het gevoel van de naald dat ik zelfs gaatjes onverdoofd liet boren. Maarja een tand trekken is wat erger.. De naald van de verdoving zetten heb ik totaal niet gevoeld. Alleen de smaak ervan vond ik smerig :+
Nu bij de tandarts laat ik het ook verdoven en daar geen last van.

Een tip vraag naar de mogelijkheid om in de kaak te verdoven. Ze kunnen ook verdoven door bij de wang te prikken. Ik zelf word er naar van als daar de verdoving daar uitgewerkt raakt.

Je kunt het! *\o/*

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 23:19

daffie1986 schreef:
Oh nee, ik had dit helemaal niet moeten lezen. Ik s****t 10 kleuren voor de tandarts. Het is zelfs zo erg geworden dat ik 10 jaar niet gedurfd heb, in juli naar een nieuwe tandarts gegaan en met het resultaat van 3 gaatjes en een gebroken verstandskies moet ik 4 Augustus weer terug. Ben vooral bang van Naalden en ik knijp hem verschrikkelijk.

Vraag om bananenspray. Wsl weten ze dan wel wat je bedoelt. Is een verdovende spray die ze kunnen gebruiken als ze een verdoving moeten zetten. Dat is bij mij ook de enige manier waarop ze mogen werken

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 23:25

daffie1986 schreef:
Oh nee, ik had dit helemaal niet moeten lezen. Ik s****t 10 kleuren voor de tandarts. Het is zelfs zo erg geworden dat ik 10 jaar niet gedurfd heb, in juli naar een nieuwe tandarts gegaan en met het resultaat van 3 gaatjes en een gebroken verstandskies moet ik 4 Augustus weer terug. Ben vooral bang van Naalden en ik knijp hem verschrikkelijk.



Er zijn inmiddels ook praktijken die kunnen verdoven zonder naalden! Dmv een klein electrisch apparaatje verdoven ze dan in een keer zonder pijn van een naald

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Verstandskiezen getrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 23:59

Ik had ze alle 4 tegelijk. Durfde maar 1x dus hup onder narcose. Echt een aanrader!
Ben een week zoet geweest ermee maar kon vrij snel 'eten'. Wel pittig maar maar 1x pijn. Ik heb een week rustig aan gedaan en niet gewerkt. Eindelijk even vrije tijd voor mezelf gepakt en geedwongen rustig aan.

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Verstandskiezen getrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 00:46

Oh bah ik moet nog....
Veel sterkte met je herstel!!

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 06:36

xIrlijn schreef:
Morganlefay schreef:
Nee klopt. Normaal gesproken in 2 keer. Dit vanwege zwellingen. Dus of links of rechts.
Nog info over spoelen met zout water en een krom spuitje.?
Bruufjes zij aan te bevelen.
Poetsen met een zachte borstel.

Als je in de onderkaak de linker en rechter verstandskies tegelijk trekt wordt door de verdovingen ook de tong aan beide kanten (dus volledig) verdoofd. Een (extra) reden om ze meestal in aparte afspraken te doen.

Spoelen met een krom spuitje wordt door sommige praktijken alleen aangeraden bij klachten, omdat je de net genezen wond er ook juist kapot door kan maken als je het spuitje te snel na het verwijderen al gebruikt. TS, hiervoor zou ik de instructies van je kaakchirurg opvolgen.

Verder vooral de pijnstilling die je hebt gekregen volgens aanwijzingen blijven slikken en als je klachten verergeren (dit kan soms nog na 4-5 dagen gebeuren) even de kaakchirurg of tandarts bellen. Beter een keer te vaak dan te weinig! Verder kan je niet veel meer doen dan wachten tot de hamsterwang(en) rustig wegtrekken en voorzichtig eten :D Fijn dat je er in één keer vanaf bent!


Dat valt best mee hoor van je tong!
Bij mij zijn al mijn kiezen in een keer getrokken en na twee weken al mijn tanden, heb nergens last van gehad :n
Ik heb dat wel bij de kaakchirurg laten doen maar heb geen pijn of verdoofde tong gehad.

Edit, dat spuitje is fijn om schoon te spoelen.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Verstandskiezen getrokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 07:17

Jullie zijn geen productiefouten, jullie zijn de volgende stap in de evolutie :D waarschijnlijk is de volgende stap dat de mens geen verstandskiezen meer heeft. Vroegah hadden we ook een boel extra kiezen die we met de tijd zijn verloren.

TS, je schrijft lekker! Succes er mee! Ik had de 2e of de 3e dag wat last van mijn kaken, maar met 4 dagen nergens meer last van. Heb ze boven allebei er uit laten halen door een tandarts.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Verstandskiezen getrokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 07:43

Leuk deze reacties. Althans, voor de meesten dan.

Voor wie nog moet, de behandeling zelf heeft mij geen pijn gedaan.

Nu dag twee zonder de krengen en rechts onder is behoorlijk pijnlijk. Wel goed geslapen. Nu maar weer gauw de medicatie er in!!