Zwakke achterkoten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
EvaArt
Berichten: 161
Geregistreerd: 16-10-19
Woonplaats: Wiekevorst Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-20 19:19

mala26 schreef:
Heel eerlijk, ik zou voordat je überhaupt verder gaat puzzelen met die voeten die rug op de foto willen hebben. Een 2 jarige hoort er zo niet uit te zien. Nog eerlijker ik zou hem hebben laten staan en niet eens gekocht hebben.

Ik weet niet waar je vandaan komt en wat je verder wil besteden aan dit paard maar ik zou meteen naar echt een goeie hoefsmid gaan en bvb broertjes nasseau naar laten kijken.


Ik ben zelf van België. Heist-op-den-Berg. En een geluk voor denver dat ik hem dit wel waard vond :)


mala26

Berichten: 4971
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 19:22

EvaArt schreef:
mala26 schreef:
Heel eerlijk, ik zou voordat je überhaupt verder gaat puzzelen met die voeten die rug op de foto willen hebben. Een 2 jarige hoort er zo niet uit te zien. Nog eerlijker ik zou hem hebben laten staan en niet eens gekocht hebben.

Ik weet niet waar je vandaan komt en wat je verder wil besteden aan dit paard maar ik zou meteen naar echt een goeie hoefsmid gaan en bvb broertjes nasseau naar laten kijken.




Ik ben zelf van België. Heist-op-den-Berg. En een geluk voor denver dat ik hem dit wel waard vond :)



Absoluut en vind het top dat je zo je best voor hem doet.
Ken helaas geen smeden in België maar misschien van nasseau een belletje geven en vragen of hun in België iemand kennen die ze echt aan kunnen raden.

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

EvaArt
Berichten: 161
Geregistreerd: 16-10-19
Woonplaats: Wiekevorst Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-20 19:35

mala26 schreef:
Absoluut en vind het top dat je zo je best voor hem doet.
Ken helaas geen smeden in België maar misschien van nasseau een belletje geven en vragen of hun in België iemand kennen die ze echt aan kunnen raden.

Ja, iets aan hem trok me toch over de streep hem mee te nemen. En iedereen die hem in het echt ontmoet geeft me daar ook gelijk in, hij is echt heel bijzonder.
En ja jammer dat de Belgische forums zo uitgebreid niet zijn als in nl, ik vind het ook niet erg wat meer te betalen voor een smid dat hem tenminste echt kan helpen...

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 19:57

ik ga volgen.
ben heel benieuwd hoe hij uit gaat groeien.
wat fijn dat je hem die kans wil geven. +:)+

ik denk aan dsld/espa als ik de stand van zijn achtervoeten zie.
wel goed om een en ander goed uit te laten zoeken.
hopelijk komt het in orde :j

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Zwakke achtetkoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 19:58

Ik denk dat hij zeker nog wel een stuk bij kan trekken.
Of het voldoende is om te rijden?
Maar misschien voor rustige men ritjes ?

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Diddykong

Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 20:00

Zo'n voet heet een beervoet. Dit kun je helaas niet meer corrigeren, maar je kunt er meestal wel mee rijden. Een smid die dit gaat corrigeren, dat is in elk geval geen goede. De stand zit al vast in de gewrichten. Je hebt wel meer kans op artrose. Achterbeen is erg steil ook. Maar goed, dat hij niet top in elkaar zit dat had je al gezien ;). Lekker de wei op, regelmatig naar de hoefsmid en over 1 a 2 jaar eens kijken wat er uitkomt. Hij is nu pijnvrij toch, dus je nu al druk maken over iets wat mogelijk nooit gaat gebeuren is ook zonde.

huricane
Berichten: 785
Geregistreerd: 05-01-09

Re: Zwakke achtetkoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 20:05

TS, je doet het hartstikke goed, fijn dat je hem een kans wilt geven.
En aan huis is prima toch, voor velen van ons een droom.
Laat hem eerst maar eens lekker groeien en tot rust komen, hij is nog jong genoeg.
Ik ga volgen, hopelijk blijf je posten over hem, hoe hij zich ontwikkelt.


Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Zwakke achtetkoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 20:32

Ts: contacteer Wesley De Candt. Hij is top en neemt graag probleemgevallen op. En anders kan hij je zeker doorverwijzen.

EvaArt
Berichten: 161
Geregistreerd: 16-10-19
Woonplaats: Wiekevorst Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-20 20:37

Duhelo schreef:
Ts: contacteer Wesley De Candt. Hij is top en neemt graag probleemgevallen op. En anders kan hij je zeker doorverwijzen.

Ik heb hem net even gegoogled en kom bij iemand uit Duffel uit, dit gaat over dezelfde persoon?
Want dan zal ik hem zeker eens contacteren.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 20:37

Duhelo schreef:
Ts: contacteer Wesley De Candt. Hij is top en neemt graag probleemgevallen op. En anders kan hij je zeker doorverwijzen.


Dat zei ik ook inderdaad. Zit in België. Heeft kennis van zaken én een enorm netwerk.

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 20:38

EvaArt schreef:
Duhelo schreef:
Ts: contacteer Wesley De Candt. Hij is top en neemt graag probleemgevallen op. En anders kan hij je zeker doorverwijzen.

Ik heb hem net even gegoogled en kom bij iemand uit Duffel uit, dit gaat over dezelfde persoon?
Want dan zal ik hem zeker eens contacteren.

Volgens mij wel. Hij rijdt 150 km naar mij in westvlaanderen dus dat komt wel ong uit :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 20:38

EvaArt schreef:
Duhelo schreef:
Ts: contacteer Wesley De Candt. Hij is top en neemt graag probleemgevallen op. En anders kan hij je zeker doorverwijzen.

Ik heb hem net even gegoogled en kom bij iemand uit Duffel uit, dit gaat over dezelfde persoon?
Want dan zal ik hem zeker eens contacteren.


Ja die inderdaad!

EvaArt
Berichten: 161
Geregistreerd: 16-10-19
Woonplaats: Wiekevorst Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-20 20:40

ellepel schreef:
ik ga volgen.
ben heel benieuwd hoe hij uit gaat groeien.
wat fijn dat je hem die kans wil geven. +:)+

ik denk aan dsld/espa als ik de stand van zijn achtervoeten zie.
wel goed om een en ander goed uit te laten zoeken.
hopelijk komt het in orde :j

Ik ga dit zeker eens aanhalen volgende keer als onze dierenarts komt en dit met hem bespreken.
Hij verdient die kans ook gewoon. In mijn ogen elk paard, maarja dat is financieel niet haalbaar :')

EvaArt
Berichten: 161
Geregistreerd: 16-10-19
Woonplaats: Wiekevorst Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-20 20:44

Dan zal ik hem zeker eens contacteren. Want een goede hoefsmid en vooral iemand dat ook echt begaan is met hem. Want onze eerste was een goede maar toen hij mank stond heeft het ons meer dan een week gekost om hem nog maar aan de telefoon te krijgen... Ik wil graag ook iemand dat verstand heeft van zaken en begaan is met zijn klanten.

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Re: Zwakke achtetkoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:15

Je reageert niet op mijn en een andere opmerking over DSLD, op facebook zijn daar een paar goede groepen (wel in het Engels) waar je veel advies kunt krijgen. Als het dat is, dan kun je je behandeling en onderzoeken erop aanpassen. En uiteindelijk veel geld besparen. Die rug zou ik me voorlopig niet druk om maken, ondanks veel geroep hier.

DSLD is een aangeboren afwijking waardoor de pezen steeds verder zullen oprekken, helaas is er geen genezing mogelijk en zal het verder verergeren. Wel zou je hem met de juiste hulpmiddelen nog een aantal jaren op de weide kunnen gunnen.

Het lijkt me een bijzonder dier, je hebt gelijk dat hij een kans verdient. Maar dan wel pijnvrij, als hij nu kreupelt af en aan is dat helaas niet het geval.

EvaArt
Berichten: 161
Geregistreerd: 16-10-19
Woonplaats: Wiekevorst Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-20 21:21

Katisa schreef:
Je reageert niet op mijn en een andere opmerking over DSLD, op facebook zijn daar een paar goede groepen (wel in het Engels) waar je veel advies kunt krijgen. Als het dat is, dan kun je je behandeling en onderzoeken erop aanpassen. En uiteindelijk veel geld besparen. Die rug zou ik me voorlopig niet druk om maken, ondanks veel geroep hier.

DSLD is een aangeboren afwijking waardoor de pezen steeds verder zullen oprekken, helaas is er geen genezing mogelijk en zal het verder verergeren. Wel zou je hem met de juiste hulpmiddelen nog een aantal jaren op de weide kunnen gunnen.

Het lijkt me een bijzonder dier, je hebt gelijk dat hij een kans verdient. Maar dan wel pijnvrij, als hij nu kreupelt af en aan is dat helaas niet het geval.

Ik dacht dat ik wel had gereageerd dat ik het zou bespreken met mijn da? Of was het op iemand anders weet het niet zo goed. Maar ging wel over dsld.
En ga hier zeker eens achter horen.
Hij staat nu wel mank vanwege heel andere redenen als zijn bouw. Is uitgeschoven en gevallen op de weide bij zware regen. Hier is een echo van geweest en heeft zijn kniebanden verrokken.
Verder liep hij onregelmatig vanwege zijn steile hoef, maar dat is bijna verdwenen doordat hij bij mij wel bekapt wordt en bij de fokker niet.
Voordat hij was gevallen begon hij juist heel ruime en mooie gangen te vertonen. Nu nog steeds, tot hij een bocht neemt en zijn kniebanden draaien, dan mankt hij door zijn verreking. Omdat het ging over zijn been met de steile hoef heb ik direct een echo laten maken. Maar staat niet in verband met zijn bouw(toch niet direct, indirect zal het wel zijn omdat dit been zwakker is dat het door de val dan ook bezeerd is geraakt)

Femke_Tweety

Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Zwakke achtetkoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:36

En als het inderdaad een bindweefselaandoening is (wat dsld is, als ik het goed gelezen heb) dan zullen banden helaas wel ook veel eerder en veel ernstiger verrekken.

Dus dan zou een paard zonder die aandoening bijvoorbeeld ietsjes oprekken en twee dagen wat minder lopen, terwijl het bij een dsld paard ernstigere verrekkingen en ernstigere en langdurigere kreupelheid kan geven.

Ik had overigens nog nooit van de ziekte gehoord, ik heb even uitgebreid gegoogeld. Wat dat aangaat leer ik in ieder geval wel bij in dit topic.


Ik zeg dus niet dat het dsld is, ik ben geen dierenarts en had er tot vandaag nog nooit van gehoord.
Maar ik zou niet zo hard durven zeggen dat het verrekken van de kniebanden niets met zijn weke koot te maken kan hebben.
Net als dat ruime gangen in eerste instantie ook goed past bij een bindweefselaandoening, want hypermobiel.
(geeft meer ruimte tot strek en buig in gewrichten, en kan dus ruimere gangen geven)

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:38

Oh je hebt je wel wat op de hals gehaald denk ik..

Ik heb een paard met ongeveer hetzelfde verhaal en ik denk dat hij ook DSLD heeft. Geen officiele diagnose trouwens, alleen een vermoeden van de veearts en hoefsmid, omdat hij nu weideversiering is zolang het goed gaat.
Ook jouw paard ziet er nogal hyperflexibel uit, op zichzelf is dat al een probleem.

Weke koten, die langzaam steeds iets weker worden, af en aan kreupel, soms door een schuiver ineens extreem kreupel (met verrassend snel herstel trouwens). Het is en blijft lastig beoordelen hoeveel last hij ervan heeft, met metacam is hij eigenlijk hetzelfde dus dat lijkt vreemd genoeg mee te vallen.

Ook mijn paard had in zijn jonge jaren prachtige ruime gangen trouwens, dat heeft ook iets te maken met de hyperflexibiliteit vrees ik.

De hoeven van mijn paard zijn wel verbeterd met bekappen. Dit gebeurt door een natuurlijk bekapper, die zich vooral bij de voorhoeven overigens niet strikt aan de 'natuurlijke' regels houdt. Dan krijgt hij te lange tenen. Die van jouw paard kunnen wel wat aanpassingen gebruiken maar verwacht niet dat deze stand met bekappen te repareren is.

Aangezien het zo'n jong paard is, is het natuurlijk de moeite waard om het te proberen als je dat graag wil. Ik denk dat je vooral de spieren goed in vorm moet zien te krijgen op een manier die niet voor overbelasting zorgt. Die spieren moeten dat hyperflexibele lijf in bedwang zien te houden. Ik denk niet dat ik erop zou gaan zitten zolang de rug in deze staat is.

EvaArt
Berichten: 161
Geregistreerd: 16-10-19
Woonplaats: Wiekevorst Belgie

Re: Zwakke achtetkoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-20 21:48

Wat ik over dsld vind is voornamelijk dat het een erfelijke aandoening is. Vader en moeder hadden geen van beide zulke stand van benen, noch volle zuster. Ik zal het zeker met de dierenarts bespreken als optie.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:52

Ik heb trouwens mijn paard ook op 2,5 jarige leeftijd in de opfok gezet en dat was achteraf gezien een vergissing.. Hij is er alleen maar slechter van geworden. Hij was constant kapot. Hoeft natuurlijk bij jou niet zo te zijn maar ik zou eigenlijk wild spel en vallen proberen zoveel mogelijk proberen te vermijden. Gewoon een rustige kudde.


Ik zou er wel lekker mee aan de slag gaan, lekker paard laten zijn natuurlijk, maar ook spieren opbouwen. Heuvels en balkjes wandelen, en over een tijdje aan de lange teugel.
Het is natuurlijk helemaal aan jou, maar dit is mijn ervaring hiermee..

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:55

EvaArt schreef:
Wat ik over dsld vind is voornamelijk dat het een erfelijke aandoening is. Vader en moeder hadden geen van beide zulke stand van benen, noch volle zuster. Ik zal het zeker met de dierenarts bespreken als optie.


De mijne ook niet, allebei paarden met een correcte beenstand. Daarom heb ik ook heel lang getwijfeld, zeker omdat het verhaal van mijn paard echt precies hetzelfde is. Hij kwam als veulen de stal niet uit. -O-

Misschien kan zoiets getriggerd worden door een gebrek aan beweging in die fase? Ik weet het niet, maar het lijkt er wel heel erg op. Het enige verschil is dat de verslechtering bij mijn paard niet heel snel gaat, en hij zelf geen pijn lijkt te hebben (tenzij hij weer iets verrekt heeft).

Odysseus

Berichten: 22472
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:55

De stand van de koten achter deden mij ook direct aan DSLD/ESPA denken.
Tevens vind ik hem voor ook erg lang en week gekoot. Ik zou als eigenaar daar wel meer zekerheid over willen hebben, voor je er minimaal nog een jaar kosten aan onderhoud aan kwijt bent en daarna tot de conclusie komt dat het dier niet geschikt is voor jouw doel. De prognose bij DSLD/ESPA is erg slecht helaas.

De adviezen om er mee aan de slag te gaan zou ik persoonlijk ook niet durven tot ik zekerheid zou hebben over wat er zich afspeelt in die peesschedes.

http://matildebrandt.no/blogg/2017/01/dsld-espa/

Afbeelding

EvaArt
Berichten: 161
Geregistreerd: 16-10-19
Woonplaats: Wiekevorst Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-20 22:01

Focussed schreef:
De stand van de koten achter deden mij ook direct aan DSLD/ESPA denken.
Tevens vind ik hem voor ook erg lang en week gekoot. Ik zou als eigenaar daar wel meer zekerheid over willen hebben, voor je er minimaal nog een jaar kosten aan onderhoud aan kwijt bent en daarna tot de conclusie komt dat het dier niet geschikt is voor jouw doel. De prognose bij DSLD/ESPA is erg slecht helaas.

De adviezen om er mee aan de slag te gaan zou ik persoonlijk ook niet durven tot ik zekerheid zou hebben over wat er zich afspeelt in die peesschedes.

http://matildebrandt.no/blogg/2017/01/dsld-espa/

[ Afbeelding ]


Ons doel is hem oud laten worden. Als dit als weide versiering is dan is dit zo dit is voor ons geen probleem. En ik ben van plan hem tot volgend jaar de rust op de weide te geven in met zijn oudere maatje. Hierna ga ik foto's laten nemen van zijn hele lijf en hiermee gaan we uiteindelijk dus verder.

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:06

Oh en vooral regelmatig goede, vergelijkbare foto's maken, om het proces in de gaten te houden. Zo kan je zien of iets verbeterd, verslechterd, gelijk blijft..

Niet perse x rays maar gewoon een standfoto enzo

MarjanB

Berichten: 16303
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Zwakke achtetkoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 06:01

Ik zou hem gewoon eerst even de tijd geven en je nu vooral niet gek laten maken door alle reacties hier.. alles 1 voor 1 en kijk eerst maar hoe die bij trekt van het rondscharrelen. Als je deze nog in de opfok gooit dan wordt ie kort en klein geslagen en wordt hij alleen maar slechter.

Life is a balance of holding on, and letting things go…


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AbbyRabbit en 39 bezoekers