Kat titeren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Kat titeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 19:22

Zijn er hier mensen die hun katten hebben laten titeren?

Kan er niet heel erg veel over vinden op internet maar ben eigenlijk wel benieuwd wat daar nou zo ongeveer uitkomt. Ik las ergens dat katten nog gemiddeld voor zo'n 3 jaar beschermd zijn tegen Niesziekte terwijl ze daar jaarlijks voor geënt worden. Zijn er bokkers die dit hebben laten doen? Wat kwam er uit?

N.b. ik ben niet tegen enten en dus zeker ook niet uit op een discussie over wel of niet enten, puur nieuwsgierigheid.

Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Kat titeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 19:34

Ik lees even mee, heb het nagevraagd bij de DA de laatste keer met enten maar de kosten zouden ruim verdubbelen dan wanneer ik alleen zou enten. Ben benieuwd naar ervaringen van andere katteneigenaren.

pillow
Berichten: 7795
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Kat titeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 19:39

wat is titeren?

Desi_2409

Berichten: 898
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Kat titeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:02

bloed afnemen en dit controleren op de hoeveelheid antistoffen.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:04

M'n honden en katten zijn getiterd. Uit de testen kwam dat ze voor de komende jaren genoeg stoffen in hun lichaam hadden. De oudste hond hoefde waarschijnlijk nooit meer geeent worden. Alleen tegen ziekte van weil. 1 kat ook niet. Ik laat ze nu elke 3 jaar titeren. Zo krijgen ze niet onnodig entstoffen binnen en het bespaard een bak geld.

Desi_2409

Berichten: 898
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Kat titeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:06

Alleen het bloed afnemen vinden (met name de katten) niet zo leuk

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:08

pillow schreef:
wat is titeren?


Titer bepaling of titreren. Titeren is verkeerd taalgebruik.

Ik heb het wel overwogen maar als ik mijn katten naar een pension wil brengen willen ze de jaarlijkse enting zien, dus helaas :$

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Kat titeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:12

Mijn oude dierenartsen deden het nooit. Kan het volgende keer eens vragen. Maar het is idd duurder maar aan de andere kant als je daarna een aantal jaar niet hoeft te doen. Dan ben je wel goedkoper uit. wat Desi zegt, vraag mij af of mijn kat het makkelijk laat doen?

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:14

Desi_2409 schreef:
Alleen het bloed afnemen vinden (met name de katten) niet zo leuk


Is 1 druppel. Zo gebeurd

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Kat titeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 23:04

Ik zie dat je in Groningen woont, daarom even mijn ervaring van een paar weken terug.
Ik ging naar een DA in Stad om de kat te laten titeren. Omdat ik een half uurtje moet rijden, heb ik toen in overleg met de arts toch besloten om te laten enten. Ze doen nl niet meteen de titerbepaling, maar bewaren het afgenomen bloed. Als ik nog in Stad had gewoond was het wel een optie geweest, het voordeel van titeren lijkt me dat je weet dat de enting nut heeft, omdat je alleen ent als er geen antistoffen meer aanwezig zijn.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 10:33

Ik laat mijn beide katten titeren! Dit linkje is mogelijk nuttig: https://www.catmoneo.nl/vaccicheck-titeren/

Ikzelf ben ook zeker niet tegen enten, maar ben wel voor op maat enten. Als er nog antistoffen zijn slaat een enting helemaal niet goed aan en heb je er dus niets aan. Door te titeren ent je op het juiste moment.

Het prikken kan inderdaad een dingetje zijn. Sommige dierenartsen kunnen in het oor prikken (let op, hier hebben ze een extra "opzuigbuisje" voor nodig, die hebben niet alle DA's standaard), dat gaat vaak makkelijker. Maar veel katten laten zich ook gewoon prima prikken hoor :j. Er is maar weinig bloed nodig. Mijn ene kater is wel wat moeilijk, maar daar smeren ze altijd eerst een verdovend cremetje op zn poot, dan gaat het ook prima.

Het is wat duurder dan enten, maar ze zijn daarna met wat geluk (of nouja, je ziet dat vaak eigenlijk) voor 3 jaar klaar :)

De facebookgroep "Alles over titeren" kan ook nog nuttig zijn, zeker vanwege hun lijst met gekwalificeerde dierenartsen. Er zijn nogal wat dierenartsen die ook titeren maar vervolgens roepen dat de titer voor niesziekte niet betrouwbaar is en dat je dat alsnog moet enten. Dat is alleen echt onjuist en enten is dan ook niet nodig bij goede titer. Dat zijn alleen 9/10 keer geen dierenartsen van die lijst.

Sizzle schreef:
pillow schreef:
wat is titeren?


Titer bepaling of titreren. Titeren is verkeerd taalgebruik.

Ik heb het wel overwogen maar als ik mijn katten naar een pension wil brengen willen ze de jaarlijkse enting zien, dus helaas :$


Je zult het wellicht al besproken hebben, maar willen ze in overleg ook niet een goede uitslag van de titerbepaling accepteren? Soms gaan ze er wel mee akkoord :j
Wel jammer.. -O- Maar het is niet anders natuurlijk..

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 11:10

@SimoneeM (ik quote maar even niet want denk dat dat niet goed komt haha). Wat is dan de uitslag?/Hoelang hoef je voor welke ziekte niet meer te enten?

Ik overweeg het voornamelijk omdat ik één kat heb die helemaal panisch wordt als ik hem meeneem, die is de hele dag van de leg na een dierenartsbezoek en die extreme stress vind ik beangstigend. Nadeel is alleen dat als ze alsnog ge-ent moeten worden hij waarschijnlijk dus nog een keer mee moet.. Ik ga nog kijken of het mogelijk is de dierenarts aan huis te laten komen ook.

Heb het idee dat dit veel gebruikelijker is bij honden dan bij katten. Er zijn online ook niet heel veel ervaringen te vinden. Ik ga die fb pagina eens opzoeken, dank!

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:25

Sourire schreef:
@SimoneeM (ik quote maar even niet want denk dat dat niet goed komt haha). Wat is dan de uitslag?/Hoelang hoef je voor welke ziekte niet meer te enten?

Ik overweeg het voornamelijk omdat ik één kat heb die helemaal panisch wordt als ik hem meeneem, die is de hele dag van de leg na een dierenartsbezoek en die extreme stress vind ik beangstigend. Nadeel is alleen dat als ze alsnog ge-ent moeten worden hij waarschijnlijk dus nog een keer mee moet.. Ik ga nog kijken of het mogelijk is de dierenarts aan huis te laten komen ook.

Heb het idee dat dit veel gebruikelijker is bij honden dan bij katten. Er zijn online ook niet heel veel ervaringen te vinden. Ik ga die fb pagina eens opzoeken, dank!


De titer bepalen kan voor kattenziekte en voor niesziekte (en dan Feline Calicivirus en Feline Herpesvirus). Je krijgt dus 3 uitslagen. Als voor alles genoeg antistoffen zijn, wordt er afgetekend voor 3 jaar en hoef je niet te enten. Is een van of beide niesziekte varianten te laag, wordt er niesziekte geënt. Kattenziekte laag, dan moet dat dus geënt, maar ik weet even niet of die enting ook los te krijgen is. Mogelijk is dat dan ook direct een cocktail met niesziekte. En dan heb je nog de optie dat er nog net voldoende antistoffen zijn, maar niet genoeg om af te tekenen voor 3 jaar, dan doen ze 1 jaar.

Je hebt bij een heel aantal dierenartsen de mogelijkheid te mogen wachten op de uitslag. Het duurt wel vaak minstens een half uurtje, maar dan kun je daarna dus direct enten als dat nodig is. Maar dierenarts aan huis zou nog mooier zijn wellicht :)

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Kat titeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:40

Wees heel voorzichtig met de betrouwbaarheid van de test.. De uitslag is niet zwart-wit en moet afgelezen worden. Er is dus een groot grijs gebied. En heb ook al mee gemaakt dat er zeer verschillende uitslagen uit kwamen bij bloed van hetzelfde dier, op hetzelfde moment afgenomen en op dezelfde manier bepaald.

Voor mijn gevoel te onbetrouwbaar en dus jaarlijks gewoon het prikje. Bovendien veel sneller gepiept dan scheren, schoon maken, bloed afnemen, etc...

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 11:44

Jasmijn159 schreef:
Wees heel voorzichtig met de betrouwbaarheid van de test.. De uitslag is niet zwart-wit en moet afgelezen worden. Er is dus een groot grijs gebied. En heb ook al mee gemaakt dat er zeer verschillende uitslagen uit kwamen bij bloed van hetzelfde dier, op hetzelfde moment afgenomen en op dezelfde manier bepaald.

Voor mijn gevoel te onbetrouwbaar en dus jaarlijks gewoon het prikje. Bovendien veel sneller gepiept dan scheren, schoon maken, bloed afnemen, etc...


Daarom moet je dus een gekwalificeerd arts hebben, dan heb je dat probleem niet :)
Met een goede arts is het niet onbetrouwbaar.

Al is er voor honden inmiddels een nieuwe, eenvoudigere test op de markt! Die is wat makkelijker en wel meer zwart-wit. Hopelijk voor katten ook snel, dan krijg je iig geen gedoe met dierenartsen die het net niet helemaal goed doen :)

Edit: en uiteraard heb je altijd kans op vals positieve of onterecht negatieve uitslagen. Geen enkele test is 100% betrouwbaar, dat moet ik toegeven. Maar ik vind dat niet opwegen tegen alle voordelen van titeren

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Kat titeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:31

Ook die 'gekwalificeerde arts' doet dezelfde test van hetzelfde merk en dezelfde fabrikant.. En wat houdt die kwalificatie precies in? Dat je volgens pro-titeren mensen 'gekwalificeerd' bent??
Het is mij nog allemaal wat te wazig en onzeker.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:38

Er is en hele fijne facebookgroep voor titeren. :) Ook voor katten.
Jasmijn159 schreef:
Ook die 'gekwalificeerde arts' doet dezelfde test van hetzelfde merk en dezelfde fabrikant.. En wat houdt die kwalificatie precies in? Dat je volgens pro-titeren mensen 'gekwalificeerd' bent??
Het is mij nog allemaal wat te wazig en onzeker.

Iedere dierenarts kan de testen bestellen. Alleen de verwerking en aflezen heeft wat ''deskundigheid'' nodig. Gekwalificeerde dierenartsen zijn artsen waarvan gecontroleerd/getoetst is of hun de juiste werkwijze toepassen. er zijn inmiddels ook 2 verschillende testen in gebruik voor zowel hond als kat.
Maar ook dit kun je gewoon vragen in de betreffende facebook groep. :)

https://www.facebook.com/groups/TiterenMetVacciCheck/

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Kat titeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 20:45

Wat kiwiwitje zegt idd. Die vaccicheck heeft, zeker qua verwerking, best wat deskundigheid nodig. En dat is waar het vaak mis gaat, evenals qua interpretatie.

@kiwiwitje: die nieuwe test is er nog niet voor katten toch, als ik het goed heb?

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 20:57

SimoneeM schreef:
Wat kiwiwitje zegt idd. Die vaccicheck heeft, zeker qua verwerking, best wat deskundigheid nodig. En dat is waar het vaak mis gaat, evenals qua interpretatie.

@kiwiwitje: die nieuwe test is er nog niet voor katten toch, als ik het goed heb?

Nee je hebt gelijk! Ik was iets te snel met typen via mn telefoon! :)

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Kat titeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:04

Nou ik heb mijn katten een paar jaar geleden "laten titeren" maar vond het voor die dieren nog niet zo'n feest hoe dat bloed afgenomen werd.... dan is een prikje in dat opzicht (in de beleving voor de kat qua behandeling) een stuk diervriendelijker....

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:04

kiwiwitje schreef:
SimoneeM schreef:
Wat kiwiwitje zegt idd. Die vaccicheck heeft, zeker qua verwerking, best wat deskundigheid nodig. En dat is waar het vaak mis gaat, evenals qua interpretatie.

@kiwiwitje: die nieuwe test is er nog niet voor katten toch, als ik het goed heb?

Nee je hebt gelijk! Ik was iets te snel met typen via mn telefoon! :)


Jammer, ik kreeg bijna goede hoop :') Maar goed, die zal vast ook wel volgen :j

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kat titeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:08

Vast wel haha!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:25

pmarena schreef:
Nou ik heb mijn katten een paar jaar geleden "laten titeren" maar vond het voor die dieren nog niet zo'n feest hoe dat bloed afgenomen werd.... dan is een prikje in dat opzicht (in de beleving voor de kat qua behandeling) een stuk diervriendelijker....


Niet echt op de langere termijn. Er zijn kittens en katten die overlijden van een entreactie, entingen kunnen tumoren veroorzaken op de entplek, een enting is chemische rotzooi die je in het lijf spuit enz.

Waarom enten als het niet nodig blijkt?

Sinds op show een titertest die genoeg antistoffen aantoont ook toegestaan is ben ik gaan titeren.

Ook met kittens ben ik later gaan enten, het blijkt uit onderzoek dat kittens die genoeg biest meegekregen hebben en lang bij moeder drinken. Ook nog lang maternale bescherming hebben. Een enting voordat die maternale bescherming is afgenomen heeft dan geen zin. Het is dus per nest afhankelijk of ze met 1 of met 2 entingen verhuizen, ik ent op basis van titerbepaling.

Enten op maat is dat, het kost iets meer, maar het is gewoon beter voor je kat.

Een goede DA heeft echt binnen een paar seconden de benodigde druppels bloed uit de poot of hals gehaald.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Kat titeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:27

Entingen geven tumoren? Daar wil ik wel een wat robuust onderzoek van zien dan.
Klinkt mij als een broodje aap :o

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:30

Daphara:

Vandaar ook het specifieke stukje "in dat opzicht", de mogelijke minder leuke gevolgen van het vaccineren laat ik even buiten beschouwing.

Mijn katten vonden het 1000x oncomfortabeler hoe dat bloed afgenomen werd, dan een snel prikje in hun nekvel. Het zag er ook echt niet prettig uit....