Zwakke achterkoten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Zwakke achtetkoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:51

Die eerste post had ik gezien, maar dacht dat je het bijstelde voor nu :)

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*


Earth

Berichten: 7896
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 12:59

Er wordt hier van alles geroepen, van in de opfok zetten, tot wandelen, tot dressuurwerk aan de hand. Ik zou als eerste willen weten hoe het er van binnen uit ziet, en wat een goede kliniek daar van gaat vinden. Want je kunt nu wel gaan investeren in trainen of weet ik veel, maar ik zou eerst willen weten of het wel zinvol is om met hem aan de gang te gaan. De rug lijkt niet alleen week, maar ook misvormt en het bekken staat ook raar.(heupbeen lijkt wel verder naar achteren te staan). Zal me niks verbazen dat de achterbenen een gevolg izjn van de rug, en dan kun je daar wel aan gaan sleutelen, maar dan heb je kans dat de problemen met de rug groter worden. Het hele lijf is overal aan het compenseren lijkt wel.

Dus voordat je wat gaat doen, zou ik hem in de bovenlijn op de foto willen zien. Is een investering, maar dan weet je wel waar je aan toe bent.

Earth het reisbureau.

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zwakke achtetkoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 13:00

Ik begrijp nog steeds niet zo goed het verhaal achter dit paard overigens. Hij komt van de fokker af? Waarom heeft ie hem op stal gehouden al die tijd? En waarom heeft ie hem verkocht?

"Een draver, is gaver" :D

EvaArt
Berichten: 161
Geregistreerd: 16-10-19
Woonplaats: Wiekevorst Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-20 13:01

We zullen dan wel zien hoe het loopt.
Normaal als zijn knie beter is gaan ze samen naar de weide. Die is ongeveer 6500 vierkante meter. Netjes ingezaaid.
Ze zijn wel maar met twee, opfok is niet mogelijk omdat mijn andere dan alleen staat en die kan echt niet alleen... Misschien wil ik nog wel een derde jonge aanvulling voor hem maar dat gaat nog wel even moeten wachten.
Ze zijn op korte tijd wel enorm aan elkaar gehecht.
Ik heb zelf 2 weides en een paddock aan huis dus hem in opfok zetten is moeilijk omdat ik mijn andere dan alleen zet en zelf dan eigenlijk zoveel plek heb. In de winter gaan ze naar onze tweede weide die is wat kleiner.

c_alsemgeest

Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 13:02

Earth schreef:
Er wordt hier van alles geroepen, van in de opfok zetten, tot wandelen, tot dressuurwerk aan de hand. Ik zou als eerste willen weten hoe het er van binnen uit ziet, en wat een goede kliniek daar van gaat vinden. Want je kunt nu wel gaan investeren in trainen of weet ik veel, maar ik zou eerst willen weten of het wel zinvol is om met hem aan de gang te gaan. De rug lijkt niet alleen week, maar ook misvormt en het bekken staat ook raar.(heupbeen lijkt wel verder naar achteren te staan). Zal me niks verbazen dat de achterbenen een gevolg izjn van de rug, en dan kun je daar wel aan gaan sleutelen, maar dan heb je kans dat de problemen met de rug groter worden. Het hele lijf is overal aan het compenseren lijkt wel.

Dus voordat je wat gaat doen, zou ik hem in de bovenlijn op de foto willen zien. Is een investering, maar dan weet je wel waar je aan toe bent.

+1

Daarna zou je kunnen gaan kijken wat er mee te doen is.
Bepaalde manier van bekappen, buikspieren prikkelen met medical taping, balkjes... maar wanneer je nog geen foto's hebt van de rug zou ik daar inderdaad even mee wachten en vooral even gezond voeden.
(en vergeet niet naar allerlei types parasieten/wormen te kijken... als ik de conditie zo zie),

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)


EvaArt
Berichten: 161
Geregistreerd: 16-10-19
Woonplaats: Wiekevorst Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-20 13:03

RianneH schreef:
Ik begrijp nog steeds niet zo goed het verhaal achter dit paard overigens. Hij komt van de fokker af? Waarom heeft ie hem op stal gehouden al die tijd? En waarom heeft ie hem verkocht?

Hij komt inderdaad van de fokker af. Weet zelf zijn verhaal ook niet goed. Maar hij stond daar in een vrij kleine stal en door zelf wat gerichte vragen te stellen, kwam ik erachter da hij niet veel buiten kwam en altijd op stal stond.

EvaArt
Berichten: 161
Geregistreerd: 16-10-19
Woonplaats: Wiekevorst Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-20 17:07

Ik ga hem tot volgend jaar op onze weides laten staan zodat hij nog wat kan verder groeien om dan volgend jaar hem op de foto te zetten voor we verder gaan trainen op zijn rug met professionele begeleiding.
Volgende zomer gaat hij dan wel voor alles eerst op de foto en daarna kunnen we volgens advies van de dierenarts verder.
Maar vanwege zijn leeftijd denk ik da hij best nog een jaartje eindelijk paard kan zijn, hoop dat dit hem al goed deugt gaat doen.
Volgend jaar zien we dan wel verder vanuit de foto's.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Zwakke achtetkoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:15

Ben blijkbaar niet de enige die wat aan de rug ziet. Achterbenen staan niet in de goede stand. Heup/bekken staat verkeerd.
Dus eerst foto's en daarna verder. Alleen maar sleutelen zonder weten wat er aan de hand is is alleen maar ellende voor het paard.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Zwakke achtetkoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:34

Ben ik dan de enige die dat paardje eerst eens zou laten bekomen? Goed ontwormen daar zeker wel gelijk mee beginnen. En idd een goede smid/bekapper erbij.

Er zit in mijn ogen gewoon nergens geen vet en/of spier op, wat ook niet zo gek is. Daardoor lijkt het ook een heel stuk dramatischer dan dat het misschien wel eens kan zijn.

Opfok zou ik met deze zeker niet doen. Eerst maar eens tot rust komen, goed aankomen, ontwormt worden en dan als er wat vlees op zit eens foto's laten maken.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Zwakke achtetkoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:40

Dat is toch precies wat de opfok doet?
Dat is geestelijk tot rust komen omdat een paard in een kudde hoort.
Een goede opfok verweid zijn paarden vaak genoeg zodat ze altijd gras hebben, als ze ergens van aankomen is het dat.
En die spieren komen dan vanzelf door het de hele dag grazen=lopen en het spelen met elkaar.


uiteraard eerst goed ontwormen, maar dat moet altijd, wat je ook doet :)

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Zwakke achtetkoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:41

Ik denk eerlijk gezegd dat hij te zwak is voor opfok nu.
Daar moeten ze wel sterk en gezond voor zijn om niet ondergesneeuwd c.q. vermorzeld te worden.

EvaArt
Berichten: 161
Geregistreerd: 16-10-19
Woonplaats: Wiekevorst Belgie

Re: Zwakke achtetkoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-20 17:46

Opfok is niet mogelijk, dan staat mijn andere alleen en dat kan hij echt niet. Maar inderdaad ik wil hem echt eerst even laten bekomen wat aansterken even paard zijn.
Dat heeft hij nooit kunnen zijn, nu staat hij met 1 ander iets ouder paard, wel een energieke. Maar geen dat teveel van hem zou kunnen vragen.
Hij heeft zich nu al enorm verbroken met spelen met mijn andere pony, waarschijnlijk omdat zijn bespiering amper toelaat om echt te kunnen spelen... Rustig opbouwen en volgend jaar kijken we wel verder met foto's dan.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:48

neetoch schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat hij te zwak is voor opfok nu.
Daar moeten ze wel sterk en gezond voor zijn om niet ondergesneeuwd c.q. vermorzeld te worden.

Als de ruimte groot genoeg is zal dat wel meevallen.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:48

EvaArt schreef:
Opfok is niet mogelijk, dan staat mijn andere alleen en dat kan hij echt niet. Maar inderdaad ik wil hem echt eerst even laten bekomen wat aansterken even paard zijn.
Dat heeft hij nooit kunnen zijn, nu staat hij met 1 ander iets ouder paard, wel een energieke. Maar geen dat teveel van hem zou kunnen vragen.
Hij heeft zich nu al enorm verbroken met spelen met mijn andere pony, waarschijnlijk omdat zijn bespiering amper toelaat om echt te kunnen spelen... Rustig opbouwen en volgend jaar kijken we wel verder met foto's dan.

Dat is jou probleem, mag niet als reden zijn voor het paard :)

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Femke_Tweety

Berichten: 11974
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Zwakke achtetkoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:50

Het wordt hier onderhand wel erg fel.

TS heeft een pony die duidelijk fysiek niet perfect is. Zd heeft hem nog niet lang, het dier staat buiten, wordt goed gevoerd want opknappen is de bedoeling en hij heeft een soortgenoot om mee samen te staan.

In principe meer en meer dan prima dus.

Opfok is geen optie, wordt duidelijk aangegeven en lijkt mij ook gewoon prima een eigen keus van iemand.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:52

Ik bedoel dat niet fel, vandaar ook de emoji, maar zoiets mag geen reden zijn om een paard aan huis te houden.
Stel het paard moet nu 2 weken naar de kliniek moet dat ook kunnen even als voorbeeld.
Ik bedoelde het verder niet persoonlijk.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Re: Zwakke achtetkoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:57

Lees je eens in op DSLD, daarbij zakken de koten ook steeds verder door en worden de spronggewrichten steeds steiler. Een echo van de achterste pezen zou dat kunnen bevestigen. Het is in NL nog niet zo bekend, maar dit lijkt een typisch beeld.

EvaArt
Berichten: 161
Geregistreerd: 16-10-19
Woonplaats: Wiekevorst Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-20 18:00

Femke_Tweety schreef:
Het wordt hier onderhand wel erg fel.

TS heeft een pony die duidelijk fysiek niet perfect is. Zd heeft hem nog niet lang, het dier staat buiten, wordt goed gevoerd want opknappen is de bedoeling en hij heeft een soortgenoot om mee samen te staan.

In principe meer en meer dan prima dus.

Opfok is geen optie, wordt duidelijk aangegeven en lijkt mij ook gewoon prima een eigen keus van iemand.

Dankje..
Ik wil echt goed doen voor hem...
Maar kan ook mijn andere pony niet zomaar in de kou laten staan...
Hij staat nu ook al mankt van uit te schuiven tijdens het spel met mijn andere pony. Die wel heel wat ouder is dan hij, en zeker 10 cm kleiner is... Wil niet weten hoe dat in de opfok zou zijn tussen allemaal jonge wilde mannen van zijn leeftijd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 18:01

Als ts haar paard niet in de opfok wil moet zij dat weten toch?

Ts lekker eerst even samen met je andere paardje laten bij komen. Zou idd wel foto's van de rug maken en straks langzaam aan beginnen met dressuur aan de hand of logeer werk om alles sterker te maken.

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 19:11

Katisa schreef:
Lees je eens in op DSLD, daarbij zakken de koten ook steeds verder door en worden de spronggewrichten steeds steiler. Een echo van de achterste pezen zou dat kunnen bevestigen. Het is in NL nog niet zo bekend, maar dit lijkt een typisch beeld.


Bovenstaande is een verstandige stap!

Sterkte met dit dier! Zou je hem ook puur als weideversiering willen houden? Het zou me niet verbazen als rijden te zwaar gaat zijn voor hem namelijk. Dus daar moet je wel rekening mee houden.

EvaArt
Berichten: 161
Geregistreerd: 16-10-19
Woonplaats: Wiekevorst Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-20 19:17

troi schreef:
Katisa schreef:
Lees je eens in op DSLD, daarbij zakken de koten ook steeds verder door en worden de spronggewrichten steeds steiler. Een echo van de achterste pezen zou dat kunnen bevestigen. Het is in NL nog niet zo bekend, maar dit lijkt een typisch beeld.


Bovenstaande is een verstandige stap!

Sterkte met dit dier! Zou je hem ook puur als weideversiering willen houden? Het zou me niet verbazen als rijden te zwaar gaat zijn voor hem namelijk. Dus daar moet je wel rekening mee houden.

Zoals ik eerder aangaf is rijden geen hoofdzaak voor ons, maar een blij en gezond paard wel.
Rijden zou fijn zijn, maar blijkt hij over enkele jaren nog steeds hiervoor niet geschikt dan blijft hij alsnog gewoon bij en zoek ik wel een ander rijpaard.
Heb hem gekocht voor zijn karakter en omdat hij anders waarschijnlijk op de slacht zou eindigen aangezien niemand zo'n tweejarige zou kopen. En dat vond ik zonde voor hoe hij van karakter is.

Hevonen

Berichten: 5607
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Zwakke achtetkoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 19:44

Eens dat ook zijn rug er slecht uit ziet, maar hij is als geheel erg onbespierd, denk dat er heel veel aan te verbeteren valt; zou niet direct wanhopen. Die voet moet wel gecorrigeerd, hopelijk kan dat, anders krijgt hij schade.

Veel succes met hem!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

EvaArt
Berichten: 161
Geregistreerd: 16-10-19
Woonplaats: Wiekevorst Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-20 19:47

Hevonen schreef:
Eens dat ook zijn rug er slecht uit ziet, maar hij is als geheel erg onbespierd, denk dat er heel veel aan te verbeteren valt; zou niet direct wanhopen. Die voet moet wel gecorrigeerd, hopelijk kan dat, anders krijgt hij schade.

Veel succes met hem!

Ben wel beetje aan het wanhopen nu.. Al gewoon voor hem een pijnloos leven te geven...
En het is wat zoeken met een hoefsmid.. We hebben er al verschillende meten komen... De een zei dat het niet ging, de ander dat het geen probleem was en we het er wel uitkregen en de ander had het alleen over zijn zwakke achterkoten, maar niet zijn steile hoef.. Dus weet niet zo goed waar we daarin nu staan.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 20:08

EvaArt schreef:
Hevonen schreef:
Eens dat ook zijn rug er slecht uit ziet, maar hij is als geheel erg onbespierd, denk dat er heel veel aan te verbeteren valt; zou niet direct wanhopen. Die voet moet wel gecorrigeerd, hopelijk kan dat, anders krijgt hij schade.

Veel succes met hem!

Ben wel beetje aan het wanhopen nu.. Al gewoon voor hem een pijnloos leven te geven...
En het is wat zoeken met een hoefsmid.. We hebben er al verschillende meten komen... De een zei dat het niet ging, de ander dat het geen probleem was en we het er wel uitkregen en de ander had het alleen over zijn zwakke achterkoten, maar niet zijn steile hoef.. Dus weet niet zo goed waar we daarin nu staan.


Stuur de foto's eens naar Wesley de Candt , hij heeft echt wel kennis van hoeven en vooral ook van probleemhoeven. Misschien kan hij iets betekenen of kent hij iemand in jouw buurt.

mala26

Berichten: 4989
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 20:13

Heel eerlijk, ik zou voordat je überhaupt verder gaat puzzelen met die voeten die rug op de foto willen hebben. Een 2 jarige hoort er zo niet uit te zien. Nog eerlijker ik zou hem hebben laten staan en niet eens gekocht hebben.

Ik weet niet waar je vandaan komt en wat je verder wil besteden aan dit paard maar ik zou meteen naar echt een goeie hoefsmid gaan en bvb broertjes nasseau naar laten kijken.

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gypsy, Jet, Nientsje, Ninalotte, Plonspony, renatexx, SemrushBot, xAnthea, Yvk en 82 bezoekers