Paard kopen met melanoom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Duran123
Berichten: 1048
Geregistreerd: 02-05-19

Paard kopen met melanoom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-20 23:56

Op onze zoektocht naar een paard voor mijzelf en middelste dochter zijn we ons droompaard tegen gekomen. In alle opzichten is dit paard alles wat we zoeken. Tot de eigenaar na eerste bezichtiging vermelde dat het paard wel een melanoom heeft. Klein, onder de staart, ons niet opgevallen bij eerste bezichtiging.
Nu zegt alles in mij: niet doen! Ik lees weinig positiefs op lange termijn. Ook veel onzekerheid.

Maar voor ik alles cancel graag jullie mening.


Poekkie

Berichten: 7340
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 00:16

Hoe oud is het paard? En is er info bekend over dat het de laatste tijd veel gegroeid is? Bij een paard van 10+ zou ik een klein melanoom wel aandurven, bij een 5 jarige niet.

Hier staat er ook eentje met melanomen. Vooral rond de kaak, kleintjes onder de staart. Heeft er geen last van, ze lijken stabiel en hij loopt hier toch al enkele jaren zonder problemen rond. Maar is ook al een middle-age paard

Paardengek in hart en nieren!

imaudy
Berichten: 5009
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Paard kopen met melanoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 00:24

Luister naar je onderbuikgevoel! Ik heb er bij een paard veel ellende bij gezien!
Ook lekker dat ze het niet vooraf verteld hebben :n

[o]

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Paard kopen met melanoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 00:31

Mijn 17-jarige merrie heeft er ook een onder de staart, is nooit verder gegroeid en volgens de DA is dit voor schimmels echt heel normaal. Zij kende alleen extremere gevallen bij onder andere Spanjaarden. Maar dit is slechts mijn beperkte kennis hoor, ik heb haar er niet om laten staan :)

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paard kopen met melanoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 01:58

Mijn merrie heb ik (eind vorig jaar) in moeten laten slapen ivm melanomen.
Ze had ook jaren een kleintje aan de onderkant van haar staartwortel en die is ineens explosief gaan groeien (sprong ook open)
Ook rondom haar vulva/anus kreeg zij meerdere melanomen.
Pas vanaf dat zij ca 19 jaar was werden ze heel snel veel groter.
Ik ken meerdere schimmels waarbij de melanomen alsnog op oudere leeftijd veel problemen veroorzaakte.

Ik wil daarom geen schimmel meer.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Shenavallie
Berichten: 11549
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 06:41

Ik ga ervan uit dat je het paard sowieso laat keuren voordat je tot aanschaf overgaat, TS. De VA kan dan gelijk naar de plek kijken en adviseren wat wijsheid is. Zelf zou ik net als jij ook alarmbellen horen rinkelen en gaan twijfelen. Bij twijfel zeggen we hier thuis meestal 'niet doen', maar het hangt ook van het advies van de VA en de verdere bevindingen tijdens de keuring af.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Paard kopen met melanoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 06:58

Ik wil ook geen schimmel meer. Paard op 8 jarige leeftijd in laten slapen vanwege dikke melanomen rond de kaak. Deze konden niet weggehaald worden omdat daar veel grote bloedvaten lopen. Paard kon zn hoofd niet meer goed afbuigen zonder dat die dingen in de weg zaten. Hier in de buurt staat er een waar nog mee wordt gefokt, maar die kan helemaal zn hoofd niet meer bewegen door de melanomen.

Als het een oude paard betreft zou ik het wel aandurven, maar een van 10 of jonger zou ik laten staan.... Dan maar even verder kijken.

-

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Paard kopen met melanoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 07:08

Nee, niet kopen zou ik zeggen. Bovenstaande verhalen vertellen waarom.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Paard kopen met melanoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 07:11

Schimmel zeker? Ik moet zeggen dat het bij schimmels veelvoorkomend is helaas. Het is dan een afweging voor jezelf. Hoe oud is het paard, waar zitten de melanomen, hoe groot etc. Bij een 15 jarige die 1 of 2 kleintjes onder de staart heeft zou ik zeggen geen probleem. Als het een 5 jarige is en hij heeft ze al zou ik hem laten staan. Wij hebben een cremello in moeten laten slapen door de melanomen, die had ze ook binnenin de darmen waardoor mesten heel moeilijk werd en er ook 1 grote op de blaas ging drukken. Die was toen 21

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 07:26

2 gezien een bij de kaak ingeslapen. En een bij anus staart kapot op oudere leeftijd maar darvoor ook heel veel wat al minder was met mesten ect moest toen echt ingeslapen worden.

The end

Duran123
Berichten: 1048
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-20 07:34

Paard is 14 jaar. Idd een schimmel. Het betreft een klein melanoom. Haar (!) veearts verwacht hier de komende jaren geen problemen van. Wat mij betreft is dit koffiedikkijken. Wellicht gebaseerd op het feit dat het er al een tijdje zit en al die tijd onveranderd is, maar toch.
Wachten tot de medische keuring wil ik zeker niet. Ik merk nu al dat ik me een soort verbonden voel met dit paard. Je bent zoekende.....vindt een paard waarvan je denkt ‘yes!’.....gaat kijken en rijden en er is een enorme klik. Dit is hèt paard voor ons. Dit is namelijk wat er gebeurde. As. vrijdag zouden we dus de tweede keer gaan kijken en dan het weekend nog een keer met onze instructrice.
Na bovenstaande berichten van jullie en ons onderbuikgevoel hebben we besloten niet meer te gaan kijken.
Ik ga haar dalijk bellen om uit te leggen waarom.
Echt ontzettend jammer. In onze gedachten stond ‘ie al op stal bij ons. Ons droompaard.
Maar we hebben geen haast......er komt vast en zeker een ander droompaard op ons pad. Hopelijk vinden ze voor deze een ander lief baasje die er nog heel lang veel plezier van zal hebben.....


Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Paard kopen met melanoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 07:52

Och, wat jammer zeg. Wil je het niet nog aan je eigen dierenarts voorleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 07:53

Ik had ook zo een droompaard. Melanoom op de koker. Op een gegeven moment kwam zijn koker vol met mini melanomen, enkele ook bij de anus. Op een dag kwam ik toe op stal en hing zijn buik vol zwarte prut. De maanden ervoor waren we al aan het sukkelen met een koker die constant dik en warm werd. Nu was die echt gewoon gigantisch. Dierenarts laten komen en het was nog een kwestie van weken. Er was een melanoom naar binnen open geknapt. 3 weken later is hij ingeslapen. Hij begon volledig op te zwellen van het vocht dat hij vast hield en zag af.

Urona447
Berichten: 2790
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Paard kopen met melanoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 08:51

Verstandige zet hoor TS , ik begrijp je helemaal.

Neon

Berichten: 4922
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Paard kopen met melanoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 08:59

Onze welsh a pony had dit ook.. en is helaas ingeslapen hierdoor.. het zT onder de staart boven de anus. Bij opvoelen bleek het ook al door te lopen in de darm waardoor verwijderen geen optie was.

We hebben hem zo lang mogelijk gehouden... omdat hij verder kern gezond was en er toen nog geen last van had... maar het groeide en groeide en sprong ook op een gegeven moment open... gigantisch smerige zwarte prut pus en bloed... een crime om schoon te maken en houden. (Ook door de locatie was het niet vliegvrij te houden...

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard kopen met melanoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 09:04

Jemig als ik al die verhalen lees zou ik zo'n paard ook laten staan. Vroeg of laat ellende...heel erg zuur maar ook verstandig TS.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Secretly
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 09:07

Ook ik heb een pony gehad met een melanoom onder de staart, die is in een xr opengesprongen was niet meer te behandelen.

pluisje88

Berichten: 8047
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 09:11

Mijn vorige paard was een schimmel. Vorige eigenaar heeft hem laten opereren omdat hij ze in z’n mond had en geen bit meer in kon. toen was hij een jaar of 13 denk ik. Dat is goed geheeld en daarna heeft ze hem nog jaren gereden. Op 21 jarige leeftijd heeft ze hem aan mij verkocht en ook ik heb er nog jaren lang plezier van gehad. Hij had een kleintje aan z’n lip en 1 aan de staartwortel maar hij had er geen last van. Uiteindelijk op 24 jarige leeftijd overleden aangetroffen in zijn box. Voor een groot paard niet heel heel gekke leeftijd denk ik. Gestorven van ouderdom. Ik heb er een super fijn paard aan gehad.

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

Rodevlinder

Berichten: 2262
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Paard kopen met melanoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 09:40

Ik denk dat je er verstandig aan doet om dit paard te laten staan.

Shenavallie
Berichten: 11549
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:47

Duran123 schreef:
Paard is 14 jaar. Idd een schimmel. Het betreft een klein melanoom. Haar (!) veearts verwacht hier de komende jaren geen problemen van. Wat mij betreft is dit koffiedikkijken. Wellicht gebaseerd op het feit dat het er al een tijdje zit en al die tijd onveranderd is, maar toch.
Wachten tot de medische keuring wil ik zeker niet. Ik merk nu al dat ik me een soort verbonden voel met dit paard. Je bent zoekende.....vindt een paard waarvan je denkt ‘yes!’.....gaat kijken en rijden en er is een enorme klik. Dit is hèt paard voor ons. Dit is namelijk wat er gebeurde. As. vrijdag zouden we dus de tweede keer gaan kijken en dan het weekend nog een keer met onze instructrice.
Na bovenstaande berichten van jullie en ons onderbuikgevoel hebben we besloten niet meer te gaan kijken.
Ik ga haar dalijk bellen om uit te leggen waarom.
Echt ontzettend jammer. In onze gedachten stond ‘ie al op stal bij ons. Ons droompaard.
Maar we hebben geen haast......er komt vast en zeker een ander droompaard op ons pad. Hopelijk vinden ze voor deze een ander lief baasje die er nog heel lang veel plezier van zal hebben.....

Heel wijs besluit. Je onderbuikgevoel is doorgaans de beste raadgever.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Babootje

Berichten: 26186
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard kopen met melanoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:50

Heel verstandig. Ik zou het ook niet doen.

anjali
Berichten: 15018
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard kopen met melanoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:15

Dat is het nadeel van een schimmel. Die hebben dat heel vaak.Mijn vroegere manege\pensionhouder wou daarom nooit schimmels kopen omdat die melanomen volgens hem door het hele lichaam,ook vanbinnen,zitten en het vlees van het paard daarom niet meer verkocht kan worden! Hij deed zijn paarden die niet meer gereden konden worden nl. naar de slacht zodat ze nog wat opleverden. Nou doe ik dat echt nooit dus voor mij geldt dat argument niet en ik vind de witte kleur mooi dus ik koop een schimmel wel.Ik zou in het geval van ts de mening van de DA vragen en dan ook kijken of de prijs passend is bij de diagnose\prognose.Want volmaakte paarden bestaan niet, er is altijd wel ergens iets mee.Maar dat is mijn persoonlijke mening waar een ander het niet mee eens hoeft te zijn.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:25

anjali schreef:
Dat is het nadeel van een schimmel. Die hebben dat heel vaak.Mijn vroegere manege\pensionhouder wou daarom nooit schimmels kopen omdat die melanomen volgens hem door het hele lichaam,ook vanbinnen,zitten en het vlees van het paard daarom niet meer verkocht kan worden! Hij deed zijn paarden die niet meer gereden konden worden nl. naar de slacht zodat ze nog wat opleverden. Nou doe ik dat echt nooit dus voor mij geldt dat argument niet en ik vind de witte kleur mooi dus ik koop een schimmel wel.Ik zou in het geval van ts de mening van de DA vragen en dan ook kijken of de prijs passend is bij de diagnose\prognose.Want volmaakte paarden bestaan niet, er is altijd wel ergens iets mee.Maar dat is mijn persoonlijke mening waar een ander het niet mee eens hoeft te zijn.

Maar wat je wel vergeet te vertellen, die melanomen zijn inderdaad een rot ding van binnen.
Niet alleen voor de slacht, maar juist voor het paard.
Die kunnen op vitale organen gaan drukken. En niemand die het ziet totdat het paard er veel last van heeft.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Ailill

Berichten: 11669
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Paard kopen met melanoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:27

Oh zelfs als mensen het wel zien doen sommige er niets aan. Ik ken er een waarvan de hele staartwortel onder zit en bij de anus een prop ter grote van een tennisbal. Maar nee, is niets mee aan de hand. Ik vind schimmels ook mooi, maar ken er na al die jaren in de paarden te veel waarbij het niet goed af is gelopen.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

siskeh
Berichten: 8675
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:40

Ailill schreef:
Oh zelfs als mensen het wel zien doen sommige er niets aan. Ik ken er een waarvan de hele staartwortel onder zit en bij de anus een prop ter grote van een tennisbal. Maar nee, is niets mee aan de hand. Ik vind schimmels ook mooi, maar ken er na al die jaren in de paarden te veel waarbij het niet goed af is gelopen.


Wat zou je er aan moeten doen. Voor zover mijn kennis reikt is er geen behandeling voor.
Verwijderen is meestal een slecht idee. Daarbij zit het grootste probleem vaak van binnen, en niet op staart of huid.

Overigens hier ook een schimmeltje met melanomen(26, en meer kwaaltjes), zoals ik het nu kan inschatten gaan de melanomen niet haar ondergang worden.
Eerder de Artrose of Cushing

Niet alle dwalers bennen verdwaald


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, GoogleAdsense, Kabayo, Ladypronk, loowny, YandexBot en 95 bezoekers