[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Manadeluca

Berichten: 1121
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:20

Telkens zie ik een meer en meer ontspannen paard.


Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 15:45

Oh was die van jou ook zo gisteren.. Mijne ook. Zodra ze aan het werk mocht was het ok maar daarvoor was ze niet te genieten op de poetsplaats. Onrustige draaikont

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-20 20:31

Sintara schreef:
Oh was die van jou ook zo gisteren.. Mijne ook. Zodra ze aan het werk mocht was het ok maar daarvoor was ze niet te genieten op de poetsplaats. Onrustige draaikont


Mwah hij was eigenlijk best relaxed en vrolijk, tot de horzels ineens als een zwerm om ons heen kwamen :')

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-20 20:40

Vandaag onze eerste buitenrit op de weg gemaakt, zonder hulp (a.k.a. husband die meeloopt)!
Ik wist niet zeker of ik wilde dus had hem wel opgezadeld en mezelf ook aangekleed met cap en bodyprotector, en zijn we wandelend gestart. Hij had z'n oortjes erop, liep met een prima tempo naast me, en blies binnen de eerste minuut al een paar keer lekker uit. Na een poosje zijn we omgedraaid en toen ging hij weer op de rem en achter me lopen :')

Afbeelding

Halverwege de weg terug zijn we gestopt bij een oprit van een boerderij met allerlei machines, waar we eigenlijk nooit eerder gestopt zijn, even singel gechecked en ben ik opgestapt :D Hij was perfect! Alsof we het vaker doen haha.

Dit is hoe de weg eruit ziet waar onze stal aan staat. Die moeten we helaas gebruiken als we ooit een keer het bos in willen, 5km verderop (incl. door een dorpsstraat). Deze weg heeft geen snelheids limiet dus de meeste auto's rijden zeker 60 km/h. Geen stoep, geen fietspad. Gelukkig wel redelijk overzichtelijk en iedereen die we tegenkwamen heeft netjes afgeremd.

Afbeelding

Het enigste waar Harvey van opkeek was de wielrenner. Harvey begon twijfelend te lopen en stond er bijna van stil met z'n oren zo ver naar voren dat ze er bijna afvielen. De wielrenner kwam op ons af en had ons niet in de gaten want hij keek naar beneden dus z'n gezicht was niet zichtbaar. Ik schreeuwde daarom met een glimlach 'HELLO!' en daardoor keek de beste man ineens geschrokken op en riep 'Oh, hiya!' terug. Toen had Harvey door dat het een persoon was, en kon hij weer normaal verder te stappen :Y)

Ben erg trots op m'n ventje <3

(zijn blik vandaag toen ik te lang in de auto bleef zitten bij aankomst)
Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

MissWeenie

Berichten: 355
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 20:54

Wat zijn jullie goed bezig!!! *\o/*

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-20 11:22

Mijn man is sinds eergister thuis! Was erg plotseling, hij had ineens toestemming gekregen om een vlucht te boeken, dat hoorden we op woensdag en dus was hij vrijdagavond ‘ineens’ thuis!
Dat betekent dus helaas wel dat we 2 weken in quarantaine zitten met onze drietjes, dat is de regelgeving hier op het eiland. Iedereen die na toestemming binnenkomt (voor begrafenis/belangrijk werk etc) moet binnen blijven of in hun achtertuin. Als ze geen hotel oid boeken en bij familie verblijven, moet de hele familie isoleren.
Ik heb donderdag en vrijdag dus flink wat boodschappen ingeslagen, oppas en voer voor Harvey en de shet geregeld, klanten omgeboekt en op school gemeld dat onze dochter vrijdag haar laatste schooldag zou hebben en pas in September weer terug komt, want ja, als onze quarantaine afgelopen is begint precies haar zomervakantie :')

En op donderdag heb ik nog even een ‘laatste’ ritje met Harvey gemaakt <3 Daarna lekker koud en kort afgespoeld want hij had het erg warm, en toen ging meneer gelijk rollen natuurlijk

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

M’n man blijft nu een maand thuis (incl deze twee weken binnen zitten). En gaat dan weer voor op z’n minst een maand weg. En dan ligt het aan de overheid en hoe ver ze zijn met de corona maatregelen, of we dan weer opnieuw twee weken moeten isoleren of niet.

De nieuwste update is in ieder geval hoopvol. Over een week gaan de grenzen open voor alleen eilanders om naar buiten te mogen voor whatever reason *\o/* Helaas moet iedereen bij terugkomst wel weer twee weken isoleren. Dit wordt getraceerd door politie, want je kan alleen het eiland af na het invullen van een hoop formulieren (de reden, vlucht/boottijden, waar je verblijft bij terugkomst, etc). Ze kunnen dan als je terug bent je adres opzoeken om te checken dat je echt binnen bent/blijft bijvoorbeeld. Indien dit niet wordt opgevolgd, ben je strafbaar met oa een boete van £1000...

We zitten dus nu te twijfelen of we na de quarantaine een paar weken naar NL komen om onze ouders, broers en zussen weer eens te zien en onze dochter haar opa’s en oma’s, nichtjes etc :(:) en om mijn 30e te vieren.
De afgelopen twee maanden waren namelijk goed eenzaam en heb mij vaak rot gevoeld, en ik heb zo’n gevoel dat dit voorlopig niet gaat veranderen vanwege de strenge regels wat betreft de grenzen van het eiland... Het hangt heel erg af van Engeland ook, aangezien dit onze naaste buren zijn en het meeste verkeer via hen bij ons binnenkomt...

To be continued!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 15:10

Oh jeetje wat klinkt dat heftig daar op het eiland! Wel heel fijn dat je gezinnetje weer even compleet is, dat zal ook heel fijn zijn voor jullie :o

Leo

Berichten: 50033
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 15:12

Ach wat een gedoe en ellende brengt dat virus toch mee op ieder niveau. :\ fijn dat je man weer even thuis is! Even weer het gezin bij elkaar!

Ik kan me zo voorstellen dat het erg eenzaam is geweest deze maanden en dat dat echt een rotperiode is geweest. Hopelijk lukt het jullie om een poosje in NL door te brengen :(:)

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-20 16:33

Ja het is allemaal heel gek maar we zijn ook erg blij dat hij weer thuis is :o

Wel balen van de timing want ik had net een nieuw tweedehands zadeltje gevonden die de dag voor de quarantaine binnenkwam :') Die ligt dus op stal te wachten om over twee weken eens te passen haha. En ook tweedehands hoefschoenen voor z’n achterhoeven kwamen die dag binnen, en heb ik dus ook nog niet kunnen passen.

Afbeelding
(Héél oude boomloze Trekker)

Dat is ook zoiets: Als we naar NL gaan voor vakantie, dan op z’n minst 3 weken, want in NL moeten we de eerste week sowieso een beetje afstand houden van iedereen. En eenmaal thuis moeten we weer 2 weken isoleren. Dus we willen wel drie weken gaan om het dat allemaal waard te maken en de tijd van alleen op het eiland zijn een beetje te verminderen tijdens de schoolvakantie van onze dochter (mn man gaat dus half augustus weer op dienst, school begint 9 sept pas weer).

Maar dat betekend in totaal weer dat we 5 weken weg zijn (incl isoleren bij terugkomst). Dus 5 weken geen klanten en 5 weken oppas voor Harvey en de shet betalen. En dus ook 5 weken oefenen en rijden met Harvey missen, in het perfect seizoen. Drie weken daarvan ook oppas voor de kat en ons huis, alhoewel dat soort van normaal is met op vakantie gaan.
Maar 5!? Denk niet dat m’n paar klanten daar blij van worden. Alhoewel de situatie natuurlijk niet alledaags is, voor niemand niet.

Lastig lastig...

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-20 17:22

Weer een update...
Wij hebben een paar weken terug besloten te verhuizen naar Nederland. In augustus gaan we sowieso op vakantie in NL, mijn 30e vieren, en dan kunnen we ook een beetje rondkijken naar huizen. En het ligt eraan wat we vinden met wanneer we dan precies gaan verhuizen. Niet elk huis is natuurlijk direct beschikbaar (we kijken naar particuliere huur btw, we huren nu ook, en ons huurcontract op het eiland loopt in principe begin november af).


En nog meer ontwikkelingen: De rontgenfoto's zijn vandaag gemaakt. Van beide voorhoeven, de hakken en zijn rug. In de linkervoorhoef is wat onduidelijk troebel 'gedoe' gevonden, de DA wist niet precies wat en gaat de foto's thuis met beter licht nog eens bekijken. Ik gok beschadigd weefsel van het straalkussen oid, vanwege de hoefzweer die door de steunsel en hoefbal is komen zetten een paar jaar terug. Ook is er op zijn ruggengraat een puntige botontwikkeling gevonden, precies onder het zadel in het midden van zijn rug. En er zijn ook twee vertebraes over elkaar gegroeid, lijkt het. Ook dit wil ze beter thuis op de pc bekijken.

Ben erg verbaasd over het botpuntje in zijn ruggengraat. En ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen ;(
Ik krijg de fotos later nog opgestuurd en zal ze dan hier plaatsen.
De DA was overigens niet onze vaste. Wel hebben beide ons medische dossier (die wilde ze inzien voordat ze xrays kwam doen). Onze vaste DA heeft geen goed xray apparatuur dus ik heb eenmalig een andere laten komen (ook op aanraden van onze vaste DA). Ik ga de foto's dus ook nog doorgeven...

To be continued...

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Leo

Berichten: 50033
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 19:10

Ah jeetje dat is geen leuke update.... -O- wat K... Dat er toch dingen zichtbaar zijn op de Xrays....

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

jeetje77

Berichten: 3435
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 19:35

Hé bah, dat klinkt niet goed.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-20 11:46

Heb vandaag de foto’s en uitgebreider antwoord gekregen van de arts die de röntgenfoto’s had gemaakt ;(

De twee belangrijkste:

Afbeelding

Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:29

Ach jeetje, niet echt de fotos waar je op had gehoopt.
Wat vindt de dierenarts ervan? Het ziet er in ieder geval niet heel prettig uit voor Harvey :(:)

Leo

Berichten: 50033
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 12:41

Wat zegt de DA over de foto's? Ik ben niet goed in foto's lezen maar ik kan wel zien dat het idd niet is wat je wilt zien.... oliebol.... :\

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-20 13:13

De DA die de röntgenfoto’s maakte had als commentaar in de email vanmorgen dat het een ‘moderate degree of kissing spines’ is. Ook is er een begin van osteoarthritis in zijn hakken (hocks) zegt ze. Ik heb de foto’s doorgestuurd naar mijn eigen DA en wacht nu op zijn belletje.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 13:29

Ik ben benieuwd wat je eigen dierenarts zegt...
Kissing spines is gelukkig wel redelijk goed te revalideren maar dat moet dan natuurlijk wel binnen de mogelijkheden liggen en moet iets zijn wat je met hem nog aan wilt gaan (zeker met de hele verhuizing erbij).
Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen :(:) is niet leuk om er achter te komen dat je paard iets heeft...

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-20 13:35

Ja inderdaad. En Kissing spines kan ook geopereerd worden, maar we hebben die faciliteiten niet in Isle of Man, daarvoor moet hij met de boot naar Engeland...

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 14:40

woepsie90 schreef:
Ja inderdaad. En Kissing spines kan ook geopereerd worden, maar we hebben die faciliteiten niet in Isle of Man, daarvoor moet hij met de boot naar Engeland...


Persoonlijk zou ik een operatie ook echt alleen zien als laatste redmiddel, met training kan al heel veel gedaan worden :j
Ik heb je via insta twee accounts doorgestuurd van mensen die ook ex racepaarden met KS hebben, misschien interessant om die eens te bekijken, hopelijk heb je daar wat aan :o

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-20 21:06

Ik heb net mijn eigen dierenarts gesproken. Hij heeft ook met een nog ervarener arts gesproken die ook Harvey en mij goed kent, voordat hij mij belde. Ze waren beide erg verrast door de scans van zijn ruggengraat en maken zich ook zorgen over zijn linkervoorhoef.

Ze raden af om met hem te reizen, wat ook mijn gevoel steeds zegt. De risico’s van drie dagen reizen zijn te hoog, met zijn geschiedenis van injuries in gedachtes en het feit dat hij moeilijk te laden is en ik geen genoeg kans heb om dit te trainen (geen eigen trailer en manlief en ik hebben beide geen geschikt rijbewijs hiervoor).

Ze hebben beide ook nagedacht over geschikte nieuwe eigenaren die hem als weidemaatje zouden willen én goed genoeg voor hem zorgen zoals ik deed (hun woorden!), maar ze konden niemand bedenken. Ik heb natuurlijk hier zelf ook naar gezocht afgelopen weken en rondgevraagd via mijn paardentandarts en paarden physio. Al deze mensen ontmoeten dagelijks paardeneigenaren en stallen etc, dat leek mij de beste kans.

Op een gegeven moment zei hij:
‘The more we talk, the more I think there’s only 1 option left’ en ‘sometimes we have to be cruel to be kind’...

Ik heb flink zitten huilen net en dat zal voorlopig nog wel aanhouden.

Deze maakte ik vandaag terwijl ik hem wat gras over het hek voerde
Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

VWestra
Berichten: 1099
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 21:19

|( kreeg kippenvel van je verhaal.


laten bezinken en dan verder denken. Het is een proces.
in ieder geval heel veel sterkte

Leo

Berichten: 50033
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 21:23

Jasses Maaike, wat een klote nieuws zo. Wat een heftige keuze sta je voor, links of rechtsom |(


Buiten dat allemaal om, wil ik aanvullen dat ik oprecht een gelukkig paard op je foto's zie. Dat heb jij hem gegeven afgelopen jaren, dankzij jou en al jouw zorgen heeft hij dat in ieder geval mogen kennen. Wat je ook moet besluiten.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..


Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 21:35

Wat een nieuws.. :oo heel veel sterkte, wat je ook gaat beslissen

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 07:02

Wat een heftig bericht zeg |(
Ik leef met jullie mee, en ik weet zeker dat je de juiste beslissing gaat nemen voor hem.

En wat Leo zegt, hij heeft het echt getroffen met jou. Hoeveel jij voor hem hebt gedaan is echt bewonderenswaardig, je hebt hem zo de tijd gegeven om zichzelf te ontwikkelen.

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 08:57

heel veel sterkte met deze moeilijke beslissing!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers