alleen voor op ijzers of vierkant?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

alleen voor op ijzers of vierkant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-20 15:40

hallo mijn pony/paard (arabier) staat nu voor op ijzers.
6 aug. komt de smid weer.
ik heb 10 aug. met hem een eventingkamp en het weer kan dus erg veranderen.
nu weet ik niet of hij voldoende grip heeft met alleen voor kalkoenen.
ik heb laatst een oefcross gereden zonder kalkoenen 60 cm.
maar het was erg glad. (hij heeft er nu geen kalkoengaten in zijn ijzers, die wil ik er zo ie zo inzetten volgende week)

met rijden 'glijdt' hij wel vaak achter maar ik wil er niet zomaar achter ijzers onder zetten.
tuurlijk overleg ik met mijn smid, ook voor welke kalkoenen bij hem passen en bij de grond.
(hij is 2x verkeerd beslagen en bekapt geweest dus hij mocht voor een tijdje geen kalkoenen in)
nu zie ik ook vaak dat paarden 4 kalkoenen per ijzer hebben.
is dat wat?
en als hij achterijzers nodig zou hebben zou het ook puur voor 8 weken zijn.
nu ben ik geen voorstander van ijzers maar voor heeft hij echt nodig (hoeft ook geen discussie over gevoerd te worden) en ik heb liever ijzers dan dat ik met mijn paard val.

wat zouden jullie doen?

alvast heel erg bedankt! :D

ps. willen jullie hier aub geen discussie voeren over ijzers?
ik weet dat het een kwaad is en ook ik heb een paard gehad die er maanden van moest herstellen. daar had ik zelf geen ijzers onder gedaan.
je mening laten horen mag maar hou het netjes en aardig dan blijft het voor iedereen leuk ;)


pillow
Berichten: 7777
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: alleen voor op ijzers of vierkant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:22

Een paard op blote voeten glijdt niet zo snel uit hoor.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Sky_As

Berichten: 4695
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:23

Tja, ik zou zeggen dat je met ijzers met kalkoenen meer grip hebt....maar als je smid je paard per ongeluk vernagelt heb je sowieso geen kamp.
Kun je hem niet een weekje eerder laten komen? Dan heb je iets meer speling en kan je paard er even aan wennen om te lopen met zijn nieuwe schoenen. (ik heb nooit geen problemen gehad met mijn smid, maar ik ken ook smeden die regelmatig vernagelen, en die zou ik dus nooit vlak voor een kamp/keuring/les laten komen)

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Sky_As

Berichten: 4695
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:24

pillow schreef:
Een paard op blote voeten glijdt niet zo snel uit hoor.

op straat niet nee, maar in de modder tijdens de afzet op een sprong zou ik er toch niet helemaal zeker van zijn. Vaak hangt het ook van je paard af en op welke manier ze bewegen of ze glijden of niet.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:28

Sky_As schreef:
pillow schreef:
Een paard op blote voeten glijdt niet zo snel uit hoor.

op straat niet nee, maar in de modder tijdens de afzet op een sprong zou ik er toch niet helemaal zeker van zijn. Vaak hangt het ook van je paard af en op welke manier ze bewegen of ze glijden of niet.


Op blote voeten ken ik persoonlijk geen paard dat daardoor onderuit gegaan is, ook niet in een cross :) (Wel 4 blote voeten dan, met wel voorijzers en achter niet kunnen ze met de landing nog flink glijden, dan doen die achterbenen niet zo veel meer)

Mijn merrie had voor ook ijzers en ik heb ze toen voor een springclinic op gras (met slecht weer voorspelt) achter ook ijzers onder laten zetten. Alle 4 met kalkoenen en dat is heel goed gegaan! Ijzers er daarna weer vanaf (ik heb ze er wel maar zo'n 2 weken onder gehad, dus na de clinic gelijk weer eraf laten halen) en niks aan de hand :)

Anders zou ik ook je voorijzers eraf laten halen, maar die zitten er vast onder met een reden dus dan zou ik wel eenmalig voor rondom kiezen :)

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:37

Ik zou voor dat kiezen wat jou het meest veilige gevoel geeft. Als jij de gaat crossen met samengeknepen billetjes omdat je bang bent dat hij uitglijdt, is dat niks waard. En 8 weken rondom kan ook geen kwaad.

En net wat Sky_As zegt: misschien even de smid iets naar voren verplaatsen.

Kadjar <3 Vincent Maranello x Vivaldi L § Rhodos <3 Flemmingh x Zuidpool gepensioneerd bospaard § Gideon <3 Tuschinski x OO Seven x Ferro 17-09-2018 Y;(
Voor je iets zegt. Bedenk dan. Is het nodig, is het aardig, is het waar... #doeislief

Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-20 16:42

oke ja hij staat voor met een reden dus dat kan er niet af helaas.
ik heb al gevraagd of hij wat eerder kon maar dat kon helaas niet.
ik heb wel een goede smid nu.
dit is een foto van zijn hoef na het bekappen en beslaan
Afbeelding

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:44

Tiquira_Jill schreef:
nu zie ik ook vaak dat paarden 4 kalkoenen per ijzer hebben.


Er zitten 2 kalkoenen onder een ijzer, zou ook niet weten waar ik de andere twee zou moeten laten?

Voor wat betreft je keuze:
Als je paard niet heel vast ter been is, dan kunnen achterijzers helpen. Mijn paard was echt een enorme slungel, we hebben in het bos ook al eens op de grond gelegen omdat hij op het randje van een modderpoel stond en weg gleed. Daar zou ik zeker ijzers onder slaan. Ons andere paard is net een terreinbuggy, die red zich wel met iedere ondergrond. Daarbij zou 't dan weer niet nodig zijn.

Boontje L2 + 10 | B + 3 | B + 4
Nex Z2 + 2 | B + 1 | B + 3

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 16:48

Maik79 schreef:
Tiquira_Jill schreef:
nu zie ik ook vaak dat paarden 4 kalkoenen per ijzer hebben.


Er zitten 2 kalkoenen onder een ijzer, zou ook niet weten waar ik de andere twee zou moeten laten?


Als je extra gaten bij laat maken kan dat, wordt niet vaak gedaan maar het betsaat wel en het wordt gebruikt.

TS als het jou een veilig gevoel geeft om er ijzers onder te zetten zou ik dat doen, maar bel je smid even en kaart het aan. Die kent je paard en kan je adviseren.

Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-20 16:50

nou hij is pas 6 en hij heeft ook een beetje zo'n rare arabieren loop met zijn achterbenen :')
dan denk ik dat ik het wel laat doen.
ik zag dat ze bij 4 kalkoenen "voor" aan het ijzer (weet niet of ik het goed zeg) nog 2 zaten

pillow
Berichten: 7777
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 18:35

Sky_As schreef:
pillow schreef:
Een paard op blote voeten glijdt niet zo snel uit hoor.

op straat niet nee, maar in de modder tijdens de afzet op een sprong zou ik er toch niet helemaal zeker van zijn. Vaak hangt het ook van je paard af en op welke manier ze bewegen of ze glijden of niet.

In de modder doen kalkoenen ook helemaal niks en heb je meer kans op blessure's. Op gras en in modder zou ik niet bang zijn om hem achter op blote voeten te hebben. In de eventing hoeven ze toch niet haaks om de bocht en met springen landen ze op de voorbenen. En als het zo glad en modderig voor de hindernis is dat ze gaan glijden op blote voeten doen ze dat met kalkoenen ook. Je krijgt er een hoop troep onder en dan werkt het toch niet meer.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Tiquira_Jill

Berichten: 421
Geregistreerd: 10-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-20 19:19

ja maar misschien met kalkoenen toch minder.
en ik heb trouwens nog nooit in mijn leven een paard met zijn achterbenen zien landen :? ;)

xsensibel

Berichten: 1463
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: alleen voor op ijzers of vierkant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 19:43

Voor en achter ijzers. Ik cross niet meer zonder. Klein beetje nat en ze liggen zo onder uit. Helaas ervaring mee :n

❥ Esprit


pillow
Berichten: 7777
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 19:44

Tiquira_Jill schreef:
ja maar misschien met kalkoenen toch minder.
en ik heb trouwens nog nooit in mijn leven een paard met zijn achterbenen zien landen :? ;)

Ik ook niet, maar ik bedoel dat ze voor op ijzers staat.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:05

Gewoon achterijzers als hij daar mee beter uit de voeten kan. Ik snap niet dat je dat op internet vraagt. Je weet gewoon dat er altijd van die alternatievelingen met een ijzerloze mening voorbij gaan komen.

Sky_As schreef:
Tja, ik zou zeggen dat je met ijzers met kalkoenen meer grip hebt....maar als je smid je paard per ongeluk vernagelt heb je sowieso geen kamp.
Kun je hem niet een weekje eerder laten komen? Dan heb je iets meer speling en kan je paard er even aan wennen om te lopen met zijn nieuwe schoenen. (ik heb nooit geen problemen gehad met mijn smid, maar ik ken ook smeden die regelmatig vernagelen, en die zou ik dus nooit vlak voor een kamp/keuring/les laten komen)

Wat een kul argument!! Een beetje smid vernageld niet, laat staan als dat regelmatig gebeurd...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers