.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 13:53

Thanks aan degenen die even mee hebben gedacht.
Laatst bijgewerkt door fjordnina op 28-07-20 14:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Luie trapzak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:55

Door consequent te zijn en niet je paard de schuld te geven van t feit dat ie niet goed is doorgetraind.

ninji

Berichten: 295
Geregistreerd: 01-12-15
Woonplaats: Achterhoek

Re: Luie trapzak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:00

Les nemen en meer respect.

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:03

Pantykous schreef:
Door consequent te zijn en niet je paard de schuld te geven van t feit dat ie niet goed is doorgetraind.


Idd. Je moet gewoon een paar stappen terug en weer werken aan je beenhulpen

Bij elke pas drijven ga je het niet oplossen.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:03

Verkopen aan iemand die je paard geen luie trapzak noemt.

Lau07
Moderator
Bronzen 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 1558
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:07

fjordnina schreef:
Regelmatig stap ik nu vol frustratie voortijdig af. We hebben voorheen hard gewerkt aan een arbeidstempo in alle gangen en dat had ik voor elkaar.


Lijkt mij dat het arbeidstempo kennelijk nog niet zo bevestigd was als je dacht. Ik zou gewoon opnieuw beginnen met trainen. Ik zou proberen die frustraties los te laten, want daar heb je niets aan. Dat is alleen maar negatieve energie voor jezelf en voor het dier. Neem het je paard en jezelf niet kwalijk dat je opnieuw moet beginnen. :)

Molfre

Berichten: 2631
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:07

Kelly_Taco schreef:
Verkopen aan iemand die je paard geen luie trapzak noemt.

Dit...

Na 3 maanden niet op je paard te hebben gereden verwachten dat je weer kan beginnen waar je gebleven was is een waanidee.

Heet je bijdijder het zelfde probleem? Zo niet, ligt het dan misschien niet aan jou?

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:09

ninji schreef:
Les nemen en meer respect.


Vóór het paard ja.
Misschien ook ván het paard, maar zéker vóór het paard...

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Luie trapzak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:16

Jeetje je titel alleen al.. arm paard, je dier zo noemen, idd meer respect voor je paard tonen..

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:18

och och.. ik noem mijn paard ook wel eens spekkie of dikkie. Daar krijgt ie niets van.
Of moet ik hem ook maar verkopen aan iemand die hem dagelijks aan wil spreken met 'meneer schatje'?

Dus ik zie dit meer als een uiting van frustratie en niet zozeer meteen als een letterlijk trap naar het dier.

Maar opnieuw naar de basis lijkt me beter. Minder hoge verwachtingen hebben en iets meer geduld. Voor je het weet heb je het weer voor elkaar. Als je tenminste een paar passen terug durft te nemen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:21

fjordnina schreef:
Titel topic: Luie trapzak

Na mijn val rond Pasen ben ik sinds een maand mijn paard zelf weer onder het zadel op gaan pakken. Tussendoor reed mijn bijrijder haar 1-2 keer per week en was ik bezig op de grond (dubbele lange lijnen, loswerken, grondwerk).

Regelmatig stap ik nu vol frustratie voortijdig af. We hebben voorheen hard gewerkt aan een arbeidstempo in alle gangen en dat had ik voor elkaar. Het bleef een aandachtspunt omdat ze liever lui dan moe is en dat wat de ruiter niet vraagt hoef je ook niet te doen toch? Maar inmiddels stap ik af omdat ik een luie trapzak onder mijn kont lijk te hebben die bij iedere pas een stevige beenhulp nodig heeft.

Ze is opgeleid om na 1 hulp tempo vast te houden, maar dat is weg.

Hoe krijg ik dit er weer uit gereden?

Zo :x . Ik zou per direct stoppen met rijden op dit paard. Neem maar een jaar pauze of verkoop het dier. Ga keihard aan jezelf werken en als je dan weer met respect naar zo'n dier kunt kijken mag je erover na gaan denken om er weer eens op te gaan.
Laatst bijgewerkt door GDG op 28-07-20 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:21

Oh mennn je had ook je verwoording iets aan kunnen passen in plaats van je OP leeg halen, zo vervelend -O-

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:22

Goed les nemen en tussendoor ook leuke dingen met het paard gaan doen, zoals buitenritten.

Een paard die fris in zijn hoofd is is fijner met rijden dan een afgestompt dier die de frustraties van zijn ruiter continue voelt.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:22

Kelly_Taco schreef:
Verkopen aan iemand die je paard geen luie trapzak noemt.

Nou, inderdaad. Wat heb ik toch een hekel aan dit soort taal, koop dan een brommer.

Als je paard niet voorwaarts is, dan is daar een reden voor. Dat kan van alles zijn, van fysiek ongemak, een slechte ruiter, een slechte conditie, een verkeerd zadel etc. Aan jou om dat uit te zoeken.
Hou er echter rekening mee dat je geen concrete oorzaak vindt, maar dat je paard slechts reageert op jouw negativiteit. En zich voor jouw getrapt en gedram afsluit.
Wat zou jij doen in haar plaats?

Leer beter rijden, en werk eerst en vooral aan je attitude.
Of verkoop je paard en zoek een andere hobby.

En eh Koert, je paard spekkie of dikkie noemen vind ik persoonlijk toch iets anders dan luie trapzak.
Tenzij je het je paard verwijt dat ie dik is geworden, dan snap je er alsnog niks van.

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:23

nou wat zijn we bezig zeg. Ze stapt vroegtijdig af. Om juist te voorkomen dat haar frustratie haar te veel wordt.

Waarom lezen we dit zo alsof ze er met een hakbijl op zit te rijden? Jee bokt.
Ze uit dit alleen schriftelijk neem ik aan, toch ts?

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:23

Lastig is dat, om na een blessure van jezelf weer op te gaan bouwen! Ik herken het wel, was in januari gevallen en kon in april pas weer voor het eerst op mijn paard stappen. Heb hem wel gelongeerd in de tussentijd maar dat is toch anders ;)
In het begin was ik wel blij dat ik eens wat lomp in kon komen met mijn been, dat heb ik liever dan geren onder me. Maar op een gegeven moment was ik harder aan het werk dan hij. Dus toen heb ik mijn zweepje er weer bij gepakt, puur om aan te geven dat mijn beenhulp wel echt is bedoeld om op te reageren. En dan consequent zijn zodat je je zweep steeds minder nodig hebt.

Hoe heb je destijds aan je paard geleerd dat er doorgelopen moet worden in een bepaald tempo? Waarom pak je dat nu niet weer zo aan?
Ik vind het trouwens knap van je dat je voortijdig afstapt, al is het dan gefrustreerd. Zo voorkom je dat je je afreageert op je paard.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:24

Dag Fjordina,

Je titel daar veerde ik op omhoog toen ik die las. En gelijk dacht ik, o jé je hebt blijkbaar een erg flegmatiek paard. Luie trapzak is een oordeel, of nog erger een veroordeling. Dat gaat hem dus nooit worden. Ik herken je gevoel van frustratie want wij hebben 21 jaar een zeer flegmatiek karakter paard gehad. Wij zijn daar als volgt mee omgegaan.
1. Accepteren dat je paard als temperament een flegmatiek temperament heeft. Daarvan de positieve dingen erkennen zoals ons paard dat zo vreselijk betrouwbaar was. Accepteren dat je dit nooit volledig krijgt veranderd. Met voeding, wisselend programma aanbieden kan het wel wat beter worden.
Buitenrijden vond ons paard ook machtig leuk. Dus ook dat veel met hem gedaan. Daardoor kreeg hij veel conditie en liet hij zich ook gemakkelijker in de dressuur rijden (M2 startgerechtigd KNHS is hij nog gekomen, terwijl hij er geen fluit aan vond).
2. Zoeken wat je paard leuk vindt. Grondwerken heb je al gevonden en wellicht kun je dit uitbouwen tot vrijheidsdressuur. Misschien vindt je paard mennen ook erg leuk. Laat hem eens opleiden door een goede menleraar. Het kost wat maar dan heb je ook wat. Dit hebben wij ook gedaan en wat hebben wij veel plezier gehad met dit paard. Mijn dochter met vrijheidsdressuur en ik zelf als menner met mijn gezin in het wagentje volgeladen overal rijden door heel Nederland.

Ik geef je de link van mijn in memorie paard, mijn once off a life paard, want dat was hij zodat je ziet, dat ook een super flegmatiek paard jou en anderen zo heel erg veel kan geven. Maar je hebt gelijk, het is niet gemakkelijk, want daarna heb ik twee paarden gekend die vanzelf kwiek en fit voorwaarts waren op minimale hulpen. Zo vreselijk fijn was dat. Daar zul je voortaan rekening mee houden als je ooit nog eens een paard koopt.

Ik wens je vooral heel veel plezier met je paard toe, en natuurlijk mag je ook wel eens gefrustreerd en boos zijn, maar geef je paard vooral veel waardering voordat wat hij wel doet. Onze Hercule liet mijn dochter op hem dressuren altijd als hij klaar was, mocht hij met haar de bossen in daar, of de polder in en eens zeer hard knetteren. Wij wisten echt wel dat hij er geen fluit aan vond. Dat is respect hebben voor je paard en natuurlijk moet je paard leren dat het geven en nemen is in het leven. Mijn dochter was wel zo super consequent, dat als hij haar echt had laten bakken tijdens de wedstrijd, ze hem stilletjes daarna afzadelde en dan werd er niet gespetterd in het bos of in de polder. Dat was dan ook zo afgelopen want volgens mij had hij het snel door. Ook mocht hij altijd de dag na de wedstrijd voor de men wagen. Zijn lust en zijn leven.

Lees onderstaand verhaal eens, en zie wat wij veel hebben aangeboden aan ons paard (zoals veel rijden op muziek, kür op muziek en dan hij altijd achter iemand aan, zodat hij lekker kon showen want dan vond hij het wel leuk). Lees het eens met de vraag hoe kun jij zo'n band opbouwen met je paardje dat je dit over zoveel jaar ook kunt schrijven.
Misschien voel je dat dit niet mogelijk is. Ben dan eerlijk en verkoop hem aan iemand anders en zoek iets dat beter bij je past.
[IM] Hercule ♥ 21 jaar mijn soulmate

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:24

Ooh crisis.

Vakantietijd.

Een punthoofd krijg je ervan.
Pun(t) intended.


Ik ga dit topic maar temmen.

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:24

Askja schreef:
Kelly_Taco schreef:
Verkopen aan iemand die je paard geen luie trapzak noemt.

Nou, inderdaad. Wat heb ik toch een hekel aan dit soort taal, koop dan een brommer.

Als je paard niet voorwaarts is, dan is daar een reden voor. Dat kan van alles zijn, van fysiek ongemak, een slechte ruiter, een slechte conditie, een verkeerd zadel etc. Aan jou om dat uit te zoeken.
Hou er echter rekening mee dat je geen concrete oorzaak vindt, maar dat je paard slechts reageert op jouw negativiteit. En zich voor jouw getrapt en gedram afsluit.
Wat zou jij doen in haar plaats?

Leer beter rijden, en werk eerst en vooral aan je attitude.
Of verkoop je paard en zoek een andere hobby.

En eh Koert, je paard spekkie of dikkie noemen vind ik persoonlijk toch iets anders dan luie trapzak.
Tenzij je het je paard verwijt dat ie dik is geworden, dan snap je er alsnog niks van.



ik kreeg hem dik. En noemde hem ook wel speklapje. Al zou ik hem vernoemen naar de ergste ziekte. Dat is zeker vreemd, maar als ik verder goed voor hem ben... denk ik niet dat ie het snapt.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 14:28

Knert schreef:
och och.. ik noem mijn paard ook wel eens spekkie of dikkie. Daar krijgt ie niets van.
Of moet ik hem ook maar verkopen aan iemand die hem dagelijks aan wil spreken met 'meneer schatje'?

Dus ik zie dit meer als een uiting van frustratie en niet zozeer meteen als een letterlijk trap naar het dier.

Maar opnieuw naar de basis lijkt me beter. Minder hoge verwachtingen hebben en iets meer geduld. Voor je het weet heb je het weer voor elkaar. Als je tenminste een paar passen terug durft te nemen.


Dank je wel. Het is natuurlijk ook niet voor niets dat ik afstap in plaats van doorrijd, ik wil mijn frustratie niet botvieren op mijn paard.

Ik denk inderdaad dat we die stapjes terug moeten gaan zetten. Dat gaat wel lukken :-)

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:28

Knert, ik snap niet waarom je er zo op tegen bent dat iemand aangesproken wordt op een onvriendelijke bewoording naar haar paard toe? Respect naar een dier zou heel hoog in het vaandel moeten staan op Bokt en ja, dus ook in de manier van schrijven.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:31

Als je vol frustratie van je paard - wat je een luie trapzak vindt - afstapt dan stap je dus veel te laat af en natuurlijk heeft dat paard daar last van. Dus stoppen met rijden zolang je niet weet hoe je het aan moet pakken zonder gefrustreerd te raken.

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:32

Gini schreef:
Knert, ik snap niet waarom je er zo op tegen bent dat iemand aangesproken wordt op een onvriendelijke bewoording naar haar paard toe? Respect naar een dier zou heel hoog in het vaandel moeten staan op Bokt en ja, dus ook in de manier van schrijven.


Omdat ik vind dat dat niets hoeft te zeggen over hoe goed of slecht ze voor haar dier is.
Sommige rare namen zijn ooit uit grap ontstaan. Ik had ook een kennis die haar katten koffie en slipje noemde. Maar er verder heel gek mee was.

Ik haal het aan omdat iedereen zo op haar hamert alsof ze het paard niet waardig is. Deze conclusie vind ik veel te snel. Ondanks dat ik de benaming ook niet heel gebruikelijk vind.

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:32

GDG schreef:
Als je vol frustratie van je paard - wat je een luie trapzak vindt - afstapt dan stap je dus veel te laat af en natuurlijk heeft dat paard daar last van. Dus stoppen met rijden zolang je niet weet hoe je het aan moet pakken zonder gefrustreerd te raken.



En daarom vroeg ze om advies. Dus voordat ze er weer opstapt... heb je nog goede suggesties?

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:35

Bedoel je het dan als koos? Ze verstaan het uiteraard niet maar je intonatie en nonverbale houding spreekt boekdelen.

Ts: jammer dat jij je OP hebt weggehaald. Op mij komt dit over als iemand die niet tegen kritiek kan.
Wederzijds respect is alles. Jij hebt duidelijk geen respect voor je dier, maar liefkozend dikkie noemen ipv veroordelend luie trapzak zegt meer over jou dat je dier.

Misschien daar aan werken en aan je frustraties, want als je dat leert los laten sta je ook beter open voor communicatie met je dier wat jullie samenwerking bevordert. Als je vanuit frustratie werkt komt er alleen maar agressie bij kijken en hardhandigheid en dat is super oneerlijk voor je dier. Kijk even goed naar jezelf. Je paard zal je dankbaar zijn.

Een tip: aarden of mindfulness kan wellicht helpen, maar dan moet je daar wel voor open kunnen staan.
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 28-07-20 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt