Owjeee hennen of hanen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Owjeee hennen of hanen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-20 11:58

Begin april hebben wij drie cochin en 3 wyandote kuiken uitgezocht waarvan ze gesexed waren. De verkoper gaf aan dat er heel soms eens verkeerd gesexed wordt maar, mocht het zo zijn dat er toch een haan tussen zit, dan mochten we deze terug brengen.

Nu inmiddels een paar maand verder zijn ze uitgegroeid tot knappe kippen welke ons inziens ook binnenkort aan de leg kunnen gaan.

Maar....

Het begon een maand geleden dat 1 kip begon te kukelen, of nou ja poging tot. Aangezien er geen haan bij zou moeten zitten is dit vrij normaal dat 1 de rol overneemt.
Maar nu kukelen er 5 van de 6 en begin ik toch echt te twijfelen. 5 van de 6 hebben ook een volle kam. Maar zou het zo "dom" over komen vinden als ik naar de verkoper ga en zeg ik heb 5 hanen terwijl dit niet zo is.

Misschien vormt er zich enige identiteit crisis onder de groep en weten ze qua pikorde nog niet goed wie baas wordt. Tot op heden is de bruine, naar wat ik kan zien, de baas en zoekt de uitdaging/gevecht dan ook op naar de anderen toe. Dan staan ze bol tegen over elkaar wordt er een keer gepikt en is het voorbij.

Wie kan mij helpen en mij advies geven of dit toch echt gewoon dames zijn welke nog hun weg moeten vinden in de pikorde.

Owja, een extra teen heb ik niet kunnen ontdekken bij de kippen.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Owjeee hennen of hanen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:38

Ik denk toch zelf hennen eerlijk gezegd..

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:42

Los van het kraaien (wat hennen inderdaad heel goed kunnen doen :+ ) en de grote lellen is meest de puntige afhangende veren en eventuele grotere staart het verschil tussen haan en hen. Helaas heb je kleuren waarbij haan en hen hetzelfde kleur verenpakje hebben -O- .

Maar is het echt kraaien of geluid maken voor ze een ei hebben gelegd, dat klinkt soms ook erg hard en irritanter dan gekraai.

Zou je fotos kunnen maken van de twijfelgevallen kop, rug staart?

De buff en de lichte zalm zijn zeker dames, de zwarten twijfelgevallen. De donkerder zalm zou haan kunnen zijn kwa zadeldek kleur. Bij de zwarten denk ik bij zeker een puntige groenere veren te zien en bij een tweede mogelijk ook.
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-07-20 12:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:43

Zo op de plaatjes zou ik ook zeggen dat het hennen zijn inderdaad. Weinig staart en geen opvallende kraag.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

cariena1973
Berichten: 510
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Oldenzijl

Re: Owjeee hennen of hanen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:48

Denk 3 zwarte hanen te zien

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:05

Ik zou durven gokken op 2 zwarte hanen. Op foto 3 de eerste 2e.

Maar het blijft toch altijd een gok als ze nog zo jong zijn. :D

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-20 13:06

Ik hoop ook echt dat het gewoon dames zijn en dat ik mij gewoon niet druk hoef te maken.
Dat ze in kam komen te staan heeft met de leg te maken, zover gaat mijn kennis. En dat enorme bekend maken van een ei dat geluid ken ik maar al te goed. We hebben al jaren kippen gehad. Ouderlijkhuis en thuis. Helaas twee maal door marters een prachtig koppeltje kwijt geraakt.
Ik weet ook niet zo goed waarom ik twijfel. Denk dat dat toch met dat kukkelen, oefenen tot kraaien heeft te maken. En bij 1 baart het mij geen zorgen. Maar 4 of 5 :Y) .

Het is zo'n lekker stel kippen. En de cochin zijn ook te grappig wanneer ze een poging doen tot rennen.
Dit zijn foto's van nu net. De (hopelijk) dames zijn even aan de scharrel.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Bedankt voor jullie expertise!

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:08

4 of 5 hanen zou wel wat veel van het goede zijn inderdaad :')

Ik hoop dat je gewoon allemaal hennetjes hebt.
Mijn cochins hebben nooit een poging tot kraaien gedaan :=


Hevonen

Berichten: 5602
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Owjeee hennen of hanen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:14

De enige die op mijn haanachtig overkomt is die witte van de laatste foto, maar ik zie geen sporen, dus denk dat het toch een hen is.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:18

Ik voel een volgtopic aankomen... :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:30

Ik twijfel over nummer een en de laatste zalm wyandotte. Hoe oud zijn ze precies? Enige wat je kan doen is afwachten tot er een ei komt of je duidelijk puntige veren zit komen bij nek, rug, staart enz.

Zelfs erop kruipen is geen garantie. Mijn kraaiende hen legde eieren maar betrad haar collega dames ook rustig. :') Was ook een twijfel kwa lel en veren. Een er tussenin net niet het een of het ander. :')

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

ElCid

Berichten: 9218
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:43

De veren op de rug van een haan zijn puntig, die van een hen zijn rond. Op basis daarvan en de grote kammen zouden de zwarte allemaal hanen zijn..........Bij de witte zijn de veren slecht te zien dus durf ik weinig over te zeggen. Sporen hebben ze nog niet op die leeftijd.
Toch maar terug naar de fokker want het lijkt er toch wel op dat het merendeel van het mannelijk geslacht is. Hennen kukelen heel soms ( bij gebrek aan een haan) maar als de hele bubs tegen elkaar op gaat staan kukelen dan zijn het toch echt hanen. Succes. Ik heb nu ook een hen die, nadat onze haan was overleden, een hen betrad en kukelde maar nu er weer een, jonge, haan in de koppel loopt is dat meteen over. Hoe oud zijn ze nu? Want de echte uiterlijke kenmerken zie je soms pas ( te ;-) ) laat.

Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Owjeee hennen of hanen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:48

ik gok ook dat de zwarten hanen zijn en de laatste witte ook, maar geef het nog even. VWB het kraaien, mijn Cochin haantje kraait elke ochtend, maar wel heel bescheiden.

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-20 18:57

Zucht. -O-

Ik zal het nog even in de gaten houden en geef ze nog even de tijd. Zou het wel zonde vinden.
De wyandotte zijn van 1 April en de cochin van twee weken later.
De wyandotte kukkelen de cochin doen een poging tot. De zilver zoals jullie beschrijven heeft ronde veren, is inderdaad lastig te zien. De cochin als ik ze van dichtbij bekijk ook rond. Als ik eens hulp heb zal ik van (heel) dichtbij foto's maken.

Bedankt voor alle info en de kenmerken waarop te letten!
Ik houd jullie op de hoogte.

pillow
Berichten: 7772
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Owjeee hennen of hanen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 19:52

ik gok op 3 hanen. 2 zwarte en de laatste. sporen hebben ze op deze leeftijd nog niet.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

pillow
Berichten: 7772
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 00:20

Ik gok op 3 hanen. 2 zwarte en de laatste. sporen hebben ze op deze leeftijd nog niet. En je kunt gewoon gesekst schrijven is veel gemakkelijker. sex bestaat niet meer het is seks.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-20 07:34

pillow schreef:
Ik gok op 3 hanen. 2 zwarte en de laatste. sporen hebben ze op deze leeftijd nog niet. En je kunt gewoon gesekst schrijven is veel gemakkelijker. sex bestaat niet meer het is seks.


Oeps. Bedankt :Y)

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Owjeee hennen of hanen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 20:27

Zijn de kippen te hanteren? Hoe ik uit maak wie de hanen/hennen zijn op deze leeftijd is door de vleugel op te tillen van de rug en dan de lage rug te bekijken. Zie je sierveren? Dan zijn het hanen, geen sierveren? Hennen. Sporen hebben ze nog niet op deze leeftijd en de kammen kunnen lastig zijn (Ik heb zelf o.a. Twentse hoenders zonder kam). Als je dat kan doen, zou je er dan een foto van willen laten zien? Dan kan ik je verder helpen.

yvje86

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Owjeee hennen of hanen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 20:33

Ik denk dat het allemaal hennen zijn. Heb zelf 7 Orpingtons en 7 Cochins en je kunt ze gewoon niet vergelijken met elkaar. De orpies hebben verhoudingsgewijs grotere lellen en kammen waardoor net als bij jouw zwarte kippen het lijkt alsof het hanen zijn tegenover het andere ras.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110624
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Owjeee hennen of hanen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 20:36

Ik zie ook geen hanen en denk echt dat je allemaal kippen hebt.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Oehlala
Berichten: 4300
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Owjeee hennen of hanen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 21:02

Voor mij zijn het ook allemaal hennen en ja ook hennen maken Geluid en soms echt heel veel geluid.
Daarnaast kunnen ook hennen gewoon sporen hebben dus dat is niet per definitie een kenmerk enkel voorbehouden aan hanen.
Veel plezier met je kipjes!

marleen_88

Berichten: 14036
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Owjeee hennen of hanen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 15:57

Ik zou zeggen dat de laatste foto van de grijs met bruine vlekken een haan zou kunnen zijn. Ik denk verder allemaal hennen te zien.

Doe wel en zie niet om

Century

Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 15:59

Cayenne schreef:
Ik zie ook geen hanen en denk echt dat je allemaal kippen hebt.

Ik denk ook dat het allemaal kippen zijn :Y) :P

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Re: Owjeee hennen of hanen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 16:36

Kippen zijn het allen zeker.

Goed letten op de sierveren, staartveren en zadelveren en de kraag. Worden die mooi, dan heb je te maken met een haan. Blijft het zo t nu is, dan heb je hennen. Ik twijfel bij die witte en de zalmkleur

It's more important to love, than it is to hate....---->Prince
Bink v hayo, Veel plezier bij je nieuwe baasje
Raika, mn gele fjordendame op de eeuwige velden. 't ga je goed meis,
voor altijd bij mij.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 16:49

Nu weet ik niets van kippen, maar dit wordt toch ook wel een heel spannend topic :-)

Vooral omdat bijna iedereen die hier post andere dieren aanwijst als zijnde 'potentieel hanen'. Ik denk dat inmiddels elk van de 6 langs is gekomen als 'verdacht' :))

Rond welke leeftijd beginnen ze met eieren leggen? (de hennen dan :+ niet de hanen :)) )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Prairy, vanhoorne en 121 bezoekers