bodyprotector op de manege

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

bodyprotector op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-20 20:37

Hoi!
ik vroeg me af of jullie (vroeger) bodyprotectors dragen/droegen op de manege?
Ik ben namelijk soms wel bang en er zijn ook zeker wat paardjes waar ik vanaf val. ik heb normaal geen echte springlessen alleen altijd aan het einde van de les springen we echt mini (wat een fjord kan) soms zelfs in draf maar dat word dan wel heel moeilijk. dus, is het handig op een manege(niemand draagt er hier 1)
Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 01-12-22 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt


moonsparkle
Berichten: 21699
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:38

Als jij je daardoor veiliger voelt, waarom zou je het dan niet doen? Paardrijden doe je toch ook voor je eigen plezier en niet voor de anderen die mee rijden?

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Shadow0

Berichten: 43493
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:45

Als het jou een beter gevoel geeft: gewoon doen. Bij ons is het in de springlessen verplicht, en in de andere lessen dragen sommige ruiters het wel en andere niet. Net wat je wilt.

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: bodyprotector op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:53

Bij mijn oude manege reden er heel veel mensen met een. Vind zelf ook ook belangrijk en probeer er niks aan te trekken wat anderen er van vinden. Het gaat om mijn eigen veiligheid.
Dus gewoon lekker gaan dragen.


Anna_98

Berichten: 452
Geregistreerd: 01-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:54

Weliswaar niet op de manege, maar ik heb vroeger een paar jaar lang altijd met bodyprotector gereden, wel zo veilig aangezien ik vaak van mijn pony af viel. Ik was toen ook altijd de enige op de ponyclub met een bodyprotector aan, maar zoals anderen hier ook al zeiden, als jij (of je ouders) je er veiliger bij voelen, vooral doen!

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: bodyprotector op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-20 20:59

alleen hoor ik altijd dat het zogt dat je niet normaal zit en je hpouding slecht word

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 21:00

Ik rij zelf sinds kort met een rugbeschermer. Is geen volledige bodyprotector, want daar kon ik niet fatsoenlijk meer in bewegen, maar deze beschermt wel je rug. Ik reed er ook op de manege mee, en nu op mijn eigen pony.

Flip. <3 Van mij sinds 03/07/20.
Yeah with every broken bone, I swear I lived

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-20 21:01

Britt_xxx schreef:
Ik rij zelf sinds kort met een rugbeschermer. Is geen volledige bodyprotector, want daar kon ik niet fatsoenlijk meer in bewegen, maar deze beschermt wel je rug. Ik reed er ook op de manege mee, en nu op mijn eigen pony.


en die helpt of ben je nog niet gevallen?

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Re: bodyprotector op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 21:08

Ik ben nog niet gevallen met de protector, maar hij geeft een heel veilig, stevig gevoel!

Flip. <3 Van mij sinds 03/07/20.
Yeah with every broken bone, I swear I lived

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: bodyprotector op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-20 21:09

oke. linkje misschien?

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Re: bodyprotector op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 21:10


Flip. <3 Van mij sinds 03/07/20.
Yeah with every broken bone, I swear I lived

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: bodyprotector op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-20 21:16

bedankt! ziet er prima uit maar beschermt het je dan helemaal wel?

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:07

itsjustme593 schreef:
alleen hoor ik altijd dat het zogt dat je niet normaal zit en je hpouding slecht word


...gesteld dat het ding goed past: dan zit-ie niet in de weg - dus zit je normaal.
(Precies even goed of slecht als anders.)

Dat je houding er slecht van kan worden lijkt mij precies hetzelfde.
Het belangrijkste is dat je 'in de lijn van het zwaartepunt' zit: oor, schouder, zwaartepunt, heup en bal van de voet loodrecht op één loodlijn. En dan je onderarmen losjes laten hangen....

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Silencev
Berichten: 27
Geregistreerd: 09-03-20

Re: bodyprotector op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:33

Ik heb er ook eentje. Op mijn manege waar ik sinds 2 weken zit merk ik dat de eigenaar er geen voorstander van is. Bijna niemand draagt er eentje. Ik heb de mijne van smartrider.

Jolien87

Berichten: 17400
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 23:34

itsjustme593 schreef:
alleen hoor ik altijd dat het zogt dat je niet normaal zit en je hpouding slecht word


Veiligheid gaat voor alles.
Daarnaast, als jij een goed passende bodyprotector draagt dan beïnvloedt deze je houding en zit niet en kan je gewoon rijden zoals je normaal ook doet.

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-20 10:33

-bericht verwijderd-
Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 04-03-22 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Berichten: 17400
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 10:35

itsjustme593 schreef:
ik ben er nu dus achter gekomen dat ze dit afraden op mijn manege


Waarom?

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-20 10:20

Jolien87 schreef:
itsjustme593 schreef:
ik ben er nu dus achter gekomen dat ze dit afraden op mijn manege


Waarom?


geen idee. ik zal het vragen :D

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Re: bodyprotector op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 10:46

Ik geef les op een manege.

En er zijn er een aantal die met bodyprotector rijden, maar het grootste aantal niet.

Maar niemand met een bodyprotector word raar aangekeken oid!

Dus doen waar je jezelf fijn bij voelt!


Wel is er veel verschil in bodyprotectors, een aantal zijn best wat groot en grof, waardoor je wat stijf op je paard kan gaan zitten
Ik raad er altijd 1 aan die niet te stijf is en waarin je je makkelijk kan bewegen.

Anoniem

Re: bodyprotector op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 11:03

Ik heb nooit een bodyprotector gedragen of hoeven dragen. Maar heb wel een aantal keer een klaplong gehad en flinke klappen op m'n rug. (vooral met springen) dus als ik terug kon draaien had ik met springen een bodyprotector gedragen. Nu ligt springen mij totaal niet meer (mede door het vele vallen). Maar mocht ik gaan springen denk ik toch dat ik naar de bodyprotector ga grijpen.

Kookaburra

Berichten: 5375
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:51

Bang zijn snap ik als je wel eens valt. Maar vallen hoort ook bij ponyrijden, en ja, heel soms gaat dat mis. Maar vaak gaat het gewoon goed en kun je direct weer op de pony klimmen! Draag in ieder geval altijd een cap die jou past ;) Een bodyprotector is een mooie aanvulling waar niemand gek naar kijkt.

Kun je in de buurt ook ergens een valtraining volgen? Dan leer je hoe je moet vallen en heb je dus minder kans om iets te breken. Misschien kun je het in overleg met de manege en je ouders zelfs op de manege organiseren? Dan leren meer kinderen wat je moet doen bij een val!

Een bodyprotector beschermd zeker! Vooral als je tegen iets aanvalt zoals een hindernis, bakrand, krukje etc. Maar een bodyprotector heeft volgensmij ook een klein risico. Ik weet niet of het waar is, maar ik hoor wel eens dat je nek kwetsbaarder is als je plat op je rug valt.

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:56

Toen ik nog op een manege reed waren er meerdere mensen die met een BP reden. Niemand werd daarop aangekeken. (Dit is overigens al een jaar of 12 geleden, maar ik kan me eigenlijk alleen maar voorstellen dat het 'normaler' is geworden in die tijd...)

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: bodyprotector op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 13:27

Sommige mensen dragen de verkeerde maat bodyprotector of een die niet bij hun lichaamsvorm past. Dan beinvloed het inderdaad je houding negatief. Als je manege veel van dat soort protector's heeft gezien snap ik dat ze er niet zo happig op zijn. Een goed passende bodyprotector geeft je genoeg bewegingsvrijheid en belemmert je bewegingen niet. Ik snap niet waarom een manege daarop tegen zou zijn. Je kunt ook nog naar zo'n opblaasvest kijken als alternatief. Die bevestig je aan het zadel en zit niet strak dus je kunt er gewoon mee bewegen. Maar als je valt trek je er doordat ie aan je zadel zit een pinnetje uit waardoor ie net als een airbag opblaast en je op lucht ipv de grond valt. Ik ken ook verschillende manegeruiters die daarmee rijden.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 14:44

Ik geef ook les op een manege (en bij particulieren), mensen moeten absoluut zelf weten of ze een BP dragen. Niemand hoort je daarop te veroordelen. Klein tegengeluid: Ik ben er zelf in de bak met dressuur niet heel erg voorstander voor, met springen ander verhaal. Dit komt omdat de meeste van onze paarden met dressuurzadels rijden. Een BP zit als het goed is ook over je lumbale wervels, of in elk geval het eerste stuk dan kun je als je rechtop zit af en toe een stootje krijgen van de onder/achterkant van de BP. Hierdoor zie ik veel ruiters licht voorover gekanteld gaan zitten= minder balans, minder onafhankelijke zit met alle gevolgen van dien. Bovendien vind ik zelf dat doorrollen met een BP wat lastiger gaat, dus áls je met hoge snelheid de grond raakt vind ik het moeilijker mét BP. Ik zie zelf liever de inflatable BP's, die hinderen niet en beschermen vaak beter én ook de nek.

http://www.horseboardingshowteam.nl en zoek op facebook of instagram naar Horseboarding Showteam http://www.facebook.com/horseboarding Voor meer info over gave demo's, clinics, wedstrijden en nog veel meer!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gladijs en 24 bezoekers