De zoektocht naar een huurwoning

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Change03

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-12-19

De zoektocht naar een huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-20 13:57

Aangezien er grote topics zijn omtrent het kopen van een woning maar ik 123 geen topic kan vinden over huurwoningen open ik deze.

Ik zal zeker niet de enige zijn die hier gigantisch tegenaan loopt. Ik heb me (helaas) te laat ingeschreven bij een woningbouw vereniging. Alles waar ik op reageer kom ik op plek 200 te staan, dus over 10 jaar zal ik meer kans maken :')
De particuliere sector is bizar. Torenhoge huurprijzen, je profiel moet ijzersterk zijn en daar bovenop moet je ook nog motivatiebrieven schrijven waarom je een geschikte huurder bent. Dan heb ik het nog niet over dag en nacht moeten zoeken/kijken naar advertenties en als je 1 dag later reageert er al niet meer tussen komt.

Zijn er meer bokkers met hetzelfde probleem?


UhNee
Berichten: 2393
Geregistreerd: 23-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:24

Ja! Waar wij elke keer tegenaan liepen is de inkomenseisen die werden gesteld. 3,5 x de huur per maand... en de huur was dan rond de 800-900 euro. Echt bizar! Hier in de regio komen mensen ook pas aan een huurwoning nadat ze 10-12 jaar staan ingeschreven.

Maar het kan ook zo snel gaan ineens! Wij hebben ontzettend veel geluk gehad in de particuliere sector en zitten nu in een prachtig appartement dat niet eens online stond. Ik weet hoe frustrerend de zoektocht is... maar houd moed! :)

Wat ik ook heel veel zie en zag zijn websites waar je al veel moet betalen om überhaupt te kunnen reageren. Hierop staan ook veel niet bestaande woningen of woningen die al verhuurd zijn, dus daar zou ik geen geld aan uitgeven :(

Kana

Berichten: 9043
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:42

Wij hebben uiteindelijk via Facebookgroepen onze woning gevonden. En ja je moet jezelf echt even verkopen. (Melden dat je geen huisdieren hebt, geen instrumenten speelt en werkend bent ipv student zijn bijvoorbeeld zaken die echt helpen.)

Ook is het vreselijk maar waar, een nette foto helpt ook.
Bij 1 woning waar ik ging kijken vertelde die man(hij had meerdere panden met huurwoningen) doodleuk dat hij per woning gemiddeld 150 aanvragen kreeg en hij sorteerde puur op foto.....

tyleysmiley

Berichten: 1894
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: De zoektocht naar een huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:48

Zet eens een advertentie op marktplaats,zo ken ik al meerdere mensen die daar een leuk huisje aan over hebben gehouden.
Verder allerlei faceboekgroepen een advertentie plaatsen,briefjes bij de supermarkt, het maar plaatselijke weekblad enz

xSwanHeart

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:59

Heel herkenbaar, het vinden van een leuke woning voor een redelijke prijs is bijna onmogelijk. Zeker als je zoekt in het gat tussen de sociale sector (< 700) en 'dure huur' (> 1000). (In de sociale sector zelf is overigens ook een crime, weet ik nog uit mijn studententijd.)

Wij hebben destijds in de sociale sector via loting een woning toegewezen gekregen. Dat was ons geluk, want anders hadden we nu nog gewacht. (In theorie dan, want inmiddels zijn we qua inkomen de sociale sector ontstegen en hebben we een nieuwe woning in de vrije sector gevonden.)
Mocht je in jouw regio kunnen loten, dan zou ik dat zeker doen!

Overigens maakt de regio ook enorm veel verschil. Wij woonden eerst in het Gooi en daar konden we ook in de vrije sector niets naar onze zin vinden. (Slechte prijs-kwaliteitverhouding. Ik wil best wat betalen, maar dan moet een woning er wel knap uitzien.) Wij zijn richting het oosten gegaan en daar is echt veel meer te vinden!
In welke regio en prijsklasse zoek je, TS?

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 15:05

Wat ik destijds deed was in de gaten houden welke woningen niet wegraakten mij prive verhuirders. Daar was dan meestal na lang zeuren wel wat te regelrn. Echter zijn die woningen uiteraard niet voor niets al langere tijd in de huur, dus dat betekend enkel glas, gehorig, geen lift, wietlucht van de onderburen etc etc.
Voor een fatsoenlijke woning kan ik je enkel succes wensen ben ik bang.
Triest genoeg dat die huurproblemen nog steeds hetzelfde zijn, je zou toch denken dat het op te lossen is met een fatsoenlijk beleid.
Ik weet nog dat bij mijn eerste baan (A‘dam) de vraag was, hoe denk je hier te kunnen gaan komen/wonen?

Diertjec

Berichten: 4619
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: De zoektocht naar een huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 15:12

Ik sta al een tijd ingeschreven, nu pas echt actief opzoek naar een huur huis, maar amper te vinden. Particulier is voor mij echt te duur nu. Wat een crime -O-


Kana

Berichten: 9043
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 07:24

Sizzle schreef:
Wat ik destijds deed was in de gaten houden welke woningen niet wegraakten mij prive verhuirders. Daar was dan meestal na lang zeuren wel wat te regelrn. Echter zijn die woningen uiteraard niet voor niets al langere tijd in de huur, dus dat betekend enkel glas, gehorig, geen lift, wietlucht van de onderburen etc etc.
Voor een fatsoenlijke woning kan ik je enkel succes wensen ben ik bang.
Triest genoeg dat die huurproblemen nog steeds hetzelfde zijn, je zou toch denken dat het op te lossen is met een fatsoenlijk beleid.
Ik weet nog dat bij mijn eerste baan (A‘dam) de vraag was, hoe denk je hier te kunnen gaan komen/wonen?

Ja echt heel naar. Bizar dat het ook zo enorm 'normaal en geaccepteerd' is dat vele dertigers huisgenoten hebben omdat ze anders geen woning kunnen betalen. Het is dat ik samenwoon met mijn partner maar anders zou ik al snel terug gaan naar Twente i.p.v. met huisgenoten wonen op mijn leeftijd. :( Hoop echt dat de situatie op de woningmarkt snel verandert.

chanicha

Berichten: 12090
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 07:47

Mijn man en ik wonen in een eengezinswoning in Utrecht en willen best naar een appartement maar ik weiger 300+ meer te gaan betalen.
Dan hebben ze het over doorstromen maar ben toch niet achterlijk!
We gaan nu gewoon wachten tot mijn man met pensioen gaat en kijken dan verder maar op deze manier zitten nog veel meer mensen in een groot huis terwijl ze wel naar kleiner willen.
Mijn dochter zit met drie kinderen in een driekamerappartement en komt ook niet weg, ruilen met haar hebben we geprobeerd maar mijn huur in dit huis gaat gelijk naar dik 700 euro in de maand Dus krijgt ze het niet.
Het is allemaal zó krom.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 08:15

Pfff, zeker als je alleen bent is het echt lastig! Ik zit in Groningen, toen het uit ging met mijn vriend heb ik bijna 2 maanden overal en nergens gelogeerd...
Verdiende net iets te veel voor sociale huur, dus dan kom je gelijk in de vrije sector. Studentenhuis heb ik gedaan toen ik studeerde maar daar wil je toch niet meer tussen zitten als je 30 bent. En wat dan enigszins te betalen is, is een studio. Misschien ben ik kieskeurig maar ik zou toch wel graag een deur in mijn slaapkamer hebben en niet hoeven slapen in de geur van mijn avondeten van die dag.
Uiteindelijk terecht gekomen op een verdieping van een bovenwoning, 25m2, maar met een apart slaapkamertje! 800 euro...
Toen ik samenwoonde had ik 70m2 met een mooi balkon voor 100 euro meer, maar ik kom niet aan de inkomenseis in mijn eentje en had bij dit woninkje geluk dat ze er niet echt naar vroegen. Ik denk dat ik toch maar weer een kerel moet zoeken haha!

Wat naar mijn idee het beste werkte was zorgen dat je snel reageerde, en als het goed genoeg is gewoon direct tijdens de bezichtiging zeggen dat je het wilt hebben. Je moet zorgen dat je de eerste bent.

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 08:18

Ja, het vinden van een (betaalbare) huurwoning is erg lastig. Ik sta al 10 jaar ingeschreven bij de woningbouw, en nog steeds sta ik op ongeveer nr. 50 van de 200... Dat schiet dus ook niet erg op...

Ik heb gemerkt dat het ook een kwestie is van geluk en een gunfactor van de verhuurders (in de vrije sector dus). Goed verschillende sites in de gaten houden, en ook FB. Je moet er vaak snel bij zijn, want betaalbare huurwoningen op fijne plekken zijn zo weg. Vertel altijd duidelijk en eerlijk wie je bent, en wat je belangrijk vindt. Een leuk spontaan gesprek met de komende verhuurders heeft mij nu al 2x een woning opgeleverd. Bij de laatste is de huur zelfs iets naar beneden gegaan, omdat het eigenlijk net boven mijn budget lag (en dat terwijl ze genoeg mensen hadden, die het voor de originele prijs wilden huren).

    20 years from now, you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do.
    So throw off your bowlines, sale away from the safe harbour and catch the trade winds in your sails.

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: De zoektocht naar een huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 08:24

Ik heb dan wel pas geleden een huis gekocht, maar ik wilde eigenlijk graag huren (sociale huur), omdat dat financieel net wat meer lucht zou geven. Ik stond 10 jaar (ruim) ingeschreven en eindigde gemiddeld ergens op plek 80. Was geen doen. Net gescheiden, met 2 jonge kinderen, moest ik iets en gelukkig kon ik een huis kopen dat door de woningbouw verkocht werd.

Die huurmarkt is bijna nog erger dan de markt van koophuizen. :(:)

De tijd heelt niet alle wonden...
Mama 1956-2014 & Papa 1952-2017

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: De zoektocht naar een huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 08:27

Het is niet bijna erger, het is veel erger en dat is al zeker 20 jaar zo.
Mijn broer woont particulier in een omgebouwde garage en omdat de eigenaren het huis wilde verkopen zou hij er best uit willen maar dat lukt echt niet in zijn regio.

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 08:30

Sizzle schreef:
Het is niet bijna erger, het is veel erger en dat is al zeker 20 jaar zo.
Mijn broer woont particulier in een omgebouwde garage en omdat de eigenaren het huis wilde verkopen zou hij er best uit willen maar dat lukt echt niet in zijn regio.


Je hebt gelijk. De koopmarkt is overspannen, maar de huursector zit volledig op slot. Mensen die wel kleiner willen, maar niet kunnen. Mensen die langer in studentenkamers blijven, omdat er geen opties zijn... Als ik niet met onwijs veel mazzel dit huisje had kunnen kopen, had ik ook met de rug tegen de muur gestaan. Waardeloos.

De tijd heelt niet alle wonden...
Mama 1956-2014 & Papa 1952-2017

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:06

Nooit zo over nagedacht maar kan me inderdaad voorstellen als je op een bepaalde leeftijd komt dat je liever een appartement zou huren, maar dat dat ook bijna onmogelijk is of veel duurder dan je hypotheek als die überhaupt nog niet was afbetaald.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:14

Huur, ik heb het 5 jaar geprobeerd tevergeefs -O- . Steeds was er iets of net teveel geld, of net te weinig. Of ik mocht er niet alleen wonen, of geen huisdieren. Of tijdelijk zonder zekerheid of ze wilden geen wao, of gescheiden memsen (want te onzeker vonden ze). Of ik moest minstens 10 jaar huren (financieel niet haalbaar) of te oud, of te jong enz.

De paar huizen waar ik kon kijken zowaar waren of vol met zwarte schimmel en lekkage en scheuren en gaten tegen de hoofdprijs. Waarvan de verhuurder doodleuk zei ik doe ik niks aan, voor jou tig anderen. Affijn pas 4 maanden later iemand nog wanhopiger. De vorige huurder was gevlucht vanwege de verhuurders houding.

Of zo klein dan bij een twee persoonsbed in de slaapkamer je niet meer de badkamer kon inkomen. En er ook geen kastruimte was :n voor 800 euro per maand. Waar scootmobiel niet eens meekon. En dat ondanks geen gewilde regio. Ingeschreven bij 5 sociale verhuurders in een enorm gebied zoekgebied van 60 bij 80 km.

Kortom ik werd aardig wanhopig. -O- Goddank heb ik op wonderlijke wijze hypotheek gekregen en ook een ex huurhuis kunnen kopen. Waardoor ik nu voor onder de 600 euro meer dan goed zit.

Wat heb ik gedaan, meerdere keren per dag internet afgezocht, leegstaande huizen eigenaar van gezocht of ik kon huren ( nee, twee daarvan staan nu na drie jaar nog leeg _-:( ). Overal rondgezegd ik zoek woonruimte. Ingeschreven bij meerdere makelaars en vastgoed bedrijven. Was meer dan een dagtaak.

Dus behalve stug blijven zoeken en geluk hebben kun je niet doen vrees ik.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:18

Ik sta inmiddels ingeschreven bij 6 verschillende regio's (sociale huur)
Je zou denken dat je dan wel een keer iets krijgt :')
Helaas, terwijl ik echt niet veel eisend ben. Een studio van 30m2 is al voldoende!
Maar ik houd moed

Ik doe erg mijn best om foutloos te schrijven en de spellingregels toe te passen, door mijn dyslexie zie ik de fouten helaas niet altijd. Mijn excuses als hierdoor mijn berichten soms wat moeilijker te lezen zijn!

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: De zoektocht naar een huurwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:25

Mijn werkgever heeft nog wel eens geprobeert een brief te maken dat ik binnen 30 min van mijn werk moet wonen ivm noodkontakt voor stikstof vriezers, maar daar trapten ze mooi niet in :+

Een vriendin van mij kreeg destijds (20 jaar geleden) zelfs in Friedland geen enkele vorm van voorrang toen ze ongeplant zwanger was en nog in een studentenhuis woonde. Wel ging dat uiteraard veel sneller daar dan in de randstad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:53

Ja, het is echt heel lastig, helaas ook in het oosten van het land. En dan moet je ook maar net je makelaar of verhuurder kunnen vertrouwen. Zoals de makelaar die me (met 15 anderen) een 'modelwoning' liet bezichtigen die niet overeenkwam met de echte woning waarop ik reageerde; voor 100,- mocht ik het huurcontract ondertekenen van de andere woning, zonder deze vooraf te mogen zien. Of een bezichtiging van een appartementje boven een café, waarbij ik geen slot op de deur mocht hebben, zodat alle kroeggangers gezellig naar binnen konden. Of de particulier die zei: "Ik verhuur alleen aan jonge alleenstaande vrouwen." :7 ... Ik kan nog wel even doorgaan :=

Houd moed inderdaad, TS! :(:)

Fearn

Berichten: 4746
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 13:00

Hoi ik meld mij ook :) ik woon nu al een aantal jaar in een studentenkamer maar ik zoek nu iets om te huren. Op woningnet al 2 jaar ingeschreven, kan nog niks krijgen..

Ik zocht iets van rond 30 m2, maar is allemaal net iets te duur voor mij (450-500 euro met huurtoeslag er vanaf)

Nu heb ik een studio gezien van 19m2, eigen keuken en badkamer, goede locatie (dichtbij het park en het centrum) voor 320 ongeveer, maar dus wel best klein.. zouden jullie het doen? Ik twijfel nog. Denk haast dat ik voor iets groters toch minimaal 100 euro meer kwijt ben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 14:49

Oeh lastig, IdaCalixa. Hoeveel woonoppervlak hou je dan over? Met een hoogslaper spaar je ook al wat ruimte, al was ik daar zelf op een gegeven moment wel klaar mee :o

Het maakt ook wel uit of het een hoog plafond met veel daglicht is of juist een bedompt zolderkamertje natuurlijk. Is dat inclusief gas/water/licht?

Chibi2
Berichten: 159
Geregistreerd: 12-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:14

chanicha schreef:
Mijn man en ik wonen in een eengezinswoning in Utrecht en willen best naar een appartement maar ik weiger 300+ meer te gaan betalen.
Dan hebben ze het over doorstromen maar ben toch niet achterlijk!
We gaan nu gewoon wachten tot mijn man met pensioen gaat en kijken dan verder maar op deze manier zitten nog veel meer mensen in een groot huis terwijl ze wel naar kleiner willen.
Mijn dochter zit met drie kinderen in een driekamerappartement en komt ook niet weg, ruilen met haar hebben we geprobeerd maar mijn huur in dit huis gaat gelijk naar dik 700 euro in de maand Dus krijgt ze het niet.
Het is allemaal zó krom.


Wat jammer dat zo'n oplossing als ruilen in deze situatie ook niet lukt.
Maar 700 euro per maand voor een eengezinswoning is toch heel erg goedkoop? Zeker in de huidige huurhuismarkt.

AmyJamess

Berichten: 2106
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:23

Hier ook opzoek naar een huur woning.
Nadat ik de relatie heb beindigd, moest ik opzoek naar een nieuwe plek.
Ik woon in hengelo (twente) maar ook hier is het drama.
Sta in geschreven bij 2 wooningbouw verenigingen.
Particulier is het niet te doen zo hoog dat de huurprijzen zijn.
Nu heb ik een tijdelijk oplossing maar kost me vooralsnog veel geld en mis het echt om mn eigen plekje te hebben.

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28

XxMariellexX
Berichten: 359
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:25

Pff hierhetzelfde probleem gehad,
Vorige maand hebben we na 2 jaar zoeken eindelijk een huurwoning gevonden in de vrije sector 2 jaar lang hebben we elke dag gereageerd op alles wat we tegen kwamen en elke keer waren we net te laat.
Vorige maand hadden we ineens geluk en werden we uitgenodigd voor een bezichtiging en na het gesprek met de Makelaar is het ook duidelijk geworden waarom het zo moeilijk is om een huurwoning te vinden hij vertelde ons dat 90% van de woningen geen eens geadverteerd word maar via mond op mond al verhuurd word, 10% van alle woningen werden bij hun maar op internet gezet hoop dat je snel een woning vind!

He's not just a horse, He's my therapist Pride Happiness My Best Friend. [/color]

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:27

Chibi2 schreef:
chanicha schreef:
Mijn man en ik wonen in een eengezinswoning in Utrecht en willen best naar een appartement maar ik weiger 300+ meer te gaan betalen.
Dan hebben ze het over doorstromen maar ben toch niet achterlijk!
We gaan nu gewoon wachten tot mijn man met pensioen gaat en kijken dan verder maar op deze manier zitten nog veel meer mensen in een groot huis terwijl ze wel naar kleiner willen.
Mijn dochter zit met drie kinderen in een driekamerappartement en komt ook niet weg, ruilen met haar hebben we geprobeerd maar mijn huur in dit huis gaat gelijk naar dik 700 euro in de maand Dus krijgt ze het niet.
Het is allemaal zó krom.


Wat jammer dat zo'n oplossing als ruilen in deze situatie ook niet lukt.
Maar 700 euro per maand voor een eengezinswoning is toch heel erg goedkoop? Zeker in de huidige huurhuismarkt.

Sociale huurwoningen ligt de grens tot 737 euro daar hangt ook weer een inkomens grens aan (geloof iets meer dan 23.000). Ook die haalt niet iedereen alleen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Pferdchen, sammyvriend, snorkel1986, wisja en 28 bezoekers