FNV: ‘Geef medewerkers paardensport eindelijk een cao’

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lagonda

Berichten: 1735
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

FNV: ‘Geef medewerkers paardensport eindelijk een cao’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 19:17

De Hoefslag
Algemeen

Afbeelding
Foto: FEI


Ingrid Koppelman, bestuurder FNV Sport & Bewegen: “Wij willen graag om tafel met de werkgevers. Het is hoog tijd dat die cao er komt voor de duizenden, vaak jonge mensen die werken op de maneges en in de stallen. Zij hebben zwaar en verantwoordelijk werk en doen dit met heel veel liefde voor de dieren. Daar zien ze nu niet genoeg voor terug. Ze verdienen een cao waarin is afgesproken dat ze een eerlijk loon krijgen, ze op normale uren en veilig kunnen werken, ze kunnen doorgroeien en later een goed pensioen hebben.”

Lees het hele artikel op De Hoefslag

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Re: FNV: ‘Geef medewerkers paardensport eindelijk een cao’

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 20:09

Zou een keer tijd worden :j

Idd bizar lange dagen, zwaar werk, verantwoordelijk werk (lesklanten en paarden)en voor jou tien anderen als je klaagt. En 9 van de 10 x voor een schijtloontje.
Ik ben nu zo'n 10 jaar uit de paarden, maar gun iedereen die dit wil gaan doen betere arbeidsomstandigheden

ZwarteHeks

Berichten: 599
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 20:51

Zo, dat zou een vooruitgang zijn! Ik ben inmiddels een jaar uit de paarden, geswitcht naar kantoorwerk. Ik mis het werk zo, maar ik heb nu eindelijk een leven. Een werkgever die vindt dat ik vakantie moet nemen. Ik was altijd doodsbang om vakantie te vragen (of soms een dag extra vrij) bij mijn vorige werkgevers. 65+ uren in de week werken, 's avonds vaak "night check", wat toch ook weer een half uur tot een uur extra werk is. Veel stallen zonder contract gewerkt, zogenaamde "mondeling contract", maar puntje bij paaltje had ik geen poot om op te staan. -O-

Ik hoop zo dat ze het goed en streng gaan aanpakken.

JoltsjeJarig

Berichten: 9028
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: FNV: ‘Geef medewerkers paardensport eindelijk een cao’

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 21:10

Helemaal mee eens.

Is er voor de agrarische sector wel een cao dan?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 21:43


_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 22:14

Joltsje schreef:
Helemaal mee eens.

Is er voor de agrarische sector wel een cao dan?

Yes. En een hele beste.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: FNV: ‘Geef medewerkers paardensport eindelijk een cao’

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 08:39

Wordt hoog tijd!

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: FNV: ‘Geef medewerkers paardensport eindelijk een cao’

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:14

Ik geloof niet dat dit gaat werken. Het geld moet er wel zijn en ergens vandaan komen. Als manege's twee ik zo duur worden is de kans groot dat veel lesklanten verdwijnen en maneges er mee moeten stoppen.

Voor de rest is het ook een kwestie van vraag en aanbod.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:24

Blussem schreef:
Ik geloof niet dat dit gaat werken. Het geld moet er wel zijn en ergens vandaan komen. Als manege's twee ik zo duur worden is de kans groot dat veel lesklanten verdwijnen en maneges er mee moeten stoppen.

Voor de rest is het ook een kwestie van vraag en aanbod.

Zo kun je blijven draaikonten. In de agrarische sector lukt het ook, waarom in de paarden dan niet.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: FNV: ‘Geef medewerkers paardensport eindelijk een cao’

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:55

Paardrijden wordt dan waarschijnlijk inderdaad weer meer voor ‚rijkeren‘. De vraag is of dat een ramp is. Mensen uitbuiten tot onder het minimum zodat ook minima kunnen paardrijden is immers ook geen gewenste situatie.

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 10:31

Blussem schreef:
Ik geloof niet dat dit gaat werken. Het geld moet er wel zijn en ergens vandaan komen. Als manege's twee ik zo duur worden is de kans groot dat veel lesklanten verdwijnen en maneges er mee moeten stoppen.

Voor de rest is het ook een kwestie van vraag en aanbod.


Geen sterk argument om het dan maar niet te proberen/doen. Fatsoenlijke arbeidsomstandigheden en loon is een goed streven. En worden daardoor de tarieven hoger, jammer dan.

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 11:21

Het probleem zit net zoveel bij de meisjes die er gaan werken als bij de stallen.

Die meisjes staan voor 16 uur op de loonlijst, want het rijden doen ze als vrijwilliger, of ze staan voor 20 uur op de loonlijst, maar ze maken er 60 omdat ze hopen dat ze op die manier opgemerkt worden, gewaardeerd worden en een stapje omhoog kunnen komen, of ze zijn onvoldoende weerbaar tegen het gebedel en gemanipuleer van de stalhouder. It takes two to tango.

Er zijn ook stallen waar prima wordt betaald en waar de mensen normale uren werken, waar er normaal tegen ze wordt gepraat en gedaan en waar ze ook normaal betaald worden.

Voor die plekken is een cao niet nodig, voor de eerstgenoemde soort stallen en werknemers zal het geen klap uitmaken. Zijn ze straks allemaal gedwongen zzp-er, en dan zijn ze nog verder van huis, want dan worden ze voor een appel en een ei op jonge beesten gezet en krijgen geen cent meer als ze eraf liggen en een been breken.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: FNV: ‘Geef medewerkers paardensport eindelijk een cao’

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 11:31

Ook voor die plekken is een cao wel nodig. Je wilt niet afhankelijk zijn van de luimen van een werkgever, je wilt rechten hebben waar je op terug kunt vallen...lijkt mij tenminste. Net als in andere beroepen en sectoren. En ja, het zzp verhaal geldt inmiddels voor heel veel plekken, een slechte zaak wanneer het een min of meer gedwongen zzp is.

Ingrid_FNV

Berichten: 4
Geregistreerd: 11-02-20

Re: FNV: ‘Geef medewerkers paardensport eindelijk een cao’

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 12:05

Fijn zoveel voorstanders onder de (oud) medewerkers. Meld je aan en praat mee met gelijkgestemden. We hebben een besloten Facebookgroep die hoort bij de pagina FNV Paardensport. Alleen als medewerkers samen sterk staan, kan die cao er komen. 1800+ mensen hebben de petitie getekend! Wat zijn er dat veel! En nu doorrrrr.
Petitie staat nog open overigens, mocht je nog niet getekend hebben: nu is de tijd dat te doen. www.fnv.nl/paardensport

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 13:06

Ingrid_FNV schreef:
Fijn zoveel voorstanders onder de (oud) medewerkers. Meld je aan en praat mee met gelijkgestemden. We hebben een besloten Facebookgroep die hoort bij de pagina FNV Paardensport. Alleen als medewerkers samen sterk staan, kan die cao er komen. 1800+ mensen hebben de petitie getekend! Wat zijn er dat veel! En nu doorrrrr.
Petitie staat nog open overigens, mocht je nog niet getekend hebben: nu is de tijd dat te doen. https://www.fnv.nl/paardensport

Verzin er ook nog een andere oplossing bij
Niet iedereen heeft Feestboek >;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 13:16

FloortjeM schreef:
Het probleem zit net zoveel bij de meisjes die er gaan werken als bij de stallen.

Die meisjes staan voor 16 uur op de loonlijst, want het rijden doen ze als vrijwilliger, of ze staan voor 20 uur op de loonlijst, maar ze maken er 60 omdat ze hopen dat ze op die manier opgemerkt worden, gewaardeerd worden en een stapje omhoog kunnen komen, of ze zijn onvoldoende weerbaar tegen het gebedel en gemanipuleer van de stalhouder. It takes two to tango.

Er zijn ook stallen waar prima wordt betaald en waar de mensen normale uren werken, waar er normaal tegen ze wordt gepraat en gedaan en waar ze ook normaal betaald worden.

Voor die plekken is een cao niet nodig, voor de eerstgenoemde soort stallen en werknemers zal het geen klap uitmaken. Zijn ze straks allemaal gedwongen zzp-er, en dan zijn ze nog verder van huis, want dan worden ze voor een appel en een ei op jonge beesten gezet en krijgen geen cent meer als ze eraf liggen en een been breken.

Waarom is een cao niet nodig?

Marije112

Berichten: 3395
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 13:19

Ingrid_FNV schreef:
Fijn zoveel voorstanders onder de (oud) medewerkers. Meld je aan en praat mee met gelijkgestemden. We hebben een besloten Facebookgroep die hoort bij de pagina FNV Paardensport. Alleen als medewerkers samen sterk staan, kan die cao er komen. 1800+ mensen hebben de petitie getekend! Wat zijn er dat veel! En nu doorrrrr.
Petitie staat nog open overigens, mocht je nog niet getekend hebben: nu is de tijd dat te doen. https://www.fnv.nl/paardensport


Helaas kan ik de petitie niet tekenen omdat ik niet 'werkzaam ben binnen de sector', 'geen klant ben' en geen 'ouder van iemand op de manege' :Y) . Wellicht kunnen jullie dit aanpassen?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 13:21

Vooral de verantwoording bij de werknemers leggen die in veel gevallen nog niet eens of net aan meerderjarig zijn >;)
Nogal makkelijk om tegen een 17 jarig zeer gedreven meisje te zeggen: gewoon sterk in je schoenen staan en geen uur meer. Zo werkt dat uiteraard niet.
Dat er potentieel nieuwe mistoestanden onstaan bij de invoering is geen reden om er gewoon niet aan te beginnen. Dan moeten daarna die nieuwe manieren ook aangepakt worden tot er geen legale omweg meer is.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 13:30

Omdat in de paardensector een hoop meiden zijn die gratis helpen. En er een hoop 'kids' zijn die ook meehelpen bij kinderfeestjes en ponykampen en dergelijke. Dus ja ik snap het wel want als je die gratis hulp nou weg laat is er toch wat meer ruimte voor een fatsoenlijke paardenbaan.

In de agrarische sector lopen geen jongens of meiden die gratis werken. Tenminste niet in mijn omgeving en ervaring.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: FNV: ‘Geef medewerkers paardensport eindelijk een cao’

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 13:32

CAO zou tijd worden.
Maar of het er in de praktijk ook beter op word?
Te veel jongeren die in ruil voor rijden of een les gratis mee helpen.
Vrijwilligerswerk is helaas al in veel sectoren baan rovend, en ik denk bij de paardensport nog wel het meeste en dat zal geen CAO veranderen.

Ingrid_FNV

Berichten: 4
Geregistreerd: 11-02-20

Re: FNV: ‘Geef medewerkers paardensport eindelijk een cao’

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 15:38

In de petitie zijn alleen de vragen met een * verplicht. Je kunt dus vragen overslaan als ze niet op jou van toepassing zijn. Bij 9 is toegevoegd student of sympathisant. Dus iedereen kan tekenen en toelichten waarom.
Nee, niet iedereen heeft Facebook maar lid worden van een groep kan heel eenvoudig (als je bv al Insta gebruikt).
Je mag ook mailen (paardensport@fnv.nl) voor contact. En als je de petitie tekent kun je aangeven nieuws te willen ontvangen.
Dit najaar plan ik bijeenkomsten (on- en offline). Wie mee wil praten, vind dus zeker weten zijn of haar weg. Vooral doen. De verandering moet van jullie komen, uit jullie komen en door jullie komen. De FNV helpt met haar netwerk, kennis en kracht. Samen dus.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: FNV: ‘Geef medewerkers paardensport eindelijk een cao’

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 21:17

Lijkt me een goed plan!
Ik begrijp ook niet waarom de arbeidsinspectie geen interesse heeft in deze sector. De arbeidstijdenwet wordt niet gehandhaafd, vooral niet bij 18 minners. Het werk is fysiek zwaar, zwaar tillen, veel stof en ammonia bij het stalwerk en het werk is zeker ook niet zonder gevaren. Zadelmak maken doet vaak de jongste bediende, met valpartijen met letsel als gevolg.
Dat dit bestaat in ons overgereguleerde landje is niet te geloven.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 21:17

Ik ben bang dat je dan weer veel pennymeisjes krijgt die voor een extra ritje wel wat stallen gaan uitmesten of voeren.
Ja, een cao zou niet verkeerd zijn, maar de paardensport is geen makkelijke sector. Dus of het gaat lukken?

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 21:21

germie schreef:
Ik ben bang dat je dan weer veel pennymeisjes krijgt die voor een extra ritje wel wat stallen gaan uitmesten of voeren.
Ja, een cao zou niet verkeerd zijn, maar de paardensport is geen makkelijke sector. Dus of het gaat lukken?

Moet je eens opletten wat er gebeurt als de arbeidsinspectie verscherpt toezicht uit gaat oefenen op bedrijven en flinke boetes uit gaat delen. ~~}>

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 06:26

_San87_ schreef:
Blussem schreef:
Ik geloof niet dat dit gaat werken. Het geld moet er wel zijn en ergens vandaan komen. Als manege's twee ik zo duur worden is de kans groot dat veel lesklanten verdwijnen en maneges er mee moeten stoppen.

Voor de rest is het ook een kwestie van vraag en aanbod.

Zo kun je blijven draaikonten. In de agrarische sector lukt het ook, waarom in de paarden dan niet.


Omdat het in de paardenhouderij draait om uitbuiten van personeel, enkele uitzonderingen daargelaten. Dat begint al met de stages, in de agrarische sector moet een stageloper gewoon een x bedrag betaald krijgen. In de hippische opleidingen is dit al uit den boze omdat er anders niet genoeg stageplekken zijn.

Het zou geen excuus moeten zijn dat klanten om prijsverhogingen naar de concurrent zouden gaan, die moeten zich dan immers ook aan de CAO gaan houden dus iedereen zal duurder worden.

Werken van 8-5 maar om 5 uur moet je wel nog even de paarden voeren, is toch wel de meest voorkomende.