Ondergrond wei verharden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Ondergrond wei verharden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 16:20

Ik weet dat er hier heel veel topics van zijn maar heb nog geen antwoorden gevonden...
Dus ik probeer het eens met een topic te openen

Ik wil graag een stuk wei voor de stal verharden. Zodat ik geen last heb van modder in de winter.

Beton is géén oplossing, je hebt hier blijkbaar een vergunning voor nodig en ik huur deze wei

Ik ben dus opzoek naar een verharde ondergrond die makkelijk weg te halen is.

Steenschotten gaan volgens mij super glad worden.

Tapijten zijn tijdelijk denk ik aangezien er water door komt?

Ik heb hier een aantal plastice paletten liggen met kleine vierkante gaten. Dus de hoeven kunnen er niet in vast te komen zitten. Alleen gaan deze wel glad worden denk ik al kan ik er misschien wel tapijten op bevestigen? Ik kan later eventueel fotos maken van de paletten

Wat denken jullie? Hebben jullie nog ideeen?

Ik plaats dit topic nu al omdat ik er nu al aan wil beginnen

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Ondergrond wei verharden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:50

Ik heb een paar winters steenschotten gebruikt rond de voerplaats. Ze kunnen inderdaad wat glad worden maar er wordt ook veel zand/grond overheen gelopen en dan gaat het best. Ze leren ook snel om er rekening mee te houden. Het is denk ik wel de goedkoopste oplossing.

Marije112

Berichten: 3393
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Re: Ondergrond wei verharden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:55

Misschien steenschotten met daarop tapijt?

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:55

40x60 of 50x50 tegels (grindtegels op de kop, dus grindkant onder) leggen. Zijn 2e hands ook wel via loonwerker/grondverzetbedrijf te krijgen en eventueel leggen ze het ook voor je. Is makkelijk weg te halen, zo te vegen/schuiven met sneeuwschep en wordt niet glad met regen/sneeuw. Ligt hier ook op een paar stukken (meer in de planning ivm schapen niet bij de paarden willen).

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 17:02

Niet zo moeilijk. Stukje afgraven korrelmix daarover gele zand straten met grove klinker en klaar. Als je een grondige stratenmaker hebt kun je er daarna nog een vrachtwagen op zetten.

Als je weggaat kun je het afvoeren als zuiver steenpuin. En dat willen ze bij de stort graag hebben.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 17:13

Horsy83 schreef:
Niet zo moeilijk. Stukje afgraven korrelmix daarover gele zand straten met grove klinker en klaar. Als je een grondige stratenmaker hebt kun je er daarna nog een vrachtwagen op zetten.

Als je weggaat kun je het afvoeren als zuiver steenpuin. En dat willen ze bij de stort graag hebben.

Bij "onze" stort moet je voor steen(puin) gewoon betalen en dat loopt hard op qua kilo's en geld.

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 17:16

Brainless schreef:
Horsy83 schreef:
Niet zo moeilijk. Stukje afgraven korrelmix daarover gele zand straten met grove klinker en klaar. Als je een grondige stratenmaker hebt kun je er daarna nog een vrachtwagen op zetten.

Als je weggaat kun je het afvoeren als zuiver steenpuin. En dat willen ze bij de stort graag hebben.

Bij "onze" stort moet je voor steen(puin) gewoon betalen en dat loopt hard op qua kilo's en geld.


Gaat niet per kilo maar per kuub. Hier is het 4 euro per kuub

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Ondergrond wei verharden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 17:18

Paddockroosters of grasdals.
Als je weggaat kan je die terug uitbreken.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 17:19

Horsy83 schreef:
Gaat niet per kilo maar per kuub. Hier is het 4 euro per kuub

Hier echt per kilo.... 4 cent.
Dat lijkt weinig maar je zit zo aan heel veel kilo's.

Citaat:
Puin: Steenachtig materiaal bijvoorbeeld bakstenen en dakpannen.
Brengen naar het afvalbrengstation € 0,04 per kilo

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: Ondergrond wei verharden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 18:14

Bedankt allemaal! Bij ons moet je daar ook voor betalen, moet je voor die padock roosters geen drainage leggen?

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 13:17

Dit zijn de paletten die ik heb liggen :D
Denken jullie dat deze veilig zullen zijn?


Afbeelding

Afbeelding

Hier een foto met mijn hand op zodat jullie een idee hebben hoe groot de gaten zijn :o
Afbeelding

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ondergrond wei verharden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:21

Als je ze op stevige ondergrond legt, goed aansluitend onderlangs en vult met zand/aarde/oid zou het kunnen. Dat soort pallets kunnen goed verdeeld het gewicht van een paard wel aan, maar door de hoeven wordt het een vorm van puntbelasting en daar gaan ze makkelijk stuk van. Met tegendruk van iets als zand is dat op te vangen, maar "zwevend" zullen ze krak zeggen.

_Tarzan

Berichten: 11167
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Ondergrond wei verharden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:25

Grastegels leggen, zal niet snel glijden en als je ze ‘los’ in zand legt kun je ze daarna ook weer eruit halen.

Christiene
Berichten: 7718
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Ondergrond wei verharden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:29

Bang dat ze door heen zakken.. als ze precies in het midden springen of hard neerzetten... bjj die gaten.

Dat wil je ook niet

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: Ondergrond wei verharden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 15:21

Bedankt allemaal klopt jet dat je bij grastegels zand moet leggen? Zie dit net op internet

furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:34

Bij mij liggen er gewoon dals in van 30x30
Heb er geen zand onder gedaan en ook geen boord errond
Zodat dit altijd makkelijk weg te halen is :D

Foto’s van de twee stallen

Afbeelding
Afbeelding

Little_Gift
Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:18

Betonroosters zoals in varkens - of koeienstallen. Enige wat echt werkt langdurig en niet gevoelig is aan slijtage en vaak vind je ze zelfs nog gratis op te halen ook

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:53

@d4rkhorse: die pallets zijn niet geschikt voor paarden. Daar zakken ze echt doorheen. Ik had er 2 bij die ook geen 'voldek' hadden en die zagen er binnen not ime zo uit

Afbeelding
Afbeelding

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 11:57

DubbelDun schreef:
@d4rkhorse: die pallets zijn niet geschikt voor paarden. Daar zakken ze echt doorheen. Ik had er 2 bij die ook geen 'voldek' hadden en die zagen er binnen not ime zo uit

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]


Oh ja dat is inderdaad niet handig :(

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: Ondergrond wei verharden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 11:59

Nu was ik aan het kijken voor grastegels/paddock roosters/beton roosters maar nu is mijn volgende vraag, gaan die roosters/tegels niet in de modder zakken als ze er oplopen en als het super nat is?

Ik dacht aan de grond vlak graven en dan er een worteldoek opleggen en dan de tegels zou dit lukken?

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:09

d4rkhorse schreef:
Nu was ik aan het kijken voor grastegels/paddock roosters/beton roosters maar nu is mijn volgende vraag, gaan die roosters/tegels niet in de modder zakken als ze er oplopen en als het super nat is?

Ik dacht aan de grond vlak graven en dan er een worteldoek opleggen en dan de tegels zou dit lukken?


Worteldoek slibt dicht en dan wordt het enkel meer modder.
Ik heb kunststof paddockroosters op veengrond. Laag geel zand gestort en daar liggen de roosters is. Opgevuld met geel zand. Ligt nu 2 jaar maar doordat er een glooiing in zit en ik het pad verbreed heb mag het er wel opnieuw in.

Als jij het in een schutstal legt uit de regen zou ik me er niet zoveel zorgen om maken. Rechte ondergrond en evt een bandje om vertrappen van de randen tegen te gaan

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 12:13

belle_boef schreef:
d4rkhorse schreef:
Nu was ik aan het kijken voor grastegels/paddock roosters/beton roosters maar nu is mijn volgende vraag, gaan die roosters/tegels niet in de modder zakken als ze er oplopen en als het super nat is?

Ik dacht aan de grond vlak graven en dan er een worteldoek opleggen en dan de tegels zou dit lukken?


Worteldoek slibt dicht en dan wordt het enkel meer modder.
Ik heb kunststof paddockroosters op veengrond. Laag geel zand gestort en daar liggen de roosters is. Opgevuld met geel zand. Ligt nu 2 jaar maar doordat er een glooiing in zit en ik het pad verbreed heb mag het er wel opnieuw in.

Als jij het in een schutstal legt uit de regen zou ik me er niet zoveel zorgen om maken. Rechte ondergrond en evt een bandje om vertrappen van de randen tegen te gaan


Het is om voor de stal te leggen :o in mijn container liggen al stalmatten :D

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ondergrond wei verharden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:22

Afhankelijk van het soort roosters kúnnen ze in de grond zakken. Als je de betonnen hebt zal dat niet snel gebeuren.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 12:23

Ik weet er toch van enkele die low budget hun paddock hebben verhard met kunsstof pallets maar dan met meer gaten en die hebben eerst een stukje afgegraven en daarna de pallets volledig gevuld met zand en een laagje er bovenop maar echt alle hoekjes moeten gevuld zijn dan. Het is op zich als je het goed aanpakt een oplossing met weinig kosten aan voor een best groot oppervlak.

Je hebt ook van die mudcontrol roosters die kan je zo neerleggen en terug weghalen bij vertrek maar het is wel een behoorlijke investering als je een groot oppervlak wil leggen. Moest je naar deze kijken zoek dan in Duitsland trouwens, een stuk goedkoper dan in NL en BE.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: Ondergrond wei verharden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 15:34

dankjewel beide!
Ik dacht aan de kunststoffen te nemen :)

de pallets ingraven zou ook nog mogelijk zijn denk ik :) We kunnen er gratis aan geraken en we hebben een kraan ter beschikking moest dat nodig zijn. Maar deze oplossing ga ik als laatste gebruiken.