[volg] Nanne, van veulen tot ......

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

[volg] Nanne, van veulen tot ......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-20 13:41

Hopelijk een fijn rijpaard.

Hallo allemaal,

Ik zit al langer met het idee om een volgtopic over Nanne te openen.
1. Omdat ik super trots op hem ben en hem graag met jullie wil delen.
2. Omdat tot nu toe niks bij ons vanzelfsprekend gaat en ik merk dat ik de behoefte heb om dingen te delen om het van mij af te schrijven en tips en ideeën uit te wisselen.

Vorig jaar heb ik na lang wikken en wegen besloten om mijn merrie Sierou te insemineren. Ik wilde al heel lang een veulen van haar als opvolger. En vorig jaar dus echt de stap gezet. Wat hengst betreft ben ik bij Tsjalle 454 uitgekomen. Ik vind het een mooie hengst en het belangrijkste voor mij was zijn karakter. Qua papier paste hij ook prima op Sierou en na een bloedei en 4 inseminatie rondes verder was Sierou drachtig. *\o/* Afbeelding

Sierou:
Afbeelding

Tsjalle 454:
Afbeelding


Sierou was 12 mei 2020 uitgerekend en 1 mei 2020 om 7.00 uur is Nanne geboren. Een hengst die volgens die dierenarts eigenlijk nog wel minimaal 2 weken langer in de buik had mogen blijven zitten.
Afbeelding

Hij stelde dan ook niet zoveel voor en had 3 uren nodig om op zijn benen te kunnen staan. Zelfstandig drinken lukte hem niet dus hij heeft de hele dag en nacht sondevoeding gekregen. Sierou had gelukkig genoeg melk dus we konden haar melken en dan bracht de dierenarts dat met een sonde in.
Je zag dat hij door de sondevoeding steeds sterker werd en de volgende dag lukte het hem met wat hulp om zelf bij Sierou te drinken. Later op de dag kon hij het helemaal zelf en daarna heeft hij geen hulp meer nodig gehad.

De achterstand die hij had heeft hij goed ingehaald en is mooi bijgegroeid. Zijn karakter is vreselijk lief. Altijd knuffels geven, hij kan vast staan, voetjes geven, zijn staart borstel ik al etc. Hij is gewoon zo fijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nanne is nu 2.5 maand en 2,5 week geleden hoorde ik hem zwaar ademen en wat hoesten. Ik vertrouwde het niet en heb de dierenarts gebeld. Er is een bloedonderzoek gedaan en een swap afgenomen. Daar kwam uit dat Nanne rhodococcus heeft.

Rhodoccus equi is een bacterie die wereldwijd in de bodem voorkomt. De bacterie wordt ook aangetroffen in zout en zoet water. De bacterie is in staat heftige infecties te veroorzaken bij veulens. De ziekte wordt gekenmerkt door een ernstige longontsteking met vorming van abcessen, soms een darmontsteking en een hoge sterfte onder veulens van één tot vier maanden oud. Hoewel R. equi ook in andere zoogdieren, zoals varkens, katten en honden, wordt aangetroffen zijn dergelijke infecties ongewoon. Het inhaleren van besmette stofdeeltjes vormt naast opname van grond en mest bij het grazen, de voornaamste bron van besmetting
Bron: https://www.gddiergezondheid.nl/diergez ... occus-equi

Hij zit nu aan de medicatie en na 6 weken moeten we weer een bloedonderzoek doen om te kijken of er nog bacteriën in zijn bloed zitten en of we kunnen stoppen met de behandeling of dat we door moeten gaan. Op dit moment lijkt de medicatie wel aan te slaan dus ik heb er wel vertrouwen in.

Door alle behandelingen van de dierenarts is hij schuw geworden en wilt hij niet meer bij je komen.
Op dit moment probeer ik veel te komen, niet alleen om medicatie te geven maar ook om hem te aaien, te poetsen en te knuffelen zodat hij ook leuke dingen met ons associeert. Ik ben ervan overtuigd, ook gezien hoe zijn karakter voor alle behandeling was, we Nanne zijn vertrouwen wel weer kunnen winnen en we gauw weer kunnen knuffelen als alles weer voorbij is.

Een heel verhaal waar ik graag updates over wil blijven plaatsen in dit topic en ik zou het leuk vinden als jullie mee willen volgen met de sterke dappere Nanne en zijn ‘gevecht’ naar het volwassen worden.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ThornForest op 15-07-20 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt


moner

Berichten: 27
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Pindorp

Re: [volg] Nanne, van veulen tot ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:50

Ik volg, leuk om te zien hoe het verder met Nanne gaat

KWPN, Friese Paarden en mini shetlanders in bijzondere kleurtjes

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Re: [volg] Nanne, van veulen tot ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:00

Ik volg ook! Wat een verhaal, ik ga duimen dat alles goed komt <3

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:06

Ach, wat een pech heeft hij al gehad :(:) Gelukkig lijkt de medicatie aan te slaan! Het lijkt een heel leuk beestje!

De naam Sierou gaat bij mij op het lijstje voor een veulen volgend jaar O:)

Lys_PPA

Berichten: 1317
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:18

Leuk veulen, met knappe ouders! Ik ken hem al uit het Friese paardenforum maar lijkt me leuk om hem hier ook verder te volgen.

Ik heb ook een veulen aan huis gehad dat nogal een pechvogel was en daarom kwam regelmatig de dierenarts op bezoek. Hij werd wat terughoudender maar daar is nu (zeker bij mij) niets meer van te merken. Toevallig zijn alle mensen die iets van hem 'moeten' (dierenarts, tandarts, hoefsmid) mannen, dus als er een onbekende man het terrein op komt staat hij ineens niet meer bij de poort te wachten :') Doordat we hem zo zielig vonden hebben we hem wel iets teveel verwend en dat merk je er wel soms aan :x

Ik ga ook voor jullie duimen!

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:24

Aahh wat een binkie en wat een pech heeft hij gehad...hopelijk knapt hij snel op.
Leuk ook om familie te zien, mijn ruin is ook een Tsjalle <3

Toos Onderschriftloos :D

xXutopiaXx

Berichten: 10031
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [volg] Nanne, van veulen tot ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:34

Nanne :+: Tuurlijk volg ik!! <3 En ik blijf duimen voor je schatje :+:

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Re: [volg] Nanne, van veulen tot ......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-20 15:40

Wat leuk dat jullie allemaal willen volgen! :D

Bamii, ik zeg doen. Ik vind Sierou ook een hele leuke naam. Hij wordt alleen wel heel vaak verkeerd uitgesproken zoals Sieroe bijvoorbeeld, maar je zegt het als au op het einde.

Lys_PPA, gaat het nu goed met je paard? De dierenartspraktijk waar ik bij zit heeft zowel mannen als vrouwen in dienst en het is dan maar net wie dienst heeft, diegene komt. Zo krijgt hij hopelijk niet direct een afkeer tegen vrouwen of mannen.

Dat verwennen herken ik nu al. Ik vind het zo sneu voor hem in zijn korte leventje dat ik stiekem ook al wel dingen toelaat waarbij ik anders tegen hem zou zeggen dat hij even moet dimmen.

Lys_PPA

Berichten: 1317
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:17

ThornForest schreef:
Lys_PPA, gaat het nu goed met je paard? De dierenartspraktijk waar ik bij zit heeft zowel mannen als vrouwen in dienst en het is dan maar net wie dienst heeft, diegene komt. Zo krijgt hij hopelijk niet direct een afkeer tegen vrouwen of mannen.

Dat verwennen herken ik nu al. Ik vind het zo sneu voor hem in zijn korte leventje dat ik stiekem ook al wel dingen toelaat waarbij ik anders tegen hem zou zeggen dat hij even moet dimmen.


Paard is nogal een overstatement haha ;) Het is een mini en hij had last van lawsonia (normaliter een varkensbacterie). Inmiddels gaat het goed gelukkig (even afkloppen), de lente en zomer zijn sws meer zijn seizoenen. Helaas heeft hij geen goede weerstand en zijn darmen kunnen niet veel hebben maar hopelijk verbeterd dat gedurende de tijd nog, is inmiddels 3 jaar. Verder is het dus een draakje }:) en is hij klein gebleven.

Ben benieuwd over 6 weken, na de medicatie, hopen dat die goed helpt en dat ie vanuit daar gezond door kan groeien.

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-20 06:53

Nanne en Sierou heb ik vanmorgen weer lekker in de wei gezet.
Nanne zijn temperatuur was 37.8 waar ik heel blij mee ben. Hij komt van de 40.1 dus hij is al een flink eind gezakt.
Wel is de temperatuur in de avond vaak weer hoger. Denk dat dat er ook mee te maken heeft dat we hem ‘s avonds moeten vangen en hij eerst de weide 3x heen en terug galoppeert voordat we hem hebben. Hij zit ‘s avonds vaak rond de 38.8 maar zolang hij onder de 39 blijft ben ik iedere keer al heel tevreden.

Vanmorgen liet ik Nanne los in de wei, de laatste tijd weet hij dan niet hoe snel hij weg moet komen en dan kan ik ook niet meer bij hem in de buurt komen. Vanmorgen rende hij ook weg maar hij stopte al eerder, nog redelijk dicht in mijn buurt. Hij draaide zich om en liep zowaar naar me toe en ik kon hem aaien. :D

Foto’s van vanmorgen:
Afbeelding
Afbeelding

* hij heeft een kort touwtje aan zijn halster zodat we hem beter kunnen vangen.

Lys_PPA

Berichten: 1317
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 08:06

ThornForest schreef:
Vanmorgen liet ik Nanne los in de wei, de laatste tijd weet hij dan niet hoe snel hij weg moet komen en dan kan ik ook niet meer bij hem in de buurt komen. Vanmorgen rende hij ook weg maar hij stopte al eerder, nog redelijk dicht in mijn buurt. Hij draaide zich om en liep zowaar naar me toe en ik kon hem aaien. :D


<3 Dit zijn toch van die smelt momentjes!

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-20 08:27

Ja, heerlijk. Het gaf me ook een gevoel van: ‘ja zie je wel, het komt wel goed’.
De bevestiging dat hijzelf ook nog wel geïnteresseerd is in de toenadering maar door alle ellende is hij veel te bang dat je weer met een prik oid komt aanzetten waardoor hij toch eieren voor zijn geld kiest en afstand van je houdt. En daarin geef ik hem geen ongelijk. :(:)

Nu kan hij lekker de hele dag in de wei spelen en dan vanavond maar weer kijken hoe snel hij wilt komen. :)

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-20 11:30

Daar komt hij! *\o/*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vanmorgen heb ik zo genoten! Het voelde als een dag zoals we voorheen altijd hadden en al een lange tijd niet meer hebben gehad.
Vanmorgen Nanne medicatie gegeven en getemperatuurd, 38.3 dus dat is prima.
Ik ben bezig hem wat brok te leren eten dus hem een klein bakje gegeven. Hier heeft hij 3 happen uitgehad en lekker van gesmuld.
Hup naar buiten, vanaf de eerste dag neem ik hem al mee aan een halster en touw en dat gaat altijd prima. Vandaag had hij weer wat meer energie dan andere dagen, dat merkte ik doordat hij wat sprintjes naast mij ging trekken. Hij reageert op druk dus ik had hem ook zo weer naast me.

In de wei heb ik ze losgelaten en ben ik achter in de wei de drinkbakken bij gaan vullen.
Toen ik terugliep zag ik Nanne al heel geïnteresseerd naar me kijken en op een gegeven moment maakte hij aanstalten om naar me toe te komen. Heerlijk! We hebben wel een half uur tot een uur staan knuffelen (hebben nog wat knuffel-tijd in te halen). _O-

Daarna hebben we ook nog even gespeeld zoals we altijd deden. Dan ren ik weg en Nanne rent achter me aan. Zo leuk weer. Ik heb dat echt gemist.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [volg] Nanne, van veulen tot ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 11:55

Heerlijk dat het beter gaat met Nanne! *\o/* Je zal je zorgen heel wat los kunnen laten nu en weer kunnen genieten inderdaad :j Sterke Nanne hoor!

J_emma

Berichten: 809
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 04:27

Hier een veulen dat afgelopen vrijdag na 4 weken klaar was met de behandeling voor Rhodococcus Equi. Het lijkt allemaal goed gegaan, vind het ook wel spannend moet ik zeggen, geen antibiotica meer. Zij is er gelukkig niet schuw van geworden, eerder erg makkelijk.
Het komt vast goed, als hij gisteren alweer meer contact zocht :-)


ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Re: [volg] Nanne, van veulen tot ......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-20 11:43

Ik heb met Nanne afgesproken dat ik deze foto in zijn stal neerhang. Hij gaat zijn best doen om ongeveer zo uit te groeien. _/-\o_
Afbeelding

Nee gekheid natuurlijk. Al mag het wel hoor, wat een plaatje. <3

Vanmorgen zat Nanne op 38.0 en hebben we weer heerlijk kunnen knuffelen en heb ik hem weer even lekker gepoetst. Het wordt nu wel steeds weer meer genieten inderdaad.

@ bamii, ja schattig he. Vind het ook zo leuk. :)

@ J_emma. Wat fijn dat je veulen nu klaar is met de behandeling van rhodococcus. Na 4 weken al gestopt? Hier moeten we sowieso doorgaan tot 6 weken en dan kijken of de bacterie weg is, zo niet dan nog langer doorgaan. Wat kreeg jouw veulen voor medicatie?
Snap dat je het spannend vindt zo zonder medicatie, nu komt het toch op hem/haar zelf aan. Zal ik straks ook wel hebben als we mogen stoppen met de medicatie. Bij mij gaat het ook nog niet helemaal op dat hij de bacterie waarschijnlijk uit de weide heeft opgelopen en vervolgens zet ik hem weer in dezelfde weide neer. Volgens de dierenarts kon dit geen kwaad maar ik zie er de logica niet geheel van in aangezien die bacterie dan alsnog in de weide zit. Maar de dierenarts zal wel weten wat ze doet. :D

J_emma

Berichten: 809
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 13:01

ThornForest schreef:
@ J_emma. Wat fijn dat je veulen nu klaar is met de behandeling van rhodococcus. Na 4 weken al gestopt? Hier moeten we sowieso doorgaan tot 6 weken en dan kijken of de bacterie weg is, zo niet dan nog langer doorgaan. Wat kreeg jouw veulen voor medicatie?
Snap dat je het spannend vindt zo zonder medicatie, nu komt het toch op hem/haar zelf aan. Zal ik straks ook wel hebben als we mogen stoppen met de medicatie. Bij mij gaat het ook nog niet helemaal op dat hij de bacterie waarschijnlijk uit de weide heeft opgelopen en vervolgens zet ik hem weer in dezelfde weide neer. Volgens de dierenarts kon dit geen kwaad maar ik zie er de logica niet geheel van in aangezien die bacterie dan alsnog in de weide zit. Maar de dierenarts zal wel weten wat ze doet. :D


Er werd 4-6 weken gezegd, en uiteindelijk werden dat er 4. Op basis van herhaald bloedonderzoek en longecho bleek dat te kunnen. Ze kreeg rifampicine en azitromycine. We waren er blijkbaar gelukkig vroeg bij. Ze heeft ook geen koorts gehad bijvoorbeeld, en ontstekingswaarden bloed waren wel wat verhoogd maar ook niet extreem. Dus ze was wel ziek, maar niet ontzettend ziek.
Ja, die bacterie weer binnenkrijgen is geen lekker idee. Maar goed. Het zit blijkbaar dusdanig wijd verspreid in de bodem dat het vooral gevalletje pech is (en deels hygiëne, stoffige paddocks met veel mest bv helpen niet). Ons veulen en haar moeder hebben we in niet al te beste staat van verzorging bij een handelaar vandaan, waar ze in dat soort omstandigheden stonden. Het voelde een beetje als puppy bij broodfokker halen, maar ze moesten daar weg vond ik. En dat was dus maar goed ook voor haar :-)

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Re: [volg] Nanne, van veulen tot ......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-20 13:24

Ja is echt een pech geval inderdaad. Het komt volgens de da ook niet eens zo heel vaak voor maar het is wel vaak een sluipmoordenaar zeiden ze. Als je de echte symptomen ziet ben je vaak al te laat. Bij Nanne waren we er ook vroeg bij maar het blijft spannend.
Nanne stond toen hij het kreeg 24/7 op de wei. Bij hem is het gekomen door droogte en zand. Het was ook net in die 2 weken dat het zo warm en droog was.

Nanne krijgt 1x in de week 6 cc zactran en dagelijks 3000 mg Rifadin

J_emma

Berichten: 809
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 13:58

ThornForest schreef:
Ja is echt een pech geval inderdaad. Het komt volgens de da ook niet eens zo heel vaak voor maar het is wel vaak een sluipmoordenaar zeiden ze. Als je de echte symptomen ziet ben je vaak al te laat. Bij Nanne waren we er ook vroeg bij maar het blijft spannend.
Nanne stond toen hij het kreeg 24/7 op de wei. Bij hem is het gekomen door droogte en zand. Het was ook net in die 2 weken dat het zo warm en droog was.

Nanne krijgt 1x in de week 6 cc zactran en dagelijks 3000 mg Rifadin


Hier kreeg ze 9 pillen per dag, 3 in de ochtend en 6 in de avond, opgelost in appelmoes. Na 4 weken was ze daar ook wel klaar mee. Voordeel is wel dat ze ontzettend veel in de hand is geweest en daardoor supermakkelijk. Wat ik ook aanraak of doe, ze vindt alles prima. Van hoefjes optillen of temperaturen tot vliegenmasker opdoen en borstelen.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Re: [volg] Nanne, van veulen tot ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:32

Wat een pech zeg! Heel veel succes verder!
Ik werd echt meteen verliefd op dat koppie, maar de laatste foto van de openingspost en de rest van de foto's... pfoe wat een stoere vent zeg! :D

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-20 05:05

Aah dankjewel Bripi.

Ik heb ze net alweer lekker in de weide gezet. Nanne zijn temperatuur was 38.1.

Gisteravond was het de eerste keer dat ik hem zo kon pakken uit de wei om op stal te zetten zonder dat hij eerst een aantal keer de weide door galoppeerde. Hij zat gisteravond op 38.3 dus ik denk echt dat zijn verhoogde temperatuur voorgaande keren in de avond te maken had met dat hij zichzelf steeds zo opfokte. Nu ik hem gister makkelijk kon krijgen was zijn temperatuur ook goed.

Hebben jullie ervaring met opfok? Ik heb al een plekje voor hem maar dat is best grootschalig. Nu vertelden al 2 mensen dat kleinschalig misschien beter is omdat hij, gezien hij steeds zo ziek is, misschien wat zwakker is en daardoor wel eens in een hoekje geduwd kan worden in een grote opfok. In een kleine opfok zou dat minder zijn? Bij de grote opfok, waar ik een plek heb gereserveerd, zeiden ze juist dat ze zien dat in grote groepen meer rust is dan in kleine groepen. Donderdag heb ik voor de zekerheid een afspraak bij een kleine opfok met voornamelijk allen Friezen. Ben benieuwd wat ik daarvan vind, maar ook benieuwd naar jullie ervaringen/ideeën.

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-20 09:50

Gister kwam Nanne weer naar me toegelopen vanuit het land. Zijn temperatuur was wel weer 38.9 helaas. Zometeen komt de dierenarts weer om hem medicatie toe te dienen, ben bang dat hij daarna weer wat schuw is maar hoop dat wanneer hij die schuwheid heeft dat dat steeds kortere periodes worden.

Gister zat hij vol met energie, ook toen ik hem aan het halstertouw had waardoor hij al een soort van kennis heeft gemaakt met longeren. :+

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gister ook weer even zijn veulen-halster gepast die ik online had besteld maar hij was destijds nog een beetje te groot. _O- Hij zit nog steeds wat ruim maar denk dat hij met een week of 2 eindelijk goed zit en hij hem kan dragen. :D

Afbeelding
Afbeelding

Rodevlinder

Berichten: 2262
Geregistreerd: 16-02-16

Re: [volg] Nanne, van veulen tot ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 10:52

Ah nee, het ging wel weer goed toch?!

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Re: [volg] Nanne, van veulen tot ......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-20 11:31

Ja het gaat verder wel goed met hem hoor. De dierenarts heeft hem de medicatie gegeven die hij wekelijks krijgt. Zijn temperatuur was toen ik hem tempte 37.8 Daarna heb ik ze in de bak gehad en Sierou wat laten lopen, Nanne rent dan ook wel wat mee en toen kwam de dierenarts en die herkent hij dus ook al. }:) Ook zij even temperaturen en z’n temperatuur was spontaan naar 38.8 geschoten. :(:)

De spuit in z’n kont ging goed. Wel met de praam om maar hij lijkt door de praam minder ‘getraumatiseerd’ te zijn dan zonder.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _RobinA_, amber15, Vagabondo, wend2009 en 44 bezoekers