Nestje kittens, een vraagje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Nestje kittens, een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 15:00

Wat een ongelooflijke liefjes <3

Misschien eens bij je dierenarts langsgaan met dat schema? Misschien kunnen zij je informatie geven en wat producten aanrader voor mama en de kleintjes

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 16:15

Bedankt voor al jullie reacties.

Moeders krijg royal canin Maine coon kitten. Een hoogwaardige brok. Ik ben kwa voeding wel heel erg thuis dus dat is het probleem niet.

De zwarte die doet idd wel goed mee. Ligt wel veel voor aan dus die ga ik eens naar achteren plaatsen!

We blijven zo door wegen. Ik heb het nu met een keuken weegschaal gedaan, heb ook een baby weegschaal, zo’n grote die op de gram nauwkeurig is. Daar mee eens na wegen vanavond.

Oh en mouse of uit een zakje lust ze niet. Ook niet vers vlees of iets toen der tijd.

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Nestje kittens, een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 19:03

Ze zijn ook nog te klein voor vlees. Voorlopig hebben ze genoeg aan melk.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 19:42

senna21 schreef:
Ze zijn ook nog te klein voor vlees. Voorlopig hebben ze genoeg aan melk.


Haha dat begrijp ik natuurlijk. Ik had het over moeders. Die lust niks aan vlees of kitten melk of wat dan ook. Heb alles wel in huis voor de zekerheid. Maar al haar hele leven lust ze geen natvoer oid. Haar broer wel, die is gek op alles wat met eten te maken heeft haha.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 20:28

kusvoorjou schreef:
Bedankt voor al jullie reacties.

Moeders krijg royal canin Maine coon kitten. Een hoogwaardige brok. Ik ben kwa voeding wel heel erg thuis dus dat is het probleem niet.

De zwarte die doet idd wel goed mee. Ligt wel veel voor aan dus die ga ik eens naar achteren plaatsen!

We blijven zo door wegen. Ik heb het nu met een keuken weegschaal gedaan, heb ook een baby weegschaal, zo’n grote die op de gram nauwkeurig is. Daar mee eens na wegen vanavond.

Oh en mouse of uit een zakje lust ze niet. Ook niet vers vlees of iets toen der tijd.


je kunt beter de rc mother and babycat geven die is nog beter en kunnen de kittens al snel mee knabbelen. Ook kun je eventueel rc convelasence support tijdelijk geven

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 20:32

girlyggirl schreef:
kusvoorjou schreef:
Bedankt voor al jullie reacties.

Moeders krijg royal canin Maine coon kitten. Een hoogwaardige brok. Ik ben kwa voeding wel heel erg thuis dus dat is het probleem niet.

De zwarte die doet idd wel goed mee. Ligt wel veel voor aan dus die ga ik eens naar achteren plaatsen!

We blijven zo door wegen. Ik heb het nu met een keuken weegschaal gedaan, heb ook een baby weegschaal, zo’n grote die op de gram nauwkeurig is. Daar mee eens na wegen vanavond.

Oh en mouse of uit een zakje lust ze niet. Ook niet vers vlees of iets toen der tijd.


je kunt beter de rc mother and babycat geven die is nog beter en kunnen de kittens al snel mee knabbelen. Ook kun je eventueel rc convelasence support tijdelijk geven



Rc Mother and baby cat bevat 34% eiwit, Maine coon kitten bevat 36%.

Vet gehalte is 2% lager dan als de mother and babycat. Dus zo mega verschil is dat niet, eiwit is zelfs nog hoger.

Edit: ik denk dat ze die convelasence niet eens hoeft. Zie dat je dat aan moet maken met water? Ze lust echt niks wat vochtig is of iets. Gaat echt kokhalzen. Doet ze altijd al. Super kieskeurig, altijd al geweest. Ze eet super goed, en ziet er goed uit. Na 6 kittens op de wereld te brengen, is ze niks niet mager gelukkig.

Mocht het wel minder met haar gaan dan ga ik sowieso even overleggen met de dierenarts, wat de opties zijn aangezien ze zoals ik zei niets lust aan vochtig/natvoer.

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Re: Nestje kittens, een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 20:38

Ik zou als ze aan blijven komen en lekker actief zijn proberen de kleinste(n) misschien een paar keer aan de beste tepel te hangen. Maar niet té snel gaan bijvoeren, anders maakt mama ook niet méér melk aan.
Kijk idd even hoeveel tepels er melk geven.
Ze zijn echt be-au-tiful!!

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 20:41

Enjoy_ schreef:
Ik zou als ze aan blijven komen en lekker actief zijn proberen de kleinste(n) misschien een paar keer aan de beste tepel te hangen. Maar niet té snel gaan bijvoeren, anders maakt mama ook niet méér melk aan.
Kijk idd even hoeveel tepels er melk geven.
Ze zijn echt be-au-tiful!!


Heb inderdaad dit al even geprobeerd. Maar ze worden nu al eigenzinnig en willen naar hun ‘vaste’ plekje.. zijn krap aan 2 dagen oud haha, en nu al een eigen willetje. Het gaat voor de rest goed inderdaad. Levendig, en zeuren niet.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 20:42

Afbeelding

Afbeelding
Tevreden mama

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 22:54

Afbeelding
Een nieuw weeg lijstje gemaakt. Alles groeit, al hoewel de zwarte niet mega hard groeit, maar in iedergeval niet af valt :) die ligt veel vooraan, bij moeders onder de voorpoten. We proberen hem vaker naar achteren te leggen (meer melk) maar pakt daar de tepel echt niet aan. Ik las op internet dat kittens al snel een ‘eigen’ tepel hebben, zo kunnen ze de tepel makkelijker terug vinden door hun geur aan de tepel. Daarom wil de zwarte dus denk ik echt niet achteraan liggen. Heel eigenwijs en word dan echt een beetje boos haha! Zolang hij niet afvalt maak ik me geen zorgen. Is net zo vlot als de rest!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 23:19

Ik vind 3 gram in 24 uur op dag 2 wel een beetje zorgwekkend. Ik zou niet meteen gaan flessen, maar zeker proberen moeders toch meer te laten eten.

Heeft ze alle nageboorten opgegeten bij de bevalling? Zo ja, dan kun je best proberen om rauw lamshart te geven. Bij een aantal dierenspeciaalzaken te krijgen in ingevroren blokjes, dus makkelijk te ontdooien in porties. Geef een paar blokjes op een schaaltje in het nest, van nature willen ze namelijk het nest schoon houden, dus ze zal het snel opeten, dat is mijn truc met moederpoezen die niet willen eten.

Je zegt in je openingspost dat moeders regelmatig weg is uit het nest, is dat nog zo? Want mijn moederpoezen zijn de eerste 3 dagen bijna niet weg te krijgen bij de kittens. Een poes die voor het eerst moeder is wil wel eens wat onzeker zijn en er wat vaker uit komen, maar dan zit ik uren naast het nest op een bontje om haar gerust te stellen. Zeker de eerste dagen is het belangrijk dat de kittens fulltime kunnen drinken. Dus als moederpoes nog steeds veel uit het nest is zou ik er echt meer naast gaan zitten en haar gerust stellen. Pas als de Melk echt goed op gang is, de kittens snel tevreden en vol zijn, meer gaan slapen en langer achter elkaar slapen (dag 4/5 doorgaans) merk ik dat moeders wat meer buiten het nest gaan liggen toekijken.

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Nestje kittens, een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 23:31

Als moederpoes veel uit het nest is, verspillen de kittens veel energie met zich warm houden.
Weet niet of je ergens een warmtelamp (biggenlamp) kunt op snorren en die boven de bak kun hangen.
Zorg voor ruim nest, zodat ze onder de lamp kunnen kruipen, maar ook ruimte om er juist niet onder de te liggen.
Let op de afstand tussen lamp en de kittens.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 01:13

tienus63 schreef:
Als moederpoes veel uit het nest is, verspillen de kittens veel energie met zich warm houden.
Weet niet of je ergens een warmtelamp (biggenlamp) kunt op snorren en die boven de bak kun hangen.
Zorg voor ruim nest, zodat ze onder de lamp kunnen kruipen, maar ook ruimte om er juist niet onder de te liggen.
Let op de afstand tussen lamp en de kittens.


Met zomerse temperaturen (in huis boven de 20 graden) zou ik echt geen warmtelamp adviseren. Dan zijn moeders nog minder in het nest, katten hebben het al snel te warm en moederpoezen houden niet van extra warmtematjes en al helemaal niet van lampen, ze hebben liever een donker hol.
Ik fok nu al 12 jaar en alleen in de winter met waterkoude wil ik eens een snugglesafe gebruiken. Prettig voor de kittens, maar niet storend voor moeders. Energie verspilling zal best mee vallen nu, ik verwacht dat het eerder de onzekerheid van moederpoes is.

Voor de kittens zou je nu een vetbed of dunne fleece als ondergrond kunnen gebruiken. Dat houdt voldoende warmte vast. Maak de bodem van het nest niet te zacht, zelf werk ik het liefst met (fleece) kussenslopen over een stuk karton als bodem in het nest.

Door een zachte bodem in het nest voelt de poes de kittens namelijk minder goed liggen, het veert te veel en kunnen ze onzeker van worden, kittens gaan piepen als ze er per ongeluk op gaat liggen. Een hardere bodem heeft doorgaans echt de voorkeur.

In de openingspost zie ik een celstof onderlegger, ik gebruik die alleen voor de bevalling zelf, poezen vinden ze absoluut niet prettig als ondergrond. Moeders wil is wet, dus het is soms zoeken naar wat moeders wel fijn vind.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: Nestje kittens, een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 08:28

Goed nieuws, ze zijn allemaal zwaarder geworden vannacht!

Simba ligt al wel veel meer er bij, zo niet dan ligt ze voor de doos.

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Nestje kittens, een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:58

Da’s mooi,
Komt vast goed met kleine spul.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:14

Wat ontzettend schattig. Je doet het prima hoor. Ik zou zelf het wegen naar 1x per dag doen. We hebben ongeveer 10 jaar lang kittens opgevangen voor het asiel. Vooral de eerste dagen groeien ze nog niet zo hard. Volgens mij is het 100 gram per week wat ze ongeveer moeten groeien. Ik zou niet te snel gaan bijvoeren. Wat jij geeft, drinken ze niet bij hun moeder en dan gaat mams minder melk geven. Iets vaker aanleggen als je denkt dat ze te weinig binnen krijgen. En idd zorgen dat mams genoeg eet. Ik hoop dat mams zich wel meldt als ze honger heeft. ( ooit een moederpoes gehad met 6 kittens, die kwamen gewoon elk anderhalf/ 2 uur vragen of ze een bakje eten mocht. Die vrat echt als een malle). Heel veel succes met je baby-grut. En vooral van genieten. het is zo schattig.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 13:08

Misty12 schreef:
Wat ontzettend schattig. Je doet het prima hoor. Ik zou zelf het wegen naar 1x per dag doen. We hebben ongeveer 10 jaar lang kittens opgevangen voor het asiel. Vooral de eerste dagen groeien ze nog niet zo hard. Volgens mij is het 100 gram per week wat ze ongeveer moeten groeien. Ik zou niet te snel gaan bijvoeren. Wat jij geeft, drinken ze niet bij hun moeder en dan gaat mams minder melk geven. Iets vaker aanleggen als je denkt dat ze te weinig binnen krijgen. En idd zorgen dat mams genoeg eet. Ik hoop dat mams zich wel meldt als ze honger heeft. ( ooit een moederpoes gehad met 6 kittens, die kwamen gewoon elk anderhalf/ 2 uur vragen of ze een bakje eten mocht. Die vrat echt als een malle). Heel veel succes met je baby-grut. En vooral van genieten. het is zo schattig.


Simba heeft onbeperkt brokken staan dus dat zit goed! :)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:51

Toch zou ik wel natvoer adviseren, om meerdere redenen.

Zwagerschap en zoogperiode zijn heel zwaar voor de nieren van een kat, katten drinken onvoldoende, want zij eten van nature prooidieren die uit 80% vocht bestaan. Als je alleen brok voert is de kans groot dat er op latere leeftijd problemen komen met de nieren en dat is zonder zwangerschap en zoogperiode.
Daarnaast is veel vocht nodig voor de aanmaak van goede melk.

Laat even het idee los dat ze geen natvoer eet, ze is nu moeder en door de hormonen en instinct zal ze het waarschijnlijk nu wel eten, ze heeft de nageboorten toch ook opgegeten bij de bevalling. Dus ga wat verschillende soorten natvoer proberen.

Zoals eerder gezegd is rauw lamshart in blokjes altijd een groot succes hier bij pas bevallen moeders. Maar je kunt ook wat verschillende zakjes en blikjes natvoer kopen om uit te proberen.

Doe een klein beetje op een schaaltje in het nest, hun instinct zorgt dat ze het meteen opeten. Vocht is gewoon mega belangrijk nu.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 15:58

Thnx voor je tip Daphara, maar ik heb haar gisteren al wat dingen voor geschoteld uit kuipje, en uit een zakje. Ga vanavond proberen vers vlees. Maar gisteren stond ze letterlijk weer te kokhalzen boven het ‘natvoer’ net als anders.

Wil echt heel graag dat ze wat bijgevoerd word. Als ze vanavond ook niet wil ga ik eens met de dierenarts bellen wat die zegt, eventueel met spuitje iets geven? Geen idee hoor. Ze is niet mager gelukkig. En ze heeft wel genoeg melk want de kittens zijn allemaal gegroeid en 1 zelf in 12 uur 18 gram!

Ze drinkt sowieso wel goed, ik heb al een water fontein met stromend water staan. Ik ga het natvoer vanavond eens in de doos zetten. Bedankt voor je tip.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 16:01


Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Nestje kittens, een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:14

zo leuk, baby poesjes, heb er ooit eentje gehad op stal, van een aanlooppoes. De moederpoes was het gelukkigste wezen dat ik ooit gezien heb, zo schattig.
Ik heb nu thuis een nieuwe poes, die eet niks aan natvoer, brok was ook een zoektocht, maar ik heb na weken experimenteren een soort gevonden die ze wel eet.
Als natvoer kook ik kip voor mevrouw.Als ze helemaal stopt met eten, werd met tartaar aangeraden door de fokker.
De poes die ik nu heb, heeft ooit 4 jongen gehad (niet bij mij, bij de fokker) en dat hebben ze allemaal overleefd!
Maar hé, ik ben geen prof, zoals anderen hier in dit topic!

Geniet van je poezenfamilie, ze zijn groot voor je het weet!

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Nestje kittens, een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:22

Onze Noorse boskat kreeg vers vlees van Prins bijgevoerd toen ze een nestje had.
Maar dat vond ze niet super lekker.
Kittens kregen het ook vanaf een week of vier oud.
Blikjes Prins vond de moederpoes wel lekker.
En ze had onbeperkt toegang tot droge brokjes.

Celestial
Berichten: 721
Geregistreerd: 11-10-12

Re: Nestje kittens, een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 16:31

Wat een leuke kittens en wat doe jij het goed als 'mensenmoeder'! Veel plezier met het kleine grut :)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 18:47

kusvoorjou schreef:
Bedoel je dan dit?
https://www.thepetfoodexpress.nl/websho ... t-blokjes/

Mocht ze het niet lusten eet haar broer het wel op dus ben zeker voorstander om het te proberen hoor! :)


Ja die! Ideaal en heel erg goed voor de juiste darmflora.
Goed dat je al een waterfontein hebt staan, ik heb er ook 4 overal in huis staan, dat stimuleert het drinken al beter.

Fijn dat de kittens beter aankomen, hoe gaat het met de zwarte?

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-20 19:21

Celestial schreef:
Wat een leuke kittens en wat doe jij het goed als 'mensenmoeder'! Veel plezier met het kleine grut :)


Ahhh dankjewel!!