Eindelijk na zoveel jaren krijg ik mijn eigen Fjord

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fjord_Pip

Berichten: 52
Geregistreerd: 14-09-18

Eindelijk na zoveel jaren krijg ik mijn eigen Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-20 20:21

Hey, ik ben een poosje niet actief geweest hier op bokt, meer omdat ik niet meer zo in de paarden zat. Ik had op een gegeven moment de keuze; Rijbewijs halen en stoppen met de paarden of doorgaan met de paarden en geen rijbewijs. Toen koos ik voor een rijbewijs, want ik wist wel dat wanneer ik die zou halen, er vast wel een dag zou komen dat ik weer in de paarden kom te zitten. En jawel, na jaren niet meer gereden te hebben, is de knoop nu doorgehakt en gaan we een Fjord kopen.
Ze heet Pytrik, een Merrie, geboren op 25 Mei 2019 in Friesland.
In Juli ga ik haar voor het eerst echt zien, daar kan ik niet op wachten om eerlijk te zijn.
Als er dan een klik is, heb ik met de eigenaresse afgesproken om nog een keer te komen, en dan pas de keuze te maken.
Pytrik heeft een kolletje, wat voor Fjordenpaarden een No Go is, daarom kan ze geen merrie worden waarmee gefokt word, omdat het een grote kans is dat het kolletje ook bij de volgende gefokte fjorden zichtbaar zal worden.

Hoe ik haar heb gevonden is ook een verhaal apart. Ik heb ooit bij de Maartenshoeve als vrijwilligster gewerkt. In die tijd kwam Twister ineens op stal daar. Daar was ik meteen dol op, gekke streken en een mega knappe fjord. Daar is mijn Fjordenliefde ook door ontstaan. Ik wilde ook zo'n Fjord als Twister. Maar dit is een halfzusje van Twister, en toch een super mooie bouw en een lief hoofdje.

Daarnaast ben ik heel benieuwd hoe groot ze gaat worden, aangezien de eigenaresse zegt dat het een grote Fjord word. :P

Afbeelding

Wat vinden jullie van haar? Ik vind persoonlijk de naam Pytrik niet zo mooi voor haar, hebben jullie suggesties?


Finnea

Berichten: 10070
Geregistreerd: 06-11-02

Re: Eindelijk na zoveel jaren krijg ik mijn eigen Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 21:16

Dit is er eentje uit de fokkerij van familie De Vries denk ik? Leuk! Zij fokken altijd aansprekende Fjorden vind ik. Volgens mij heb ik Pytrik vorig jaar wel op de keuring gezien. Hopelijk blijken jullie een match! :)

Volg mijn Fjordenpaarden Finnea & Sølfin op Instagram

Fjord_Pip

Berichten: 52
Geregistreerd: 14-09-18

Re: Eindelijk na zoveel jaren krijg ik mijn eigen Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-20 09:58

Ja dat klopt!
Wat leuk dat jij hun ook kent en de Fjorden. Twister is helaas overleden. Dat was er echt eentje met grappen en grollen. Daar heb/had ik nog foto's van, maar geen idee waar die zijn.

Ja ik hoop ook dat we een match blijken, over 2 weken ga ik erheen *\o/*

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Eindelijk na zoveel jaren krijg ik mijn eigen Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:27

Gefeliciteerd!!
Wie is haar vader?

Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989

gjansen01

Berichten: 8
Geregistreerd: 01-11-14
Woonplaats: Ulicoten

Re: Eindelijk na zoveel jaren krijg ik mijn eigen Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 15:14

wat een leukerd!!

@little.fien op instagram en Facebook!

Maris_

Berichten: 1441
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 00:03

Leuk TS! Heb haar ook nog op de keuring gezien vorig jaar idd. Ook nog foto's toen van gemaakt :j ze komt in elk geval van een leuk adres.

Amber_ schreef:
Gefeliciteerd!!
Wie is haar vader?


Flurry dacht ik zo uit mijn hoofd? Ze heeft nog een volle zus, die heeft geen kol iig.

Hinde, Preben, Lysne, Oryza & Perle
Fjordenfokkerij FjorYou

XxDiandraxX

Berichten: 3974
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 06:46

Leuk dier, snap alleen niet waarom je er niet mee zou mogen fokken ivm kolletje. Kolletje word door het stamboek nog geaccepteerd al zal je op de keuring daar misschien wat aftrek voor krijgen.

Ik heb met deze merrie gefokt, 2 veulens gehad waarvan 1 een kolletje had en de tweede niet. Het eerste veulen van die tweede is inmiddels ook geboren en heeft ook geen aftekeningen (wat niet wil zeggen dat het in volgende veulens of generaties toch nog terug kan komen).
Afbeelding

Ik snap dat ze het liever niet willen maar om haar alleen hierom uit te sluiten van de fok zou ik denk ik niet doen.. :o

Maldu(v. Lyckangs Tempo X Sonja v. Jarbo)
Reesa (Lavi X Sitske van den Bosdries v. Almglimt)
Yuna van de Vossenberg (v. Gamleskolens Thule X Maldu)


xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 07:05

Wat leuk dat je ook als vrijwilliger bij de maartenshoeve hebt gewerkt en nu zelfs een halfzusje van Twister op het oog hebt! Heel veel plezier bij de bezichtiging, ik hoop dat het een klik is tussen jullie :D

Fjord_Pip

Berichten: 52
Geregistreerd: 14-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-20 08:14

Even een update,
Afgelopen weekend ben ik daar geweest, en wat zijn het gezellige mensen en wat staan er leuke fjorden. Grappig om ook 2 halfzusjes van Twister te zien. Daar zag ik het hoofd van Twister in en de slag in hun staart, Twister had ook wat slag erin.

Het veulen is echt heel leuk. Dag 2 dat ik daar was heb ik drie kwartier bij d'r in de stal gestaan, geborsteld en wat geknuffeld. Echt zo lief veulen! <3 Dus nu rap op zoek naar een weide, wat bij ons niet heel moeilijk is om te vinden en haar snel deze kant op laten komen.

Ps. Wat raden jullie trouwens aan om als weidemaatje erbij te zetten?
Een shetlander, toch nog een fjord of misschien wat schapen? (al heb ik echt niks met schapen en geiten... :P )

har166

Berichten: 2031
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Eindelijk na zoveel jaren krijg ik mijn eigen Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 08:38

Ik zou haar in de opfok zetten of iig tussen leeftijdsgenoten. Een jong paartje hoort lekker te kunnen spelen en ravotten. Hoeveel paarden staan daar nog meer waar je haar wilt zetten? Zit daar wat jongs tussen?

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

c_alsemgeest

Berichten: 20566
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Eindelijk na zoveel jaren krijg ik mijn eigen Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 08:49

Gefeliciteerd!

Ik zou kiezen voor een opfok, of in een groepje op het land met andere jonge paarden.
Schapen e.d. is niks... je gaat zelf toch ook niet in een huis zitten met andere dieren als enige contact ;)

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Fjord_Pip

Berichten: 52
Geregistreerd: 14-09-18

Re: Eindelijk na zoveel jaren krijg ik mijn eigen Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-20 08:56

Dat is een goede tip.
Zij zelf hadden het al over misschien nog een Fjordje er neerzetten, van ongeveer dezelfde leeftijd.
Nu heeft vandenberg ook nog leuke jonge fjorden. Maar een opfok is zeker iets om over na te denken.

Finnea

Berichten: 10070
Geregistreerd: 06-11-02

Re: Eindelijk na zoveel jaren krijg ik mijn eigen Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:07

Wat leuk, gefeliciteerd! Hier juist betere ervaringen met een gemengde groep, wel met minimaal 1 leeftijdsgenootje. Succes met het vinden van een geschikte plek!

Volg mijn Fjordenpaarden Finnea & Sølfin op Instagram

CairnTerrier

Berichten: 975
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 21:15

Leuk, TS! Heel veel plezier met je Fjord.

Fjord_Pip

Berichten: 52
Geregistreerd: 14-09-18

Re: Eindelijk na zoveel jaren krijg ik mijn eigen Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-20 07:36

even een Update over Pip, ze staat nu in een kleine kudde van 3 andere paarden, waarvan 2 KWPNers en 1 shetlander van 2 jaar. Ze heeft het daar zoveel meer naar haar zin dan op de eerste stal waar ze met een 6 jaar oude Tinker stond. Daar had ze niks mee, en die mocht dan ook eigenlijk maar halve dagen bij dr in de weide staan. Dus werd Pip heel onrustig in haar gedrag. Nu is ze weer de lieve knuffelende Pip zoals ik haar leerde kennen. Lekker ondeugend en eigenwijs, zoals Fjorden zijn :P Afgelopen zondag voor het eerst op het nieuwe terrein gewandeld, dit deed ze weer heel braaf, even deed ze gek toen er een auto voorbij kwam en ik haar in de berm gezet had, met haar hoofd richting de auto zodat ze die aan zag komen. Op dat moment meteen streng gezegd ´He ophouden nu´ en toen stond ze ook meteen braaf stil naast me. Ze schiet gelukkig niet weg of gaat hangen aan het touw als ze schrikt, het zijn gewoon een paar kleine pasjes en een rukje, thats it. Dus ook dat vind ik heel fijn van haar. Als ze dit de rest van haar leven op deze manier doet, komt het wel goed op buitenritten en vreemde terreinen tegen de tijd dat ze onder het zadel mag.

Leed
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:43

@fjord_pip

Hoe gaat het met Pip? Ben wel benieuwd naar wat leuke foto’s :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 2 bezoekers